מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י יהושע א-ב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 8:54 am

משה עבדי מת . ואילו היה קיים , בו הייתי חפץ , ורבותינו דרשוהו ( תמורה טז א ) על שלשת אלפים הלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה , בא יהושע ושאל , אמר לו הקב''ה : משה עבדי מת , והתורה על שמו נקראת , לומר לך אי אפשר , צא וטורדן במלחמה

א) לכאורה דבר פלא הוא שבתחילת ההנהגה של יהושע אמר לו הקב"ה אילו היה משה קיים בו הייתי חפץ. שלכאורה הם דברים של פגיעה לומר למנהיג חדש שלא נבחר אלא מחמת מחוסר ברירה וצע"ק
ב) מה שהביא רש"י מגמרא תמורה העיקר חסר מן הספר. עיין שם שביקשו להרגו (וגם נשתכח שלש מאות הלכות עיין שם) וצ"ע
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' יוני 05, 2017 8:28 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' יוני 05, 2017 9:53 am

תירוץ לקושיה א'
יכול להיות שיהושע בן נון חשב מזה שמשה רבינו לא נכנס לארץ אלא מת במדבר ואילו הוא כן נכנס לארץ, מוכח מזה שהוא עדיף ממשה רבינו לכן אמר לו הקב"ה "שאילו היה משה קיים, בו הייתי חפץ".

תירוץ לקושיה ב'
מה היה קשה לרש"י.

כתוב "משה עבדי מת ועתה קום עבר את הירדן הזה וכו' כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם".

היה קשה לרש"י שמלשון הפסוק נשמע שבגלל שמשה מת לכן יוצאים למלחמה וצ"ב מה הקשר.

וע"ז הביא רש"י את הגמרא בתמורה.

אבל עצם הגמרא בתמורה צ"ע שמבואר שיצאו למלחמה לכיבוש הארץ מפני סיבה צדדית, ובפשטות יצאו למלחמה משום שנצטוו על כיבוש הארץ. וה' יאיר עיני.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 10:02 am

יזל מדליו כתב:תירוץ לקושיה א'
יכול להיות שיהושע בן נון חשב מזה שמשה רבינו לא נכנס לארץ אלא מת במדבר ואילו הוא כן נכנס לארץ, מוכח מזה שהוא עדיף ממשה רבינו לכן אמר לו הקב"ה "שאילו היה משה קיים, בו הייתי חפץ".

תירוץ לקושיה ב'
מה היה קשה לרש"י.

כתוב "משה עבדי מת ועתה קום עבר את הירדן הזה וכו' כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם".

היה קשה לרש"י שמלשון הפסוק נשמע שבגלל שמשה מת לכן יוצאים למלחמה וצ"ב מה הקשר.

וע"ז הביא רש"י את הגמרא בתמורה.

אבל עצם הגמרא בתמורה צ"ע שמבואר שיצאו למלחמה לכיבוש הארץ מפני סיבה צדדית, ובפשטות יצאו למלחמה משום שנצטוו על כיבוש הארץ. וה' יאיר עיני.

א. נונו, לא מצינו שיהושע חשב כן.
ב. רש"י השמיט שרצו להורגו

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 05, 2017 12:51 pm

א. ה' לא אמר ליהושע שאילו היה משה קיים היה חפץ בו, זה דיוק בדברי ה'.
ה' אמר ליהושע שהיות ש'משה עבדי מת', לכן 'קום עבור' וגו', כי אין את משה שיעשה זאת. ומזה אנו למדים שאם היה משה קיים בו היה חפץ.

ב. רש"י הביא עוד ביאור (בדרך דרש) ל'משה עבדי מת', שה' אמר לו שמכיון ש'משה עבדי מת' לכן אינו יכול ללמדו את ההלכות. הענין שבקשו להרגו אינו קשור למלים 'משה עבדי מת'.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' יוני 05, 2017 2:48 pm

התירוץ שלי אמיתי, אבל התירוץ של איש גלילי עוד יותר נכון וטוב. [לגבי מש"כ על הקושיה הראשונה.]

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 4:29 pm

יזל מדליו כתב:התירוץ שלי אמיתי, אבל התירוץ של איש גלילי עוד יותר נכון וטוב. [לגבי מש"כ על הקושיה הראשונה.]

מש"כ איש גלילי נכון

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 4:30 pm

איש גלילי כתב:א. ה' לא אמר ליהושע שאילו היה משה קיים היה חפץ בו, זה דיוק בדברי ה'.
ה' אמר ליהושע שהיות ש'משה עבדי מת', לכן 'קום עבור' וגו', כי אין את משה שיעשה זאת. ומזה אנו למדים שאם היה משה קיים בו היה חפץ.

ב. רש"י הביא עוד ביאור (בדרך דרש) ל'משה עבדי מת', שה' אמר לו שמכיון ש'משה עבדי מת' לכן אינו יכול ללמדו את ההלכות. הענין שבקשו להרגו אינו קשור למלים 'משה עבדי מת'.

א. ייש"כ
ב. אבל לא מובן ההמשך, לומר לך אי אפשר צא וטורדן במלחמה...???

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 05, 2017 5:15 pm

תודה רבה על המחמאות.
'צא וטורדן במלחמה' בא לכאורה להסביר את ההקשר של 'קום עבור את הירדן' מיד אחר כך, שע"י המלחמה יניחו לו מההלכות, ואין צורך לבאר את פרטי ה'הטרדה' שהטרידו בני ישראל את יהושע על אבדן ההלכות.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 8:06 pm

איש גלילי כתב:תודה רבה על המחמאות.
'צא וטורדן במלחמה' בא לכאורה להסביר את ההקשר של 'קום עבור את הירדן' מיד אחר כך, שע"י המלחמה יניחו לו מההלכות, ואין צורך לבאר את פרטי ה'הטרדה' שהטרידו בני ישראל את יהושע על אבדן ההלכות.

אבל ברש"י ליכא שום זכר שהטרידו בנ"י

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 8:30 pm

יזל מדליו כתב:תירוץ לקושיה א'
יכול להיות שיהושע בן נון חשב מזה שמשה רבינו לא נכנס לארץ אלא מת במדבר ואילו הוא כן נכנס לארץ, מוכח מזה שהוא עדיף ממשה רבינו לכן אמר לו הקב"ה "שאילו היה משה קיים, בו הייתי חפץ".
.

עיין רש"י תמורה טז. ונשתכחו ממנו - מיהושע בעון שגרם להחליש דעתו של משה שנצטער משה על יהושע בעצמו שהיה גדול כמותו

גרשון
הודעות: 40
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2012 12:00 am

Re: רש"י יהושע א-ב

הודעהעל ידי גרשון » ו' אוקטובר 05, 2018 9:19 am

איש גלילי כתב:א. ה' לא אמר ליהושע שאילו היה משה קיים היה חפץ בו, זה דיוק בדברי ה'.
ה' אמר ליהושע שהיות ש'משה עבדי מת', לכן 'קום עבור' וגו', כי אין את משה שיעשה זאת. ומזה אנו למדים שאם היה משה קיים בו היה חפץ.

במקרא מפורש (עוז והדר) מביא מ'שפת אמת', ואעתיק לשונם: משה עבדי מת, הלא ידוע היה לכל שמת משה, ו[ל]מה הוצרך הקב"ה לומר זאת ליהושע..


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים