סיכום חומש ותקופת "במדבר". סיכום לבמדבר, כמה תלונות על מים ואוכל ? ואיפה מתן תורה ?
פורסם: ה' יולי 28, 2022 4:02 pm
סיכום לבמדבר, כמה תלונות על מים ואוכל ? ואיפה מתן תורה ?
כמה מלחמות היו עם עמלק ?
במדבר.
1. כמה זמן ארך חומש במדבר ?
2. כמה פעמים התלוננו על מים ? ועל אוכל ?
3. מה, ולמה זה לא מוזכר - במסעות ?
4. כמה מלחמות היו להם בדרך ?
5. על מה נחלקו האבע, הרמבן והרוקח ?
6. תלונות על מה -לא ידוע !
ובהמשך על-
איך ה 19 הפכו לעשרים ?
איך יודעים שמלחמת סיחון היתה באלול ?
ומלחמת עוג אחרי החגים ?
חומש במדבר כולו נמשך על פני כ-38 שנה, דהיינו בשנים 2488 - 2449 לבריאה. (וגם איזכור אירועים מ 2448 כגון המקושש).
א.
בפרשיות במדבר, נשא, בהעלותך - קרח. האירועים הם – מניסן – ועד אלול ב' תמ"ט ,2449 . סה"כ כחצי שנה.
אבל יש בהם דברים שהיו קודם:
1, בפרשת במדבר - הפסוקים בפרק ג א-ג, שנמנים שם תולדות אהרן,ומדובר על תקופה מוקדמת יותר דהיינו לפני שהוקם המשכן,שהרי המשכן הוקם בניסן ב' תמ"ט, 2449 , וחומש במדבר מתחיל באייר באותה שנה.
2, בנשוא, פרק ה-יג, פרשת הקרבת בני לוי וכן פרשת "ואני הנה לקחתי את הלוים", שפרשיות אלו נאמרו למשה בארבעים יום האמצעיים שעלה לרקיע שהם התחילו בי"ח תמוז ב' תמ"ח, 2488,
3, פרשת בהעלותך, משתרעת על חודשי ניסן אייר סיון - לסירוגין . הפרשה מתחילה בחודש ניסן באותה שנה,(ט,א, דיני פסח שני) ובהמשך פרשת בהעלותך י, יא , שוב עוברת התורה לחודש אייר באותה שנה . ולמה שוב ? כי כבר תחילתו של חומש במדבר גם הוא נאמר באייר . (עיין פסחים ו: דילפינן מהכא שאין מוקדם ומאוחר בתורה, וברשי כאן). פרשת בהעלותך מסיימת בחטא מרים שהיה בחצרות והעם חיכה שם שבעה ימים, שבעה ימים אלו היו מכ"א סיון באותה שנה עד כ"ח סיון .
4, המקושש:
סיפורו מופיע בפרשת קורח - ושייך בכלל לשנה הקודמת , שכן אירע בחודש אייר במדבר סיני בסמוך לקבלת התורה. ב"א תמח 2448,
5, פרשת שלח -מסתיימת עם אלול 2449, שאז נפטרו המרגלים.נשלחו בכ"ט סיון, חטאם היה בתשעה באב, ומיתתם ב י"ז אלול.
6, לגבי מחלוקת קרח :בתחילה או באמצע-
לאבע היה גם הוא בתמח\תמט, שכן לדעתו היה זה כבר בהתחלה, במדבר סיני, במסעות הראשונים. לאחר\ ועקב הקדשת הלויים.
ואילו לרמבן היה זה כסדר הפסוקים בסוף, 12 המסעות הראשונים,, בתמט 2449 או אחריו ובסמוך לו,,בקדש ברנע שבמדבר פארן, שכן לרמבן יש קשר בין מעשה קורח לחטא המרגלים
מעניינת דעתם של הת,יונתן וכך גם הרוקח ובעל הטורים שמחלוקת קורח היה מאוחר יותר , באמצע , בקהלתה המסע ה 19 , ואם כך הרי הוא האירוע היחידי שהתורה מספרת עליו, בתוך 38 השנים העלומות , שכן כל שאר האירועים עליו התורה מספרת היו או בשנים 2448\2449 או מהשנה האחרונה של הארבעים 2488.
7, חוקת-
חקת – מניסן ב' תמ"ט, 2449 – תשרי ב' תפ"ח, 2488 .סה"כ כ-38 שנה.
חוקת מפתיעה אותנו ,שכן באם לא נשים לב ,לא נבחין שיש ברצף האירועים דילוג של 38 שנה.
שכן תחילתה מצוות פרה אדומה היתה ב כד בניסן 2449, במרה.[ לגבי תאריכים במצוות פרה אדומה יש דעות שונות - ואולי בהמשך].
וכאן יש קפיצה עם פטירת מרים, לחודש ניסן שנת 2487 סוף מסעותיהם . ממשיכה לחודש אב אותה שנה עם פטירת אהרון, למלחמת סיחון בחודש אלול, ועוברת לשנת 2448 חודש תשרי מלחמת עוג מלך הבשן.
נ, ב [לגבי בעיית כפל התאריכים לפרשת פרה, כד' ניסן 2448 או א' בניסן - יש דעות שונות - ואולי בהמשך].
8,סוף החומש:-בשנת 2488.
מסוף פרשת חקת 38 -בלק, פנחס, וכל מטות - מסעי. - מתשרי - ועד א' שבט ב' תפ"ח, 2488 .סה"כ כארבעה חודשים. כל האירועי בפרשיות אלו, היו כבר בסמוך ובקירבה לכניסתם לא"י.
---------------
ב.
ןלכמה נקודות מעניינות- במספרים :
0, אפס פעמים, לא מוזכר כלל בכל המסעות (ובבמדבר) "קבלת התורה בסיני"(גם לא חטא העגל) !
והאות ז' נעדרת בשמות של המסעות.
1, המתאוננים בתבערה. קוטרים, התלוננו ורטנו על קושי הדרך, ולא ברור מה בדיוק טענו ,במפרשים דעות שונות ע"כ. וגם שבוייה-שפחה אחת בחרמה
2\א, פעמיים השם אמר למשה להוציא מים מהסלע: בשנה ראשונה -ברפידים . ובשנה האחרונה במי מריבה -, שם נגזר שלא יכנס לא"י.
2\ב חומש הפקודים, שכן היו בו שני מפקדים אחד בתחילת הספר, והשני בסופו.
3\א, שלושה פעמים לחמו עם עמלק: ברפידים[בחומש במדבר -מוזכרת בעיית המים ברפידים וחסר עניין עמלק], במעפילים, ובחרמה.
3\ב, שלושה פעמים טענו על האוכל :אין אוכל במדבר סין-"כי הוצאתם אותנו אל המדבר להמית ..ברעב" ,וקיבלו מן ובשר. פעם שנייה - במתאווים " והאספסוף... זכרנו את הדגה", קיבלו שליו . בקברות התאווה. פעם שלישית בדרך אדום " ונפשנו קצה בלחם הקלוקל"
ונענשו בנחשים.
3\ג, שלושה פעמים התלוננו כנגד המנהיגות: הקהל כולו - פעם במרגלים, ופעם בקורח, ופעם שלישית מרים ואהרון כנגד משה " הרק אך במשה דיבר השם".
4 , ארבעה ניסים על המים בשלושה פעמים טענו על עניין המים: במרה- מה נשתה (הומתק עי העץ). ברפידים- ואין מים לשתות העם(משה מן הסלע). במי מריבה- ולא היה מים לעדה. וברביעי נענו בלי ריב - באילים 12 עינות מים.
5, חמישה מהתלונות שמנינו נחשבים ברשימת "העשר נסיונות שניסו אבותינו להקבה" בערכין טו,
" תניא אמר ר' יהודה עשר נסיונות ניסו אבותינו להקב''ה:.....
מתוך הברייתא דלהלן- נמנו ברשימה לעיל חמישה , והם:
שנים במים : 1- מרה. 2 - רפידים.
שנים בשליו :3- במדבר סין-כנל "להמית ברעב". 4 - האספסוף = המתאווים.
5 - במדבר פארן כדאיתיה =המרגלים.
הברייתא שם מפרטת כך:
"שנים בים, ושנים במים , שנים במן , שנים בשליו, אחת בעגל ואחת במדבר פארן .
שנים בים ....לא נכללים ברשימתינו. ראה להלן ...
שנים במים במרה וברפידים : במרה דכתיב {שמות טו-כג} ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות וכתיב {שמות יז-ג} וילן העם על משה .
ברפידים דכתיב {שמות יז-א} ויחנו ברפידים ואין מים לשתות וכתיב {שמות יז-ב} וירב העם עם משה שנים.
במן דכתיב שמות טז-כט} אל תצאו ויצאו. אל תותירו ויותירו .- לא נכללו ברשימתינו.
נסיונות ותרעומות-
לא כל ריב נחשב לנסיון ,ויש נסיונות שלא נכללו ,
וכבר במהרשא שם דן על החסר והיתר ברשימה זו,
חסרים בגמרא - מי מריבה,הנחשים,קורח,בעל פעור,ועיין שם להסברים,
6, נלחמו עם שישה אומות : עמלק שלושה פעמים. סיחון האמורי. עוג מלך הבשן. מלחמת מדיין.
7, עימותים עם שישה . ששת הקודמים, + וכן בלק מלך מואב שפעל כדי לקללם.
8, שמונה מסעות שעשו בשנת הארבעים . (ועוד 22 ב 38 שנים ,שאין לנו ידיעות לגביהם).
9, תשעה הם הנושאים בהם נצטוו מצוות לשעתם בלבד: 1)המפקד שבתחילה- של המחנות. 2) החלוקה לדגלים. 3)מפקד ותפקידי הלווים. 4)טהרת הלווים . 5) המפקד השני בפנחס -לנוחלי הארץ 6) בנות צלפחד -ודיניהם לנחלות ולנישואים. 7) הנחלת הארץ. 8)גבולות הארץ. 9) האנשים אשר ינחילו את הארץ.
10, בסהכ התלוננו (אחרי ים סוף) עשרה פעמים : 1)במרה - על המים. 2)בסין- על הרעב. 3)ברפידים-על המים. 4)במתאוננים -בתבערה, על ? . 5)במתאווים - על הדגה. 6) בחצרות - מרים על משה. 7)בקדש ברנע - המרגלים .8)קורח - על משה . 9) על המים - במי מריבה - בקדש שבצין. 10)על הלחם הקלוקל- בפינון.
14, זה מספר המסעות בשנה הראשונה.
22- זה מספר המסעות שעשו ב 38 השנים שבאמצע.
52 ,זהו מספר המצוות בחומש במדבר: 23 מצוות לא תעשה, ו 29 מצוות עשה, המעט מבין החומשים (להוציא בראשית).
וכל המוסיף - יבורך.
כמה מלחמות היו עם עמלק ?
במדבר.
1. כמה זמן ארך חומש במדבר ?
2. כמה פעמים התלוננו על מים ? ועל אוכל ?
3. מה, ולמה זה לא מוזכר - במסעות ?
4. כמה מלחמות היו להם בדרך ?
5. על מה נחלקו האבע, הרמבן והרוקח ?
6. תלונות על מה -לא ידוע !
ובהמשך על-
איך ה 19 הפכו לעשרים ?
איך יודעים שמלחמת סיחון היתה באלול ?
ומלחמת עוג אחרי החגים ?
חומש במדבר כולו נמשך על פני כ-38 שנה, דהיינו בשנים 2488 - 2449 לבריאה. (וגם איזכור אירועים מ 2448 כגון המקושש).
א.
בפרשיות במדבר, נשא, בהעלותך - קרח. האירועים הם – מניסן – ועד אלול ב' תמ"ט ,2449 . סה"כ כחצי שנה.
אבל יש בהם דברים שהיו קודם:
1, בפרשת במדבר - הפסוקים בפרק ג א-ג, שנמנים שם תולדות אהרן,ומדובר על תקופה מוקדמת יותר דהיינו לפני שהוקם המשכן,שהרי המשכן הוקם בניסן ב' תמ"ט, 2449 , וחומש במדבר מתחיל באייר באותה שנה.
2, בנשוא, פרק ה-יג, פרשת הקרבת בני לוי וכן פרשת "ואני הנה לקחתי את הלוים", שפרשיות אלו נאמרו למשה בארבעים יום האמצעיים שעלה לרקיע שהם התחילו בי"ח תמוז ב' תמ"ח, 2488,
3, פרשת בהעלותך, משתרעת על חודשי ניסן אייר סיון - לסירוגין . הפרשה מתחילה בחודש ניסן באותה שנה,(ט,א, דיני פסח שני) ובהמשך פרשת בהעלותך י, יא , שוב עוברת התורה לחודש אייר באותה שנה . ולמה שוב ? כי כבר תחילתו של חומש במדבר גם הוא נאמר באייר . (עיין פסחים ו: דילפינן מהכא שאין מוקדם ומאוחר בתורה, וברשי כאן). פרשת בהעלותך מסיימת בחטא מרים שהיה בחצרות והעם חיכה שם שבעה ימים, שבעה ימים אלו היו מכ"א סיון באותה שנה עד כ"ח סיון .
4, המקושש:
סיפורו מופיע בפרשת קורח - ושייך בכלל לשנה הקודמת , שכן אירע בחודש אייר במדבר סיני בסמוך לקבלת התורה. ב"א תמח 2448,
5, פרשת שלח -מסתיימת עם אלול 2449, שאז נפטרו המרגלים.נשלחו בכ"ט סיון, חטאם היה בתשעה באב, ומיתתם ב י"ז אלול.
6, לגבי מחלוקת קרח :בתחילה או באמצע-
לאבע היה גם הוא בתמח\תמט, שכן לדעתו היה זה כבר בהתחלה, במדבר סיני, במסעות הראשונים. לאחר\ ועקב הקדשת הלויים.
ואילו לרמבן היה זה כסדר הפסוקים בסוף, 12 המסעות הראשונים,, בתמט 2449 או אחריו ובסמוך לו,,בקדש ברנע שבמדבר פארן, שכן לרמבן יש קשר בין מעשה קורח לחטא המרגלים
מעניינת דעתם של הת,יונתן וכך גם הרוקח ובעל הטורים שמחלוקת קורח היה מאוחר יותר , באמצע , בקהלתה המסע ה 19 , ואם כך הרי הוא האירוע היחידי שהתורה מספרת עליו, בתוך 38 השנים העלומות , שכן כל שאר האירועים עליו התורה מספרת היו או בשנים 2448\2449 או מהשנה האחרונה של הארבעים 2488.
7, חוקת-
חקת – מניסן ב' תמ"ט, 2449 – תשרי ב' תפ"ח, 2488 .סה"כ כ-38 שנה.
חוקת מפתיעה אותנו ,שכן באם לא נשים לב ,לא נבחין שיש ברצף האירועים דילוג של 38 שנה.
שכן תחילתה מצוות פרה אדומה היתה ב כד בניסן 2449, במרה.[ לגבי תאריכים במצוות פרה אדומה יש דעות שונות - ואולי בהמשך].
וכאן יש קפיצה עם פטירת מרים, לחודש ניסן שנת 2487 סוף מסעותיהם . ממשיכה לחודש אב אותה שנה עם פטירת אהרון, למלחמת סיחון בחודש אלול, ועוברת לשנת 2448 חודש תשרי מלחמת עוג מלך הבשן.
נ, ב [לגבי בעיית כפל התאריכים לפרשת פרה, כד' ניסן 2448 או א' בניסן - יש דעות שונות - ואולי בהמשך].
8,סוף החומש:-בשנת 2488.
מסוף פרשת חקת 38 -בלק, פנחס, וכל מטות - מסעי. - מתשרי - ועד א' שבט ב' תפ"ח, 2488 .סה"כ כארבעה חודשים. כל האירועי בפרשיות אלו, היו כבר בסמוך ובקירבה לכניסתם לא"י.
---------------
ב.
ןלכמה נקודות מעניינות- במספרים :
0, אפס פעמים, לא מוזכר כלל בכל המסעות (ובבמדבר) "קבלת התורה בסיני"(גם לא חטא העגל) !
והאות ז' נעדרת בשמות של המסעות.
1, המתאוננים בתבערה. קוטרים, התלוננו ורטנו על קושי הדרך, ולא ברור מה בדיוק טענו ,במפרשים דעות שונות ע"כ. וגם שבוייה-שפחה אחת בחרמה
2\א, פעמיים השם אמר למשה להוציא מים מהסלע: בשנה ראשונה -ברפידים . ובשנה האחרונה במי מריבה -, שם נגזר שלא יכנס לא"י.
2\ב חומש הפקודים, שכן היו בו שני מפקדים אחד בתחילת הספר, והשני בסופו.
3\א, שלושה פעמים לחמו עם עמלק: ברפידים[בחומש במדבר -מוזכרת בעיית המים ברפידים וחסר עניין עמלק], במעפילים, ובחרמה.
3\ב, שלושה פעמים טענו על האוכל :אין אוכל במדבר סין-"כי הוצאתם אותנו אל המדבר להמית ..ברעב" ,וקיבלו מן ובשר. פעם שנייה - במתאווים " והאספסוף... זכרנו את הדגה", קיבלו שליו . בקברות התאווה. פעם שלישית בדרך אדום " ונפשנו קצה בלחם הקלוקל"
ונענשו בנחשים.
3\ג, שלושה פעמים התלוננו כנגד המנהיגות: הקהל כולו - פעם במרגלים, ופעם בקורח, ופעם שלישית מרים ואהרון כנגד משה " הרק אך במשה דיבר השם".
4 , ארבעה ניסים על המים בשלושה פעמים טענו על עניין המים: במרה- מה נשתה (הומתק עי העץ). ברפידים- ואין מים לשתות העם(משה מן הסלע). במי מריבה- ולא היה מים לעדה. וברביעי נענו בלי ריב - באילים 12 עינות מים.
5, חמישה מהתלונות שמנינו נחשבים ברשימת "העשר נסיונות שניסו אבותינו להקבה" בערכין טו,
" תניא אמר ר' יהודה עשר נסיונות ניסו אבותינו להקב''ה:.....
מתוך הברייתא דלהלן- נמנו ברשימה לעיל חמישה , והם:
שנים במים : 1- מרה. 2 - רפידים.
שנים בשליו :3- במדבר סין-כנל "להמית ברעב". 4 - האספסוף = המתאווים.
5 - במדבר פארן כדאיתיה =המרגלים.
הברייתא שם מפרטת כך:
"שנים בים, ושנים במים , שנים במן , שנים בשליו, אחת בעגל ואחת במדבר פארן .
שנים בים ....לא נכללים ברשימתינו. ראה להלן ...
שנים במים במרה וברפידים : במרה דכתיב {שמות טו-כג} ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות וכתיב {שמות יז-ג} וילן העם על משה .
ברפידים דכתיב {שמות יז-א} ויחנו ברפידים ואין מים לשתות וכתיב {שמות יז-ב} וירב העם עם משה שנים.
במן דכתיב שמות טז-כט} אל תצאו ויצאו. אל תותירו ויותירו .- לא נכללו ברשימתינו.
נסיונות ותרעומות-
לא כל ריב נחשב לנסיון ,ויש נסיונות שלא נכללו ,
וכבר במהרשא שם דן על החסר והיתר ברשימה זו,
חסרים בגמרא - מי מריבה,הנחשים,קורח,בעל פעור,ועיין שם להסברים,
6, נלחמו עם שישה אומות : עמלק שלושה פעמים. סיחון האמורי. עוג מלך הבשן. מלחמת מדיין.
7, עימותים עם שישה . ששת הקודמים, + וכן בלק מלך מואב שפעל כדי לקללם.
8, שמונה מסעות שעשו בשנת הארבעים . (ועוד 22 ב 38 שנים ,שאין לנו ידיעות לגביהם).
9, תשעה הם הנושאים בהם נצטוו מצוות לשעתם בלבד: 1)המפקד שבתחילה- של המחנות. 2) החלוקה לדגלים. 3)מפקד ותפקידי הלווים. 4)טהרת הלווים . 5) המפקד השני בפנחס -לנוחלי הארץ 6) בנות צלפחד -ודיניהם לנחלות ולנישואים. 7) הנחלת הארץ. 8)גבולות הארץ. 9) האנשים אשר ינחילו את הארץ.
10, בסהכ התלוננו (אחרי ים סוף) עשרה פעמים : 1)במרה - על המים. 2)בסין- על הרעב. 3)ברפידים-על המים. 4)במתאוננים -בתבערה, על ? . 5)במתאווים - על הדגה. 6) בחצרות - מרים על משה. 7)בקדש ברנע - המרגלים .8)קורח - על משה . 9) על המים - במי מריבה - בקדש שבצין. 10)על הלחם הקלוקל- בפינון.
14, זה מספר המסעות בשנה הראשונה.
22- זה מספר המסעות שעשו ב 38 השנים שבאמצע.
52 ,זהו מספר המצוות בחומש במדבר: 23 מצוות לא תעשה, ו 29 מצוות עשה, המעט מבין החומשים (להוציא בראשית).
וכל המוסיף - יבורך.