מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וידום אהרן, גם בניו?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

וידום אהרן, גם בניו?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' אפריל 06, 2021 11:23 pm

ברש"י(פ"יא.ב) דברו אל בנ"י את כולם השווה להיות שלוחים בדבר זה לפי שהשוו בדמימה וקבלו עליהם גזירת המקום באהבה.
ולכא' דבריו צ"ב שלא מצינו שתיקה אצל בני אהרן ועוד שכתוב להדיא שיחד הכתוב פרשת שתויי יין על שמו של אהרן בלבד?

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: וידום אהרן, גם בניו?

הודעהעל ידי א מבקש » ג' אפריל 06, 2021 11:34 pm

כמה הערות:
א. ביקרא רבה פי"ג מבואר שהשתיקה היתה כאשר טעה משה בהלכה של החטאת
ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: וידום אהרן, גם בניו?

הודעהעל ידי טברייני » ד' אפריל 21, 2021 4:26 pm

א מבקש כתב:ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה


מתוך אמונה שכל דברי חז"ל אמת ושבעים פנים לתורה, היו לנדב ואביהוא מכלול של שמונה תשעה חטאים קטנטנים, עד כמה שמותר לנו לומר כן.
וכשחזו בה' ואכלו ושתו, הקפיד על כך הקב"ה, אך לא רצה לערבב השמחה, כנ"ל. אך כשנוספו לכך עוד חטאים, אש זרה, שתויי יין, מתי ימותו, כניסה בלא רחיצה וכו', לא יכל ה' שוב להאריך אף והענישם.

נ.ב. בחת"ס ביאר שכל החטאים שלהם נבעו משורש אחד, שלא היו להם בנים וממילא לא הבינו את ההיררכיה הראויה, ויתכן שכיון שחטאו בהפיכת הסדר, שינה הקב"ה מן הסדר והענישם באמצע חגיגות היום השמיני. כן נלענ"ד.

בן האלקשי
הודעות: 69
הצטרף: ד' אפריל 07, 2021 9:35 pm

Re: וידום אהרן, גם בניו?

הודעהעל ידי בן האלקשי » ד' אפריל 21, 2021 4:55 pm

א מבקש כתב:כמה הערות:
א. ביקרא רבה פי"ג מבואר שהשתיקה היתה כאשר טעה משה בהלכה של החטאת
ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה

משמעות ד' רש"י לענ"ד הוא שלא רצה לערבב שמחת התורה אלא המתין להם עד שיעברו עוד משהו ויגלגל עליהם גם זאת והיינו נדב ואביהו כשחטאו באש זרה והזקנים כשחטאו במתאוננים וא"כ לק"מ (והוא כד' הרב טברייני שליט"א),
אמנם המזרחי בפרשת מתאוננים דיבר בזה ובתי' השני כ' שבערה האש במתאוננים וגם בקצה המחנה ולא שחטאו שם הזקנים,
ושמא י"ל שאחר שבערה האש במתאוננים כילתה גם בזקנים משא"כ בנדב ואביהו שהיה זה עונש מיוחד להם שצריך היה עבירה אחרת לגלגל על ידה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים