מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קרובי אברהם בסדום

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 17, 2019 8:24 am

שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 17, 2019 8:34 am

אף בדעתי זה עלה בשבת.
ואם היו אשתו וחתניו ובנותיו הנשואות משתתפים עמו באמונתו בדברי המלאכים - שמא היו זוכים להגן (עכ"פ על עיר אחת)?
ואם כנים הדברים - יש לומר שהקב"ה ואברהם סיימו את הדיון מתוך מסקנא שאם יימצא מנין צדיקים - אכן לא תיהפך סדום.
והמלאכים באו לסדום גם כדי לנסות ולבחון שמא יצליחו למצוא עשרה צדיקים!

אבל בסופו של דבר התברר שלא היו עשרה, ואפילו לא תשעה, אלא שלשה בלבד, ולכן נהפכו הערים.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 17, 2019 3:41 pm

כעין זה כתב בחתם סופר.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 17, 2019 5:22 pm

אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

בפשט הכתוב "מי לך פה חתן ובניך ובנותיך" לא מוכרח שהיו לו בנים אלא שאמרו לו שיוציא את כל הקרובים.
מלבד זאת "חתניו לוקחי בנותיו" אם לא נקבל דרשת חז"ל שהיו לו בנות נשואות מלבד הבנות שבבית - יתכן לפרשו על חתניו שהיו מיועדים לקחת בנותיו שבבית.
חוץ מכל זה, לוט לא ניצול בזכות צדקתו וודאי שאשתו ובנותיו לא ניצלו בזכות צדקתם אלא ניצלו כולם בזכות אברהם כמפורש בתורה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 17, 2019 6:00 pm

כדכד כתב:אם לא נקבל דרשת חז"ל

בשביל מה לא לקבל?
דברינו נאמרו לפי הדרשה הזאת!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 17, 2019 6:03 pm

בן מיכאל כתב:כעין זה כתב בחתם סופר.

נשמח אם מישהו יכול להביא את דבריו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 17, 2019 6:14 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אם לא נקבל דרשת חז"ל

בשביל מה לא לקבל?
דברינו נאמרו לפי הדרשה הזאת!

קודם כתבתי שאין ראיה שהיו לו בנים
אחר כך כתבתי שלפי הפשט גם אין ראיה שהיו לו בנות נוספות

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 17, 2019 6:39 pm

עזריאל ברגר כתב:
בן מיכאל כתב:כעין זה כתב בחתם סופר.

נשמח אם מישהו יכול להביא את דבריו.

תורת משה בראשית פרק יח (לב) אולי ימצאון שם עשרה. ושוב לא התפלל אברהם כי לדעתו כבר הציל את סדום. כי רמב"ן (לעיל כ"ו) פי' ימצא בתוך העיר רצה אורחים שיהיו ממקום אחר ובתוך העיר גם הם יגינו, והנה חשב אברהם לוט ואשתו וב' בנותיו אשר עמו בבית וב' בנותיו הנשואות עם חתניו הרי שמונה, וב' מלאכים אשר ראה אותם כאנשים הלכו ממנו לסדום הרי עשרה וכבר ניצל סדום, והוא לא ידע כי מלאכים הם ולא אנשים ולא נמצא עשרה, וחתניו רשעים היו כדכ' ויהי כמצחק בעיני חתניו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 17, 2019 9:08 pm

לפני שנים רבות ראיתי כן באחד מספריו של הרב בן ציון פירר.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי טברייני » ב' נובמבר 18, 2019 12:45 am

אוצר החכמה כתב:לוט ואשתו ...
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


צדיקים?! קצת קשה לומר כן על מי שאברהם אבינו גירש מעל פניו, ורק כשאר הסתלקו זכה לגילוי שכינה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 18, 2019 1:50 am

ראה ב"ר פ"נ, יא (הובא בפירש"י - מלכים א יז, יח).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 18, 2019 9:57 am

לבי במערב כתב:ראה ב"ר פ"נ, יא (הובא בפירש"י - מלכים א יז, יח).

הובא גם ברש"י לפרשתנו, על "ואנכי לא אוכל להימלט ההרה"

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' נובמבר 18, 2019 11:11 am

אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


עוד בשעת מעשה רציתי לשאול אתכם -

וכי אברהם העלה על דעתו, כי בגלל שהם קרובי משפחה שלו, בנש"קים או יחסנים, ראויים הם להציל את כל העיר?

כלומר, להצילם מההפיכה, מילא.
אבל לדבריכם, אברהם מצפה שבגלל שהם קרוביו, יהיה בכוחם לפטור את העולם כולו מן הדין?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 19, 2019 2:57 am

בפשטות, כוונת הרב 'אוצר החכמה' הי' לומר, שהיות והם קרוביו - מסתמא צדיקים הם (באופן יחסי), כיון שסוכ"ס נותר בנפשם רושם מקדושת בית אברהם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 19, 2019 6:54 am

אכן לזאת היתה כוונתי. יש"כ.
וכך הרי גם היה שהקפיד לוט על הכנסת אורחים.

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' נובמבר 19, 2019 6:58 am

כבר דיברו בזה מדוע לא עמדה ללוט זכות מצוות הכנסת אורחים להצילו מסדום, אלא רק החסד שעשה עם אברהם ושרי שלא גילה שאינה אחותו אלא אשתו.
בעלי המוסר אומרים שמי שהתחנך אצל אאע"ה אזי הכנסת אורחים היתה טבועה בדמו ולא היה לו ניסיון בזה עד כדי מסירות נפש וממילא אינו ראוי לשכר עבור זה.

הדריכני באמיתך
הודעות: 26
הצטרף: א' יוני 16, 2019 12:42 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי הדריכני באמיתך » ג' נובמבר 19, 2019 11:51 am

אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


יפה. כיוונת לדברי רבינו בחיי!!
על הפסוק "אולי יש חמישים צדיקים וכו' (אחרי שהביא דברי רש"י)

וזה לשונו "ועוד שחשב אברהם שהיו בסדום עשרה והם לוט ואשתו ארבע בנותיו וארבעה חתניו, וכשלא היו שם עשרה נאבדו..."

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' נובמבר 19, 2019 9:35 pm

אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

כ"ה בבראשית-רבה שם (מט, יג):
"ויאמר אל נא יחר לה' אולי ימצאון שם עשרה". ולמה עשרה... שהיה סבור שיש שם עשרה לוט ואשתו וד' בנותיו וד' חתניו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 19, 2019 9:59 pm

יש"כ.
איפה רמוז בתורה שהיו לו ארבעה חתנים? הבנות שהיו עמו בבית לא היו נשואות כמפורש בתורה. אא"כ נאמר שהיו מאורסות ולא נשואות.

אכן ראיתי שבהמשך (בפרשה נ יד ) איתא שם שארבע בנות היו לו שתים נשואות ושתים מאורסות.

אגב מה שהבאת אצלי הוא מט כה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 19, 2019 10:04 pm

אוצר החכמה כתב:יש"כ.
איפה רמוז בתורה שהיו לו ארבעה חתנים? הבנות שהיו עמו בבית לא היו נשואות כמפורש בתורה. אא"כ נאמר שהיו מאורסות ולא נשואות.

ע"פ רש"י על הפסוק "וידבר אל חתניו לוקחי בנותיו":
חתניו - בעלי בנותיו הנשואות.
לוקחי בנותיו - אלו שבנותיו שבבית מאורסות להם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 19, 2019 10:08 pm

עכ"פ אשרינו שזכינו לכוון לדברי חז"ל והמפרשים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 24, 2021 9:01 am

אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוקטובר 24, 2021 11:54 am

עושה חדשות כתב:אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

לא כ"כ נראה, כי לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים. [או שהמעשה היה עם המלאכים ואני טועה?]

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 24, 2021 2:29 pm

אוהב אוצר כתב:לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים.
צודק.
ולמה באמת באותה שעה לא נסבו כל אנשי סדום על ביתו?
אולי זה היה בהדרגה עד שגדלה וכבדה חטאתם?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוקטובר 24, 2021 2:35 pm

האורחים שנכנסו לסדום לא הספיקו להגיע לביתו של לוט עד שזכו לטיפול מידי שאר התושבים. אבל כעת שלוט מונה לדיין וישב במקום המשפט בשער העיר, ראה הוא את האורחים לפני שאר התושבים, ויכל להכניסם לביתו. כמובן באזהרה הנצרכת: סורו נא - עקמו את הדרך ולכו לביתי באורח עקלתון.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 24, 2021 4:40 pm

אוהב אוצר כתב:
עושה חדשות כתב:אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

לא כ"כ נראה, כי לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים. [או שהמעשה היה עם המלאכים ואני טועה?]

אי תמיד הבנתי שהמעשה במלח היה עם המלאכים ומכך ידעו אנשי סדום על באת המלאכים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 24, 2021 9:25 pm

מה יש להסתפק? ראה ב"ר פנ"א, ה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוקטובר 26, 2021 3:25 pm

לגבי נושא האשכול, בדרך זו פירשתי בדרך אפשר מה שלא ביקש אברהם על תשעה (יעוי' ברש"י ומפרשיו), כי מה שהצדיק יכול להגן על העיר - הוא משום שאפשר לתלות שבסופו של דבר ישיב את כולם אל ה'. אך אם אין עשרה צדיקים, הרי שלוט אינו משפיע לטובה אפילו על משפחתו הקרובה, ואם כן גם הוא עצמו אינו נחשב כדי להגן על העיר (אלא להציל את נפשו בלבד, מפני בקשתו האחרת של אברהם).

מאור אקאלר
הודעות: 175
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי מאור אקאלר » א' אוקטובר 31, 2021 4:16 pm

בספר כי קרוב אליך, טען שזהו טענת אברהם אך במקום להביא שני בנים הביא את פליטית בת לוט אך אברהם לא ידע שמתה על ידי הסדומיים (פדר"א ל)

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרובי אברהם בסדום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 11, 2022 1:18 am

לכאו' המקור של אברהם להציל את העיר ע"י תשעה צדיקים (וה' מצטרף לעשרה) הוא מפטירתו של מתושלח קודם המבול. (שמעתי).

כפי הנראה שלא היו לו בנים, שהרי לא נזכרו כיוצאים עימו ולא כמצחק בעיניהם, והרי בנותיו שרצה להוציאם לא היו נשואות (ואף אם היו מאורסות שמא לא סגי בזה לצרף את החתנים לרשימת ה'צדיקים'), א"כ לוט ואשתו עם ד' בנותיו וב' חתניו אינם אלא ח', ומיהו המשלים לתשעה שעליו מתפלל אברהם? אמור מעתה בתו של לוט שנתנה פת לעני ושרפוה וצעקתה עלה למרום, היא היא שהיתה יכולה להגן על כל העיר, ובאכזריותם גזרו את הפיכתם.

___________

הערה אחרת; האם חתניו המדוברים היו בכלל אנשי העיר (כל העם מקצה) שנסבו על הבית ואעפ"כ ניתנה להם אפשרות להינצל, או שהם יצאו מן הכלל?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים