היימישער כתב:שו"ת דברי יציב חלק חושן משפט סימן נב
ו) ולמה שצידדנו בתשו' הרא"ש דאם אסור לחזור בו הוי כעין מעשה דמהני במקום מנהג, יש מקום ליישב מ"ש השואל בריב"ש סי' שכ"ח מתשובת הר"י בן הרא"ש שכתב בשם אביו דמקנה דשלב"ל אם נשבע קנה וראייתו ממכירת בכורה שמכר עשו ליעקב וכתיב השבעה לי, והריב"ש בתשובתו דחה את הדברים דלא הרא"ש ולא הר"י בנו חתימי עלה ואין לתלות בגברי רברבי סברא כזו שאין לה על מה שתסמוך, גם הראיה שהביאו אין לה עיקר לפי שהיה קודם הדיבור וכו' והשבועה היתה לרווחא דמילתא שלא יערער לפי שהיה איש זרוע עיין שם. והביאו ג"כ באוה"ח הקדוש [בראשית כ"ה ל"ג] והוסיף להקשות דהשבועה לא תספיק לקנין דשלב"ל וכו' עיין שם.
ולהאמור י"ל דהרא"ש לשיטתו שמבואר מדבריו בתשו' הנ"ל דמנהג מועיל בדשלב"ל כשאין זה דברים בעלמא, ומכיון שנשבע יש סמיכות דעת והוי כעין מעשה קצת וכנ"ל, ועיין במל"מ פ"י ממלכים ה"ז [בד"ה שוב ראיתי בירושלמי] שהביא מחלוקת בירושלמי אם ב"נ מצווה על השבועה, ואפילו אם נאמר שאינו מצווה עכ"פ היה מנהג לקיים שבועתם וכדמצינו בתורה ענין שבועה באבימלך ופרעה [ועיין מל"מ שם], וע"כ שהיה זה מנימוס ומנהג בני אדם לקיים שבועה, ושפיר מהני מטעם מנהג גם בדשלב"ל מכח קנין סטומתא ודו"ק.
ויעויין לאא"ז בישמח משה פרשת תולדות [בד"ה ויאכל וישת] שכתב בזה לפי היפ"ת דבענין הבכורה יש ג' דברים א' הנחלה מהאב ב' עבודת שמים ותורת הקרבנות ג' גדולה וכבוד ושררה, והנה הנחלה היה דשלב"ל משא"כ העבודה והגדולה היא דבר הנהוג תיכף, ושיטת המרדכי הובא בחו"מ סי' ר"ט ס"ד דמקנה דבר שבא לעולם עם דשלב"ל קנה הכל, ולזה קנה הבכורה עיין שם לדרכו בקודש. וי"ל שלכן בזה עשו את הבכורה, ובמדרש [ב"ר ס"ג י"ד] הכניס עמו כת של פריצים אמרין ניכול דידיה וניחוך עליו וכו' עיין שם, וכן רגילים לפרש לתשב"ר ויאכל ללא נטילת ידים וישת מבלי לברך ויקם בלי ברכת המזון וכו', וי"ל שנתכוין בזה להראות שהוא רחוק מעניני העבודה ואין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה, ובפרט שהרג את הנפש כמ"ש בב"ב ט"ז ע"ב כתיב הכא עיף וכתיב התם אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים עיין שם, וכהן שהרג את הנפש פסול לעבודה [עיין סנהדרין ל"ה ע"ב תוד"ה שנאמר ובישמח משה שם בפסוק ויאמר יעקב אופן הו'], וא"כ שאין לו שייכות לענין העבודה אין זה בכלל המכירה רק הנחלה דהוי דשלב"ל, ובזה נתכוין ברשעתו לבטל את המכירה שלא נאמר דמהני מכח דין דשלב"ל עם דשב"ל ודו"ק.
היימישער כתב:ומצינו כבר לפרש שהמילים רומזים כל אחד על עבירה אחרת שעבר עשיו:
כלי יקר פרשת תולדות
ויאכל וישת ויקם וילך ויבז. בחמש תיבות אלו יש רמז לדברי חז"ל (בבא בתרא טז ב) שאמרו חמש עבירות עבר אותו רשע באותו יום וכו'. ויאכל היינו גילוי עריות כמו שנאמר (שמות ב כ) קראן לו ויאכל לחם, כי אם הלחם אשר הוא אוכל (בראשית לט ו). וישת זהו שהיה שופך דמים כמו שנאמר (במדבר כג כד) ודם חללים ישתה. ויקם שכפר בעיקר כמו שנאמר (דברים לא טז) וקם העם וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, ושייך בזה לשון ויקם כי ההולך בקומה זקופה כאילו דוחק רגלי השכינה (ברכות מג ב). וילך שכפר בתחיה כמו שנאמר הנה אנכי הולך למות וגו', וכן אמר איוב (ז ט) כלה ענן וילך כן איש יורד שאול לא יעלה.
שיף כתב:עיין כאן באורך
אבא יודן כתב:פעלים הרבה רומז על מהירות הענין
עיין ראב"ע אצל ויטע כרם
שמייכ'ל כתב:היימישער כתב:שו"ת דברי יציב חלק חושן משפט סימן נב
ויעויין לאא"ז בישמח משה פרשת תולדות [בד"ה ויאכל וישת] שכתב בזה לפי היפ"ת דבענין הבכורה יש ג' דברים א' הנחלה מהאב ב' עבודת שמים ותורת הקרבנות ג' גדולה וכבוד ושררה, והנה הנחלה היה דשלב"ל משא"כ העבודה והגדולה היא דבר הנהוג תיכף, ושיטת המרדכי הובא בחו"מ סי' ר"ט ס"ד דמקנה דבר שבא לעולם עם דשלב"ל קנה הכל, ולזה קנה הבכורה עיין שם לדרכו בקודש. וי"ל שלכן בזה עשו את הבכורה, ובמדרש [ב"ר ס"ג י"ד] הכניס עמו כת של פריצים אמרין ניכול דידיה וניחוך עליו וכו' עיין שם, וכן רגילים לפרש לתשב"ר ויאכל ללא נטילת ידים וישת מבלי לברך ויקם בלי ברכת המזון וכו', וי"ל שנתכוין בזה להראות שהוא רחוק מעניני העבודה ואין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה, ובפרט שהרג את הנפש כמ"ש בב"ב ט"ז ע"ב כתיב הכא עיף וכתיב התם אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים עיין שם, וכהן שהרג את הנפש פסול לעבודה [עיין סנהדרין ל"ה ע"ב תוד"ה שנאמר ובישמח משה שם בפסוק ויאמר יעקב אופן הו'], וא"כ שאין לו שייכות לענין העבודה אין זה בכלל המכירה רק הנחלה דהוי דשלב"ל, ובזה נתכוין ברשעתו לבטל את המכירה שלא נאמר דמהני מכח דין דשלב"ל עם דשב"ל ודו"ק.
הדברי יציב רק כתב שכך רגילים ללמד לתשב"ר, אך לא מביא את המקור לכך.
וב'לקוטי הלכות' ו'אך פרי תבואה' (שקדמו לו בכמאה שנה!).הא לחמא עניא כתב:מ"מ אם אנו מוצאים זאת כבר בדברי יציב, ז"א שזה לא המצאה חדשה ממש . . וזה נותן לנו איזשהו ראיה שזה משהו קדום, במובן מסוים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים