מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מוֹךְ שהפך לפּוּךְ, ואקדח בלי כדורים. ואיך הם הגיע לנוח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מוֹךְ שהפך לפּוּךְ, ואקדח בלי כדורים. ואיך הם הגיע לנוח

הודעהעל ידי יהודהא » א' אוגוסט 13, 2023 12:51 am

מוֹךְ שהפך לפּוּךְ ואקדח בלי כדורים. ואיך זה הגיע לנוח.

א.
שבעה דנחמתא -

* אגב האיטלקים קוראים רק שלוש הפטרות נחמה, ומשופטים ואילך קוראים לפי הקשר של הפרשה.
* וכולם - מספר ישעיהו בפרקי הנחמה שלו : בין הפרקים מ - סג. וכולם לפי הסדר -כמעט !
כי פרשת ראה - עניה סוערה - משבשת את הסדר , ולמה ?
* ואיך זה ששתי הפטרות התחברו לנוח אחד.

ב.
עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה הִנֵּה אָנֹכִי מַרְבִּיץ בַּפּוּךְ אֲבָנַיִךְ וִיסַדְתִּיךְ בַּסַּפִּירִים....

וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח וְכָל גְּבוּלֵךְ לְאַבְנֵי חֵפֶץ....

הן [הִנֵּה] אָנֹכִי בָּרָאתִי חָרָשׁ נֹפֵחַ בְּאֵשׁ פֶּחָם וּמוֹצִיא כְלִי לְמַעֲשֵׂהוּ וְאָנֹכִי בָּרָאתִי מַשְׁחִית לְחַבֵּל...

ג.משֶּׁ֖מֶשׁ - לשימשה.

השמשה נקראת כך, משום שהיא מעבירה את אור השמש מבעד לזכוכית.
וז"ל רשי ובמפרשים אחרים : חלונות [חַלּוֹן מלשון חלל ,לכן יש דגש ב ל'] שחמה זורחת בהן,ועושין כנגדו מחיצה במיני זכוכית... וי"א מלשון שימוש כך בתרגום.
ונראה שזו פעם יחידה (?) ששימשה במובן זכוכית מופיעה בתנך. [ גם זכוכית נמצא רק פעם אחת בתנך].
וכיום השימוש הרב בשמשות במבנים רכבים וכו הנפיץ את המילה לממדים הנרחבים.

ד.
מרביץ: מעיוותי השפה.

שמענו על "להרביץ תורה, להרביץ עדרים , מרביץ גשמים ועוד ואפילו להרביץ בפוך ![ראה בהמשך]
אבל היום "מרביצים מכות ". וזה לגמרי לא קשור לשום פירוש ומובן מהתנך.
אלא "בעברית חדשה: חָלַק, המטיר. [עממי] קיצור של "הרביץ מכות" - חלק מכות, היכה.
וככה מונח בעל משמעות חיובית ואפילו מקודשת -שינה את טעמו ומוסגר בקבוצת המילים האלימות.

ה. מוֹךְ שהפך לפּוּךְ.
הפוך שבהפטרה כוונתו לרשי אבני נופך. ןלרדק והמצודת דוד "חול " שהניחו\ריפדו מתחת לאבנים.
ובמצודת ציון "הוא [החול] הכחול", האבקה שבו הנשים צובעות\ כוחלות את עיניהם.
ולכאורה הכוונה לחול רך שצבעו כחול.

שמיכת פּוּךְ- מרוסיה ?
שמיכה שהיא מצמר-גפן. או פלומת בעלי חיים.
...יוצאה אישה ... במוֹךְ שבאוזנה, ובמוֹךְ שבסנדלה, .. ( משנה, מסכת שבת ו,ה). מחומר רך כנל.

ומה נשתנה היום ? שבשפה הרוסית, מוצאים אנו בצורה: פּוּךְ (пух) בהגיית: "פּוּךְ" בהוראת: פלומה,מוֹךְ,
ובדרך זו כך טוענים הלשונאים - תיבת "פּוּךְ" הפכה למילה תקנית בשפה העברית המגדירה סוג של שמיכות חורף מפלומה.

ו. אֶקְדָּח - בלי כדורים.

לאקדח - שימושים רבים - וכולם מחודשים.
אקדח סיכות.
אקדח מסמרים.
אקדח מעשן.
אקדח מים.
אקדח תופי.

קדח א.
אבל הפעם היחידה בתנך שיש את המילה אקדח זה בהפטרה שלנו "בפרשת ראה" שמשמעותה שונה לגמרי .
בלשון המקרא זה מין אבן יקרה הדומה לגחלת, זוהרת כאש בוערת.
ובדברים יש במשמעות לבעור, בפסוק: ”כִּי-אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי“ (דברים לב,)
בתרגום השבעים תרגמו 'אקדח' במילה שהגייתה: קריסטלו.[אבן מבריקה ונוצצת].

קדח ב.
אבל יש בשורש זה שני מובנים שונים :
ק־ד־ח א - חום או בעירה: הקדיח תבשילו. קדחת. קדחתני.
ק־ד־ח ב - יצירת נקב: קדוח. מקדחה.
ולכן רשי מביא גם פירוש שני : ויש פותרין לשון מקדח אבנים גדולות שכל חלל הפתח קדוח בתוכו,
המזוזות והמפתן והסף כולן מתוך האבן".
וכמו שמובא בחזל "ובהא דכתיב "ושעריך לאבני אקדח" איתא בגמ', כי הא דיתיב רבי יוחנן וקא דריש, עתיד הקב"ה להביא אבנים טובות ומרגליות שהם שלושים על שלושים וחוקק בהן עשר על עשרים ומעמידן בשערי ירושלים. ..

מחודש -אקדח.
ואת המובן החדש שהמציאו (א,ב,י) במשמעות כלי נשק שבאה במקום החלופה בזמנו, "קנה רובה",
והנ"ל נימק את הצעתו לשם "אקדח" לכלי נשק. בכך ש: 'שורש המורה גם על מין אבן כזאת, וגם על התלהבות האש'.

ז.
הנַפָּח נוֹפֵחַ במַפּוּחַ ומלבה את הפֶּחָם..הקשר במילים.

ויש עדיין לענות על השאר - אי"ה בהמשך.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מוֹךְ שהפך לפּוּךְ, ואקדח בלי כדורים. ואיך הם הגיע לנוח.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אוגוסט 15, 2023 3:27 am

חלק ב.

נכתב לעיל :
א.
שבעה דנחמתא -
1. אגב האיטלקים קוראים רק שלוש הפטרות נחמה, ומשופטים ואילך קוראים לפי הקשר של הפרשה.

2. וכולם - מספר ישעיהו בפרקי הנחמה שלו : בין הפרקים מ - סג. וכולם לפי הסדר -כמעט !
- כי פרשת ראה - עניה סוערה - משבשת את הסדר , ולמה ?

3. ואיך זה ששתי הפטרות התחברו לנוח אחד ?
---------------------------------------------------------
א.
שבעה דנחמתא.
ברמבם סוף ספר אהבה - סדר ההפטרות שונה לחלוטין !
המפטיר בנביא... סא.

1. וָאֶתְחַנַּן--"וָאֶתְפַּלֵּל, אֶל-ה', אַחֲרֵי תִתִּי . . ." (ירמיהו לב,טז) עַד "שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ . . ." (ירמיהו
2. וְהָיָה עֵקֶב--"הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם . . ." (ירמיהו ב,ב) עַד "וְהִתְבָּרְכוּ בוֹ גּוֹיִם, וּבוֹ יִתְהַלָּלוּ"
3. רְאֵה אָנֹכִי--"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-ה', וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק . . ." (ירמיהו כג,ה) עַד "אִם-יִסָּתֵר
4. שֹׁפְטִים--"וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל . . ." (שמואל א ח,א) עַד "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל . . ."
5. כִּי תֵצֵא--"וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם . . ." (שמואל א יז,א) עַד "וַיְהִי דָוִד לְכָל-דְּרָכָו, מַשְׂכִּיל; וַה',
6. וְהָיָה כִּי תָבֹא--"אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ . . ." (יהושוע ח,ל) עַד "וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא . " (יהושוע
7. אַתֶּם נִצָּבִים--"וַיֶּאֱסֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (יהושוע כד,א) עַד "כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר .
ע"כ.

אולם בהמשך מביא גם את המנהג הנפוץ אצלנו:

סג. וְכֵן נָהֲגוּ רֹב הָעָם, לִהְיוֹת מַפְטִירִין בְּנֶחָמוֹת יְשַׁעְיָה, מֵאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב עַד רֹאשׁ הַשָּׁנָה:
* בַּשַּׁבָּת שֶׁאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב--"נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי . . ." (ישעיהו מ,א);
* בַּשְּׁנִיָּה--"וַתֹּאמֶר צִיּוֹן, עֲזָבַנִי ה' . . ." (ישעיהו מט,יד);
* בַּשְּׁלִישִׁית--"עֲנִיָּה סֹעֲרָה . . ." (ישעיהו נד,יא);
* בָּרְבִיעִית--"אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא, מְנַחֶמְכֶם . . ." (ישעיהו נא,יב);
* בַּחֲמִישִׁית--"רָנִּי עֲקָרָה, לֹא יָלָדָה" (ישעיהו נד,א);
* בַּשִּׁשִּׁית--"קוּמִי אוֹרִי, כִּי בָא אוֹרֵךְ" (ישעיהו ס,א);
* בַּשְּׁבִיעִית--"שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ . . ." (ישעיהו סא,י).

ואכן האיטלקים - אחרי שלוש נחמתות כמנהגינו . בהמשך הם נוהגים כרמבם לקרוא את ההפטרות מעניין הפרשה ,
ראה תוכן הפרקים ברמבם לעיל.

ב.
למנהגינו - שמשנים את סדר
הפרקים מישעיהו ישנם מספר הסברים :

1. שיטת התוספות במסכת מגילה , המצטט את הפסיקתא, והסוברים כמותו, שטוען שסדר הפטרות הנחמה
"הולכות ומשתבחות" כלשונו.
וז"ל התוספות במגילה (לא ע"ב ד"ה ראש חדש), בתשובה לשאלה על סדר הפטרות הנחמה: "...
ולפיכך מקדימין 'עניה סוערה' קודם 'רני עקרה' דדרך הנחמות להיות הולכות ומשובחות יותר..."

'הולכות ומשתבחות', שהוזכרה בתוספות, בעצם טוענת כי ישנה התאמה רעיונית של הנחמות ההולכות ומתעצמות לאורך סדר ההפטרות. התאמה זו נובעת מהתוכן המילולי של ההפטרות ובמיוחד בכותרותיהן.
זה שאופי הנחמה הולכת ומתעצמת בדומה ליכולת האנושית להתנחם. אנו למדים מדברי ה'מחזור ויטרי':
"כדרך המנחמים לנחם מעט מעט".


2. הסבר שני רואה את תהליך מהלך ההפטרות כסיפור בהמשכים, כפי שמתואר על ידי האבודרהם והמצוטט בלבוש. לפי סדר קריאתן כמובן.
..וכאילו יש כאן כמעין דו-שיח בין הקב"ה לבין ישראל ונביאיהם, וכל הפטרה חדשה מתייחסת ומגיבה לנאמר כלפיו קודם, על דברי הנחמה שהקב"ה מנסה לנחם את עם ישראל לאחר הגלות הארוכה .
ודו שיח זה הוא שקבע ודרש לשנות את הסדר ולהקדים את עניה סוערה לשבת שלישית.

שלבי השיח:
א. ההפטרה הראשונה המתחילה במילים "נחמו נחמו עמי" , היא הפטרות הנחמה שהיא בעצם בקשה של הקב"ה לנביאים לנחם את עמו ישראל.
ב. על נחמה זאת של הנביאים, משיבים ישראל שהם חשים שהקב"ה עזב אותם, במילים שפותחות את ההפטרה השנייה: "ותאמר ציון עזבני ה'" ובעצם אינם מתפייסים מנחמת הנביאים.
ג. הנביאים אז פונים חזרה לקב"ה בהפטרה השלישית המתחילה במילים "עניה סוערה לא נוחמה" ומדווחים את חוסר התפייסותם של ישראל לקב"ה.
ד. אז הקב"ה כביכול פונה ישירות לישראל, בהפטרה הרביעית במילים "אנכי אנכי הוא מנחמכם" , ומודיע שבאמת הוא המנחם ושהוא לא עזב את עמו ישראל.
ה. לאחר מכן ממשיך לנחמם בהפטרה החמישית "רני עקרה לא ילדה" שם מתייחס לאבלותם .
ו.. וההמשך בשישית "קומי אורי כי בא אורך" שם מעודדם לקום ולשוב לאיתנם.
ז.. על קבלת הנחמות הללו מהקב"ה משיבה כנסת ישראל בפתיחת ההפטרה השביעית "שוש אשיש בה'" , משמע כי קיבלו הנחמות ושואפים לחזור ולשמוח בקרבתם המחודשת לקב"ה.

ניתן לראות שכל כותרת של נבואה המילים הראשונות שלה מייצגת שלב בדו- שיח, ההולך ונשלם לאחר שבעה שבתות ועד לקבלת הנחמה בצורה שלמה על ידי עם ישראל.

3.
ובספרי החסידות יש דעה שלישית של המקובלים והיא שקיימת הקבלה בין ההפטרות -3 פורענות
+ 7 נחמתות - לעשרת הספירות.

4.
לעיל : מקדימין 'עניה סוערה' קודם 'רני עקרה' דדרך הנחמות להיות הולכות ומשובחות יותר..
את 'ההולכות ומשתבחות' היו שפירשו בצורה נוספת ומחודשת:

א.
עניה סוערה
בהווה סבל ומצוקת העניה
נבואת "עניה סערה", מתייחסת לסבל הממוקד בהווה. בעייתו של העני היא הפוכה מזו של העקרה. לא העדר העתיד, אלא הסבל בהווה הוא המעיק עליו. ייתכן וגורלו יתהפך עליו לטובה ומצבו ישתנה וישתפר; אבל המועקה העכשווית היא הלוחצת עליו ביום והופכת את לילותיו לגיהינום.

וזה מצבו של העם בגלות ההווה קשה, גזירות חבלות שוד והריגות עוני ואפלייה, אפשרויות הקיום מוגבלות, מרחב המחיה של ישראל מצומצם. על אף שהגאולה העתידית תהיה מובטחת, אבל כעת לוחץ סבל ההווה -"מרוטת לחי ונתונה למכים" במציאות הנוכחית היום יומית.

ואפשר שלכן הוקדמה הפטרה זו - שכשהסבל דומיננטי אין חושבין על העתיד, וכעת ההווה המייסר - הוא המתווה את דרכי הנחמה .

הנחמה-
ולכך - הנחמה שונה מן הנחמות של הנבואה האחרת, כשמועקת הגלות ממוקדת בעוני שבהווה, אף בשורת הנחמה בהתאם :
ולכן ישעיהו מבטיח אבנים טובות ומרגליות: וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח; וְכָל-גְּבוּלֵךְ, לְאַבְנֵי-חֵפֶץ.
וכעת שהצרה היא של "עניה סערה" הנחמה היא "ואכלו טוב ותתענג בדשן נפשכם".
יג. וְכָל-בָּנַיִךְ, לִמּוּדֵי ה'; וְרַב, שְׁלוֹם בָּנָיִךְ.

ב.
רני עקרה.
חוסר התקווה לעתיד.
נבואת "רני עקרה" מטרתה שונה ,והיא באה להתמודד עם הייאוש וחוסר התקווה לעתיד הנולדים במציאות המתארכת של הגלות שקיצה עלום. ובזה היא מתמקדת. בדומה לבעייתה של העקרה שקועה באבלה על כך שאין להם תקווה לעתיד. וזה מעצב /מנציח את עצבונו של האדם גם אם כרגע מצבו יציב יחסית ובלי סערות.

"למה לנצח תשכחינו - תעזבינו לאורך ימים". "ואומר אבד נצחי ותוחלתי מר".
ובדבריו של אברהם "מה תתן לי ואנכי הולך ערירי ובן משק ביתי הוא דמשק אליעזר".
ובדומה לייאושה של רחל העקרה שהיא במצב של "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי",

נחמת העקרה
ידיעת העתיד יכולה להעניק לו כוח עמידה חזק יותר ולחשל אותו למרות שאין היא מעלימה או מקילה את עצם הכאב בהווה.
וזאת מעניקה הנבואה בהפטרה הנוכחית - כשהצרה היתה של "רני עקרה" הנחמה תהיה שונה בהתאם "הרחיבי מקום אהלך".
וע"כ באים פסוקי הנחמה שב "רני עקרה" על העתיד. הבשורה וההבטחה לריבוי הבנים הצפוי בעתיד. "הרחיבי מקום אוהלך ויריעות משכנותיך, יטו אל תחשוכי, האריכי מיתריך ויתדותיך חזקי" אבל ברגע שהעתיד הופך להיות מובטח ומוחשי, גם אם טרם הגיע, כבר ההווה הופך להיות נעים ובכך הנחמה.

משל למה הדבר דומה? לזוג עקר שהרופא אומר להם לקנות רהיטים לחדר ילדים כי בעייתם פתירה; כבר מעכשיו, עולמם השתנה מבלי היכר, עוד הרבה לפני שהילד יוולד היות והעתיד כבר התהפך אף אם טרם התממש.

הסדר באי סדר
ואפשר שהיות נחמה זו לנפש האדם שלב מאוחר יותר מהנחמה של עניה סוערה על מצוקותיה העכשויים היא זאת שגרמה לאחר את קריאתה , כך שהתוכן ולא הסדר קבעו את הפרקים שנקבעו להפטרות של הפרשיות.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' אוגוסט 15, 2024 3:13 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מוֹךְ שהפך לפּוּךְ, ואקדח בלי כדורים. ואיך הם הגיע לנוח.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוגוסט 16, 2023 8:38 pm

חלק ג'

א.
3. ואיך זה ששתי הפטרות התחברו לנוח אחד.

הפטרת פרשת נח - בספר ישעיהו,היא מפרק נד פסוק א, עד פרק נה פסוק ה.
רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה... וגם: ענִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה...

אותה הפטרה משמשת בשלוש שבתות בשנה: נוח , ראה ובפרשת כי תצא.
היינו ששתי הפטרות מהנחמתא חוברו להפטרה אחת - לפרשת נוח - למה ?

בשאלה זו התחבטו והתקשו המפרשים האשכנזים - המחברים את שניהם וטרחו להסביר זאת בדוחק רב.
1. ויש שהסבירו שיש קשר על פי הפשט -

2. ויש שלמרות היעדר הקשר ע"פ הפשט מצאו לכך סיבה טכנית.

3. אבל הספרדים פתרו זאת בדרך הכי פשוטה - אין אומרים שתי הפטרות .בנוח מפטירים רק את רני עקרה שבו הפסוק שבו הקשר מובהק - "כימי נוח... את מי נוח ואת השבועה. וכלל אינם אומרים בנוח את עניה סוערה.



הסבר ע"פ פשט.
בפרשת נח, ההפטרה מקושרת לפרשת השבוע, ההקשר המיידי הוא בפסוק ט' בו מוזכר המבול .
אבל מעבר לכך מה הקשר התוכני המחבר את ההפטרות לנוח ?

המלבים כבר העלה אבחנה מוערת ומוארת של הקשר ופותחה מאוחר יותר בהרחבה עי אחרים.

1. השבועה
הפטרת פרשת נח היא ההפטרה מספר ישעיהו-רני עקרה בה מנבא הנביא בשם ה': "כי מי נח זאת לי". על כך מסביר המלבי"ם
כי כשם שבורא עולם נשבע שלא יביא עוד מבול, כך הוא נשבע שלא יקצוף כליל על עם ישראל. כה דברי הפסוק: "כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר בָּךְ. כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶנָה וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט אָמַר מְרַחֲמֵךְ ה'".ע"כ.
[ויש שהוסיפו שגם בעניה סוערה יש ברית דכתיב "ואכרתה לכם ברית עולם", שהוא מעין ברית נח. ודוחק.]


2. מאהבה.

העובדה שנח (והעולם) ניצלו לא בזכות צדקתו של נח אלא בגלל רחמי המקום ואהבתו לאדם.
וגם בהפטרת רני עקרה הדבר כך הוא.

[חלקים מהדברים כאן מבוססים על מאמרו של מ, ליכטנשטיין "נח | בין רוני עקרה לענייה סוערה",
ובו הסבר תוכני מפורט ורחב לקשר שבין עניה סוערה לנוח ].

הנקודה מרכזית בסיפור המבול היא העובדה שנח (והעולם) ניצלו לא בזכות צדקתו של נח אלא בגלל רחמי המקום ואהבתו לאדם. ובכך שגאולתו נעשתה מאהבת המקום לבריותיו, וכפי שאנו מכריזים שם:
"וגם את נח באהבה זכרת ותפקדהו בדבר ישועה ורחמים בהביאך את מי המבול לשחת כל בשר מפני רוע מעלליהם. על כן זכרונו בא לפניך ד' אלקינו להרבות זרעו כעפרות תבל, וצאצאיו כחול הים".

ברית מי נח
ובהפטרה של רני עקרה - העם איננו נגאל בזכות מעשיו אלא מפני מערכת היחסים האישית שבין ישראל למקום, דהיינו הגאולה היא מפני שישראל מוצאים חן בעיני המקום האוהבם,

ומכאן הזיקה והקשר והנביא מסמיך את ברית מי נח להבטחת הגאולה,-
שהרי אם רצונו של מקום לקיים עולם ולגאול את האדם אף ללא זכויות, ורצון זה הוא המתבטא בברית מי נח,והם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שיגאלו ע"י הקב"ה שחפץ בהם כבאֵשת נעורים.

2. צירוף טכני.
החילוק מהפטרת נח הוא - דליכא כ"א פסוקים.
שיקול אפשרי נוסף יכול להיות הרצון להגיע לידי כ"א פסוקים, שהוא השיעור המינימאלי להפטרה כפי שנפסק במסכת מגילה. ואולם הוא קצת בדוחק, שהרי בשבע דנחמתא האשכנזים מחלקים כן את "רני עקרה" ו"עניה סערה" לשתי הפטרות שונות , למרות שאין בו כ"א פסוקים.

כל אחד לחוד - ועדיין ביחד.
[גליון - בסוד עבדיך פרשת ראה]
והנה מנהג בני אשכנז בהפטרת פרשת נח - ע"פ האבודרהם וספר השולחן ועוד ראשונים לסיים בסוף פרשת "עניה סוערה",
ולכאורה הטעם כדי שיהא כ"א פסוקים,

ואף דבשבעה דנחמתא מחלקין הפטרה זו לב' הפטרות, ולא חיישינן בהא דליכא כ"א פסוקים ?
וע"כ צ"ל דחשבינן ליה ל"רני עקרה" כסליק ענינא לפני "עניה סוערה" שהיא נבואה אחרת בהפסק פרשה, מ"מ כיון דשייכי קצת להדדי עדיף לחברם ולא לחלקם - היכא דאין מוכרחים מחמת תקנת שבעה דנחמתא,

וכעי"ז כתב בשו"ת צמח צדק ( סי' קל"ז ), ד"עניה סוערה" ו"רני עקרה" הם בעיקרם הפטרה אחת מדחזינן דמחברין אותם בהפטרת נח, ורק בשבעה דנחמתא מוכרחין לחלקן.
ולכאורה אין כוונתו דמבטלין דינא דגמ' לקרוא כ"א פסוקים, אלא דגם זה חשיב סליק ענינא קצת,
ומ"מ לכתחילה היכא דאפשר קוראין כל הענין.

צווי דינים
ועוד יתכן דהתם בפרשת נח שייכי תרוייהו מענין הפרשה,
דכתיב "ואכרתה לכם ברית עולם", מעין ברית נח. ויתכן לומר יותר, דכלפי נחמה יש כאן ב' נחמות וחשיב סליק ענינא,
אבל כלפי הדמיון לברית נח, יש כאן ענין א' ולכן לא חשיב סליק ענינא לענין זה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אוגוסט 30, 2024 2:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מוֹךְ שהפך לפּוּךְ, ואקדח בלי כדורים. ואיך הם הגיע לנוח

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוגוסט 30, 2024 2:27 pm

תשפד.

וְאָֽנֹכִי֙ נְטַעְתִּ֣יךְ שׂוֹרֵ֔ק כֻּלֹּ֖ה זֶ֣רַע אֱמֶ֑ת, וְאֵיךְ֙ נֶהְפַּ֣כְתְּ לִ֔י סוּרֵ֖י הַגֶּ֥פֶן נׇכְרִיָּֽה׃

הפוך - החוט המשולש.
שלושת ההפטרות האחרונות כוללות דימויים לתוכן הנבואה - ובסוף שלושתן הפכו את עורן בשיח ובמאמרים ודרשות.

א. פרשת ראה.
נתחיל מהשבוע שהיא השלישית בנחמות. ישעיהו נד,יא.
עֲנִיָּ֥ה סֹעֲרָ֖ה לֹ֣א נֻחָ֑מָה ..ושם בפסוק יז נאמר: " כׇּל־כְּלִ֞י יוּצַ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ לֹ֣א יִצְלָ֔ח".

ופירש רשי -
כל כלי זיין אשר ילטשוהו ויחדדהו בשבילך להלחם בך. - לא יצלח. היינו שיש כאן איחולי ברכה והצלחה.
אבל למעשה בפועל משתמשים בניב זה לגנאי ולזלזול: " לֹ֣א יִצְלָ֔ח". לתיאור אדם שנעדר כשרונות כלשהם.

וגם הניב בשלמותו " כׇּל־כְּלִ֞י יוּצַ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ לֹ֣א יִצְלָ֔ח" משמש משל לכך שאף עבודה \משרה\ משימה שתוטל עליו התוצאה לא תשביע רצון- ולא תיהיה מוצלחת.

ב. פרשת עקב.
ובהפטרת שבוע שעבר -"ותאמר ציון" ישעיהו מט יד. נאמר:
..מְהָֽרְסַ֥יִךְ וּמַחֲרִיבַ֖יִךְ מִמֵּ֥ךְ יֵצֵֽאוּ׃ והפירוש הנכון שיש כאן ברכה ורווחה. כך באב'ע "ויצאו ממך כל מהרסיך." היינו שכל אויביך הזרים שהחריבו והרסו בך - הם יצאו ממך ותבוא עליך הנחמה והרווחה.

ובפועל הניב משמש לגנאי ולחרפה. שהאויבים שמבפנים, הבוגדים והמלשינים ,משלכם היא מתוככם עצמכם ובשרכם. והם שמביאים עליכם את הקללה ההרס והחורבן.

ג. פרשת ואתחנן.
וחוזר הדבר בהפטרה הראשונה של הנחמות: נחמו נחמו עמי ישעיהו מ'. ששם בפסוק ג' נאמר :
"ק֣וֹל קוֹרֵ֔א בַּמִּדְבָּ֕ר" ופירש הרד'ק "קול קורא – כאלו קול קורא.
וטעם פנו, ישרו – כי ימצאו במדבר ובערבה דרך סלולה, כאלו פנו וישרו אותה להם בני אדם" .

וכוונתו שיש לקראו כך-

ק֣וֹל קוֹרֵ֔א
בַּמִּדְבָּ֕ר פַּנּ֖וּ דֶּ֣רֶךְ יקוק - יַשְּׁרוּ֙ בָּעֲרָבָ֔ה מְסִלָּ֖ה לֵאלֹהֵֽינוּ׃


הרדק בפירושו -
מדגים לנו שיש כאן צלעות מקבילות ותואמות. והמילה במדבר דבוקה לפנו- ולא לקול קורא.
יש כאן צלעות מקבילות: פנו\ישרו. דרך\ מסילה. במדבר\בערבה. השם\ אלוקינו.
ולכך יש כאן ברכה ואיחולים טובים שהקבה חוזר אלינו ועלינו וכו. וגם טעמי המקרא -מצדיקים קריאה זו.

בקביעה שזו ברכה -ולא במובן של קריאת שווא שאינה נענית- או התעלמות מזעקה, לכך כולם מסכימים.
כפי המתואר בהמשך הפסוקים.

ולכן השימוש הניב לרעה - לתיאור זעקה ואזהרה שאינה נשמעת\נקלטת ולכן תוביל לאבדון. אינה נכונה ומוטעית. אמנם מפרשים רבים וכן רשי מחברים את "במדבר" לעיל , קול קורא אבל לא במשמעות שלילית כפי שהוא משמש היום.
------------------------------------
ועל פרשת ראה מהעבר בקישורים-
מחלוקת על הריגת הטף, הרמבם ור"א מלוניל - הרמבן והרמ"ה.
viewtopic.php?f=46&t=65083

מִקְצֵה - כמה קצוות לשנה ? 1 עד 7
viewtopic.php?f=30&t=60474


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים