מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 17, 2022 6:31 pm

פרפראות לפרשת פנחס

א.
שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?
במדבר כה יד
יד וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה, אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת-הַמִּדְיָנִית--זִמְרִי, בֶּן-סָלוּא: נְשִׂיא בֵית-אָב, לַשִּׁמְעֹנִי.

ובסנהדרין פב, ע"ב
א"ר יוחנן חמשה שמות יש לו זמרי ובן סלוא ושאול ובן הכנענית ושלומיאל בן צורי שדי זמרי .....בן הכנענית על שעשה מעשה כנען ומה שמו שלומיאל בן צורי שדי שמו:

אז התברר לנו שעשה מעשה כנען. אבל איך זה הפך בעברית המחודשת לשלימזל . יש כמובן השערות על גילגולי המילה משפות אחרות ליידיש ומשם לעברית - והם השערות בלבד.

בדומה לכך הם חידושי משמעויות למילים : תרח -לזקן טרחן. למך - למי שמעשיו אינם עולים בידו, דווקא כאן יש רקע שהרג בשוגג את נשותיו וכו. ירחמיאל - שם לעגני ר- אולי בשל מובנו ש"ירחם עליו השם= מסכן. וראיתי שציינו לפירוש לערי הירחמיאלי בספר "מאורות נתן" של ר נתן מנהיים ?? ונעלם ממני למה הכוונה.
יורם - שם של מלכים כיום מושא ללעג,
חושם מלך אדום - כנל. אולי התחלף בחושים שהיה חירש ?
ויש לנו גם ב(א)גד =שבא מזל טוב, והפכו ביש גדא שממנו צמח גם חיש גד.

ב.
וחגותם חג לשם שבעת ימים,כט,יב ,
בעיקרו מושג מקודש חגים ומועדים ,אסרו חג [קרבן ] ועוד .
אבל מובנו- התגלגל הסתובב וחג לו במחוזות רחוקים:
למשל כיום - לָחוּג פירושו 'ליצור עיגול' או 'להסתובב במעגל', והמילה רבת המשמעים חוּג היא ביסודה 'מעגל'.כמו שמצאנו בספר ישעיהו את המְחוּגָה – לסרטוט מעגלים, ובהמשך הצטרף אליה המָחוֹג. במכשירי הטלפון הישנים היו המספרים מסודרים במעגל שנקרא חוּגָה. ממנה נולד הפועל חִיֵּג המשמש אותנו גם כיום, לאחר שחוגת הטלפון עברה מן העולם וכולנו "מקישים \לוחצים..

אחיו של הפועל חָג הוא הפועל עָג. על חוני המעגל שיצר צורת מעגל נאמר: "עג עוגה ועמד בתוכה" (משנה תענית ג, ח), . גם המאכל עוגה שמקורו בתנ"ך נקרא כך – כנראה – בשל צורתו העגולה.

וחוג במובן חוגים לציור וכדומה הוא מובן חדש חוג= נושא\ תחום \חברה מסויים\ת , ואין לו יסוד במקרא בחזל או בראשונים.

ג.
כן בנות צלפחד דוברות כז,ז.
מהשורש כ,ו,ן עלו וצמחו להם כל המילים הנוספות וכולם במובן של: להעמיד\ להקים \לבסס \ לחזק.
ולכן יש " ואת הכיור ואת כנו ,,, ויש "בית זבול לך מכון לשבתך,, ויש "כזאת עשה את עשר המכונות (שלמה) ,,, ויש וכוננתי את כיסא מלכותו (של דוד) .ומופיע גם "הוא עשך ויכוננך" ויש "הממלכה נכונה ביד שלמה ,, וגם אצלנו "כן בנות צלפחד דוברות " וגם נכון" הדבר מעם האלוקים".
כאן לפחות הדברים נשארו במסגרת המשמעויות המקוריות בתנך ובמפרשים.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 17, 2022 10:15 pm

תודה למגיבים שנענו לענות על תמיהתי - ותשובתם בנוייה על מעיינות הספה"ק ,כדלהלן-

ר,ש. וא,א, השיבו:
אומרים שכל הנסים שנעשו לפינחס כשדקר אותו, חייב להיות שהי' שלומיאל...
הרי הם דברי החת"ס -. כמובא בליקוטי חבר בן חיים (תלמיד החת"ס) בשמו.



מ,ה השיב לגבי למך-
י''א ע''ש שהשקה אשתו בכוס של עיקרין ובכ''ז ילדה.


[b]וי,1 הביא רעיון מחודש לגבי שלומיאל:[/b]
מפורסם לגבי שלומיאל - שהרי קוראים בימי החנוכה בענינו של כל נשיא, לפי סדרם. ואם חל אותו היום בשבת או בר"ח, קוראים את פרשת הנשיא ל"מפטיר". כיון שיום ה' דחנוכה לעולם אינו חל בשבת או ר"ח, יוצא שנשיא שמעון שלומיאל לעולם אינו "מקבל" מפטיר.

וישכח לכולם.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' יולי 17, 2022 10:33 pm

יהודהא כתב:שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?
במדבר כה יד
יד וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה, אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת-הַמִּדְיָנִית--זִמְרִי, בֶּן-סָלוּא: נְשִׂיא בֵית-אָב, לַשִּׁמְעֹנִי.

ובסנהדרין פב, ע"ב
א"ר יוחנן חמשה שמות יש לו זמרי ובן סלוא ושאול ובן הכנענית ושלומיאל בן צורי שדי זמרי .....בן הכנענית על שעשה מעשה כנען ומה שמו שלומיאל בן צורי שדי שמו:

אז התברר לנו שעשה מעשה כנען.

בלי קשר למגמת האשכול, אבל לא נראה שכדאי ללמוד דברים כפשטן, שהיה זמרי נכדו ראשון של יעקב אבינו, בן לבנו שמעון והוא בן מאות שנים וחטא בחטא כזה, חלילה.

וכבר כתב הגר"א :
אדרת אליהו פרשת נצבים עה"פ שורש פורה ראש ולענה (כט יז), בנוסח זה:
וחס ושלום שזמרי יהיה נשמה אחת עם שלמיאל הצדיק בחיר ישראל,


והרי שאפילו אותה נשמה בגלגול או עיבור אינם, ועיי"ש מה שפירש בדברי חז"ל.


יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 18, 2022 12:13 am

שמואל שלומוביץ כתב:
יהודהא כתב:שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?
ב
וכבר כתב הגר"א :
אדרת אליהו פרשת נצבים עה"פ שורש פורה ראש ולענה (כט יז), בנוסח זה:
וחס ושלום שזמרי יהיה נשמה אחת עם שלמיאל הצדיק בחיר ישראל,


והרי שאפילו אותה נשמה בגלגול או עיבור אינם, ועיי"ש מה שפירש בדברי חז"ל.


יקרו דבריך.
אולם הרי הם סתרי תורה ואנו בפ'ר'ד' עסקינן ובעיקר בפשט הכתובים והחזלים.
ומן הסתם אתה לכך התכוונת "שכם בני חשקה נפשו בבתכם וגו' ..... על כן כתיב שכם בני חשקה נפשו בבתכם, וכשנשאת אחר כך לשמעון ילדה לו זמרי בן סלוא, שהוא גלגול שכם, וכזבי היא גלגול דינה, ועל כן היתה תאות זמרי לכזבי, ונהרגו על ידי זה כ"ד אלף כמנין הרוגי שכם... (וישלח)

כזבי היתה גלגול דינה, זמרי גלגול שכם, ורבי עקיבא היה ניצוץ מנשמת זמרי, והוא שכם בן חמור, וזה סוד מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמו"ר, ואשת טרנוסרופוס שלקח רבי עקיבא היא כזבי, ולכן אמר, רבי עקיבא רק שחק ובכה, רק על שנדבק בטומאה, שחק על התיקון, ובכה על הקילקול... (פנחס)
ילקוט ראובני.
וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה נחלק לכמה ניצוצות וכו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 18, 2022 12:29 am

יהודהא כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
יהודהא כתב:שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?


וכבר כתב הגר"א :
אדרת אליהו פרשת נצבים עה"פ שורש פורה ראש ולענה (כט יז), בנוסח זה:
וחס ושלום שזמרי יהיה נשמה אחת עם שלמיאל הצדיק בחיר ישראל,


והרי שאפילו אותה נשמה בגלגול או עיבור אינם, ועיי"ש מה שפירש בדברי חז"ל.


יקרו דבריך.
אולם הרי הם סתרי תורה ואנו בפ'ר'ד' עסקינן ובעיקר בפשט הכתובים והחזלים.
ומן הסתם אתה לכך התכוונת "שכם בני חשקה נפשו בבתכם וגו' ..... על כן כתיב שכם בני חשקה נפשו בבתכם, וכשנשאת אחר כך לשמעון ילדה לו זמרי בן סלוא, שהוא גלגול שכם, וכזבי היא גלגול דינה, ועל כן היתה תאות זמרי לכזבי, ונהרגו על ידי זה כ"ד אלף כמנין הרוגי שכם... (וישלח)

כזבי היתה גלגול דינה, זמרי גלגול שכם, ורבי עקיבא היה ניצוץ מנשמת זמרי, והוא שכם בן חמור, וזה סוד מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמו"ר, ואשת טרנוסרופוס שלקח רבי עקיבא היא כזבי, ולכן אמר, רבי עקיבא רק שחק ובכה, רק על שנדבק בטומאה, שחק על התיקון, ובכה על הקילקול... (פנחס)
ילקוט ראובני.
וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה נחלק לכמה ניצוצות וכו.


אדרבה זה מה שבאתי להדגיש, שוודאי שלפי הפשט א"א שיהיה זמרי ושלומיאל אדם אחד. אלא מדובר בשני אנשים שונים שיש ביניהם קשר פנימי, ועל הקשר הזה כיוונו חז"ל במדרשם.
וללמוד המדרש הזה כפשוטו שמדובר באותו אדם, הרי צריך לצרף גם הרישא שהוא שאול בן הכנענית, הנזכר שם בגמ'.
ואזי יהיה כזבי שאול עצמו והוא בן שמעון בן יעקב, וזה דבר שאי אפשר ובוודאי שהוא מופרך בפשט, ולכך מדרך הפשט ללמוד דברי הגמ' ע"ד קשר תוכני, ולא שמדובר באותו אדם חלילה. וכדברי הגר"א.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 18, 2022 8:20 am

שמואל שלומוביץ כתב:
יהודהא כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
יהודהא כתב:שלומיאל אולי היה רשע - אבל מנין שהיה שלימזל ?

וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה נחלק לכמה ניצוצות וכו.


אדרבה זה מה שבאתי להדגיש, שוודאי שלפי הפשט א"א שיהיה זמרי ושלומיאל אדם אחד. אלא מדובר בשני אנשים שונים שיש ביניהם קשר פנימי, ועל הקשר הזה כיוונו חז"ל במדרשם.
וללמוד המדרש הזה כפשוטו שמדובר באותו אדם, הרי צריך לצרף גם הרישא שהוא שאול בן הכנענית, הנזכר שם בגמ'.
ואזי יהיה כזבי שאול עצמו והוא בן שמעון בן יעקב, וזה דבר שאי אפשר ובוודאי שהוא מופרך בפשט, ולכך מדרך הפשט ללמוד דברי הגמ' ע"ד קשר תוכני, ולא שמדובר באותו אדם חלילה. וכדברי הגר"א.

---------------
אכן כדבריך - ובוודאי שיש רבדים עמוקים ונסתרים בכל מילי דאורייתא. ובתחילה דימיתי שבאת להפריך דברי.
אלא לאחר העיון וההסבר - ניחא. שכן השאלה על הסבת "שמו"[ ולא אישיותו] של שלומיאל למובנים אחרים מתקיימת גם ברובד הפשט וכן ברובד העמוק יותר ודפח"ח.
ישכח

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 06, 2023 12:52 pm

לפנחס תשפג.

נוכל וצורר

במדבר כה יז
יז צָרוֹר, אֶת-הַמִּדְיָנִים; וְהִכִּיתֶם, אוֹתָם. יח כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם, בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר-נִכְּלוּ לָכֶם עַל-דְּבַר-פְּעוֹר;
יש לנו כאן צורר ונוכל, שתיהן שימושיות בשפתינו היום ,ושרשם: צ,ר,ר ונ,כ,ל.

א.

נ,כ,ל מופיע בתנך 5 פעמים, פעמיים לעיל ,
ובבראשית לז: יח וַיִּרְאוּ אֹתוֹ, מֵרָחֹק; וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם, וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ.
ובתהילים קה: כה הָפַךְ לִבָּם, לִשְׂנֹא עַמּוֹ; לְהִתְנַכֵּל, בַּעֲבָדָיו.
ובמלאכי א: יד וְאָרוּר נוֹכֵל, וְיֵשׁ בְּעֶדְרוֹ זָכָר,

והרי לנו מובנים שונים למילה: חורש רעה, איש מזימות,
אבל גם כרמאי ועושק - שעושה מעשה נכלולי.

ב.
צ,ר,ר - כבר נפוץ יותר בתנך במובן של מצר מצער לוחץ ומציק.
בפסוק לעיל, וגם בויקרא יח, יח וְאִשָּׁה אֶל-אֲחֹתָהּ, לֹא תִקָּח: לִצְרֹר,
אבל ברוב הופעותיו האחרות הריש השנייה נופלת: "וצרתי את צורריך ". "והצר לך בכל שעריך" ועוד רבים.

אבל גם במובן של אחוז ומקושר: בשמות יב: לד וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת-בְּצֵקוֹ, טֶרֶם יֶחְמָץ; מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם, עַל-שִׁכְמָם. וגם "צורר מים בעביו" באיוב כו,ח.


* למעשה יש כאן ריבוי של תארים ופעלים : צר, צורר, מצור, נצור,
* וגם במובן של: צר\ מצומצם היפך מרחב= " לחם צר" , שכלול במשמעותה הרחבה של המילה.
* וגם צר צורה "ויצר אותו בחרט " [שמות לב].
* ואף צר אוייב : "צרי בנימין" . "הלכו שבי לפני צר" [איכה,א].. . וכמובן " בית המן צורר היהודים".


אבל מעניין שיש לנו באותיות אלו (עם או בלי וו') גם מובן הפוך לגמרי :חוזק עוצמה והצלה הבורא:
"ושמן מחלמיש צור ".[בדברים לב]. צור חסיו בו [שם]. "אין צור כאלוקינו". " ההופכי הצור אגם מים". " כי לא כצורינו צורם". ועוד רבים כאלה.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלומיאל אכן היה רשע - אבל לא יוצלח מנין ?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יולי 23, 2024 3:27 pm

תשפד.

נשמה יתירה - לכהנים.

1.
נשמה יתירה בשבת מוזכר בחזל, ולגבי יו"ט מחלוקת לרשבם יש, ולתוספות אין .
והנה מחדש האוה"ח שלכוהנים יש תוספת של "נפש הנקראת כן במקום הנשמות" .
האם הכוונה לסוג של נשמה יתירה \ נפש יתירה ?

2.
והאם מצאנו מעין זה במפרשים נוספים ?
וז"ל... וכבר העירותיך בב׳ ובג׳ מקומות שהכהונה היא נפש הנקראת כן במקום הנשמות, והבטיח ה׳ את פנחס כי ישתלשל בזרעו ענף זה הקדוש הנקרא כהונה, והוא סוד אומרו כהונת עולם.
אוה"ח במדבר כה,יב.
-----------
הערה מעניינת לדברים לעיל לגבי 'שלומיאל ' .

שלח לי ב,ב,ר,ד,ג.
בספר אסם בושם (נדפס לפני השואה אוסף פירושים עה"ת כותב שכיון ששבט שמעון היו מלמדי תינוקות, שכידוע הם שלומאלים לכן לנשיא קראו שלומיאל .


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים