מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר זמנים בתורה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זמנים בפרשת לך לך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 01, 2020 5:56 pm

מה שכתבתי בזה - https://www.chabad.fm/381/4946.html

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנים בפרשת לך לך

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 01, 2020 6:29 pm

עזריאל ברגר כתב:מה שכתבתי בזה - https://www.chabad.fm/381/4946.html

יפה! ישר כח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר זמנים בפרשת וירא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 08, 2020 10:35 am

בן מיכאל כתב:ויתכן לומר, שמעשה זה היה מוקדם יותר, בעת שהגיע אברהם לארץ פלשתים, ונכתב כאן כדי להסמיכו לשאר מעשיו בהיותו בארץ פלשתים.

חבל שלא ציין הכותב לדברי רש"י, שמבאר:
א. אברהם הלך לפלשתים כהמשך לחורבן סדום.
ב. סמיכות הפרשיות "ויתפלל אברהם ... וה' פקד את שרה" באה ללמדנו ששרה נפקדה בעת ההיא.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר זמנים בפרשת וירא

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 08, 2020 11:43 am

כמובן שלא נעלם ממני, אלא שאין צורך לציין לפשטות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 15, 2020 9:49 am

בן מיכאל כתב:כרונולוגיה חיי שרה.docx

viewtopic.php?p=672290#p672290

הסקרן_הקטן
הודעות: 237
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » א' ינואר 03, 2021 12:16 am

ישר כח גדול
אם אפשר לבקש מכב' לפרסם לפני קריאת הפרשה בשבת - יביא לתועלת בעין בפרשה

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' ינואר 03, 2021 7:05 am

הסקרן_הקטן כתב:ישר כח גדול
אם אפשר לבקש מכב' לפרסם לפני קריאת הפרשה בשבת - יביא לתועלת בעין בפרשה

גא"מ להבקשה. תודה רבה על כל הקובצים הנפלאים. כה לחי!

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' ינואר 03, 2021 11:45 am

ישר כח לשניכם, אבל המאמרים מבוססים על עיון הפרשה בשבת (וההשלמה במוצאי שבת של הספרים שאיין לי פיזית אלא באוצר).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 03, 2021 9:56 pm

לענ"ד החידושים במאמר של פ' ויחי מוגזמים מאוד, ובראשם החידוש כאילו פטירת רחל היתה רק לאחר מכירת יוסף, כאשר לפיה עולה שיוסף בכלל לא יודע שנולד לו אח!...

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' ינואר 04, 2021 7:29 am

דרומי כתב:לענ"ד החידושים במאמר של פ' ויחי מוגזמים מאוד, ובראשם החידוש כאילו פטירת רחל היתה רק לאחר מכירת יוסף, כאשר לפיה עולה שיוסף בכלל לא יודע שנולד לו אח!...


אין ספק שזה "חידוש" תמוה מאוד מכל הבחינות.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 04, 2021 10:16 am

סתם שאלה קטנה לפי החידוש המוזר הזה:

למה כתוב בתורה רק על אבלו של יעקב ("ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו"), ולא מוזכר בכלל אבלה של רחל?

וזה רק דוגמא אחת.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 04, 2021 10:38 am

דרומי כתב:סתם שאלה קטנה לפי החידוש המוזר הזה:

למה כתוב בתורה רק על אבלו של יעקב ("ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו"), ולא מוזכר בכלל אבלה של רחל?

וזה רק דוגמא אחת.

לי בעיקר קשה על כך מהכתוב בראשית לה, כב וַיְהִ֗י בִּשְׁכֹּ֤ן יִשְׂרָאֵל֙ בָּאָ֣רֶץ הַהִ֔וא וַיֵּ֣לֶךְ רְאוּבֵ֔ן וַיִּשְׁכַּ֕ב֙ אֶת־ בִּלְהָ֖ה֙ פִּילֶ֣גֶשׁ אָבִ֔יו וַיִּשְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵֽל פ וַיִּֽהְי֥וּ בְנֵֽי־יַעֲקֹ֖ב שְׁנֵ֥ים עָשָֽׂר, שמשמע שהיה זמן אחד בו היתה לכל השבטים ישיבה אחת בעולם.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 04, 2021 11:07 am

דרומי כתב:לענ"ד החידושים במאמר של פ' ויחי מוגזמים מאוד, ובראשם החידוש כאילו פטירת רחל היתה רק לאחר מכירת יוסף, כאשר לפיה עולה שיוסף בכלל לא יודע שנולד לו אח!...

אלו עוד חידושים?

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ינואר 04, 2021 12:20 pm

הביטוי מעם ברכיו, הוא 'אצלו' כשישב ורגליו על המיטה.
ו'לקח' אותם מפאת דרך ארץ שהם אינם הולכים לבד לקבל ברכה.
וזה הגם שהם היו בני 20 שנה.
וכשהוא שואל מי אלה, זה מפאת עוורונו, ואמנם שיש מקום לשאול וכי לא הכיר את קול אפרים שלמד ממנו תורה, התשובה היא שחז"ל ביארו מי אלו שאינם ראויים לברכה. אך גם פשוטו של מקרא לא מוקשה כאמור.

היות וזו לא שאלה, אין ענין להיכנס לדחוקים גדולים יותר. ולתור דרכים לא מקובלות, כפי שהציעו כמה.

כמובן גם מסע רענון חילות המצב בכנען, איננו במשמעות המקרא, אדרבא, משמע שהם נסעו לצורך הלוויה בלבד, אלא שהכנענים חשבו שבאים למלחמה משום מה.

ספר היובלים שהוא המקור לצ'יסבטים אודות ימי השבטים וקבורתם, אין לו על מי שיסמוך.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 04, 2021 12:46 pm

קו ירוק כתב:הביטוי מעם ברכיו, הוא 'אצלו' כשישב ורגליו על המיטה.
ו'לקח' אותם מפאת דרך ארץ שהם אינם הולכים לבד לקבל ברכה.
וזה הגם שהם היו בני 20 שנה.
וכשהוא שואל מי אלה, זה מפאת עוורונו, ואמנם שיש מקום לשאול וכי לא הכיר את קול אפרים שלמד ממנו תורה, התשובה היא שחז"ל ביארו מי אלו שאינם ראויים לברכה. אך גם פשוטו של מקרא לא מוקשה כאמור.

היות וזו לא שאלה, אין ענין להיכנס לדחוקים גדולים יותר. ולתור דרכים לא מקובלות, כפי שהציעו כמה.

כמובן גם מסע רענון חילות המצב בכנען, איננו במשמעות המקרא, אדרבא, משמע שהם נסעו לצורך הלוויה בלבד, אלא שהכנענים חשבו שבאים למלחמה משום מה.

ספר היובלים שהוא המקור לצ'יסבטים אודות ימי השבטים וקבורתם, אין לו על מי שיסמוך.

לא ראית שהבאתי כן מדברי המדרש?
ספר היובלים אכן צדוקי, ולפיכך לא הבאתי ממנו.

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' ינואר 17, 2021 2:23 am

על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.

הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.

ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' ינואר 17, 2021 10:43 am

הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.

הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.

ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.

בעניין הסיפא כן פירשו הראשונים.
ובעניין החידוש הנ"ל, ראיתי השבוע במדרש החיצוני יוסף ואסנת כי ברדתו למצרים היה בנימין בן שמונה עשרה שנים בלבד, וזה יתכן רק לפי חידוש זה (כמובן, שאמינותו של המדרש הנ"ל מוטלת בספק ככל מדרשים החיצונים).

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' ינואר 17, 2021 4:05 pm

בן מיכאל כתב:
הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.

הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.

ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.

בעניין הסיפא כן פירשו הראשונים.
ובעניין החידוש הנ"ל, ראיתי השבוע במדרש החיצוני יוסף ואסנת כי ברדתו למצרים היה בנימין בן שמונה עשרה שנים בלבד, וזה יתכן רק לפי חידוש זה (כמובן, שאמינותו של המדרש הנ"ל מוטלת בספק ככל מדרשים החיצונים).

עדיין לא הבנתי איך החידוש יכול להתחיל כאשר מפורש בפסוק שרחל נפטרה בדרך חזור מפדן ארם.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' ינואר 17, 2021 5:00 pm

הבאר ההיא כתב:
בן מיכאל כתב:
הבאר ההיא כתב:על החידוש שפטירת רחל היתה לאחר מכירת יוסף.

הרי יעקב אבינו יצא מארם כשהיה יוסף בן שש ומכירתו היתה אחת עשרה שנים לאחר מכן ומפורש בפסוק ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל.

ואגב היה בזכרוני שמבארים שזה המשך למה שאמר לו ועתה שני בניך הנולדים וגו' כי הקב"ה הבטיח לו גוי וקהל גוים יהיה ממך, ומחמת שנפטרה רחל זה לא היה ממנו עצמו אלא מיוסף ומצאתי כן באוה"ח.

בעניין הסיפא כן פירשו הראשונים.
ובעניין החידוש הנ"ל, ראיתי השבוע במדרש החיצוני יוסף ואסנת כי ברדתו למצרים היה בנימין בן שמונה עשרה שנים בלבד, וזה יתכן רק לפי חידוש זה (כמובן, שאמינותו של המדרש הנ"ל מוטלת בספק ככל מדרשים החיצונים).

עדיין לא הבנתי איך החידוש יכול להתחיל כאשר מפורש בפסוק שרחל נפטרה בדרך חזור מפדן ארם.

יש דעות בחז"ל שהיא נפטרה מעט קודם המכירה, כי יעקב שהה בבית אל תשע שנים, ואעפ"כ עדיין זה נחשב בדרך, ולפי הצעה זו, גם בהיותו ב'עמק חברון' היה זה קודם שהגיע אל יצחק ועדיין נחשב בדרך.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: סדר הזמנים - בפרשות התורה

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 18, 2021 12:24 am

מכת דבר
לעיל הבאנו את הדעות השונות כמה זמן לקחה המכה, ולדעה המקובלת שלקחה שבוע או יותר, צריך לומר שהיתה זו כמין מגיפה, והתפשטה במשך שבוע. ובאמת מפשוטו של מקרא משמע שאכן מכת דבר היתה יום אחד בלבד, כי הכתוב אומר (ט ו): וַיַּ֨עַשׂ ה' אֶת־הַדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַיָּ֕מָת כֹּ֖ל מִקְנֵ֣ה מִצְרָ֑יִם, ומשמע שבאותו יום מתו כולם. וברדב"ז כתב (שו"ת ח"ב סי' תתיג) ליישב: ביום ראשון הוכו כולם בדבר ומתו בתוך ז' ימים.

תמיד הבנתי, ע"פ רש"י הכותב שהבהמות שבבית לא מתו, שאמנם הבהמות שבשדה מתו מיד, אבל במשך שבוע - כל בהמה שיצאה מהבית מיד מתה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סדר זמנים בתורה

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 07, 2021 11:04 am

מי שלומד חומש כפשוטו עם רש"י, הרי בספר בראשית כמעט ואין ענינים של שינוי הסדר, בדרך כלל המאורעות והפרשיות הן כסדרן למעט מקרים בודדים וקצרים (כגון סיפור פטירת יצחק לפני מכירת יוסף, שזה בעצם פסוק אחד).

גם בתחילת ספר שמות אין כ"כ בעיות בתחום הזה, אולם מפרשת יתרו ואילך - כל חציו השני של ספר שמות - מעורבב מאוד מבחינת הסדר (לפי רש"י). לגבי בואו של יתרו גופא רש"י מביא שתי דיעות, אולם לגבי ההמשך - מר"ח סיון ואילך - הפרשיות יוצאות ממש שלא כסדרן, והשיא הוא בפרשת כי תשא במעשה חטא העגל שבעצם היה עוד לפני הציווי על מלאכת המשכן כך שהיה בעצם צריך להופיע עוד לפני פרשת תרומה!

וראה בהמצו"ב מעט ביאור בטעם הסדר של פרשיות יתרו, משפטים, תרומה
קבצים מצורפים
עומק הפשט - משפטים (חלק כו).pdf
(446.7 KiB) הורד 107 פעמים
עומק הפשט - יתרו (חלק כו).pdf
(520.52 KiB) הורד 113 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים