ביאור דברי רבינו כך הוא: כל שבח שמתייחס אל המלכות מנוסח בלשון נסתר, ולפיכך מטבע ברכות המצות הוא 'אשר קדשנו במצותיו וצונו', ולא 'אשר קדשתנו במצותיך וצויתנו', כי השבח מתייחס אל 'מלך העולם'; וכן נוסח כל הברכות הפותחות ב'ברוך אתה יי אלדינו מלך העולם', הן בלשון נסתר: 'אשר בחר בנו מכל העמים', 'אשר בדברו מעריב ערבים', 'שהכל נהיה בדברו' וכל כיוצא בהן.לעמל יולד כתב:יש להעיר מברכת "מלכיות" במוסף דר"ה, אחרי שמזכירים עלינו ופסוקי מלכויות לכאורה היה לנו לגמור את הברכה בנסתר?שמות טו כו: והנני מאיר עיניך כי כל ברכה שיש בה מלכות היא כן שחלקו כבוד למלכות העולם אשר קדשנו ואשר עשה לנו והסמוכה לחברתה אשר לא יזכירו בה מלכות הן לנכח אתה גבור אתה קדוש וכן כלם ותקנו בעלינו לשבח נסתר מפני שמזכירין בה מלפני מלך מלכי המלכים והבן זה.
מדת רבינו, דלאסבורי קראי במילי דמאי דהוו הוו ליתנן כייפין להו לרבנן קדמאי. כדאשכחן בענין המוספין שכתב (בפרשת אמור ובפרשת פינחס) כי במדבר לא הקריבו המוספין, ופליג אדרבי שמעון דאמר בפרק התכלת 'כָּל הָאָמוּר בְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קָרַב בַּמִּדְבָּר', ולית מאן דפליג עליה דר"ש התם.לעמל יולד כתב:מבואר שרבינו נקט כדעת איסי בן יהודה דאידי ואידי פרים, ולא כרב חסדא דמיבעיא ליה ולא אפשיט ליה.שמות כד ה: והנה העלו העולות וזבחו השלמים כולם פרים כטעם פר כהן משיח ופר העלם דבר.
לעמל יולד כתב:אלה דברי רבינו הרמב"ן בראשית כ"ה ל"ד:
ועוד כי הכתוב אמר (לעיל כה יא) ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו והברכה תוספת בעושר ובנכסים וכבוד ואיה ברכתו שאבד הון אביו והעני ואחרי כן (להלן כו ג) ואהיה עמך ואברכך העשיר והעני אחרי כן ואם יש צדיקים שמגיע אליהם כמעשה הרשעים בענין העושר אין זה באותם שנתברכו מפי הקב"ה כי ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה (משלי י כב) ע"כ וע"ש בכל דבריו.
למדנו מדברי רבינו יסוד חדש בפירוש הפסוק ברכת ה' היא תעשיר, שברכת ה' היא ריבוי לעולמים נחלה בלי מצרים אף ללא עצב כלל (אין זה הפירוש הנפוץ בפסוק עי' שם בראשונים).
ובפרשת במדבר (ג י"ד) כתב:
זה תמיה איך לא יהיו עבדיו וחסידיו ברוכי ה' כשאר כל העם?
ואני חושב שזה חזוק למה שאמרו רבותינו (תנחומא וארא ו) כי שבטו של לוי לא היו בשעבוד מלאכת מצרים ובעבודת פרך והנה ישראל אשר מררו המצריים את חייהם בעבודה קשה כדי למעטם היה הקב"ה מרבה אותם כנגד גזרת מצרים כמו שאמר (שמות א יב) וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ וכאשר נאמר עוד בגזרת אם בן הוא והמיתן אותו וירב העם ויעצמו מאד (שם פסוק כ) כי היה הקב"ה אומר נראה דבר מי יקום ממני או מהם אבל שבט לוי היו פרים ורבים כדרך כל הארץ ולא עלו למעלה כשאר השבטים
ומקושייתו נראה שתוקף שאלתו הוא בהיות שבט לוי שבט מבורכי ה', א"כ לא יתכן שלא יהיה ריבוי ותוספת להם.
ומה מתוק תשובתו לאור ביאורו לעיל, שסיבת ריבוי העם נגזר משעבודם במצרים, והא ברכת ה' לא יוסיף עצב עמה ולא יתכן שהריבוי היה מברכת ה' וביאר רבינו שהקב"ה אומר נראה דבר מי יקום, אבל אין כאן ברכת ה', א"כ לכן שבט לוי ברוכי ה' לא נכללו בכלל בעניין זה.
עוד י"ל גם בתירוצו השני שם:
ואולי היה זה מכעס הזקן עליהם כי שמעון שהוא עכשיו מרובה באוכלוסין נתמעט בכניסתו לארץ לעשרים ושנים אלף ולוי שהוא שבט חסידיו לא נתמעט במגפה
היינו שהיות ולא יתכן באותם שנתברכו מפי הקב"ה שיפסידו את ברכתו כמו שלא יעני העשיר שנתעשר מברכתו ית', לכן אם יתרבו שבט לוי לא יתמעטו במגפה,0 כי סוף סוף מהברכה התרבו והיא לא יוסיף עצב עמה להתמעט, אם כי מכעס הזקן אליהם לא התרבו כי עיכב בכך ברכתם בהפלגתו.
דרך ישרה כתב:מה הפשט בדברי הרמב"ן בפר' בהעלותך 'כי כל אדם נותן לבו בעשרותיו כי ישתנו בהן הטבעים וידע בהגיעו לעשרים או לשלשים כי ידעו בו שכניו וקרוביו ואביו ואמו וילדיו ויודיעוהו אבל בהגיעו לכ"ה לא ירגישו בו'?.
לעמל יולד כתב:פרשת קרח
רמב"ן במדבר טז א:
ואמר רבי אברהם כי זה הדבר היה במדבר סיני כאשר נחלפו הבכורים ונבדלו הלוים. כי חשבו ישראל שאדונינו משה עשה זה מדעתו לתת גדולה לאחיו, גם לבני קהת שהם קרובים אליו, ולכל בני לוי שהם ממשפחתו. והלוים קשרו עליו בעבור היותם נתונים לאהרן ולבניו, וקשר דתן ואבירם בעבור שהסיר הבכורה מראובן אביהם, גם קרח בכור היה, וזה מדעתו של רבי אברהם שהוא אומר במקומות רבים אין מוקדם ומאוחר בתורה לרצונו. וכבר כתבתי (לעיל ט א) כי על דעתי כל התורה כסדר זולתי במקום אשר יפרש הכתוב ההקדמה והאחור, וגם שם לצורך ענין ולטעם נכון, אבל היה הדבר הזה במדבר פארן בקדש ברנע אחר מעשה המרגלים.
וקשה דאיתא במשנה בפרק חלק,
דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא ואין עומדין בדין, שנאמר (שם) במדבר הזה יתמו ושם ימותו, דברי רבי עקיבא.
רבי אליעזר אומר, עליהם הוא אומר (תהלים נ) אספו לי חסידי כורתי בריתי עלי זבח.
עדת קרח אינה עתידה לעלות, שנאמר (במדבר טז) ותכס עליהם הארץ, בעולם הזה, ויאבדו מתוך הקהל, לעולם הבא, דברי רבי עקיבא.
רבי אליעזר אומר, עליהם הוא אומר (שמואל א ב) יי ממית ומחיה מוריד שאול ויעל.
ולדעת רבינו דקרח היה לאחר פרשת המרגלים, לר"ע מה רבותא איכא בעונש דקרח, דהא גם הוא היה מדור המדבר ולכולם אין להם חלק לעולם הבא ואין עומדין בדין, ולמה לי קרא מיותר על הך דקרח?
הנה, כבר דנו האחרונים (ע' מהרש"א ותפארת ישראל) אי העמדה לדין כאן חומרא הוא או קיל טפי מזה דאין לו חלק לעולם הבא ע"ש..
לעמל יולד כתב:פ' פינחס
מדברי הרמב"ן (במדבר כ"ה טז), למדנו יסוד, שהקב"ה משלם שכר הצדיקים לפני שנפרע מהרשעים (ז"ל: ואחרי שנתן שכרו הטוב לצדיק, צוהו להפרע מן הרשעים, ואמר לו צרור את המדינים).
והנה יש להקשות על דעתו, בפרק י"ד כ"ד ז"ל :ועבדי כלב לא הזכיר יהושע כי פירש לכלב שכרו שיוריש הארץ אשר בא שמה ושכר יהושע אינו ראוי לפרשו עתה שיהיה הוא במקום משה
ומבואר בדעתו, שמה שכתוב שכלב ירש את הארץ שם, היה שכרו על זה שרוח אחרת היה בו במעשה המרגלים, ולמה לא נתן הקב"ה שכרו של הצדיק, לפני שנפרע מהרשעים?
לעמל יולד כתב:פרשת מטות
במדבר ל טז:
ונשא את עונה: הוא מוכנס תחתיה למדנו שהגורם תקלה לחבירו הוא נכנס תחתיו לכל עונשין לשון רש"י מספרי (מטות ל).
ונראה שהאשה הזאת שוגגת או מוטעה כי הכתוב מדבר בבעל ששמע ואין האשה יודעת בו ואחר זמן הפר ואמר לה שהוא יום שמעו, ולימדנו הכתוב שני דברים שהבעל נושא עון כאלו הוא נדר ויחל דברו, ושהיא פטורה אין עליה מעונש השגגות כלל.
אבל אם האשה יודעת שלא הפר ביום שמעו ובקיאה בדין הזה הנה היא חייבת, וגם הבעל אינו גורם התקלה, אבל עונשו במי שיכול למחות ולא מיחה וכו'...
...ור' אברהם כתב ונשא את עונה כי היא ברשותו, אם כן ענין הכתוב יהיה במכריח אותה לעשות מה שאסרה על נפשה, ואינו נכון.
הנה, נחלק רבינו עם ראב"ע, אם הא דברשותיה קאי מחייב את בעלה בעונשין או לא.
דעת רבינו שלא יתכן לחייב בעלה בעונשין רק בגלל שהיא ברשותו, ורק אם אנסה והכריחה לעבור על חטא אזי יתחייב. והוסיף רבינו, שבמקרה שלא הכריחה עדיין יתכן שיתפס בעונה כי לא מיחה, אבל אין זה שנכנס תחתיה לעונשיה, ואין עליו עצם החטא.
אבל דעת ראב"ע אם חטאה כשהיא ברשות בעלה הוא מתחייב בעוונה, ולדעתו יכנס תחתיה לעונשה ממש, אף אם לא הכריחה לחטוא.
הנה, איתא במג"א באו"ח רכ"ה סעיף ה'. שנחלקו בהך ברכה "ברוך שפטרני" שאומרים בבר מצוה, אי האב מתחייב לעונשי הבן לפני בר מצוה, או שהבן מתחייב בעונשי האב (כעניין פוקד עוון אבות) וזה דעת הלבוש.
ונ"ל שנחלקו בהא דרבינו ראב"ע, דהראשונים דסברו (וכך הוא בב"ר ריש פרשת תולדות) שקטן קיימה ברשות אביו וממילא אביו מתחייב בעונשיו, ולכן מברך אביו בבר מצוה כשיצא מרשותו ברוך שפטרני, והוא כראב"ע.
.
אליהו חיים כתב:לעמל יולד כתב:פרשת מטות
במדבר ל טז:
ונשא את עונה: הוא מוכנס תחתיה למדנו שהגורם תקלה לחבירו הוא נכנס תחתיו לכל עונשין לשון רש"י מספרי (מטות ל).
ונראה שהאשה הזאת שוגגת או מוטעה כי הכתוב מדבר בבעל ששמע ואין האשה יודעת בו ואחר זמן הפר ואמר לה שהוא יום שמעו, ולימדנו הכתוב שני דברים שהבעל נושא עון כאלו הוא נדר ויחל דברו, ושהיא פטורה אין עליה מעונש השגגות כלל.
אבל אם האשה יודעת שלא הפר ביום שמעו ובקיאה בדין הזה הנה היא חייבת, וגם הבעל אינו גורם התקלה, אבל עונשו במי שיכול למחות ולא מיחה וכו'...
...ור' אברהם כתב ונשא את עונה כי היא ברשותו, אם כן ענין הכתוב יהיה במכריח אותה לעשות מה שאסרה על נפשה, ואינו נכון.
הנה, נחלק רבינו עם ראב"ע, אם הא דברשותיה קאי מחייב את בעלה בעונשין או לא.
דעת רבינו שלא יתכן לחייב בעלה בעונשין רק בגלל שהיא ברשותו, ורק אם אנסה והכריחה לעבור על חטא אזי יתחייב. והוסיף רבינו, שבמקרה שלא הכריחה עדיין יתכן שיתפס בעונה כי לא מיחה, אבל אין זה שנכנס תחתיה לעונשיה, ואין עליו עצם החטא.
אבל דעת ראב"ע אם חטאה כשהיא ברשות בעלה הוא מתחייב בעוונה, ולדעתו יכנס תחתיה לעונשה ממש, אף אם לא הכריחה לחטוא.
הנה, איתא במג"א באו"ח רכ"ה סעיף ה'. שנחלקו בהך ברכה "ברוך שפטרני" שאומרים בבר מצוה, אי האב מתחייב לעונשי הבן לפני בר מצוה, או שהבן מתחייב בעונשי האב (כעניין פוקד עוון אבות) וזה דעת הלבוש.
ונ"ל שנחלקו בהא דרבינו ראב"ע, דהראשונים דסברו (וכך הוא בב"ר ריש פרשת תולדות) שקטן קיימה ברשות אביו וממילא אביו מתחייב בעונשיו, ולכן מברך אביו בבר מצוה כשיצא מרשותו ברוך שפטרני, והוא כראב"ע.
.
גם לדעת הראב"ע מסתבר דחייב דוקא משום שהבעל 'מורה שקר ומתעה' (וכלשון הספורנו) והיא ברשותה לענין נדרים דנדריה תלוי בהסכמת או הפרת בעלה כדין ובמפר שלא כדין ומתעה כאילו נעשה כדין ועוברת הנדר עומד הוא במקומה לענין העונש, ולפי זה כיו"ב לענין עונש האב בעבירות בנו הקטן מסתבר דהוא כן רק בדברים שלא חינכו האב כראוי ומחמת כן חטא הבן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים