בכור שור מסכת ברכות דף ט עמוד ב
גמרא בעל כרחם דמצרים. פירוש כיון דהובא עליהם חשך כדי שישאילום כמ"ש רש"י בחומש ריש פ' בא (י', כ"ב) ה"ל בעל כרחם, ואגב נפרש דבריו במ"ש בחומש אקרא דחשך אפילה גו' ג' ימים ועוד ג' ימים כו' ולמה הביא עליהם חשך כו' דיש לתמוה דאין זה דרכו של רש"י כ"א לפרש הפסוקים ולא ליתן טעם ותדע שהרי לא הקשה בשאר מכות למה הביאן ואם מפני שהביא בקיצור אצל מכות הערוב אם כן למה חזר והקשה כאן, גם לשון ולמה משמע קצת שתלוי בהקודם. ונ"ל ע"פ מ"ש רש"י פ' וארא (ז', כ"ה) אקרא וימלא שבעת ימים אחרי הכות ה' את היאור דהמכה שמשה רביע חדש ומשמע דכל מכה כן כמו שכתוב במדרש שלפי פשוטו של מקרא דמשמע דהחשך לא היה כ"א ג' ימים נראה מזה דלטעם אחר הובא ולא משום מכה דאם כן היה לשמש רביע חדש ככל שאר מכות, אלא דנראה דמדרש ורש"י הביאו מתרץ זה דאיתא שם רבי יצחק בר אבדימי אמר חשך כפול ומכופל היה וא"כ נשלם רביע חודש כיצד החודש הוא שלשים יום ורביע החודש ז' ימים ומחצה שהוא ט"ו עונות שהעונה הוא חצי יום וכיון שהיה חושך כפול דהיינו כשנים של לילה ומכופל הוא עוד פעם א' כמו לילה כמ"ש בב"ב (צ"ח ע"א) גבי יין ישן ומיושן דמיושן הוה עוד פעם כמו ישן וא"כ הכפל הוא ו' עונות ומכופל נמי ו' עונות והפשוט היינו שהיה חושך ביום כמו בלילה וזה נחשב ג' עונות דהיינו של ג' ימים אבל הלילות לא נחשבו דבלא"ה יש חשך בלילה וא"כ סך הכל ט"ו עונות אלא שרש"י כאן לא פי' כהמדרש הנזכר ופי' שהיה חשך ו' ימים ואינו מכווין לא לחשבון הנזכר ולא רביע חדש כשאר מכות ולכן הקשה למה הביא כו' כיון דמוכח דלאו בשביל מכה הובא קשה למה הביאו, ודו"ק.
והרי חסר מעשר מכות!