האם אברהם אבינו ידע שאדם וחוה קבורים שם?אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה. כשמתו אדם וחוה עפרון לא היה קיים. אדם וחוה נקברו שם לפני המבול.
כאשר נפוצו הגויים בני נח לארצותם נפלה הארץ בחלקו של שם (לפי רש"י על והכנעני אז בארץ) וכנען כבשום בכיבוש מלחמה ועפרון קיבלה. אפשרות אחרת היא שכשנפוצו הגויים נפלה הארץ בחלקו של חם (כמו שמשמע מרש"י על וחברון שבע שנים נבנתה לפני צען מצרים) והתחלקה לכנענים ונפלה בירושה או בקניין מיורשים לעפרון.
לענין כתב:א''כ למה אי''ז מקח טעות ולכאו' הול''ל לאאע''ה להודיעו לעפרון על כך
ושמא גם אם היה יודע מזה לא היה לוקח יותר מ-400 שקל
וזו הסיבה שאברהם לא רצה מתנה דזה ודאי מתנה בטעות
הצבי כתב:לענין כתב:א''כ למה אי''ז מקח טעות ולכאו' הול''ל לאאע''ה להודיעו לעפרון על כך
ושמא גם אם היה יודע מזה לא היה לוקח יותר מ-400 שקל
וזו הסיבה שאברהם לא רצה מתנה דזה ודאי מתנה בטעות
לא שייך מקח טעות כשמהשמים הראו את החשיבות רק לאברהם ולא לעפרון, וכמאמר הזוהר כי היא שייכת לאברהם ולא לעפרון.
לשון הזוהר הקדוש
רבי אלעזר אמר, בשעתא דעאל אברהם במערתא היך עאל, בגין דהוה רהיט אבתריה דההוא עגלא, דכתיב ואל הבקר רץ אברהם וגו', וההוא בן בקר ערק עד ההיא מערתא, ועאל אבתריה וחמא מה דחמא. תו בגין דאיהו צלי כל יומא ויומא, והוה נפיק עד ההוא חקל דהוה סליק ריחין עלאין, וחמא נהורא דנפיק מגו מערתא וצלי תמן, ותמן מליל עמיה קב"ה, ובגין כך בעא ליה, דתאובתיה הוה בההוא אתר תדיר, ואי תימא אי הכי אמאי לא בעא לה עד השתא, בגין דלא ישגחון עליה, הואיל ולא אצטריך ליה, השתא דאצטריך ליה, אמר הא שעתא למתבע ליה. תא חזי אי עפרון הוה חמי במערתא מה דהוה חמי אברהם בה, לא יזבין לה לעלמין, אלא ודאי לא חמא בה ולא כלום, דהא לית מלה אתגלייא אלא למאריה, ובגין כך לאברהם אתגלייא ולא לעפרון, לאברהם אתגלייא, דיליה הוה.לעפרון לא הות אתגליא ליה, דלא הוה ליה חולקא ביה, ובגין כך לא אתגלי לעפרון כלום, ולא הוה חמי אלא חשוכא, ועל דא זבין לה, ומה דלא תבע אברהם בקדמיתא דיזבין ליה זבין, דהא אברהם לא קאמר אלא ויתן לי את מערת המכפלה אשר לו וגו', בכסף מלא יתננה לי וגו', ואיהו אמר השדה נתתי לך והמערה אשר בו לך נתתיה וגו', בגין דכלא הוה מאיס עליה דעפרון דלא ידע מה היא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים