עמוד 1 מתוך 1

וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2023 6:42 pm
על ידי יהודהא
וידוי או תודה.

א.
דברים פרק כו, יב-טו. כי תבוא.
יג " ואמרת” לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ:
בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת, וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה
כְּכָל מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי, לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי.

מה נאמר כאן "ואמרת " . אבל היכן יש כאן בתוכן וידוי ?
במילים "בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת, וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה"
יש דיווח על מילוי חובותיו, לא על חטאים. הפוך הוידוי - הוא דיווח משמח - על קיום המצוות.
ובקטע "הַשְׁקִיפָה... וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל"! אין וידוי. מה שיש זה בקשה ותפילה.
ואין כאן שום וידוי .

ב.
ואמנם בלשון חזל כן מצאנו במצווה זו לשון וידוי: "בַּמִּנְחָה בְּיוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן
הָיוּ מִתְוַדִּין".כֵּיצַד הָיָה הַוִּדּוּי?" [מע"ש ,ה,י].

ובתנך יש מהשורש יד"ה ('להתוודות'), אחת עשרה פעמים במקרא במשמעות: לגלות חטאים לפני ה', ובתפילה לתשובה ולכפרה.
ומשם מן הפועל הזה חזל גזרו את השם 'וידוי' לַדברים שאותם אומר המתוודה על חטאיו לפני ה'.
וה 'ווידוי' הזה עומד במרכז עבודת יום הכיפורים, הן במקדש שבו מתוודה הכהן הגדול כמה פעמים במהלך היום, והן בבית הכנסת שבו הווידוי חוזר בכל תפילות היום.

בנוסף מצאנו בחזל פסוקים אלו גם בלשון "הודיה" .
יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל הֶעֱבִיר הוֹדָיוֹת הַמַּעֲשֵֹר. [מע"ש,ה,ח]
אבל הקושיא רק נכפלת שכן אין בפסוקים לעיל שום וידוי, ושום הודייה. דיווח ובקשה זה מה שמפורט בהם.

ג.
ובכלל מדוע נצטווינו בווידוי זה. ולמה הוא מכונה וידוי ?
ויש שהוסיפו להקשות - ממתי עלינו להתפאר במעשינו ?
כך - בעל עקדת יצחק:
"מה שציוה לומר בוידוי מעשר כל פרטי המעשים אשר עשה ואשר לא עשה, כי כאשר יעשה האדם המצוה כהוגן – מה הצורך שיאמר בפיו מה שעשה ממנה ומה שמנע מעשות היפוכה ? ".

וביתר חריפות - באברבנאל:
מה צורך שיתהלל האדם בפיו על מה שעשה?

ד. תשובות הפוכות ומנוגדות.

1. וידוי על החטאים :
משנה (מאוד) ומחליף.
הספורנו מסביר שרק בעקבות חטא העגל נבחרו הכהנים והלוויים לעבודה בו, כשהכוונה הראשונית של הקבה הייתה שהעבודה\ והמתנות שייכים לבכורות.
(יג) "בערתי הקדש מן הבית" – בחטאינו ובעוונות אבותינו הוסרה העבודה מהבכורות, אשר להם היו ראויות תרומות ומעשרות, כאמרוֹ (יחזקאל כ, כו) "וָאֲטַמֵּא אוֹתָם בְּמַתְּנוֹתָם, בְּהַעֲבִיר כָּל פֶּטֶר רָחַם". וזהו 'וידוי מעשר' שהזכירו רבותינו ז"ל.

כלומר 'ביערתי הקדש מן הבית' הוא החטא -ולא המצווה !- שעליו אנו מתוודים.ושבגללם עלינו להוציא את התרומות והמעשרות (-'הקדש') מן הבית. במקום לתיתם לבכורות בבתיהם הם.

וכך הספורנו גם בהמשך:
ד"ה וגם נתתיו ללוי: טעם "גם" כטעם "אף על פי",..אמר אם כן: "מודה אני כי גדול עוני, שגרמתי לבער הקודש מן הבית ואף על פי שנתתי ללוי וזולתו כמצותך, אני מתפלל שתשקיף השקפה לטובה במקום השקפה לרעה הראויה בעווני.
כלומר 'ביערתי הקדש מן הבית' הוא וידוי על חטאינו, שגרמו להוציא את התרומות והמעשרות (-'הקדש') מן הבית שבו היו אמורים להישאר ולהינתן לבכורות.

2. ועוד חטאים שדורשים וידוי.
ויש שכתבו, שוידוי מעשר אף הוא בגדר של וידוי עוונות, שמתוודה על שהשהה המעשרות אצלו עד סוף שלש שנים.
היינו - 'הוידוי' הוא למי שהשהה המתנות אצלו ולא הפרישן, או הפרישן ולא נתנן לבעליהן מייד, ומעשר שני וביכורים – שלא העלן לבית הבחירה.

4.
כשם שמתוודין ..על הרע ועל הטוב.
צוכן בהון עשיר במשנה - , שוידוי זה אינו וידוי על עוונות, אלא ש"כל מי שמודה מה שעשה,
[b][u]הן טוב והן רע
נקרא וידוי".
וגם המלבים בתורה, כתב כך: שכשהאדם יאמר חשבון מעשיו לפני ה', הן כשעבר על מצות ה', והן שעשה כמצות ה', נקרא בשם וידוי.

5. וידוי - על.. מצוות ומעשים טובים..
...אלא שכך ציונו הקדוש ברוך הוא להתוודות לפניו בהוצאת משפטי המעשרות והתרומות ולהתנקות מהם גם במאמר כמו שאנחנו נקיים מהחזיק בהם בפועל (ספר המצות עשה קלא);
היינו הוצאת המעשרות היא המעשה טוב - ועל כך מתוודה.

6. שבחים - בלחש.
תניא רשב"י אומר אדם אומר שבחו בקול נמוך וגנותו בקול רם שבחו בקול נמוך מן וידוי המעשר גנותו בקול רם ממקרא ביכורים..
וברשי: שבחו - לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי (דברים כו) היינו שבח עצמו:
בקול נמוך - מדלא כתיב ביה ענייה:
וגנותו - כגון ארמי אובד אבי ...[ סוטה לב ב,]
היינו מעשים טובים עשה ומתוודה עליהם. והם "שלא עברתי.."

6. דברי חיזוק.
כך לרשבם ולחינוך:
(יג) "ואמרת לפני ה' א-להיך" – כך ציוה הקדוש ברוך הוא, כדי שלא יאמר אדם לעכב מעשרותיו, לשקר לפני הקדוש ברוך הוא.
כלומר, שמוטל עליו לומר דברים אלו לפני ה', ובידעו כי יהא מוטל עליו 'להצהיר' לפני ה' כי קיים מצוותו בשלמות, דבר זה עצמו ישמש כזרז לכך שיקיים את המצוה בשלמות.

החינוך' במצוה תרז:

יש הרבה מבני אדם שיראין מלפסול דיבורם... יותר מלחטוא במעשה. ובהיות עניין המעשרות והתרומות דבר גדול... היה מחסדיו עלינו כדי שלא נחטא בהם... שנעיד על עצמנו בפינו בבית הקדוש שלא שיקרנו בהם ולא עיכבנו דבר מהם. וכל כך, כדי שניזהר בעניין.

7. הרחק מו היאוש.
בעין איה- מסביר: שהווידוי משמש מטרה כפולה: מצד אחד, צריך האדם להתוודות לפני ה' על כל חטאיו. מצד אחר, זוכה האדם לעתים להתוודות לפני ה' גם על הדברים הטובים שעשה.

כיצד משתלבות שתי פעולות הפוכות אלו באותה המילה?
אלא. שלעתים היצר הרע מסית את האדם לחשוב שיסודו רע, ועל כן אין כל סיכוי שיצליח לתקן את חטאיו. שלעתים המטרה של יצר הרע איננה החטא עצמו, אלא תחושות הייאוש וחוסר האונים הבאות בעקבותיו.

וידוי מעשר הוא מעין תמונת ראי של וידוי עוונות, אך טעמם של שני הווידויים הללו אחד הוא: "כשם שיש תועלת גדולה לתיקון הנפש בוידוי העוונות, יש תועלת גם כן... בוידוי המצוות למען ישמח בהם בלבבו ויחזק אורחות חייו בדרך ה'".

8. לשם שמיים - בלבד.
בעל עקדת יצחק:
"ואמרת לפני ה' בערתי הקדש..." ירצה, שנתינת המעשרות כבר תהיה תשומה אנושית, שמוה נדיבי עמים, לפרנס ענייהם בקרבם או המלמדים וכיוצא, כי היא מידה טובה מוטבעת במעולים שבאנשים וכבר זכר זה הפילוסוף (=אריסטו) בפרק ט"ו מהמאמר השמיני מספר המידות, אמר, כי הזבחים הקדומים וההקהלות היו נעשים אחר אסיפת התבואות לתת המעשרות.

מכל מקום כוונת האל יתברך הוא, שתייחס המעשים כולם אליו ושאין אתה עושה, כי אם ללכת על פי יושר דרכיו והנהגותיו, [ולא דעת הפילוסופים] כמו שקיבלת עליך במאמר (פרקנו, פסוק י"ז) "וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו";

העקידה מסביר שהוידוי אינו על קיום המצווה לכשעצמה. אלא על כך שקיימנוה בלב שלם בכוונה נכונה בשל קבלתו על עצמו עול מלכות שמיים. לא בגלל תכונות טובות כדעת הפילוסופים ולא בשל עושרו הרב שרכש. אלא לקיים. "וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו"; " כי הכול עשה מצד המצווה ,לא באופן אחר."

9. שוחד. נגד הקמצנות - האברבנאל:
לא לשם שמיים! הפוך מהעקידה. דיברה תורה כנגד..

לדבריו בפסוקים אלו הכוונה למעשר עני.
.."ראה שבני אדם במעשר שני להיותו נאכל לבעלים, היו שם שמחים בו ובהליכה אותו לבית המקדש ישמחו ויגילו כי יתפרסמו נדבותם ומתנותיהם,
אבל במעשר עני ירע בעיני האדם, שיתן את יגיע כפיו לזרים ולא יאכל בטובה; וגם לפי שהיה נותן פתו לעניים בשערים ולא היה מוליכו לירושלים להודות לה' ולהתפרסם נדבותיו ומתנותיו,

..והיה תועלת עצום בוידוי הזה, שבעבורו ישתדל כל אדם לקיים אותה המצוה, כדי שיוכל להתוודות עליה בדברי אמת "בערתי הקדש מן הבית וגם נתתיו..." ולא ירע עינו בתתו אותו בשערים,
כיוון שעתה בעת הוידוי בירושלם ובית ה' יתברך, תתפרסם נדבתו וענתה בו צדקתו, ויהללוהו בשערים וכאילו הקריבוהו לפני ה'.

מדהים - הוידוי נועד לחזק את האדם לקיים את מצוות ההפרשה לעני -בדווקא , ולנצל את חיבתו לכבוד לקיום המצווה. שכן הנתינה של מעשר עני היא לזרים - ובאין רואה.
שונה ממעשר שני שבעל הבית אוכל, ושונה מנתינתו לכוהן וללוי שעושים את עבודת המקדש, שם הנתינה היא בפרהסיא והם מעניקים לו פרסום, כבוד, ומעמד חשוב.

ועל ידי כך חפצו יעלה בידו, בביאתו למקדש בהיקהל העם ואמירתו את הוידוי על מעשר העני:
יג וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה אֱלֹהֶיךָ בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן-הַבַּיִת, וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, כְּכָל-מִצְוָתְךָ, אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי... והנה כך , כולם שומעים רואים ויודעים על מעשי הצדקה שלו.

מי מת ?
ולא נתתי ממנו למת!

גם בפירושו הבא האברבנאל ממשיך לחדש והפעם מפני הרמאים.
...ולא נתתי ממנו למת ואמר זה לפי שהיה מנהג הרמאים בימים ההם כדי שלא יתנו המעשר כלו לעניים, שאומרים לשואלים אותם שכבר נתנוהו לעניים שכבר מתו כדי שלא יודע הדבר,
ומפני זה יאמר המתודה שלא נתן המעשר הזה לאדם שכבר מת שיוכלו בני אדם לחשוב עליו שלא נתנו ושהוא מרמה בפיו כי חיים הם העניים שקבלו ממנו ויגידו צדקתו, וכל זה היה להיותו ירא את י"י במצותיו חפץ מאד..

Re: וידוי או תודה ? כי תבוא.

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2023 8:14 pm
על ידי עושה חדשות
גם כאן.

Re: וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2023 11:54 pm
על ידי יהודהא
המשך לנל - חלק ב.
השלמות

10. בא זה ולימד על זה.
וידוי כשבח. והודיה כוידוי.
במשנה ביכורים פ"ב מ"ב נאמר: "המעשר (- השני) והביכורים טעונים הבאת מקום וטעונים וידוי".
ויש מפרשים שמה ששנינו בבכורים שטעונים וידוי, הכוונה על קריאת הפרשה [ תודה] בהבאת הבכורים, [ולא על וידוי הביעור] (ראה ריטב"א ומאירי יבמות עג א; שנות אליהו להגר"א מעשר שני שם),

ובכן, גם מקרא ביכורים קרוי בפיהם של חז"ל 'וידוי ביכורים'. היינו שוידוי = שבח ותודה.
וגם במשנה גם 'הודיית מעשרות'. היינו שווידוי מעשר הודיה\ תודה.

לא רק בחזל -אף ברמבם מצאנו שמגדיר את "מקרא ביכורים" כ "וידוי ביכורים" -
בהל' ביכורים פ"ג ה"י:
"מצות עשה להתוודות במקדש על הבכורים בשעה שמביאם. מתחיל וקורא "הגדתי היום לה' אלהיך כי באתי אל הארץ וגו' ארמי אובד אבי", עד שיגמור כל הפרשה עד "אשר נתת לי ה"...

אפשר אפוא שהקִירבה בכתוב ובדין בין המעשר והביכורים, הטעונים שניהם 'אמירה', השפיעה על השוואת השם של אמירות אלו - 'וידוי',
והשם 'וידוי מעשר' = סיפור דברים. ניתן אגב גררא ל'וידוי ביכורים' נתינת תודה..

11. קבלה.
הרדב"ז בטעמי המצוות (מצוה רסו) מבאר את עניינה של מצוה זו:
...וכבר ידעת כי עיקר קבלתה (של מצות המעשרות) מן (מדת) הדין... וכבר ידעת כי לעולם מדת הדין והזעם צריך לשמח אותם כדי שלא יחרבו את העולם, ואין שמחה אלא בעיר הקדש, ואז כל המדות מתוקנות... ומטעם זה צוה להתודות עליה להרצות מדת הדין...
ועוד האריך שם הרבה בהסבר ע"פ קבלה.

12.
מצאנו בתורה שלושה וידויים- על חטא, על ביצוע החובות ועל הטוב.[ וידוי, ביעור מעשרות, ביכורים,]
ויש בהם קשרים וזיקות מנוגדות:

רק לצדיק - רק לרשע.
* שהרי - וידוי מעשר נאמר רק על ידי מי שלא חטא, וקיים את כל הלכות המעשרות,
* ואילו הוידוי בעת התשובה נאמר רק על ידי מי שחטא, והוא שב מחטאו.

כיוונים הפוכים.
כאשר האדם. מתודה על חטא שחטא - או על קיום מצוות ה'.
* אז כיוון השתלשלות הדברים מלמטה למעלה:
החטא והוידוי הוא על עשייה שהיתה למטה. ואח"כ באה הפנייה שהיא כלפי הקבה למעלה.
* ויש, שהשתלשלות הדברים הפוכים: מלמעלה למטה.
תחילה הקבה מלמעלה- השפיע מטובו לאדם למטה. ואז האדם מלמטה מודה על הטוב לקבה שלמעלה.

Re: וידוי או תודה ? כי תבוא.

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2023 12:53 am
על ידי יהודהא
עושה חדשות כתב:גם כאן.


ושוב - תודה.
דליתי משם פנינים שסיפקו מענה למספר מתמיהותי.
ולעניין העיקרי שם "השמחה" בוידוי. יש לציין שנושא השמחה בתורה והקשרם למצוות מסויימות עלה בבכתובים. ואולי עוד יזדמן לכתוב על כך.

Re: וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2023 4:23 pm
על ידי יהודהא
מצוות עשה תר"ז - בחינוך "וידוי מעשרות".
מהות חיובה: חובה, ראוי, או לא כדאי ?

דברים פרק כו, יב-טו - כי תבוא.
כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר… וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה ..י עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי: הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ…

א.
ברמבם נראה שיש בו חובה גם היום (רמב"ם מעשר שני יא ד,) לפי שהוידוי על הביעור הוא בא, וכל זמן שחייב בביעור חייב בוידוי.
אך לראבד, היום אין מצוות וידוי. שנאמר לִפְנֵי ה', ואין לפני ה' אלא בזמן הבית ובבית המקדש, [ראב"ד בהשגות מעשר שני יא ו.]
בטור -שבו רק הלכות המחוייבות גם בזמן הגלות -מצווה זו אינה מופיעה.
בשוע -(יו"ד שלא קמ - קמו ).הנוהג גם הוא להביא רק דינים למעשה היום, כתב כל דיני וידוי , היינו שיש לקיימה גם היום. וכך גם הלבוש והש"ך והגר"א. וכן במניין המצוות בזמן הזה בספר חרדים.

לבעל חיי אדם י כג; חזון איש דמאי ע ס"ק ו; שו"ת משפט כהן נו - אין מצווה זו נוהגת היום. שכן גם לדעת המחייבים היא רק מדרבנן. ואנו מסתמכין על הראשונים הסוברים שאינו נוהג בזמן הזה.

ב.
וי"א שאין ראוי לאמרו כיום . שכן מעשיו מכחישים את אמירתו " עשיתי ככל אשר צויתני."
ואנו הרי מפרישים בטומאה, ואין אנו נותנים תרומה וחלה לכהן; ויש ספק גדול אם לא עברנו בכל שלושת השנים על אחד מהדברים המעכבים את הוידוי.
(כגון-מי שהיו ברשותו פירות של מעשר עני, ולא נתנם לעני,או שלא בירך קודם שהפריש תרומות ומעשרות) והרוב אינם מן המדקדקים ואינם ראויים להתודות (חזון איש שם)- ונמצא כדובר שקרים לפני ה’ יתברך.

ג.
וכבר בימי הבית השני לא נהגו לאמרם:( משנה-מעשר שני ה טו)
יוחנן כהן גדול, ששימש בכהונה גדולה אחרי שמעון הצדיק, ביטל את אמירת וידוי מעשר, מפני שלא היו יכולים לומר "וגם נתתיו ללוי", לפי שהיו נותנים את המעשר ראשון לכהנים ולא ללויים;
שכשעלה עזרא, לא עלו עמו מבני לוי, ולכן קנסם, שלא יתנו את המעשר הראשון ללויים אלא לכהנים.

וברמבם: וּבִזְמָן שֶׁהָיוּ נוֹתְנִין מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן לַכּוֹהֲנִים--לֹא הָיוּ מִתְוַדִּין, שֶׁנֶּאֱמָר "וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי" (שם).ולחזו"א נוהג זה שלא לאמרו - המשיך גם אח"כ כל זמן המשנה .

ד.
דרך תפילה.
ובספר דרך אמונה (הל’ מע”ש פי”א ה”ד בביאה”ל סוד”ה אין מתוודין), שכל שאומרה בבית הכנסת בתורת תפילה יכול לאומרה אפי’ שנתן המע”ר לכהן ולא ללוי, וכן אם הפריש בטומאה את המע”ש, כיון שבפועל עשה כדין.

ה.
ויש שכתבו שאף בימינו נוהג הוידוי .
הגאון האדר”ת הנהיג לקרוא את פרשת הוידוי במנחה של שביעי של פסח בציבור מתוך ספר תורה (בלא ברכות).
וכך נהג הראש”ל הגר”ע
יוסף זצוק”ל הלכה למעשה לקרוא בשביעי של פסח, בין אשרי לתפילת העמידה של מנחה, את פרשת הוידוי מ”כי תכלה” עד “זבת חלב ודבש”.

ו. קשיא.
האדר”ת בספרו “אחרית שנים” פ"א. מתייחס לטענות של מתנגדי חידוש המצווה:
א. שהווידוי נאמר רק במקדש (הראב”ד) ב. טמאים אינם יכולים לקיים את המצווה בשלמותה.
ג. ללא חלוקת הארץ לשבטים אי אפשר לומר “את האדמה אשר נתת לנו”;
ד. בירושלמי (פ”ה ה”ה) יש מחלוקת תנאים האם הווידוי הוא על קיום כל מצוות התורה או כל מצוות ההפרשה, ובימינו אלו ואלו אינן מתקיימות בשלמות.

לא קשיא.
האדר”ת משיב לטענות אלו: א. להלכה ניתן להתוודות שלא בפני הבית; ב. הווידוי הוא על איסור אכילה בטומאה ואין איסור להפריש בטומאה;
ג. להלכה די בכך שהקרקע שייכת לבעלים; ד. אפשר לומר “עשיתי ככל אשר צוויתני”, כאשר קיים אונס בקיום כל חלקי המצווה.

ז.
‏וכך מסכם זאת הר אפרתי במאמרו:
"קיימות כמה דעות לגבי חובת וידוי — בזמן הזה.‏
א.‏ אין וידוי נוהג אלא בזמן בית המקדש.‏ ובבית המקדש עצמו,‏ שנאמר:‏ לפני ה׳י‘.‏
ב.‏ וידוי נוהג אף שלא בבית המקדש.‏ אולם רק בזמן שבית המקדש קיים’'.‏
ג.‏ וידוי נוהג אף שלא בזמן הבית — אולם מכיון שלא זכינו שרוב ישראל יקיימו מצות ביעור כדינה,‏
בטל דין הוידוי.‏
ד.‏ אף שוידוי נוהג אף בזה״ז.‏ ולהלכה-‏ אך דין וידוי אינו נוהג כלל בזמן הזה‘.‏ כהכרעת מרן החזו״א'.‏
ה. ויש שנהגו בירושלים לקרוא בס״ת את פסוקי הביעור ‏”.‏
-------------------------------
* מצוות הביעור כשלעצמה חיובה מדרבנן היא כיום לכו"ע, וראוייה לדיון בפני עצמה.
ודומה שהמודעות לה ולפרטיה לוקה בחסר .
למשל- שבגבולותיה של העיר העתיקה אסור לחלל מטבע של מעשר שני על מטבע אחרת,
ויש להשמיד את המטבע הגדולה עצמה.
ואי הוודאות \הקפדה לגבי התאריכים שממנו מתחייבים בביעור: בשימורים, קטניות, ופירות מקירור .

Re: וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2023 6:29 pm
על ידי יהודהא
"פר הודאה" הוא מלשון וידוי או מלשון תודה.
והקשר בין וידוי לתודה?

בתענית כג ע"א.

לאחר שירד יותר מדי גשם הודות לתפילתו של חוני המעגל, ביקשו העם ממנו שיתפלל שיפסיק. בתחילה אמר להם שאין מתפללים על טובה מרובה שתיפסק, אולם בסוף אמר: "אף על פי כן הביאו לי פר הודאה", ובזמן שסמך את ידיו עליו התפלל ופסקו הגשמים.

בפירוש מאור ושמש (לפרשת ויצא, מובא בלקט ביאורי אגדות) כותב בשם האדמו"ר הרב הקדוש יעקב יצחק מלובלין, ש"פר הודאה" הוא מלשון קרבן תודה,.
כי כאשר יש לאדם יותר מדי טוב והוא מודה על כך, בזה הוא אומר שאינו צריך יותר טובה זו, וכך עשתה לאה שקראה לבנה הרביעי "יהודה", כפי שאמרה: "הפעם אודה את ה'", ובזה רמזה שכבר קיבלה את כל הטובה המגיעה לה בבנים, ולכן כתוב מיד לאחר מכן: "ותעמוד מלדת".

אולם רש"י מפרש ש"פר הודאה" הוא מלשון וידוי, שהתוודה חוני המעגל על קרבן השלמים, ולכאורה אין זו לשון תודה, וכן הקשה בספר גבורות ארי מה שייך להתוודות על קרבן שלמים, שהרי וידוי הוא על חטא, וקרבן שלמים אינו בא לכפר על שום דבר.

אבל ייתכן שגם "וידוי" הוא מלשון הודאה, שכן בספר דברי הימים (ב לג, טז) נאמר על המלך מנשה, לאחר ששב בתשובה: "וַיִּבֶן אֶת מִזְבַּח ה' וַיִּזְבַּח עָלָיו זִבְחֵי שְׁלָמִים וְתוֹדָה", ומפרש רש"י "שהביא קרבן תודה והתוודה להקב"ה שהשיבו לירושלים ולמלכותו", כלומר שוידוי הוא גם לשון תודה.

מתוך פורטל הדף - הרב דוב קדרון.
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=59499

Re: וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2023 10:59 pm
על ידי יהודהא
לשון - למדלגים.

שני מלכים המשמשים בכתר אחד: וידוי ותודה.
שכן שניהם מאותו מקור ושורש : י,ד,ה. וממנו הם נגזרו.
א.
שני פעלים שונים.
1.במשמעות של וידוי. וַיַּעַמְדו ויתוודו עַל חַטֹּאתֵיהֶם, וַעֲו‍ֹנוֹת אֲבֹתֵיהֶם. נחמיה ט,ב.
”וְעוֹד אֲנִי מְדַבֵּר וּמִתְפַּלֵּל וּמִתְוַדֶּה חַטָּאתִי . דניאל ט,כ.
2. השני במובן של הלל ושבח . [ בפה או בקרבן] והם רוב הפעלים הנגזרים מן השורש הזה (כמאה הופעות)
”אִם עַל־תּוֹדָה יַקְרִיבֶנּוּ ..(ויקרא ז, יב
”וַיִּבֶן אֶת־מִזְבַּח השם וַיִּזְבַּח עָלָיו זִבְחֵי שְׁלָמִים וְתוֹדָה .דבה"י לג,טז.
”נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה; בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ.“ (תהלים צה, ב.

ב.
כמה פעמים ?
התוודה,הודה,,תודה .
בסהכ בתנך מילים משורש י,ד,ה, 110 פעמים.
מהם וידוי =על חטא, 11. כולם עם וו' הגויה כאות.
הודה = כשבח 99 פעמים.והאות וו' כתנועת חולם..
[להוציא 4 חריגים]

והשם "תודה" ככתבו מופיע במקרא שלושים ושתיים פעמים. במחצית הופעותיו זהו שמו של 'קרבן' המבטא הודאה לה' על חסדו עם האדם.
ובשאר הופעותיו השם 'תודה' משמעו הודאה לה' על חסדו, שלא באמצעות קרבן, אלא בשירה ובכלי נגינה.
וכנל ממנו נמשך בלשון חז"ל שם עצם מיוחד ל 'וידוי' .
שיצר הבדלה בין ה'תודה' במשמעותה הרווחת במקרא – קרבן תודה, לבין ה'תודה' במשמעותה הנדירה – התוודות על חטא.


*ג.
מקודש לחול.
יש לציין , שבכל 111 הופעותיהם של הפעלים [יד"ה] במקרא. מדובר רק על יחס בלעדי של האדם לה': - רק לפניו מתוודים או מודים.
אבל בלשון חכמים והלאה התרחבה המשמעות של הפעלים מן השורש יד"ה ויצאו לחולין.ליחסי אנוש, כגון: תודה על העזרה. – או אני מודה שאני חייב לך ..,
ובחלקן הן בשל התרגומים הלועזיים של התנך .כשאותה מילה [Dank] משמשת למספר מובנים. משם זלגה ועברה לשפות הלועזיות ומהם לעברית.

וכך נתקבעו הצירופים השונים \המשונים:
תודה רבה, רב תודות. מכיר טובה, ומוקיר תודה, כפוי טובה ועליהם ועוד אחרים בקטע הבא.

Re: וידוי או תודה ? לשם שמיים או לשם כבוד ?

פורסם: ו' אוקטובר 11, 2024 12:23 pm
על ידי יהודהא
מעניין וידוי - תזכורת.


ונאים הדברים הבאים המקשרים ליום ולוידוי.
״כי זוכר כל הנשכחות אתה… ואין שכחה לפני כסא כבודך״

''אמרת לפני ה' אלוקיך בערתי הקדש מן הבית… ככל מצוותך אשר ציויתני לא עברתי ממצוותיך ולא שכחתי'' (דברים כו יג)
אמירה זו מכונה במשנה בסוטה (לב:) "וידוי מעשר". ולכאורה יש להבין היכן מצינו בפרשה זו וידוי על חטא, אדרבה, האומרה מצהיר שנהג במעשרותיו כדין?

ופירש רבי דוד אריק:
בראש השנה, מסתיימת ברכת הזכרונות בשבח: ״כי זוכר כל הנשכחות אתה… ואין שכחה לפני כסא כבודך״. והנה לכאורה נראים הדברים ככפל לשון?

ופרש רבי ישראל מרודז׳ין. שהדבר בא ללמדנו שה׳ זוכר לאדם רק את המצוות והעוונות שהשכיח מלבו;
כלומר, את המצוות ששכח ולא התגאה בהן. ומאידך את העוונות ש'שכח׳ ולא שב עליהן בשובה.
אך העוונות שהאדם זוכר ומתחרט עליהם, וכן המצוות שהוא זוכר ומתגאה בהן, אינם נזכרים לפני ה'.

לדבריו אפשר לפרש, שה׳וידוי׳ טמון בתבות:
״לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי ־ שלא קיימתי את המצוות מתוך ענווה'',
אלא הייתי מתפאר ומתגאה בהן.

ועוד על וידוי כאן
viewtopic.php?f=30&t=65334

גמר חתימה טובה.