עזריאל ברגר כתב:מה שכתבתי בזה - https://www.chabad.fm/381/4946.html
בן מיכאל כתב:ויתכן לומר, שמעשה זה היה מוקדם יותר, בעת שהגיע אברהם לארץ פלשתים, ונכתב כאן כדי להסמיכו לשאר מעשיו בהיותו בארץ פלשתים.
הסקרן_הקטן כתב:ישר כח גדול
אם אפשר לבקש מכב' לפרסם לפני קריאת הפרשה בשבת - יביא לתועלת בעין בפרשה
דרומי כתב:לענ"ד החידושים במאמר של פ' ויחי מוגזמים מאוד, ובראשם החידוש כאילו פטירת רחל היתה רק לאחר מכירת יוסף, כאשר לפיה עולה שיוסף בכלל לא יודע שנולד לו אח!...
דרומי כתב:סתם שאלה קטנה לפי החידוש המוזר הזה:
למה כתוב בתורה רק על אבלו של יעקב ("ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו"), ולא מוזכר בכלל אבלה של רחל?
וזה רק דוגמא אחת.
דרומי כתב:לענ"ד החידושים במאמר של פ' ויחי מוגזמים מאוד, ובראשם החידוש כאילו פטירת רחל היתה רק לאחר מכירת יוסף, כאשר לפיה עולה שיוסף בכלל לא יודע שנולד לו אח!...
קו ירוק כתב:הביטוי מעם ברכיו, הוא 'אצלו' כשישב ורגליו על המיטה.
ו'לקח' אותם מפאת דרך ארץ שהם אינם הולכים לבד לקבל ברכה.
וזה הגם שהם היו בני 20 שנה.
וכשהוא שואל מי אלה, זה מפאת עוורונו, ואמנם שיש מקום לשאול וכי לא הכיר את קול אפרים שלמד ממנו תורה, התשובה היא שחז"ל ביארו מי אלו שאינם ראויים לברכה. אך גם פשוטו של מקרא לא מוקשה כאמור.
היות וזו לא שאלה, אין ענין להיכנס לדחוקים גדולים יותר. ולתור דרכים לא מקובלות, כפי שהציעו כמה.
כמובן גם מסע רענון חילות המצב בכנען, איננו במשמעות המקרא, אדרבא, משמע שהם נסעו לצורך הלוויה בלבד, אלא שהכנענים חשבו שבאים למלחמה משום מה.
ספר היובלים שהוא המקור לצ'יסבטים אודות ימי השבטים וקבורתם, אין לו על מי שיסמוך.
הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.
הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.
ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.
בן מיכאל כתב:הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.
הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.
ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.
בעניין הסיפא כן פירשו הראשונים.
ובעניין החידוש הנ"ל, ראיתי השבוע במדרש החיצוני יוסף ואסנת כי ברדתו למצרים היה בנימין בן שמונה עשרה שנים בלבד, וזה יתכן רק לפי חידוש זה (כמובן, שאמינותו של המדרש הנ"ל מוטלת בספק ככל מדרשים החיצונים).
הבאר ההיא כתב:בן מיכאל כתב:הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.
הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.
ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.
בעניין הסיפא כן פירשו הראשונים.
ובעניין החידוש הנ"ל, ראיתי השבוע במדרש החיצוני יוסף ואסנת כי ברדתו למצרים היה בנימין בן שמונה עשרה שנים בלבד, וזה יתכן רק לפי חידוש זה (כמובן, שאמינותו של המדרש הנ"ל מוטלת בספק ככל מדרשים החיצונים).
עדיין לא הבנתי איך החידוש יכול להתחיל כאשר מפורש בפסוק שרחל נפטרה בדרך חזור מפדן ארם.
מכת דבר
לעיל הבאנו את הדעות השונות כמה זמן לקחה המכה, ולדעה המקובלת שלקחה שבוע או יותר, צריך לומר שהיתה זו כמין מגיפה, והתפשטה במשך שבוע. ובאמת מפשוטו של מקרא משמע שאכן מכת דבר היתה יום אחד בלבד, כי הכתוב אומר (ט ו): וַיַּ֨עַשׂ ה' אֶת־הַדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַיָּ֕מָת כֹּ֖ל מִקְנֵ֣ה מִצְרָ֑יִם, ומשמע שבאותו יום מתו כולם. וברדב"ז כתב (שו"ת ח"ב סי' תתיג) ליישב: ביום ראשון הוכו כולם בדבר ומתו בתוך ז' ימים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים