קאצ'קלה כתב:מן הענין להוסיף מה שכתב הרמ"ע בגלגולי נשמות:
עזריאל ברגר כתב:קאצ'קלה כתב:מן הענין להוסיף מה שכתב הרמ"ע בגלגולי נשמות:
לפי זה אבירם היה לכאורה (גם) חתנו של דתן.
ומנין שלא נחשדו על הערוה, שהרי אחת היתה ופרסמה הכתוב שנאמר ושם אמו שלומית בת דברי וגו'... פעם אחת הלך נוגש מצרי אצל שוטר ישראל ונתן עיניו באשתו שהיתה יפת תואר בלי מום, עמד לשעת קריאת הגבר והוציאו מביתו וחזר המצרי ובא על אשתו והיתה סבורה שהוא בעלה ונתעברה ממנו, חזר בעלה ומצא המצרי יוצא מביתו שאל אותה שמא נגע בך אמרה לו הן וסבורה אני שאתה הוא, כיון שידע הנוגש שהרגיש בו החזירו לעבודת הפרך והיה מכה אותו ומבקש להרגו, והיה משה רואה אותו ומביט בו וראה ברוח הקודש מה שעשה בבית וראה מה שעתיד לעשות לו בשדה, אמר ודאי זה חייב מיתה, כמו שכתוב ומכה אדם יומת, ולא עוד אלא שבא על אשתו של דתן על כך חייב הריגה, שנא' מות יומת הנואף והנואפת, והיינו דכתיב ויפן כה וכה וגו', ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה.
וכן אתה מוצא שלא נשמע הדבר אלא ע"י העברים שנא' ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים, זה דתן ואבירם קראם נצים על שם סופם, הם הם שאמרו דבר זה הם היו שהותירו מן המן, הם היו שאמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה, הם שהמרו על ים סוף.
וישמע פרעה, שעמדו דתן ואבירם והלשינו עליו.
עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!
רון כתב:עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!
ברש"י מבואר לא כן שהרי פירש שבן האשה הישראלית אביו משבט דן ואילו דתן ואבירם מבני ראובן כמש"כ "ודתן ואבירם וגו' בני ראובן" [ונתלבטו המפז"ל אם ה"בני ראובן" קאי גם אאון בן פלת, אבל משמע שעל דתן ואבירם ודאי קאי]
עזריאל ברגר כתב:רון כתב:עפר תחת רגליכם כתב:לרבותיי. מהר"ם אלשיך כותב בפירושו על במדבר א-כ, שאשתו של דתן היא שלומית בת דברי. יוצא מכאן שדתן הוא האיש המוכה בידי המצרי (המצרי שנהרג על ידי מרע"ה). אך דתן הוא (גם) אחד משני האנשים העבריים הניצים, שמשה פוגש אותם למחרת. מה המקור לכך שהאיש המוכה והאיש הרב עם חבירו הוא אותו אדם? ייש"כ!
ברש"י מבואר לא כן שהרי פירש שבן האשה הישראלית אביו משבט דן ואילו דתן ואבירם מבני ראובן כמש"כ "ודתן ואבירם וגו' בני ראובן" [ונתלבטו המפז"ל אם ה"בני ראובן" קאי גם אאון בן פלת, אבל משמע שעל דתן ואבירם ודאי קאי]
שלומית היתה משבט דן, כמפורש בקרא, ולא דתן בן אליאב בן פלוא בן ראובן (כמפורש ייחוסו בפרשת פנחס).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים