עמוד 1 מתוך 2
פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 11:11 am
על ידי שייף נפיק
אתמול הייתי בשיעור ממו"ר. צעיר אחד היה שם ושאל, כיון שמצינו שאברהם אבינו הזדרז כל כך בעקידה, למה לא לקח סוס עמו שהוא מהיר הרבה יותר מחמור??
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 11:18 am
על ידי דרומי
שאלו את זה על משה רבינו ועל משיח צדקנו.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 10:54 pm
על ידי מקדש מלך
שאלת תם: מי אמר שהיו לו סוסים? בתורה לא כתוב את זה אפילו פעם אחת. במנחת יעקב אבינו לא נכללו סוסים.
הסוסים היו באותו דור בייצור בלעדי של מצרים, ויועדו למטרות מלחמה, ומן הסתם היו רק ברשות המלכויות, כמו תותחים טנקים ומטוסים בימינו.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 11:15 pm
על ידי ישראליק
שייף נפיק כתב:אתמול הייתי בשיעור ממו"ר. צעיר אחד היה שם ושאל, כיון שמצינו שאברהם אבינו הזדרז כל כך בעקידה, למה לא לקח סוס עמו שהוא מהיר הרבה יותר מחמור??
הוא הזדרז לקום אבל מאן יימר שעשה את מעשיו במהירות?
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 11:18 pm
על ידי קראקובער
מקדש מלך כתב:שאלת תם: מי אמר שהיו לו סוסים? בתורה לא כתוב את זה אפילו פעם אחת. במנחת יעקב אבינו לא נכללו סוסים.
הסוסים היו באותו דור בייצור בלעדי של מצרים, ויועדו למטרות מלחמה, ומן הסתם היו רק ברשות המלכויות, כמו תותחים טנקים ומטוסים בימינו.
(מגילה ט) מעשה דתלמי המלך דתניא מעשה בתלמי המלך שכינס שבעים ושנים זקנים והכניסן בשבעים ושנים בתים ולא גילה להם על מה כינסן ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם כתבו לי תורת משה רבכם נתן הקב"ה בלב כל אחד ואחד עצה והסכימו כולן לדעת אחת וכו' ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על נושא בני אדם וכו'
רש"י: נושא בני אדם - דמשמע גמל שלא יאמר משה רבכם לא היה לו סוס או גמל:
כתב בבן יהוידע: "שהרי משה נביא היה, ואם כן, על כרחך דהיה לו סוס או גמל, דהא אין השכינה שורה אלא על חכם גיבור ועשיר. ואם כן, יאמר תלמי, דהאי דכתיב "וירכיבם על החמור" - זיוף הוא, ח"ו". עיי"ש. ועיי' במהרש"א וברש"ש. והכי נמי איתא במס' ע"ז [ד' ע"ב] גבי בלעם: "בעידנא דחזו ליה דהוה רכיב אחמריה, אמרו ליה: מ"ט לא רכבת אסוסיא" ובפורת יוסף כתב, דהוה קשיא להו לשון "וירכיבם על החמור", דאין ראוי להזכיר רכיבה גבי אשה, כדאיתא בפסחים [ג' ע"א. ואמנם בגמ' שם מתרץ דקאי אבניו, אבל תלמי לא יקבל מהם], ולכן כתבו לו "נושא בני אדם", דמשמע נמי גמל, ועל גבי גמל - אורחה דאשה לרכוב, משום ביעתותא, כדאיתא התם. וביערות דבש [ח"ב דרוש י"ב] הקשה, וכי מה בוז למשה אם אין לו סוס, וכי ברוב עשרו יתהלל ותירץ, דידוע שהסוס רוכב יותר מהר למחוז חפצו מאשר החמור. והואיל ומשה הלך למצרים לבשר ישועת ישראל, היה לו להרכיב את אשתו ובניו על הסוס, ולא ילך במתון כלל, וזהו ח"ו גנאי בחיק משה. אמנם מבואר במדרש, דלכך הרכיבם על החמור, שרמז להם שישלטו ישראל על המצרים שדומים לחמורים כנודע [כדאיתא בבראשית רבה, פרשה צ"ו]. ובפרקי דר"א [ל"א] איתא, שחמור זה הוא החמור שרכב עליו אברהם אבינו לעקידה, והוא החמור שעתיד לרכב עליו מלך המשיח.
(פירוש חברותא)
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 11:28 pm
על ידי מקדש מלך
א. הרב קראקובער, כל הכבוד!
ב. אני עדיין מפקפק האם הטענה האפשרית של תלמי היתה מוצדקת, יכול להיות שהוא פשוט לא היה מודע למציאות של ימי קדם, ולא היתה דרך לשכנע אותו בכך.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 12:14 am
על ידי שייף נפיק
ישראליק כתב:שייף נפיק כתב:אתמול הייתי בשיעור ממו"ר. צעיר אחד היה שם ושאל, כיון שמצינו שאברהם אבינו הזדרז כל כך בעקידה, למה לא לקח סוס עמו שהוא מהיר הרבה יותר מחמור??
הוא הזדרז לקום אבל מאן יימר שעשה את מעשיו במהירות?
ודאי וודאי! ועיין ברמב"ן עה"פ ויבקע עצי עולה.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 12:40 am
על ידי לענין
ע"ז ד' ב'
בעידנא דחזו ליה דהוה רכיב אחמריה אמרו ליה מאי טעמא לא רכבתא אסוסיא?
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 10:00 am
על ידי מקדש מלך
לענין כתב:ע"ז ד' ב'
בעידנא דחזו ליה דהוה רכיב אחמריה אמרו ליה מאי טעמא לא רכבתא אסוסיא?
לפי התאוריה שלי שהסוס היה מיועד למלחמה והיה רק ברשות המלכויות, אין להביא ראיה מבלעם, שהחזיק את עצמו חשוב כמלך או יותר (חשוב אני בעיני המלכים).
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 10:03 am
על ידי הא לחמא עניא
שייף נפיק כתב:אתמול הייתי בשיעור ממו"ר. צעיר אחד היה שם ושאל, כיון שמצינו שאברהם אבינו הזדרז כל כך בעקידה, למה לא לקח סוס עמו שהוא מהיר הרבה יותר מחמור??
הרי חז"ל לומדים מזה "עם הדומה לחמור"!!!
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 2:44 pm
על ידי ישראליק
שייף נפיק כתב:ישראליק כתב:שייף נפיק כתב:אתמול הייתי בשיעור ממו"ר. צעיר אחד היה שם ושאל, כיון שמצינו שאברהם אבינו הזדרז כל כך בעקידה, למה לא לקח סוס עמו שהוא מהיר הרבה יותר מחמור??
הוא הזדרז לקום אבל מאן יימר שעשה את מעשיו במהירות?
ודאי וודאי! ועיין ברמב"ן עה"פ ויבקע עצי עולה.
מדברי הרמב"ן משמע שהזדרז מפני שחשש שלא יוכל להשיג עצים במקום העקידה, אבל לא שבעצם ביצע את כל מעשיו במהירות
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 9:17 pm
על ידי שמר
סוס מיועד לרכיבה, חמור מיועד למשא (כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמו ועוד הרבה), וכאן היה צריך לקחת עמו עצי עולה לכן לקח חמור.
ראה רמב"ן שמות ט, ג
ורבנו בחיי בראשית ב, יט
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 9:20 pm
על ידי ברקים רב
דרומי כתב:שאלו את זה על משה רבינו ועל משיח צדקנו.
זה אותו חמור לפי פדר"א
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 9:33 pm
על ידי בן אדם
מקדש מלך כתב:שאלת תם: מי אמר שהיו לו סוסים? בתורה לא כתוב את זה אפילו פעם אחת. במנחת יעקב אבינו לא נכללו סוסים.
הסוסים היו באותו דור בייצור בלעדי של מצרים, ויועדו למטרות מלחמה, ומן הסתם היו רק ברשות המלכויות, כמו תותחים טנקים ומטוסים בימינו.
גם אני תמיד חשבתי כן, אמנם לא עשיתי בירור, האם ידוע לכבודו ממקורות חיצוניים על התקופה הזה?
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:09 pm
על ידי שייף נפיק
שמר כתב:סוס מיועד לרכיבה, חמור מיועד למשא (כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמו ועוד הרבה), וכאן היה צריך לקחת עמו עצי עולה לכן לקח חמור.
ראה רמב"ן שמות ט, ג
ורבנו בחיי בראשית ב, יט
ובשבת דיברתי מזה עם מגיד מישרים הגאון רבי יעקב דב בלוי שליט"א והעיר שלכאורה במקרא לא מצינו כלל שרכב על החמור אלא רק למשא העצים, ולכן תיכף שהשאיר החמור שם העצים על יצחק.
ובגוף השאלה ביאר פשוט לפי"ד הרמב"ן (ועיקר דבריו יש כבר בחז"ל) בכב ב' ''ועוד כי למען צדקו הגדיל טרחו ורצה שיעשה זה אחרי מהלך שלשה ימים, כי אלו יעשה כן בפתע פתאום היתה פעולתו במהירות ובבהלה, אבל כשיהיה אחר מהלך ימים כבר נעשה בישוב דעת ועצה"
ולפי"ס מובן פשוט, שבסוס שוטף היה מגיע תיכף ומיד ולא היה יישוב דעת. (גם מלשון הרמב"ן נראה קצת שהלך רגלי)
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:12 pm
על ידי דרומי
זה שאברהם ויצחק לא רכבו על החמור אלא הלכו רגלי והשתמשו בחמור רק למשא - מפורש בעוד מקורות, וכן היא פשטות המקרא.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:29 pm
על ידי שמר
דרומי כתב: וכן היא פשטות המקרא.
"ויֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם
הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר
נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכם".
משמע תרתי א. שהלכו בדרך והחמור נשאר. ב. שלקחו רק חמור אחד(ת) והרי הם היו ארבעה ע"כ שחלקם (או כולם) הלכו ברגל והחמור שימש למשא.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:34 pm
על ידי בן אדם
מענין לענין
איך יתכן שלקח להם 3 ימים עד שהגיעו להר המוריה, הרי ההליכה מבאר שבע להר הבית לוקח לכל היותר 20 שעות (עפ"י גוגל מפות).
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:39 pm
על ידי שמר
ולפי אטלס כרטא??
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 12:59 am
על ידי שייף נפיק
בן אדם כתב:מענין לענין
איך יתכן שלקח להם 3 ימים עד שהגיעו להר המוריה, הרי ההליכה מבאר שבע להר הבית לוקח לכל היותר 20 שעות (עפ"י גוגל מפות).
עיין תנחומא שבגלל עיכוב השטן התעכבו.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:00 am
על ידי בן אדם
שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:02 am
על ידי דרומי
.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:08 am
על ידי בן אדם
שייף נפיק כתב:בן אדם כתב:מענין לענין
איך יתכן שלקח להם 3 ימים עד שהגיעו להר המוריה, הרי ההליכה מבאר שבע להר הבית לוקח לכל היותר 20 שעות (עפ"י גוגל מפות).
עיין תנחומא שבגלל עיכוב השטן התעכבו.
יתכן גם, שהקב"ה הרי לא גילה לו על איזה הר הר עליו להעלותו, ולא פירט לו אלא אל "
ארץ(!) המוריה" - "על אחד ההרים", ויתכן ששטט זמן רב עד שמצא את ההר המיועד.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:13 am
על ידי שייף נפיק
לא מסתבר כלל לומר כך, כי הרי וירא את המקום מרחוק. ויל"ע.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:39 am
על ידי מקדש מלך
בן אדם כתב:מקדש מלך כתב:שאלת תם: מי אמר שהיו לו סוסים? בתורה לא כתוב את זה אפילו פעם אחת. במנחת יעקב אבינו לא נכללו סוסים.
הסוסים היו באותו דור בייצור בלעדי של מצרים, ויועדו למטרות מלחמה, ומן הסתם היו רק ברשות המלכויות, כמו תותחים טנקים ומטוסים בימינו.
גם אני תמיד חשבתי כן, אמנם לא עשיתי בירור, האם ידוע לכבודו ממקורות חיצוניים על התקופה הזה?
לא. אני מסתמך על פשוטו של מקרא (בחומש, לא בנ"ך) שאף פעם לא מזכיר סוס אלא בהקשר של לחימה, וגם מבואר שיש את זה רק במצרים. קראתי פעם משהו על רכבי הברזל עם הסוסים וכו', אך איני זוכר משהו ברור. מבחינתי פשוטו של המקרא הוא מקור אמין בהחלט.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:07 am
על ידי אוצר החכמה
בן אדם כתב:שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בינוני הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות ) האריכו את הדרך.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:09 am
על ידי מקדש מלך
אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בונויו הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
לפי רש"י וסדר עולם הוא גר אז בחברון. אך זכור לי אריכות ברמב"ן על הנושא.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:12 am
על ידי אוצר החכמה
אני עניתי לו על החשבון שלו.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:26 am
על ידי מקדש מלך
אגב, יש שיטה ברש"י התענית (דף ו כמדומה) שהעקידה היתה בהר סיני! ואז צריך כבר קפיצת הדרך לכאורה.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 6:55 pm
על ידי דרומי
בספר 'לקוטי לוי יצחק' על הזהר חלק א ע' קיט:
"ביום השלישי וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק.
מסתמא היה זה ביום השלישי בתחילת הבוקר, ומסתמא הגיעו למקום בחצות היום...
ומהלך אדם בינוני ביום הוא עשרה פרסי, אם כן מתחילת בוקר יום השלישי עד חצי היום היה מהלך חמשה פרסי,
ואברהם ראה את המקום בתחלת הבוקר הרי שהתפשטה ראייתו חמשה פרסי.
שבו לכם .. ואני והנער נלכה עד כה.
הרי הנערים לא ראו את המקום, ואם כן מה אומר להם 'עד כה' - הרי אינם יודעים מי הוא ה'כה'?
אך יש לומר הפירוש: עד כ"ה, דהיינו שילכו עד כ"ה פרסאות ולא יותר.
והיינו, בשני ימים הראשונים הלכו עשרים פרסאות, עשרה בכל יום; והיום ילכו עוד ה' פרסאות, עד חצי היום".
[קיצרתי דבריו ודילגתי על כמה פרטים, וכמו כן לא הבאתי מה שמבאר בעומק הענין לפי תורת הסוד, עיי"ש].
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 8:41 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בינוני הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות ) האריכו את הדרך.
מי שחושב שאפשר לעבור 90 ק"מ בהליכה בפחות מיומיים, לא עשה זאת מעולם
(אמנם יש מסעות צבאיים שעושים כן, אך יש לחלק ואכמ"ל)...
רוב רובו של ציר 60 דהיום, זהה לציר הליכתו של אאע"ה.
לעניין השאלה על סוס, דומני שכבר דנו באשכול אחר בשאלה דומה:
viewtopic.php?p=468328#p468328 (ושם כל העניין).
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 8:57 pm
על ידי בן אדם
לייטנר כתב:אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בינוני הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות ) האריכו את הדרך.
מי שחושב שאפשר לעבור 90 ק"מ בהליכה בפחות מיומיים, לא עשה זאת מעולם
(אמנם יש מסעות צבאיים שעושים כן, אך יש לחלק ואכמ"ל)...
רוב רובו של ציר 60 דהיום, זהה לציר הליכתו של אאע"ה.
לעניין השאלה על סוס, דומני שכבר דנו באשכול אחר בשאלה דומה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=468328#p468328 (ושם כל העניין).
אכן לא עשיתי זאת מעולם.
רק לפי דבריך קצת מעניינים דברי המדרש תנחומא:
ביום השלישי. וכי מאחר שהדרך קרובה למה נתעכב שלשת ימים? ...
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:02 pm
על ידי לייטנר
הדרך היחידה לפרנס מדרש זה, היא לומר שהליכתו של אברהם אבינו ומלוויו היתה ב'קצב 6', קרי קצב הליכה של שישה ק"מ בשעה.
(אם לא שנאמר שאברהם יצא מחברון)
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:37 pm
על ידי בן אדם
אוצר החכמה כתב:שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות) האריכו את הדרך.
בזמן האבות היו 3 דרכים מובילות ועיקריות שחצו את הארץ מדרום לצפון לכל אורכה, "דרך הים" (או "דרך ארץ פלשתים" בלשון תורה) שהלך צמוד לים, "דרך המלך" שהיה גם דרך המסחר העיקרית והבינלאומית שעברו בה מהארצות הצפוניות למצרים, ו"דרך ההר" שעבר דרך קו פרשת המים ורכס ההרים המרכזיות של אר"י. בניגוד לדרך הים ודרך המלך שהיו דרכים בינלאומיות החוצות את הארץ, דרך ההר היא דרך פנים-ארצית ליושבי הארץ.
דרך ההר נקראת גם "דרך האבות" על שם שהאבות כנראה צעדו בה הלכו דרכה, שהרי מדובר בדרך עתיקה מאוד, ויש לכל אורכה עדויות שהדרך הזה שימשה כנתיב לעלייה לרגל בתקופת בית שני ונתגלו בה מספר מקוואות טהרה.
גם כביש 60 סללו על דרך האבות הזו, כמובן שנסללו מעקפים פה ושם, אבל עדיין עיקר הדרך תואמת לדרך ההר העתיקה. אמנם יתכן שמעקפים האלו הם שעושים את ההבדל הזה.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:55 pm
על ידי אוצר החכמה
בן אדם כתב:לייטנר כתב:אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:שמר כתב:ולפי אטלס כרטא??
אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בינוני הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות ) האריכו את הדרך.
מי שחושב שאפשר לעבור 90 ק"מ בהליכה בפחות מיומיים, לא עשה זאת מעולם
(אמנם יש מסעות צבאיים שעושים כן, אך יש לחלק ואכמ"ל)...
רוב רובו של ציר 60 דהיום, זהה לציר הליכתו של אאע"ה.
לעניין השאלה על סוס, דומני שכבר דנו באשכול אחר בשאלה דומה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=468328#p468328 (ושם כל העניין).
אכן לא עשיתי זאת מעולם.
רק לפי דבריך קצת מעניינים דברי המדרש תנחומא:
ביום השלישי. וכי מאחר שהדרך קרובה למה נתעכב שלשת ימים? ...
הועלתה כאן קודם שאלה האם המדרש סובר שהיה אברהם אבינו אז בבאר שבע או שאפשר לומר שהיה בחברון.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:00 pm
על ידי בן אדם
אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:לייטנר כתב:אוצר החכמה כתב:בן אדם כתב:אנסח את זה אחרת: הדרך מבאר שבע להר (ארץ?) המוריה היא 90 ק"מ, לעבור מרחק כזה אין צורך בשלשה ימים.
מה קרה לך? אדם בינוני הולך 10 פרסאות ביום היינו כארבעים ק"מ. מסקנה רק ביום השלישי מגיע.
שלא לדבר על העובדה שגוגל סופר 91 ק"מ מבאר שבע לירושלים דרך כביש 60. אתה יכול להניח שבימי אברהם אבינו הפיתולים שהיו צירכים לעשות כדי לעקוף מכשולים (יערות הרים וגבעות ) האריכו את הדרך.
מי שחושב שאפשר לעבור 90 ק"מ בהליכה בפחות מיומיים, לא עשה זאת מעולם
(אמנם יש מסעות צבאיים שעושים כן, אך יש לחלק ואכמ"ל)...
רוב רובו של ציר 60 דהיום, זהה לציר הליכתו של אאע"ה.
לעניין השאלה על סוס, דומני שכבר דנו באשכול אחר בשאלה דומה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=468328#p468328 (ושם כל העניין).
אכן לא עשיתי זאת מעולם.
רק לפי דבריך קצת מעניינים דברי המדרש תנחומא:
ביום השלישי. וכי מאחר שהדרך קרובה למה נתעכב שלשת ימים? ...
הועלתה כאן קודם שאלה האם המדרש סובר שהיה אברהם אבינו אז בבאר שבע או שאפשר לומר שהיה בחברון.
בפסוק כתוב "ויהי אחר הדברים האלה" דהיינו אחרי כריתת הברית בין אברהם לאבימלך בבאר שבע, איך הגענו לחברון?
עזיבתו את חברון היה מיד אחרי הפיכת סדום, כדכתיב מיד אחריה 'ויסע משם אברהם ארצה הנגב'
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:12 pm
על ידי בן אדם
מצאתי כעת שהרמב"ן דן בכל זה באריכות נפלאה בהוספותיו שהוסיף על פירושו כשהגיע לארץ כידוע, וז"ל:
והנראה בעקידה שהיתה הצואה בה בבאר שבע, כי שם היה דר ושם חזר, כי כן כתוב בתחילה: ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם י״י אל עולם (בראשית כ״א:ל״ג), ואמר: ויגר אברהם בארץ פלשתים ימים רבים (בראשית כ״א:ל״ד), והוא גרותו בבאר שבע שהוא בארץ פלשתים, ושם נצטווה בעקידה. ועל כן שהה בדרך שלשה ימים, שארץ פלשתים רחוקה מירושלים, שאילו חברון בהר יהודה הוא, כי כן כתוב (יהושע כ׳:ז׳), וקרוב לירושלים. ובשובו מן העקידה לבאר שבע חזר, כמו שנאמר: וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע (בראשית כ״ב:י״ט), להורות שנתעכב שם וישב בו שנים. ואם כן, לא מתה שרה באותו זמן כי לא היה אברהם דר בבאר שבע ושרה דרה בחברון.
וכן נראה כי יצחק נולד בבאר שבע, כי כתוב תחילה: ויסע משם אברהם ארצה הנגב וישב בין קדש ובין שור ויגר בגרר (בראשית כ׳:א׳), ואבימלך אמר אליו: הנה ארצי לפניך כטוב בעיניך שב (בראשית כ׳:ט״ו), ונתישב שם בארץ ההיא בבאר שבע, שכן כתוב: ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך ופיכול שר צבאו אל אברהם לאמר (בראשית כ״א:כ״ב), ואין כתוב שהלכו אליו מגרר, ויכרתו שם הברית בבאר שבע. וכן תראה כי הגר, כאשר הוציאו אותה מבית אברהם ביום הגמל את יצחק, הלכה במדבר באר שבע (בראשית כ״א:י״ד) ששם היו דרים. אבל אחר ימים רבים נסע מארץ פלשתים ובא לחברון ונפטרה שם הצדקת.
אבל לפי המדרש צריכין אנו לומר כי אברהם ושרה בזמן העקידה היו דרים בחברון, ושם נצטוה. ומה שאמר: ביום השלישי וישא אברהם את עיניו (בראשית כ״ב:ד׳) – כי לא נגלה לו ההר חמד אלהים עד היום השלישי, והיה בשני הימים הולך בסביבי ירושלים ולא היה הרצון להראות לו. ואברהם אחר העקידה לא שב למקומו לחברון, אבל הלך תחלה אל באר שבע מקום האשל שלו לתת הודאה על נסו, ושם שמע במיתת שרה ובא. ומי שאמר מהר המוריה בא, ומי שאמר מבאר שבע בא, הכל טעם אחד. ולפי זה, מה שאמר הכתוב: וישב אברהם בבאר שבע (בראשית כ״ב:י״ט) יהיה ענינו כי בשובו מן העקידה שב אל באר שבע, ומשם הלך לקבור את שרה, ואחר הקבורה מיד חזר לבאר שבע ונתישב שם שנים, והשלים הכתוב ענין באר שבע כאחד ואחרי כן ספר בקבורה. ושם בבאר שבע נשא יצחק את רבקה, כמו שאמר: והוא יושב בארץ הנגב (בראשית כ״ד:ס״ב)
בדבריו דן על דברי המדרש ששרה מתה מיד אחרי העקידה, שלכאורה זה אינו תואם דברי הכתוב שאברהם ישב אז בבאר שבע ולא בחברון. ולכן מפרש שלפי פשוטו אברהם ודאי גר בבאר שבע והא ראי' שהרי הדרך מחברון קרובה היא. אבל לפי מדרשו שאברהם ישב אז בחברון מפרש הרמב"ן שכיון שלא גילה לו הקב"ה מיד את המקום ולא ידע בדיוק לאן ללכת אלא ל"ארץ המוריה" ועדיין לא ידע לאיזה הר, ולכן לקח לו זמן עד שמצא את מקומו וכמו שהצעתי לעיל.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:14 pm
על ידי לייטנר
אכן, כיוונתי בדברי לדברי הרמ"בן האלה (ומשום מה סברתי שהם מוכרים לכל).
עכ"פ, גם לפי דברי הרמב"ן, ספירת שלושת הימים מתחילה מב"ש.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 10:32 pm
על ידי מקדש מלך
לפי רש"י וסדר עולם בגיל 126 חזר אברהם לחברון עד העקידה. זה גם מסתדר עם מיתתה של שרה בקרית ארבע.
Re: פרשת וירא - למה אברהם לא לקח לעקידה סוס
פורסם: ב' אוקטובר 29, 2018 12:25 am
על ידי שבענו מטובך
בגופי הלכות לר"ש אלגאזי (מגילה ט ע"ב, ענין תלמי):
וקשה למה לא שינו בפרשת אברהם ויחבוש את חמורו, שלא יאמר אדם כאברהם שכתוב בו בכסף ובזהב, לא היה לו סוס. ושמא שאני התם דלא כתוב וירכב, ואפשר לקח החמור לטעון העצים, אבל הוא רכב על סוס ולא הוזכר.