פרק ל"ז בתהילים נאמר ע"ס אלפ"א בית"א?
פורסם: ג' פברואר 19, 2019 11:54 am
מצינו כמה מן הכתובים שנאמרו בסדר אלפא ביתא (לכא' רק בכתובים ולא בנביאים ויל"ע). מה שידוע לי זה ארבעה מפרקי איכה, פרק לא במשלי (מאמצע הפרק 'אשת חיל').
ובעיקר מצוי הדבר בספר תהילים שבו מצינו חמישה פרקים שסודרו בסדר זה.
פרק לד (לדוד.. אברכה את ה). פרק קיא (הללויה אודה את ה') פרק קיב (הללויה אשרי איש). פרק קיט שנכפל בתמניא אפי כידוע. ופרק קמה (תהלה לדוד ארוממך).
מלבד אלו גם פרק כה (לדוד אליך ה' נפשי אשא) נאמר באלפא ביתא אלא שחסרים בו אותיות בית ויו וקוף (ונכפלה ריש במקומה). וכבר עמד ע"ז הרד"ק במקום (עי"ש מה שכתב ודבריו אבן יסוד לכל העניין המדובר). לאופן אחר עי"ש בפי' ר"י אבן יחיא..
עכ"פ עצם העניין שיתכן לסדר באלף בית ולחסר אות (או יותר?) מצוי כבר בגמ' ברכות ד ע"ב 'מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי מפני שיש בה וכו' (וע"ע משכ"כ בעניין).
מצינו גם שינוי בסדר האותיות וכבר בחז"ל דרשו את הקדמת פ"א לעי"ן בכמה מפרקי איכה (סנהדרין קד ב אריו"ח בשביל מה הקדים פ"ה לעי"ן וכו'. על הדעה ששינוי זה מקורו בסדר אחר של אלפ"א ביתא כתבו כאן. אם זה מעניין משהו אפשר אולי להוסיף כמה מקורות חיצוניים בעניין).
נוסף לכך ראוי להזכיר את דברי המדרש בשהש"ר א ז: " לדרוש ולתור לתור ולהותיר הדין פייטנא כד עביד אלפא ביתא זמנין מחסל לה וזמנין דלית מיחסל לה ברם שלמה עבד אלפי ביתא וחמשא אתין יתרין עליו וכו'
עד כאן ההקדמה.
ועכשיו לשאלתי.
פרק לז בתהילים הוא פרק די ארוך ובו מ' פסוקים. אולם בחלקו הגדול נראה כאילו הוא נכתב באלפ"א בית"א "סמויה". היינו שאחרי כל פסוק המתחיל בסדר הא"ב יש פסוק בפתיחה אקראית.
(העתקתי ממכון ממרא וערכתי להקל על האבחנה)
1 לדוד: אל-תתחר במרעים; אל-תקנא, בעשי עולה.
2 כי כחציר, מהרה ימלו; וכירק דשא, יבולון.
3 בטח ביהוה, ועשה-טוב; שכן-ארץ, ורעה אמונה.
4 והתענג על-יהוה; ויתן-לך, משאלת לבך.
5 גול על-יהוה דרכך; ובטח עליו, והוא יעשה.
6 והוציא כאור צדקך; ומשפטך, כצהרים.
7 דום, ליהוה-- והתחולל-לו: אל-תתחר, במצליח דרכו; באיש, עשה מזמות.
8 הרף מאף, ועזב חמה; אל-תתחר, אך-להרע.
9 כי-מרעים, יכרתון; וקוי יהוה, המה יירשו-ארץ.
10 ועוד מעט, ואין רשע; והתבוננת על-מקומו ואיננו.
11 וענוים יירשו-ארץ; והתענגו, על-רב שלום.
12 זמם רשע, לצדיק; וחרק עליו שניו.
13 אדני ישחק-לו: כי-ראה, כי-יבא יומו.
14 חרב, פתחו רשעים-- ודרכו קשתם: להפיל, עני ואביון; לטבוח, ישרי-דרך.
15 חרבם, תבוא בלבם; וקשתותם, תשברנה.
16 טוב-מעט, לצדיק-- מהמון, רשעים רבים.
17 כי זרועות רשעים, תשברנה; וסומך צדיקים יהוה.
18 יודע יהוה, ימי תמימם; ונחלתם, לעולם תהיה.
19 לא-יבשו, בעת רעה; ובימי רעבון ישבעו.
20 כי רשעים, יאבדו, ואיבי יהוה, כיקר כרים; כלו בעשן כלו.
21 לוה רשע, ולא ישלם; וצדיק, חונן ונותן.
22 כי מברכיו, יירשו ארץ; ומקלליו, יכרתו.
23 מיהוה, מצעדי-גבר כוננו; ודרכו יחפץ.
24 כי-יפל לא-יוטל: כי-יהוה, סומך ידו.
25 נער, הייתי-- גם-זקנתי: ולא-ראיתי, צדיק נעזב; וזרעו, מבקש-לחם.
26 כל-היום, חונן ומלוה; וזרעו, לברכה.
27 סור מרע, ועשה-טוב; ושכן לעולם.
28 כי יהוה, אהב משפט, ולא-יעזב את-חסידיו, לעולם נשמרו; וזרע רשעים נכרת.
29 צדיקים יירשו-ארץ; וישכנו לעד עליה.
30 פי-צדיק, יהגה חכמה; ולשונו, תדבר משפט.
31 תורת אלהיו בלבו; לא תמעד אשריו.
32 צופה רשע, לצדיק; ומבקש, להמיתו.
33 יהוה, לא-יעזבנו בידו; ולא ירשיענו, בהשפטו.
34 קוה אל-יהוה, ושמר דרכו, וירוממך, לרשת ארץ; בהכרת רשעים תראה.
35 ראיתי, רשע עריץ; ומתערה, כאזרח רענן.
36 ויעבר, והנה איננו; ואבקשהו, ולא נמצא.
37 שמר-תם, וראה ישר: כי-אחרית לאיש שלום.
38 ופשעים, נשמדו יחדו; אחרית רשעים נכרתה.
39 תשועת צדיקים, מיהוה; מעוזם, בעת צרה.
40 ויעזרם יהוה, ויפלטם: יפלטם מרשעים, ויושיעם--כי-חסו בו.
ניתן לאות כי מסידרת האלפא ביתא חסרה האות עי"ן (על אף שיש כנגדה פסוק מהסדרה ה"אקראית"). ושמהסדרה ה"אקראית" חסר פסוק כנגד האותיות דל"ת, כ"ף וקו"ף.
כמו"כ כמה פסוקים מהסדרה ה"אקראית" פותחים אף הם באות המתאימה לסדר הא"ב. (פסוק 10,11 שניהם בוי"ו. פס' 14,15 שניהם בחי"ת).
האם לדעת הרבנים שליט"א יש בזה ממש או שזהו אקראי בעלמא והכל חזיונות שוא שלי?
(תוקן בעקבות הערתו הצודקת של הרב דרומי.)
ובעיקר מצוי הדבר בספר תהילים שבו מצינו חמישה פרקים שסודרו בסדר זה.
פרק לד (לדוד.. אברכה את ה). פרק קיא (הללויה אודה את ה') פרק קיב (הללויה אשרי איש). פרק קיט שנכפל בתמניא אפי כידוע. ופרק קמה (תהלה לדוד ארוממך).
מלבד אלו גם פרק כה (לדוד אליך ה' נפשי אשא) נאמר באלפא ביתא אלא שחסרים בו אותיות בית ויו וקוף (ונכפלה ריש במקומה). וכבר עמד ע"ז הרד"ק במקום (עי"ש מה שכתב ודבריו אבן יסוד לכל העניין המדובר). לאופן אחר עי"ש בפי' ר"י אבן יחיא..
עכ"פ עצם העניין שיתכן לסדר באלף בית ולחסר אות (או יותר?) מצוי כבר בגמ' ברכות ד ע"ב 'מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי מפני שיש בה וכו' (וע"ע משכ"כ בעניין).
מצינו גם שינוי בסדר האותיות וכבר בחז"ל דרשו את הקדמת פ"א לעי"ן בכמה מפרקי איכה (סנהדרין קד ב אריו"ח בשביל מה הקדים פ"ה לעי"ן וכו'. על הדעה ששינוי זה מקורו בסדר אחר של אלפ"א ביתא כתבו כאן. אם זה מעניין משהו אפשר אולי להוסיף כמה מקורות חיצוניים בעניין).
נוסף לכך ראוי להזכיר את דברי המדרש בשהש"ר א ז: " לדרוש ולתור לתור ולהותיר הדין פייטנא כד עביד אלפא ביתא זמנין מחסל לה וזמנין דלית מיחסל לה ברם שלמה עבד אלפי ביתא וחמשא אתין יתרין עליו וכו'
עד כאן ההקדמה.
ועכשיו לשאלתי.
פרק לז בתהילים הוא פרק די ארוך ובו מ' פסוקים. אולם בחלקו הגדול נראה כאילו הוא נכתב באלפ"א בית"א "סמויה". היינו שאחרי כל פסוק המתחיל בסדר הא"ב יש פסוק בפתיחה אקראית.
(העתקתי ממכון ממרא וערכתי להקל על האבחנה)
1 לדוד: אל-תתחר במרעים; אל-תקנא, בעשי עולה.
2 כי כחציר, מהרה ימלו; וכירק דשא, יבולון.
3 בטח ביהוה, ועשה-טוב; שכן-ארץ, ורעה אמונה.
4 והתענג על-יהוה; ויתן-לך, משאלת לבך.
5 גול על-יהוה דרכך; ובטח עליו, והוא יעשה.
6 והוציא כאור צדקך; ומשפטך, כצהרים.
7 דום, ליהוה-- והתחולל-לו: אל-תתחר, במצליח דרכו; באיש, עשה מזמות.
8 הרף מאף, ועזב חמה; אל-תתחר, אך-להרע.
9 כי-מרעים, יכרתון; וקוי יהוה, המה יירשו-ארץ.
10 ועוד מעט, ואין רשע; והתבוננת על-מקומו ואיננו.
11 וענוים יירשו-ארץ; והתענגו, על-רב שלום.
12 זמם רשע, לצדיק; וחרק עליו שניו.
13 אדני ישחק-לו: כי-ראה, כי-יבא יומו.
14 חרב, פתחו רשעים-- ודרכו קשתם: להפיל, עני ואביון; לטבוח, ישרי-דרך.
15 חרבם, תבוא בלבם; וקשתותם, תשברנה.
16 טוב-מעט, לצדיק-- מהמון, רשעים רבים.
17 כי זרועות רשעים, תשברנה; וסומך צדיקים יהוה.
18 יודע יהוה, ימי תמימם; ונחלתם, לעולם תהיה.
19 לא-יבשו, בעת רעה; ובימי רעבון ישבעו.
20 כי רשעים, יאבדו, ואיבי יהוה, כיקר כרים; כלו בעשן כלו.
21 לוה רשע, ולא ישלם; וצדיק, חונן ונותן.
22 כי מברכיו, יירשו ארץ; ומקלליו, יכרתו.
23 מיהוה, מצעדי-גבר כוננו; ודרכו יחפץ.
24 כי-יפל לא-יוטל: כי-יהוה, סומך ידו.
25 נער, הייתי-- גם-זקנתי: ולא-ראיתי, צדיק נעזב; וזרעו, מבקש-לחם.
26 כל-היום, חונן ומלוה; וזרעו, לברכה.
27 סור מרע, ועשה-טוב; ושכן לעולם.
28 כי יהוה, אהב משפט, ולא-יעזב את-חסידיו, לעולם נשמרו; וזרע רשעים נכרת.
29 צדיקים יירשו-ארץ; וישכנו לעד עליה.
30 פי-צדיק, יהגה חכמה; ולשונו, תדבר משפט.
31 תורת אלהיו בלבו; לא תמעד אשריו.
32 צופה רשע, לצדיק; ומבקש, להמיתו.
33 יהוה, לא-יעזבנו בידו; ולא ירשיענו, בהשפטו.
34 קוה אל-יהוה, ושמר דרכו, וירוממך, לרשת ארץ; בהכרת רשעים תראה.
35 ראיתי, רשע עריץ; ומתערה, כאזרח רענן.
36 ויעבר, והנה איננו; ואבקשהו, ולא נמצא.
37 שמר-תם, וראה ישר: כי-אחרית לאיש שלום.
38 ופשעים, נשמדו יחדו; אחרית רשעים נכרתה.
39 תשועת צדיקים, מיהוה; מעוזם, בעת צרה.
40 ויעזרם יהוה, ויפלטם: יפלטם מרשעים, ויושיעם--כי-חסו בו.
ניתן לאות כי מסידרת האלפא ביתא חסרה האות עי"ן (על אף שיש כנגדה פסוק מהסדרה ה"אקראית"). ושמהסדרה ה"אקראית" חסר פסוק כנגד האותיות דל"ת, כ"ף וקו"ף.
כמו"כ כמה פסוקים מהסדרה ה"אקראית" פותחים אף הם באות המתאימה לסדר הא"ב. (פסוק 10,11 שניהם בוי"ו. פס' 14,15 שניהם בחי"ת).
האם לדעת הרבנים שליט"א יש בזה ממש או שזהו אקראי בעלמא והכל חזיונות שוא שלי?
(תוקן בעקבות הערתו הצודקת של הרב דרומי.)