חשוב להקדים ולומר כי רבינו הרמב"ן מוסיף ומטעים... שיש בזה סוד מסודות , ולשיטות אלה התורה... אך אחרי הכל אין מקרא יוצא מידי פשוטו היתה לאברהם בת בשם 'בכל'
יאיר כתב:http://www.otzar.org/aspcrops/62845_262_135110781145-5112012.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/62845_263 ... 112012.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/200383_18 ... 112012.asp
http://forum.otzar.org/aspcrops/150448_57_17218481220-5112012.asp
ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה, ולבכותה כף זעירא, שמע שמתה בתה ג"כ, והיה בוכה על הבת ג"כ.
מצאתי בדרש דלכך כ"ף זעירא דהוי כמי שאינה וקרי ולבתה, שגם בתו מתה באותו יום, שבת היתה לאברהם אבינו כמו שדרשו על וד' ברך את אברהם בכל.
בענין בתו של אאע"ה ומה שראה כתר"ה בספרו של מהרי"ל דיסקין זצ"ל פ' חיי שרה שהבת שהיתה לאברהם לר' יהודה ולאחרים כדאיתא בב"ב דף ט"ז מתה ביום שמתה שרה אמנו, הנה לא ראיתי במדרשים שבידי אבל לא ראינו אינה ראיה, אבל הוא דבר שלכאורה הוא דבר שאי אפשר שאברהם אבינו יענש בעונש כזה היותר גדול ואפילו בעונש קטן כשלא מפורש בקראי לא שייך לומר זה, ובפרט שהם לומדין זה מקרא דוה' ברך את אברהם בכל ואיזה ברכה הוא, וגם איך שייך לומר שמתה ביום שמתה שרה הא קרא דוה' ברך נאמר אחר שמתה שרה, ולכן ברור שאיזה טעות הוא ואם יש איזה מקום הוא טעות שם וכדחזינן שלא נמצא בדברי רבותינו המפרשים הראשונים, ועד עכשיו לא ראיתי ספרו של מהרי"ל דיסקין על התורה ואשתדל בל"נ לראותו.
מובא בספר מהגאון מהרי"ל דסקין בחומש שפירש ר"פ חיי שרה ששרה ובתה מתו יחד, ושואל היכן מקור לחידוש זה שהיה לשרה בת מלבד הבן יקיר יצחק.
תמהני, הלא מפורש בחז"ל (ב"ב טז, ב) ר"מ אומר הפירוש של הפסוק וה' ברך את אברהם בכל שלא היתה לו בת, ור' יהודה אומר איפכא שהברכה היא שהיתה לו בת, ואחרים אומרים היתה לו בת ובכל שמה יע"ש, וא"כ מדוע לא ייטב בעיניו פירוש מהרי"ל דאותה בת נפטרה גם היא, דהא קמן ר"י ואחרים דסברי שהיתה בת. ולדעתי אמר זאת מהרי"ל בתור תירוץ על קושית התוס' (ב"ב קמ"א ד"ה בת) שהקשו אמאי לא השיאה אברהם ליצחק, הלא הם היו מותרים באחיותיהם, כמו שנשאו שאר השבטים לדעת חז"ל את אחיותיהם, ותירצו שהיתה קטנה אי נמי מהגר היתה, ושני התירוצים דחוקים טובא, ולכן תירץ מהרי"ל דמתה אותה הבת יחד עם שרה ולכן בעת שחיפש שידוך ליצחק שזה היה כבר אחר מות שרה והבת אז לא היה שדוך. ואי יקשה לן הא קרא וה' ברך כתיב אחר מות שרה, י"ל אין מוקדם ומאוחר בתורה.
וע"ד החידוד אולי אמינא דרבנו מהרי"ל דיסקין שהיה גדול הגאונים בדורו כידוע ואין להרהר אחריו, ודאי מוקים לדר"מ דאמר שלא היתה לו אז בת בהכי, דאותה הבת מתה ולכן נזכר דוקא כאן שלא היתה לו בת, והטעם שלקחה אותה שרה הוא כמו שעשה רבי למשמשיו כמבואר בכתובות (קג, א) שאמר שישמשו אותו לעוה"ב עי"ש, וכן עשתה שרה שתשמש אותה בג"ע. וכבר ראינו הרבה גדולים ואדמורי"ם שהיה כן, וכבוד אלקים הסתר דבר, וזו כנראה מגזירות רחמנא וסודו ואין רשות להרהר בהם יותר מדאי.
וחתימה בברכה מעין פתיחה ברכת אברהם ואברהם זקן בא בימים וה' בירך את אברהם בכל, אמרו ז"ל (בבא בתרא) שהיה לו בן בכל בגמטריא בן וי"א שהיה לו בת ובכל שמה רבי מאיר או' שלא היתה לו בת, עיין רמב"ן הולך לדרכו דרך סתר לו.
ואנן לדרכינו ישבנו כך דאלו ואלו דברי א"ח המה, דבאמת לא היה זה ברכה לאאע"ה שיהי' לו בת כמ"ש הרמב"ן, ונ"ל שהשי"ת נתן לו בת מפני שהיו אומרים מאבימלך נתעברה שרה שלא האמינו לנס כזה, וגם שרה תמה' ותצחק שרה בקרבה לאמור הבן מאה שנה יולד ואם שרה וכו' וכ' רמב"ן שהיא התמי' שהיו שניהם זקנים, ועד זקנתם לא הצמיחו ולא עשו פרי, ועתה עשו פרי ונ"ל לפרש משו"ה נענשה שרה שאמרו מאבימלך נתעברה שרה, ולא תלו באברהם, וזהו שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם היפלא מה' דבר למועד אשוב אליך כעת חי' ולשרה בן, ובתחלה אמר המלאך והנה בן לשרה אשתך שיהי' נקרא על שמו ושמה לשרה שהיא אשתך בן כדרך איש ואשה, ואחר שחטאה וצחקה נענשה ולשרה בן שיאמרו שהוא בנה ולא ממך הוא, ופירשתי בזה וה' פקד את שרה כאשר אמר היינו שנפקדה ברחמים כאשר אמר אמירה רכה ויעש ה' לשרה כאשר דבר קשות שהי' לה בן אבל יאמרו מאבימלך נתעברה.
וכדי להוציא מלב ב"א שלא האמינו כי מאברהם ילדה שרה, כי שניהם זקנים התעברה אח"כ וילדה בת כדי שיאמינו למפרע כי יצחק מאברהם הוא, ואח"כ מתה הבת, וכל דברי החכמים אמת, וה' בירך את אברהם בכל שהיה לו בן ע"י בת שהיה לו נתברר שיש לו בן, וקראו אותה בכל בגימטריא בן שעל ידה נתאמת שיש לו בן, ומ"ד שלא היה לו בת, היינו בת של קיימא, כי לא נצרכה מעיקרא אלא להעדפה לאמת כי יצחק בנו של אברהם הוא, וביצחק יקרא לו זרע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים