מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 11, 2016 10:03 pm

לב, יא קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית עם עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות.

איתא בסוטה ה, א:
א"ר חייא בר אשי אמר רב, ת"ח צריך שיהא בו אחד משמונה בשמינית.


וכתב הגר"ח פאלאג'י בספר עיני כל חי שם, וז"ל:
שמעתי מחכמי אשכנז, כי כשתדקדק בסדר וישלח שהיא פרשה שמינית כשתמנה מפרשת בראשית עד וישלח היא שמינית, ופס' שמיני הוא קטנתי מכל החסדים שדרז"ל בתד"א אין קטונתי אלא מעט, ומעט הוא רומז לענוה, כמ"ש בחולין כט עה"פ לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים.

מאידך, בספר קול אליהו עה"ת – לקט שמועות בשם רבינו הגר"א, בחי' אגדות בסופו אות רכד מובא על המאמר הנ"ל בגמ':
יש לפרש כי יעקב אבינו ע"ה אמר קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדיך, ותלה החסד והאמת שקיבל מהשי"ת על נפשו. ולכאורה קשה הא ע"פ מידת הענוה שאין לו לתלות הגדולה בעצמו רק בזכות אברהם ויצחק, אלא למדנו מזה דהטובות שמקבל האדם מהשי"ת יש לו לתלות בעצמו כדי להקטין את עצמו כמו שאמר יעקב אבינו ע"ה קטנתי מכל החסדים, והיינו אם ידבר האדם מהטובות שכבר קיבל, אבל אם יבקש הצלה או טובה לקבל עתה או לעתיד לא יבקש בזכות עצמו, שהרי שלמה המלך ע"ה לא נענה בזכות עצמו עד שאמר זכרה לחסדי דוד אבי, וכן חזקיהו המלך ע"ה כמבואר בגמ', וזהו הכוונה ת"ח מותר לו להתגאות שמנה שבשמינית כי הפס' קטנתי מכל החסדים וגו' הוא הפס' השמיני שבפרשת וישלח שהיא פרשה שמינית שבתורה, להורות שעל אופן זה מותר להתגאות ולתלות בעצמו.

הרי לנו שני פירושים מנוגדים אם ה'קטנתי' בא לרמז על ענוה והכנעה כפשוטו, או דווקא על ה'שמנה שבשמינית' של גאוה.

ואמנם באמת זוהי מחלוקת רבותינו בפירוש הכתוב. רש"י מפרש ע"פ הגמ' בשבת לג:
נתמעטו זכויותי ע"י החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא, ויגרום לי להמסר ביד עשו.


ויעויין בדברי הרמב"ן שהאריך להקשות על פירוש זה, וכתב שאיננו נכון בלשון הכתוב, ופירש
אבל קטנתי לומר כי קטון הוא מהיותו ראוי לכל החסדים שעשה עמו, וכן מי יקום יעקב כי קטון הוא מהיותו ראוי לכל החסדים שעשה עמו.

הרי שכל הלימוד שהוציאו בשם הגר"א מן הפס' הוא רק לפי רש"י, ואילו לפי הרמב"ן זה מתפרש על ענוה והכנעה כפשוטו.

ושמעתי בזה עוד דרך צחות, דהנה כידוע נחלקו המנהגים בקריאת פס' זה, אם טעם 'קטנתי' הוא 'אזלא גרש' או 'רביעי', והנה נגינת רביעי תורה על נמיכות והכנעה, ואילו אזלא גרש נגינתה משתמעת כעליה ורוממות, וי"ל דתליא מילתא במחלוקת הנ"ל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 11, 2016 10:04 pm

אגב, בדרך הפשט, 'אחד משמונה שבשמינית' זוהי המדה הפחותה ביותר, ומצינו בב"ב פרק המוכר את הספינה (צ,א) ששיעור קורטוב זה אחד משמונה שבשמינית, ועי' בדברי תוס' בראש השנה (יג, א), דמדה הפחותה נקט ולאו דוקא דאפילו פחות מכאן ואפילו חסר טיפה [משיעור ארבעים סאה במקוה] אינו טובל. וכ"כ במגן אבות לרשב"ץ אבות פ"ד מ"ד.


שפל ברך
הודעות: 15
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 8:25 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי שפל ברך » ב' דצמבר 12, 2016 8:41 pm

אפשר לנגן את הטעם קטונתי ברביעי בקול מנופח מלא גאווה. ואפשר לנגן אזלא גרש בניגון מתחנן ונכנע. חבל שאיני יכול לצרף הקלטה...

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 9:31 pm

ר' נוטר,
מדודך הגר"ש אריאלי שמעתי פעם שהוסיף, (אחר שניתנה הרשות מאת הגר"א להוציא הדברים לדרך זו), דבספר השמיני מכ"ד ספרים בפס' השמיני, כתיב "הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים", ולרמז בא, שלעיני אשתו אל לו לאדם להיות שפל ובעל מגרעת, אלא להיפך, כי בכך הוא מועיל לה למאד כידוע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 15, 2016 9:41 pm

עושה חדשות כתב:ר' נוטר,
מדודך הגר"ש אריאלי שמעתי פעם שהוסיף, (אחר שניתנה הרשות מאת הגר"א להוציא הדברים לדרך זו), דבספר השמיני מכ"ד ספרים בפס' השמיני, כתיב "הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים", ולרמז בא, שלעיני אשתו אל לו לאדם להיות שפל ובעל מגרעת, אלא להיפך, כי בכך הוא מועיל לה למאד כידוע.

יישר כח.
א. בחומש הגר"א של ר"ד אליאך מובא כאן עוד כגון דא על פסוקי קהלת, וגם מצוטט מאיזה ספר שאין זה מתאים להגר"א, יעו"ש.
ב. אכן הזכרתני ששמעתי זאת מפיו יותר מפעם אחת. ממידה גדושה של טוב לב וענוה שנתברך הגר"ש שליט"א, שהוא מפליא פלאות בשמחות שבע ברכות בדברי צחות ודרוש אשר כל השומע יאמר לי לי. במתק לשון לימודים ובנעימות קול ערב. קצת מינהו, בדרך של מוסר והתעוררות ניתן לטעום בשיחותיו המוקלטות בקול הלשון מהועד השבועי בבית המוסר בירושלים.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' דצמבר 15, 2016 10:31 pm

כמובן לחכמים שכמוכם א"צ להזכיר שמסקנת הגמרא שם נראה שהיא "לא מינה ולא מקצתיה".

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 10:42 pm

לעומקו של דבר כתב:כמובן לחכמים שכמוכם א"צ להזכיר שמסקנת הגמרא שם נראה שהיא "לא מינה ולא מקצתיה".
הזכרתנו כבר.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 15, 2016 11:08 pm

"מאוד מאוד הוי שפל רוח"

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: 'שמינית שבשמינית' - הפסוק והפרשה / ב' נוסחאות

הודעהעל ידי סעדיה » ו' דצמבר 16, 2016 7:40 am

נוטר הכרמים כתב:ושמעתי בזה עוד דרך צחות, דהנה כידוע נחלקו המנהגים בקריאת פס' זה, אם טעם 'קטנתי' הוא 'אזלא גרש' או 'רביעי', והנה נגינת רביעי תורה על נמיכות והכנעה, ואילו אזלא גרש נגינתה משתמעת כעליה ורוממות, וי"ל דתליא מילתא במחלוקת הנ"ל.

כמדומני ששמעתי בשם גאב"ד גייטסהעד שליט"א שע"פ כללי הטעמים לשי' רש"י 'קטנתי' צריך להיות ברביע ואילו להרמב"ן צ"ל בגרש, ודו"ק.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים