משולש כתב:מצד שני, השוואה של דברי תורה לדברים בטלים יכול לגרור את המשווה לחשוב שהם באמת שווים ח"ו.
כשם שהבנת הריאליה של המקומות והחפצים עשויה לעזור להבנת המקראות, כך גם הכרת הריאליה המשפטית.אוצר החכמה כתב:אני יכול להבין איך ארכיאולגיה תעזור להבנת העובדות המסופרות במקרא כגון זיהוי מקומות וחפצים ויתכן שתהיה בזה תועלת משמעותית בנוסף ללימוד מפרשי התנ"ך.
אבל אני מתקשה להבין מדוע אתה חושב שקריאת חוקי חמורבי תגרום להבין יותר טוב את דיני מזיק או גניבה באופן משמעותי מעבר ללימוד מסכת ב"ק.
.
ברזילי כתב:כשם שהבנת הריאליה של המקומות והחפצים עשויה לעזור להבנת המקראות, כך גם הכרת הריאליה המשפטית.אוצר החכמה כתב:אני יכול להבין איך ארכיאולגיה תעזור להבנת העובדות המסופרות במקרא כגון זיהוי מקומות וחפצים ויתכן שתהיה בזה תועלת משמעותית בנוסף ללימוד מפרשי התנ"ך.
אבל אני מתקשה להבין מדוע אתה חושב שקריאת חוקי חמורבי תגרום להבין יותר טוב את דיני מזיק או גניבה באופן משמעותי מעבר ללימוד מסכת ב"ק.
.
viewtopic.php?f=7&t=21216#p208706
קו ירוק כתב:ברזילי כתב:כשם שהבנת הריאליה של המקומות והחפצים עשויה לעזור להבנת המקראות, כך גם הכרת הריאליה המשפטית.אוצר החכמה כתב:אני יכול להבין איך ארכיאולגיה תעזור להבנת העובדות המסופרות במקרא כגון זיהוי מקומות וחפצים ויתכן שתהיה בזה תועלת משמעותית בנוסף ללימוד מפרשי התנ"ך.
אבל אני מתקשה להבין מדוע אתה חושב שקריאת חוקי חמורבי תגרום להבין יותר טוב את דיני מזיק או גניבה באופן משמעותי מעבר ללימוד מסכת ב"ק.
.
viewtopic.php?f=7&t=21216#p208706
שונה הדבר בתכלית השינוי, הראליה הארכאולוגית (ככל שהיא ריאלית!) היא בירור המציאות.
ריאליה משפטית - כתובה על ספר הישר (תורת האלוקים), איננו צריכים לבחון אם היא מתאימה לדעת בני אדם, ועוד לנכרים עובדי אלילים.
הערה נוספת המתאימה גם לכל האשכול הזה: בהחלט יתכן (וכך גם מסתבר מבלי להכיר את החומר כדבעי) שחוקי חמורבי מאוחרים לתורה! וינקו ממנה מה שבדה להם ליבם ממנה, כמו הנוצרים והמוסלמים, אף שהיא קדומה מהם.
ה'כרונולוגיה המקראית', כפי שהיא מעוגנת כיום במדע האקדמי - היא קשקוש הזוי, הנסמך על אין סוף הנחות. היות ומעטים החוקרים הדתיים שעסקו בכך, לא הושגה פריצת דרך מהותית, ע"מ להראות את שגיונות המחקר הארכאולוגי וטעויותיו למכביר (אף שיש במקצוע זה דברים נפלאים רבים גם כן!).
יש מן החוקרים המנסים להתפתל עם תאוריות דרך אותה מסגרת (היות והם מודעים שביקורת המקרא זו כפירה בהקב"ה, ואף חטא מדעי להיסטוריה, כשלעצמו, אך אין בכוחם ליצור כרונולוגיה חדשה - עבודה אדירה), יש שמנסים לסלול כרונולוגיה מקראית מבראשיתה, ע"פ המקרא ואיסוף ולמידת החומר והממצאים הקיימים, (כגון: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... KTyR2P9jGK קיבלתי את הלינק מהמרצה), אלא שהמלאכה מרובה. וכנראה לא הגיעו לתכליתה עדיין, אף שבהחלט יש הרבה כיוון.
ברזילי כתב:הבנת המציאות המשפטית גם היא בירור המציאות. כאמור, למציאות המשפטית שנהגה בזמן התורה עשויה להיות השלכה הן להבנת המאורעות המתוארים בתורה, והן להבנת הרקע שביחס אליו ניתנו חוקי התורה (כדרך שעשו הראשונים ביחס למצוות ואיסורים רבים, שבארו אותם כבאים להוציא מדי המקובל אצל האומות בזמן מתן תורה, או להפריש את ישראל ממנהג העמים וכו').
אגב, משעשע לראות הצהרות נחרצות על היות תחום פלוני "קשקוש הזוי, הנסמך על אין סוף הנחות", כאשר הכותב עצמו מכיר בכך שעדיין לא הושגה פריצת הדרך הנחוצה כדי "להראות את שגיונות המחקר הארכאולוגי וטעויותיו למכביר" (כלומר, זה שטעויות יש למכביר זו הנחת מוצא שאינה טעונה הוכחה, אבל טרם עסקנו בזה ברצינות כך שעוד לא הצלחנו למצוא אותן...). אין לי מושג בתחום, ואפשר בהחלט שיש בו טעויות (כמו בכל תחום דומה, שמרובות בו ההשערות), אבל הדעת נותנת שסדר הדברים הנכון הוא קודם לעסוק בנושא כראוי ורק אז לומר מי כאן ההזוי וכמה טעויות יש.
קו ירוק כתב:לסיום הישיש ר' מאיר קוז'ניץ מסנהדריה (מהנדס יר"ש) כתב מאמרים רבים לדחות ולהתלוצץ על המחקר האקדמי. דברים רבים בהחלט טובים מאוד. אף שלא לכל דבר עדיין נמצא הפתרון - כאמור. הוא פרסמם באופן פרטי ע"י חלוקת דיסקים לכל דיכפין. אולי מישהו יעלה אותם לאיזה רשת..
קו ירוק כתב:הארכתי, אך בכדי לא להישאר בשיח עקר על המחקר, אתן דוגמא שהמדע הריאלי יכול לתת סיוע בהבנת התורה. כתי' את שני המארת הגדלים, ופירש"י שוים נבראו, ונתמעטה הלבנה. ולכאו' לא מובן - זה לא שנתמעטה, היא הפכה להיות משהו אחר לגמרי. השמש גוף מאיר, והירח סתם אבן. להפוך שור לעז זה לא להקטינו אלא חפצא אחר לגמרי.
הפיזיקה מכריחה שגוף שגודלו אחר חלקי 100 מהשמש, עקב כח הגרביטציה שלו (כח המשיכה) אל מרכזו הופך ללחץ כה עצום עד שהאטומים שלו מתבקעים והופכים לכור תרמו גרעיני, וזו הבערה של השמש וכל כוכבי השבת - שהן שמשות בפני עצמן).
לפ"ז מובן שאם הקב"ה הקטינה ללבנה היא חדלה מלהאיר. חז"ל אומרים הכל היה מן העפר - אפילו גלגל חמה. והן הן הדברים.
לא אמרתי שזו אמת מוחלטת כי יעמוד בסוד מסתרי הבריאה באופן מוחלט מלבד מה שקיבלנו בקבלה, אבל בכ"ז זו פרפרת מתאימה.
הקטן - משני המאורות הגדולים:
ויעש נקראו השנים הגדולים כנגד הכוכבים. וכן נקראו שלשה בני ישי הגדולים כנגד האחרים, ואליאב היה הבכור גדול מכולם, ולא זה גדול מזה. יש לו סוד.
"[טו] לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה": ובלשון ערבית שרא ענינו הוליד זרע רב. ואולי הה"א שהיא סימן הנקבה נוספת באברהם ושרה לסימן פריה ורביה.
"[ה] אברהם כי אב המון גוים": ריהאם בלשון ערבית כמו המון בעברית ענינו ריבוי ומספר גדול.
קו ירוק כתב:כתי' "את שני המארת הגדלים", ופירש"י שוים נבראו, ונתמעטה הלבנה. ולכאו' לא מובן - זה לא שנתמעטה, היא הפכה להיות משהו אחר לגמרי. השמש גוף מאיר, והירח סתם אבן. להפוך שור לעז זה לא להקטינו אלא חפצא אחר לגמרי.
ובכן, הפיזיקה מכריחה שגוף שגודלו 1/100 מהשמש, עקב כח הגרביטציה (כח המשיכה) האדיר שלו אל מרכזו, הופך ללחץ כה עצום עד שהאטומים שלו מתבקעים והופכים לכור תרמו גרעיני, וזו הבערה של השמש וכל כוכבי השבת - שהן שמשות בפני עצמן).
לפ"ז מובן שאם הקב"ה הקטינה ללבנה היא חדלה מלהאיר.
חז"ל אומרים הכל היה מן העפר - אפילו גלגל חמה. והן הן הדברים.
לא אמרתי שזו אמת מוחלטת כי מי יעמוד בסוד מסתרי הבריאה באופן מוחלט מלבד מה שקיבלנו בקבלה, אבל בכ"ז זו פרפרת מתאימה (כמובן שגם קיצרתי כאן).
קו ירוק כתב:ובאשר לטקס גדי עם חלב.. למה שלא יבשלו גדי בחלב.. הגוים עושים זאת עד היום במסעדות.. זה אולי מעניין למצא טקס כזה (אם הפיענוח נכון), אבל מה זה מוסיף בהבנה?
ואמנם איסור בשר בחלב עם היותו מזון עב מאד בלא ספק ומוליד מלוי רב, אין רחוק אצלי שיש בו ריח עבודה זרה, אולי כך היו עושין בעבודה מעבודתיה או בחג מחגיהם, וממה שמחזק זה אצלי זכר התורה אותו שני פעמים, תחלת מה שצותה עליו עם מצות החג שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך, כאלו אמר בעת חגיכם ובואכם לפני לא תבשל מה שתבשל שם על דרך פלוני כמו שהיו הם עושים, זהו הטעם החזק אצלי בענין, ואמנם לא ראיתי זה כתוב במה שראיתיה מספרי הצאב"ה.
קו ירוק כתב:בהקשר לערבית שהיא שפה מאוחרת ללשון בקודש.. הערבים אולי לקחו את ה'ריהאם' מאב המון גוים..
אתחיל מן הנושא עצמו - כפי שכבר כתבתי, הראשונים לא סברו כמוך, מה לעשות. הרמב"ם עיין בספרי עע"ז הקדמונים והשתמש בידע הזה כדי להבין כוונת התורה, ועל איזה רקע היא נאמרה, ועוד כיו"ב. אני מבין שזה לא לטעמך, זה בסדר גמור - שבעים פנים לתורה ויהי לך אשר לך. גם רחמיך על מי שחושב אחרת נוגעים ללבי, וכבר אמרו רבותינו ישראל רחמנים בני רחמנים. אבל היומרה לדבר בשם "עם התורה" מגוחכת. לא זכור לי שמיניתי אותך לדבר בשמי, ואם הרמב"ם אצלך מחוץ לעם התורה כדאי שתכייל מחדש את ההגדרות שלך.קו ירוק כתב:ובאשר להיעזר בהכרת הרקע, לצורך הבנת משפטי התורה... גם הצעה זרה. עם התורה לא מחפש השוואות והבנות רקע, אלא רק מה ההבנות שמקורן בבית המדרש, הן ורק הן מביאות להבנה הנצרכת בהן, ללמוד וללמד לשמור ולעשות! (אני מתייחס לאבן חוקת חמורבי, כאל מוצג ארכאולוגי איך הבבלים העתיקו פסוקים מן התורה.. ועשו מאיתם חוקים לעמם. אצל מי שאבן חמורבי היא מקום להבנת רקע - רחמי עליו).
יש להבחין בין המוטיבציה של המחקר לבין התוכן שלו. מגמת החוקרים איננה מענינת אותי כל כך. לו יהיה שכל מגמתם היתה קידום האמונה בבעל פעור, העובדות שהם מציגים נשארות עובדות, צריך לחשוב ולנתח לגופו של ענין מה ניתן ומה לא ניתן ללמוד, וגם השאלות שהם שואלים עדיין דורשות מענה בלי קשר למניע הפסיכולוגי של השואל. אני מסכים שאם וכאשר נוצרת שאלה של אי התאמה (לכאורה) בין הממצאים הארכיאולוגיים לבין המקראות, תהיה התיחסות שונה לשאלה זו בין מי שמאמין בקדושת המקרא למי שאיננו כזה, אבל לכשעצמה איננה סיבה לטמון את הראש בחול.קו ירוק כתב:כל מחקר מקראי ריאלי, נסמך על הנחות רבות: היסטוריות, גיאוגרפיות, אטימולוגיות, ארכיאולוגיות, כשהן עצמן נסמכות על רובד שקדם להן..לדידן - עם התורה והנצח, הכל חייב להתאים עם המקרא, וגם עם כל התורה שבע"פ (ההלכה) המצויה בידינו. לעומת זאת, הפוקוס של החוקרים הנכרים, שבנו את הכרונולוגיה המקראית, שהמקרא חייב להתאים את עצמו אל המחקר. כאן שורש הבעיה, ולפעמים כ"ז נעשה בכוונה לכפור במקרא. וגם כשנעשה מתוך 'מחקר טהור' עדיין יש הרבה כפירה בהנחותם.
הבעיה היא לגמרי לא כפי שהצגת - שבכל מחקר ישנן טעויות.. הגם שזו נקודת מוצא בכל מדעי הרוח (וזה בסדר..), הבעיה היא כאשר הממצא והמחקר מציגים כי התורה היא חלילה מצג שאינו אמת עפרא לפומייהו, מפאת שההנחה הארכאולוגית קובעת שההיסטוריה שונה, למשל. זוהי לב הבעיה שנסובו דברינו עליה. ובהקשר לכך היתה התייחסותנו לפתרונות המוצעים כיום.
זו דוגמא יפה מאד, כי היא ממחישה היטב את ההבדל בין התיחסות רצינית לליצנות שאין בה שום טעם. אני לא מומחה לאסטרופיזיקה אבל מבין מספיק כדי לדעת שדבריך האחרונים פשוט מגוחכים. יש קהלים שזה אולי מתאים בהם\להם. נאמר, אם תחזור על טיעון זה בפאתוס המתאים בהרצאות של אמנון יצחק תקבל מחיאות כפים סוערות, וכולם יצאו מרוצים מן המרצה המוצלח שהראה בקנה את טפשותם של כל המדענים הנבערים שלא חשבו על דבר פשוט כל כך. עם כל זאת, לענ"ד לא מתאים לאדם רציני ובר-דעת לדבר דברים מופרכים כאלה (וצריך גם לקחת בחשבון שהם גם גורמים נזק, באשר השומע מיחס את העילגות לא רק לדוברים, אלא לאמונה שהם מיצגים).קו ירוק כתב:אתן דוגמא לדברי בהקשר להנחות כפרניות. בשיחה שהיתה לי עם אסטרונום ישראלי בכיר שכתב ספר (אטלס השמים הישראלי), אמרתי לו, שהבעיה האמיתית של המדע שהוא סבור שהעולם מראה על יצירה בת 13 מליארד שנה.. כי אילו היו מודעים שהעולם הוא בדיוק בן 5765 שנים (אז), היו מוכרחים למצא פתרונות אסטרו-פיזיים לתופעות שונות.. והם מתרחקים מהם בגלל טעותם זאת... ועוד ליצתנותא דע"ז אזכיר.. כיום גיל העולם בפי המחקר הוא 13 מליארד שנים.. בעוד כמה שנים כשהטלסקופים האדירים הנבנים כיום (100 מטר קוטר מראה, או 3000 ק"מ של גלי רדיו) יתחילו לעבוד.. פתאום העולם יהיה 17 מליארד שנים או יותר.. כי הם פשוט יראו יותר לעומק....
שוב, זה חורג מנושא האשכול, אבל קודם כל מה שכתבת ש"הפיזיקה מכריחה" הוא היפך המציאות (כוכב קטן איננו יכול לקיים היתוך גרעיני משום שהגרביטציה שלו קטנה מדי, ולכן הירח, הארץ, וגם פלנטות גדולות מהם אינן בוערות בבערה גרעינית. הגודל המינימלי הדרוש לבערה גרעינית הוא מסה שהיא בערך 1/12 ממסת השמש, בעוד שמסת הירח קטנה פי שלשים-מיליון בערך מן השמש שלנו...). אולי נפלה ט"ס בדבריך וכוונתך שהירח הוא בעצם שמש שהוקטנה מתחת הסף הקריטי לבערה, ולכן איננה בוערת. אלא שמה לעשות, המציאות האכזרית היא שבעוד שהשמש (כמו שאר השמשות בעולם) עשויה מימן שמותך להליום, הירח, כמו שאר הפלנטות, עשויים אטומים כבדים (חמצן, ברזל, סיליקון ועוד). כך שההבדל אינו בגודל אלא יש כאן סוג חומר אחר (בדיוק כפי שאמרת בצדק בקושייתך). לא רק שזהו חומר מסוג אחר לחלוטין, אלא שחומר זה לא יעבור היתוך גרעיני גם לו יהיה גדול כגודלה של השמש.קו ירוק כתב:כתי' "את שני המארת הגדלים", ופירש"י שוים נבראו, ונתמעטה הלבנה. ולכאו' לא מובן - זה לא שנתמעטה, היא הפכה להיות משהו אחר לגמרי. השמש גוף מאיר, והירח סתם אבן. להפוך שור לעז זה לא להקטינו אלא חפצא אחר לגמרי.
ובכן, הפיזיקה מכריחה שגוף שגודלו 1/100 מהשמש, עקב כח הגרביטציה (כח המשיכה) האדיר שלו אל מרכזו, הופך ללחץ כה עצום עד שהאטומים שלו מתבקעים והופכים לכור תרמו גרעיני, וזו הבערה של השמש וכל כוכבי השבת - שהן שמשות בפני עצמן).
לפ"ז מובן שאם הקב"ה הקטינה ללבנה היא חדלה מלהאיר.
חז"ל אומרים הכל היה מן העפר - אפילו גלגל חמה. והן הן הדברים.
לא אמרתי שזו אמת מוחלטת כי מי יעמוד בסוד מסתרי הבריאה באופן מוחלט מלבד מה שקיבלנו בקבלה, אבל בכ"ז זו פרפרת מתאימה (כמובן שגם קיצרתי כאן).
משולש כתב:(אולי אעלה את זה בהמשך)
המעיין כתב:מי כתב שהאדמו"ר החזיק מעצמו קצת יותר מדי פרופ' רוזנברג או שזה שלך?
תוכן כתב:האם לא הגיע הזמן שהציבור החרדי יפתח גישה מסודרת לכל נושא מחקר המקרא לכל ענפיו? האם דבר זה אפשרי בכלל?
רצונותי אינם הנושא כאן (לכשעצמי אין לי ענין רב בעיסוק הזה בכלל), אבל עם כל הכבוד לנחרצותך, הרמב"ם עשה בדיוק את מה שאתה מדבר נגדו (בשם עם התורה, כמובן) כחלק מן העיסוק בטעמי המצוות ובלי שום קשר לדין להבין ולהורות (שגם הוא חשוב לכשעצמו, עקרונית, אם כי למעשה אין לנו הרבה נפק"מ בדיני כישוף בזה"ז). במחילת כבוד תורתך, דבריך מורים שבנושא זה אינך מצוי, ועל כן נראה לעניות דעתי קצת מופרז מצדך להורות לרבים מהי הדרך, או מה ראוי לעם התורה לעשות.קו ירוק כתב:ברזילי, לא אשיבך, אף שזה מצריך מאמץ מצידי לנצור לשוני.
אחת אשיבך - אל תתלה את רצונותיך ברמב"ם! גם סנהדרין למדו כישוף - פרשת שבוע האחרון. מותר להכיר צורות ע"ז רומיים כדי להבין מה רוצה הגמ' במי שמחזיק עולם בידיו, ויש גם נ"מ להלכה.
אתה מבקש להכיר תורות גויים (למשל חמורבי) בהנחה שזה יביאך להבין תורתינו הקדושה. אני לא מדבר בשמך, אבל בשם עם התורה! זו לא הדרך.
משולש כתב:תהומות ההבדלים ההשקפתיים בין המתדיינים פה עשוי להביא בסופו של דבר לחסימת הפורום בסינונים הכשרים וחבל.
כידוע שדיון בין אמונה לכפירה לא מומלץ וכנראה גם אסור, לפי רוב רובם של חכמי ישראל כולל הרמב"ם שכתב את ספרו ל"נבוכים" בלבד.
עקביה כתב:ישנו חור שחור, שאף הספר הנ"ל אינו ממלא, והוא מאה וחמישים השנים בימי מלכי פרס ומדי, השנויות במחלוקת בין המקובל אצלנו לבין המקובל במחקר. ר' שמעון שוואב כתב שלחז"ל היה עניין להעלים שנים אלה כדי להקשות על חישוב הקץ, ועוד רבות נכתב על כך, אך כמדומני שהכרעה חותכת אין.
כתוב בתורה הקדושה שביום רביעי לבריאת העולם נתלו בו המאורות, וגילו לנו חז"ל שהיתה אז החמה בתחילת תקופת ניסן (שהרי ההלכה כרבי יהושע שבניסן נברא העולם), וכן הלבנה התחילה אז ביום רביעי את המולד, ואותו יום רביעי היה בשנת בריאת העולם ראש חדש ניסן והיה ג"כ יום הראשון לתקופת ניסן. (כל זה קיבלנו מחז"ל כמבואר במסכת ראש השנה ובפרקי דרבי אליעזר ועוד).
והנה, שמעתי השבוע מדודי הגאון העצום רבי אברהם סומפולינסקי שליט"א דלפי חשבון התקופה האמיתית שהביא הרמב"ם [וביותר לפי התקופה האמיתית הנודעת בזמנינו בחכמת האסטרונומיה], יודעים אנו לחשב את זמני התקופות והמולדות אף במרחק של אלפי שנים. וישנם היום מחשבונים של נאס"א שאפשר להכניס בהם את פרטי השנה המבוקשת ולראות בדקדוק את זמני התקופות והמולדות שבאותה שנה.
והנה, כאשר נבקש לחשב ה' אלפים ותשע"ה שנים לאחור (כתבתי תשע"ה ולא תשע"ו מפני שכידוע במניינינו יש שנה נוספת על שנות העולם הנקראת שנת תוהו), שהיא שנת א' לבריאת העולם, יצא שתקופת ניסן התחילה אז ביום רביעי בשבוע! וכן אם נבקש לחשב את מולד ניסן באותה שנה, ג"כ יצא שהיה אז מולד ניסן בתחילת ליל רביעי!
ואמר דודי הגאון שליט"א דזהו שאנו אומרים 'פועל אמת שפעולתו אמת וללבנה אמר שתתחדש', כי כאשר אנו רואים אימתי חידוש הלבנה, אנו יכולים לחשב לאחור את מספר השנים והמולדות וכו' עד שנגיע בצמצום ליום המולד דניסן בשנה א' לבריאה ונראה ונווכח את אמיתות התורה המסורה בידינו.
וכן יכול האדם לישא את עיניו ולהתבונן בשמש, ועפ"י מקומה המדוייק יכול לדעת את יום התקופה, ומזה לחשב ה' אלפים תשע"ה שנים לאחור ולראות בבירור שתחילת התקופה היא ביום רביעי בשבוע ככתוב בתורתנו הקדושה
אולי כוונתו שבאותה שנה התקופה האמיתית (הרגע המדוייק בו חצי הכדור הצפוני והדרומי מוארים בידי השמש במידה שווה) ומולד הירח האמיתי היו שניהם בדיוק בתחילת יום ד' (לא בדקתי).אוצר החכמה כתב:בעניותי לא הבנתי את עניין מחשבוני נאס"א. הלא בכל הדורות חישבו את תקופת החמה על הבסיס הזה וחישבו את זה מיום ד' של תקופת ניסן לר"י, כמבואר בגמרא ר"ה יב.
אברהם כתב:
דודי הנ"ל שליט"א איננו עוסק במציאת 'הוכחות' לתורה אלא במשהו נועז הרבה יותר, הוא רוצה להכריע בזה את מחלוקת קו התאריך, שכן בחשבונות נאס"א אפשר לראות שתקופת ניסן באותה שנה היתה ביום ג' בשש בערב [בליל ד'] בקו של שש שעות מירושלים [יש בזה שינויים קלים בין האתרים השונים המתעסקים בזה, אבל בלאו הכי יש שם מרווח סטיה של 3 שעות כך שא"א לדקדק לגמרי, אך עכ"פ בודאי נשללת השיטה של י"ב שעות מירושלים].
לדוגמא, אם היו לומדים את הפסוק 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בפרשת ואתחנן, עם הבנה של כל מילה, ברור לי שהקר"ש היתה יותר שלימה.
אוצר החכמה כתב:לדוגמא, אם היו לומדים את הפסוק 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בפרשת ואתחנן, עם הבנה של כל מילה, ברור לי שהקר"ש היתה יותר שלימה.
מסקרן למה אתה מתכוון. מה ההבנה של כל מילה שלא ידועה לכולם?
ונראה שכלל הוא במשפט גדרי זכות ממון שכל ספק הנולד בזה הוא חוזר לעיקרי הגדרים של שלטון וזכות ממון שבין אדם לחברו, וכמו שעיקרי הגדרים של זכות ממון אינם חוקים על פי התורה אלא היסוד בהם הסכמת שכלנו...
כך היה דרכו, חוקר תחילה את דין התורה וכוונתה, אח"כ ניגש אל דין המשנה וגדרה, אח"כ אל דין הגמ' ויסודה ואח"כ אל דברי הראשונים וכלליהם. לבד זה היה חוקר גם את דעת האדם דעת המוכר והלוקח 'מה יאמרו על זה הסוחרים' ואף הרגשת מקבל הכסף... טעם, ריח, מישוש, עבדים נרצעים של עולם החומר, היו כולם כלים הכרחיים בידו לבאר את חכמת התורה. 'לסברא', אמר, 'צריך להתרגל עד שהיא נקנית'. חידוש בהלכה צריך לטעום ולהגדרה יש לסגל את החושים, יש ללמוד לדעת להאזין. כיוצא בזה סיפר הגר"ש רוזובסקי שפעמים כשהיה רבינו נוסע עם בעלי עגלה היה שואל ומברר אצלם הגדרות של ענינים מסוימים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים