פרפראות לפרשת פנחס
א.
שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?
במדבר כה יד
יד וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה, אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת-הַמִּדְיָנִית--זִמְרִי, בֶּן-סָלוּא: נְשִׂיא בֵית-אָב, לַשִּׁמְעֹנִי.
ובסנהדרין פב, ע"ב
א"ר יוחנן חמשה שמות יש לו זמרי ובן סלוא ושאול ובן הכנענית ושלומיאל בן צורי שדי זמרי .....בן הכנענית על שעשה מעשה כנען ומה שמו שלומיאל בן צורי שדי שמו:
אז התברר לנו שעשה מעשה כנען. אבל איך זה הפך בעברית המחודשת לשלימזל . יש כמובן השערות על גילגולי המילה משפות אחרות ליידיש ומשם לעברית - והם השערות בלבד.
בדומה לכך הם חידושי משמעויות למילים : תרח -לזקן טרחן. למך - למי שמעשיו אינם עולים בידו, דווקא כאן יש רקע שהרג בשוגג את נשותיו וכו. ירחמיאל - שם לעגני ר- אולי בשל מובנו ש"ירחם עליו השם= מסכן. וראיתי שציינו לפירוש לערי הירחמיאלי בספר "מאורות נתן" של ר נתן מנהיים ?? ונעלם ממני למה הכוונה.
יורם - שם של מלכים כיום מושא ללעג,
חושם מלך אדום - כנל. אולי התחלף בחושים שהיה חירש ?
ויש לנו גם ב(א)גד =שבא מזל טוב, והפכו ביש גדא שממנו צמח גם חיש גד.
ב.
וחגותם חג לשם שבעת ימים,כט,יב ,
בעיקרו מושג מקודש חגים ומועדים ,אסרו חג [קרבן ] ועוד .
אבל מובנו- התגלגל הסתובב וחג לו במחוזות רחוקים:
למשל כיום - לָחוּג פירושו 'ליצור עיגול' או 'להסתובב במעגל', והמילה רבת המשמעים חוּג היא ביסודה 'מעגל'.כמו שמצאנו בספר ישעיהו את המְחוּגָה – לסרטוט מעגלים, ובהמשך הצטרף אליה המָחוֹג. במכשירי הטלפון הישנים היו המספרים מסודרים במעגל שנקרא חוּגָה. ממנה נולד הפועל חִיֵּג המשמש אותנו גם כיום, לאחר שחוגת הטלפון עברה מן העולם וכולנו "מקישים \לוחצים..
אחיו של הפועל חָג הוא הפועל עָג. על חוני המעגל שיצר צורת מעגל נאמר: "עג עוגה ועמד בתוכה" (משנה תענית ג, ח), . גם המאכל עוגה שמקורו בתנ"ך נקרא כך – כנראה – בשל צורתו העגולה.
וחוג במובן חוגים לציור וכדומה הוא מובן חדש חוג= נושא\ תחום \חברה מסויים\ת , ואין לו יסוד במקרא בחזל או בראשונים.
ג.
כן בנות צלפחד דוברות כז,ז.
מהשורש כ,ו,ן עלו וצמחו להם כל המילים הנוספות וכולם במובן של: להעמיד\ להקים \לבסס \ לחזק.
ולכן יש " ואת הכיור ואת כנו ,,, ויש "בית זבול לך מכון לשבתך,, ויש "כזאת עשה את עשר המכונות (שלמה) ,,, ויש וכוננתי את כיסא מלכותו (של דוד) .ומופיע גם "הוא עשך ויכוננך" ויש "הממלכה נכונה ביד שלמה ,, וגם אצלנו "כן בנות צלפחד דוברות " וגם נכון" הדבר מעם האלוקים".
כאן לפחות הדברים נשארו במסגרת המשמעויות המקוריות בתנך ובמפרשים.