מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 11, 2022 9:08 am

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס,,,,,,

א.
ביוונית זה נשמע – טוב יותר.
חלילה לך.....

חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע … חָלִלָה לָּך,ְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט. (בראשית יח כה).

אברהם דורש מהקבה לקיים את החוק,,,!

אמר ר' אלעזר: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס.נוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה אם רוצה הוא מקיימה ואם לאו סוף שהוא מקיימה על ידי אחרים.
אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה והוא מקיימה תחילה: "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני ה' " (ויקרא יט לב) – אני הוא שקיימתי מצוות, [ ראש השנה, פרק א הלכה ג (נז ע"ד).

.משפט זה ביונית פירושו המילולי הוא: "לפני המלך (פרא בסיליוס) החוק,( נומוס). אינו כתוב (א-גרפוס)" ובמילים פשוטות: "המלך הוא מעל לחוק ,

...ועוד..

בנוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה רוצה מקיימה רצה אחרים מקיימים אותה, אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה ומקיימה תחילה. מאי טעמא, ושמרו את משמרתי, אני ד' (ויקרא כ"ב ט'), אני הוא ששימרתי מצוותיה של תורה תחילה"

ב.
ואת השפה היוונית כבר שיבחו חזל, וגם הרמבם ,,,,ומה שנשתנה לשון יווני משאר הלשונות,,,,שהייתה אצלם אותו הלשון כמו לשונם… , כי זה הלשון היה משובח אצלם,

רגע ,,,,ולמה והיכן בפרשה שלנו שינו ביוונית,,,?

ותצחק שרה בקרוביה / בקרבה. !
מעשה בתלמי המלך, שכינס שבעים ושנים זקנים והכניסן בשבעים ושנים בתים ולא גילה
להם על מה כינסן, ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם: כתבו לי תורת משה רבכם, נתן
הקב"ה בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולן לדעת אחת וכתבו לו (בראשית א, כז)
אלהים ברא בראשית, (בראשית א, א), אעשה אדם בצלם ובדמות (בראשית א, כו) , ויכל ביום
הששי וישבות ביום השביעי (בראשית ה, ב), זכר ונקבה בראו- ולא כתבו בראם (בראשית
יא, ז) הבה ארדה ואבלה שם שפתם (בראשית יח, יב),,,,ותצחק שרה - בקרוביה,ולמה שינו ?

מפני ,,,, שהרי גם יצחק -צחק, ולא נענש,, והרי אמרו שרק לאומות ,,,בסיליוס אין
נומוס אגריפוס ,,אבל הקבה שומר חוק, (אלא היא צחקה בפרהסיה, ולא בלב- כמו
יצחק)(בראשית מט, ו) ,,,,,,, אכן ,לחזל: צחק =שמח ,ולכן לא נענש, ואין צורך לשנות.

ג.
אז מה קרה ל-
"לִינְגוֹאָה פְרַנְקָה,
רמבם......אין כותבין תפילין ומזוזה אלא בכתב אשורית, והתירו בספרים לכתוב אף ביוָנִי
בלבד, וכבר נשקע יְוָנִי מן העולם ונשתבש ואבד, לפיכך אין כותבין היום שלושתן
אלא אשורית,,עכ..
התרגום שערכו הזקנים לתלמי המלך היה כתוב בדיאלקט יווני מיוחד, הנקרא יוונית
קוֹינֶה. בתקופה ההלניסטית, הייתה זו השפה ששימשה בתור "לִינְגוֹאָה פְרַנְקָה",

כלומר שפה מסחרית רב-לאומית, בכל מדינות הים התיכון.כמו אנגלית היום.
ומשום כך כתב הרמב"ם שבשפה זו דווקא התירו חכמים לכתוב את התורה, בשל יכולת
הדיוק בתרגום שנמצאה בה.

אבל כיום שפה זו אינה מדוברת כלל, והיא שונה באופן מהותי מן היוונית
המדוברת, וממילא שוב אי אפשר לכתוב בה את התורה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' נובמבר 14, 2024 10:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' נובמבר 15, 2022 10:45 am

הסבר נאה - ששלח לי י' .
פארא, זה בשביל, כלפי, כמו בספרדית פארא בשביל ובאנגלית פור.
בסיליוס, כמו בזיליקה, ארמון המלך, וממנו השתרבב לכל מבנה מלכותי.
נומוס הוא נימוס היינו חוק, ראה הרבה מדרשים שכתוב בהם אמר רבי פלוני בנימוסין (ספר החוקים) שלנו כתוב וכו
אגרפוס. א-גרפוס. כידוע א מסמל תמיד את שלילת הדבר כמו א-סימטרי, וגרפוס כמו היום גרף, סייסמוגרף גרפולוגיה, גרף היינו כתב.

וכנ"ל ".משפט זה ביונית פירושו המילולי הוא: "לפני המלך (פרא בסיליוס) החוק,( נומוס). אינו כתוב (א-גרפוס)" ובמילים פשוטות: "המלך הוא מעל לחוק " .

בריושמא
הודעות: 1404
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי בריושמא » ג' נובמבר 15, 2022 2:22 pm

גם בזיליקום נגזר מהמילה בסיליוס, כי בזיליקום נחשב תבלין המלך.

בזיליקה איננה כנסייה דווקא. היו גם בתי כנסת בצורה של בזיליקה.

יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 03, 2023 1:33 pm

תֹּם לֵב - אַ רֵיינֶע הַאְרְץ .
[מִיט דִּי גַאנצֶע הַאְרְץ או אֵין שְׁטִיק הַאְרְץ].

מופיע בכל התורה פעמיים -בפרשתינו. ןעוד שלוש פעמים בנך.

השבוע בוירא.

* בראשית כ, ה-ו
הֲלֹ֨א ה֤וּא אָֽמַר־לִי֙ אֲחֹ֣תִי הִ֔וא וְהִֽיא־גַם־הִ֥וא אָֽמְרָ֖ה אָחִ֣י ה֑וּא בְּתׇם־לְבָבִ֛י וּבְנִקְיֹ֥ן כַּפַּ֖י עָשִׂ֥יתִי זֹֽאת׃
וַיֹּאמֶר֩ אֵלָ֨יו הָֽאֱלֹהִ֜ים בַּחֲלֹ֗ם גַּ֣ם אָנֹכִ֤י יָדַ֨עְתִּי֙ כִּ֤י בְתׇם־לְבָבְךָ֙ עָשִׂ֣יתָ זֹּ֔את .
[/u][/b]

ועוד שלוש פעמים בנך-
* מלכים א ט, ד
וְאַתָּ֞ה אִם־תֵּלֵ֣ךְ לְפָנַ֗י כַּאֲשֶׁ֨ר הָלַ֜ךְ דָּוִ֤ד אָבִ֨יךָ֙ בְּתׇם־לֵבָ֣ב וּבְיֹ֔שֶׁר לַעֲשׂ֕וֹת כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֣ר צִוִּיתִ֑יךָ חֻקַּ֥י וּמִשְׁפָּטַ֖י תִּשְׁמֹֽר׃

* תהילים קא, ב
אַשְׂכִּ֤ילָה ׀ בְּדֶ֬רֶךְ תָּמִ֗ים מָ֭תַי תָּב֣וֹא אֵלָ֑י אֶתְהַלֵּ֥ךְ בְּתׇם־לְ֝בָבִ֗י בְּקֶ֣רֶב בֵּיתִֽי׃

שבת שלום ומבורך - ושקט.
אמן

* (תהלים קיט פ):
"יְהִי לִבִּי תָמִים בְּחֻקֶּיךָ, לְמַעַן לֹא אֵבוֹשׁ"

ובתרגום - בְּקַשִּׁיטוּת לִבִּי .

תֹם = שלמות, ללא כל פגם .
לב = מקום המחשבות .
"תום לב" = שלמות מקום המחשבות; תכונה המתארת אדם שאין כל פגם במחשבותיו, שאין לו כל מחשבה רעה או כוונה רעה.

ודומה לו רק פעמיים בנך-
תהילים נא, יב
לֵ֣ב טָ֭הוֹר בְּרָא־לִ֣י אֱלֹהִ֑ים וְר֥וּחַ נָ֝כ֗וֹן חַדֵּ֥שׁ בְּקִרְבִּֽי׃

משלי כב, יא
אֹהֵ֥ב טְהׇר־לֵ֑ב חֵ֥ן שְׂ֝פָתָ֗יו רֵעֵ֥הוּ מֶֽלֶךְ׃ במצודת: איש טהר לב מבלי סיג אוון,


יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 14, 2024 10:35 pm

לעיל הבאתי ממה שכתב לי י':
.משפט זה ביונית פירושו המילולי הוא: "לפני המלך (פרא בסיליוס) החוק,( נומוס). אינו כתוב (א-גרפוס)" ובמילים פשוטות: "המלך הוא מעל לחוק "
וראיתי כי מפרשי הגמרא התלבטו בפירוש הדברים. ובתרגום מדוייק יותר של המשפט היווני התקבל פירוש זה.

א.
אמר רבי לעזר [=אלעזר]: פרא בסיליוס או נומוס או גריפיס. בנוהג שבעולם, מלך בשר ודם גוזר גזירה, רצה - מקיימה, רצו - אחרים מקיימים אותה; אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן, אלא גוזר גזירה ומקיימה תחילה.
מה טעמא ? "ושמרו את משמרתי אני ה'" - אני הוא ששימרתי את מצוותיה של תורה תחילה.

אמר רבי סימון: כתיב "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן, ויראת מא-להיך אני ה'" - אני הוא שקיימתי עמידת זקן תחילה.

ב.
המפרשים נתחבטו בפירוש המילים ביוונית היוונית. כך, למשל, ר' דוד פרנקל (אשכנז, המאה הי"ח), בעל הפירוש הקלאסי לתלמוד הירושלמי, "קרבן העדה", פירש הנראה כמוטעה. את המילה היוונית "פרא" צירף לשמו של החכם, רבי אלעזר, וגרס: "רבי אליעזר פדא" (בדומה לשם החכם ר' אליעזר בן פדת), ואף את המשך הכתוב פירש בצורה שאינה בהירה, וזה לשונו:
"אמר רבי אלעזר פרא בסיליוס". הכי גרסינן : "[אמר] ר' לעזר פדא". והכי פירושו: רבי אליעזר בן פדת, אי נמי פדא כמו "מן", והוא לשון רומי. "בסיליוס" - מלך; "נימוס" - בעל דת; "אגריפס" - סופר. ומן אלו נשמע גדולת הקב"ה.

ואילו - רבי משה מרגלית, בעל "פני משה", בפירושו על הירושלמי, נתחבט אף הוא בדבר, ופירש את המילים בדוחק. וזה לשונו:

"פרא בסיליוס" - כביכול מחזיק עצמו פחות מהבסיליוס, שהוא המושל הגדול, אלא כמו "נומיס או גריפיס", והן מיני שררות וממונים תחת ממשלת הבסיליוס. והוא [=הקב"ה] גוזר גזירה ומקיימה בעצמו תחילה.

אולם לאחר שנמצאו בקיאים בשפה היוונית, נראה שהנכתב לעיל הוא הפירוש הנכון. וכך פירש ח"י קאהוט, בחיבורו "ערוך השלם",
ערך אגרפוס (ל ע"א): f?r den Konig ist das Gesetz umgeschrieben ... והכל לשון יווני הן, כלומר:
מלך בשר ודם גוזר גזירות ואינו מקיימן, אבל הקב"ה אינו כן. "פרא בסיליאוס נומוס אגרפוס",
פירוש המילות בלשון יווני: אצל המלכים דת לא נכתבת, כלומר: המלכים עוברים על דת שהם גזרו.

מתוך מאמרו של א. הכהן בדעת.
----
ואגב - אלפיים...
בתקופת בית שני נקלטו אצלנו מילים רבות מן היוונית! ומעריכים שבחז"ל נמצאים כאלפיים מילים יווניות.
בהם ‍‍‍‍‍‍‍‍גם כאלה שכיום אנו משתמשים בהן. כגון: אוויר, אלכסון, בסיס, וילון, זוג, גרוטה,
פסנתר, כרטיס, סימן, פזמון, קובייה, בימה, פרגוד, פרוזדור, ספוג, דפוס, נרתיק, פנס,
פנקס, קומקום, תיק, סנדל, ארכיון, נימוס, קלפי, פרצוף, כרוב, מלפפון, אטליז,
אנדרטה, נמל, אצטדיון, תכסיס, אכסניה, פונדק, המנון, תיאטרון, דרקון, סנגור.

ועוד על הפרשה ראה כאן -
viewtopic.php?f=46&t=65502
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' נובמבר 15, 2024 11:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא

הודעהעל ידי יהושפט » ה' נובמבר 14, 2024 11:34 pm

יעויין בספרו של רש"ל יוונית ויוונות בא"י, עמ' 28-29, שביאר את הפתגם המובא בירושלמי


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים