הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 02, 2018 1:08 am
דברי הר' ישי הבלין, מעניקים מבט חדש על הקשר בין הפשט והדרש. קיצור דבריו: כל תופעה באנושות יש לו את הרובד הפשוט והרובד העמוק יותר. המילה כביש מציינת דרך בו עוברים כלי רכב. היא גם מציינת באופן עמוק יותר מקום סכנה - מהירות - חייץ וכיוצא. מי שיחקור את המשמעות העמוקה של המילה "כביש" מבלי להקדים את ההבנה הבסיסית, יפספס את עיקר המשמעות. כך לדבריו, הקשר בין הפשט לדרש. הפשט מעניק את התשתית בכדי להבין את הדרש. דוגמא נפלאה לגישה זו הביא בשם הר' יצחק רצקר מהדרש שנאמר על הפסוק "לעשות מלאכתו", שחד אמר מלאכתו ממש וחד אמר לעשות צרכיו עמה. לפי הפשט אנו רואים שאשת פוטיפר ניסתה לפתות את יוסף, והוא בשום אופן לא הסכים. הדרש אינו בא לעקור הבנה זו, אלא הוא אומר שבאופן עמוק יותר, היה איזה שהוא רצון חבוי לעשות צרכיו עמה, כמו שדרשו חז"ל. בכך, שילב בין הפשט והדרש, העניק לנו תובנה פסיכולוגית איך עובד השכנוע העצמי לעבור עבירה ושמר על כבודו של יוסף הצדיק, כדרכם של חז"ל.
אפשר להחיל את הגישה הזאת לעוד מקומות. למשל, לפי הפשט, עין תחת עין, זה עין ממש. לפי חז"ל זה ממון. אפשר לומר, שאפילו שזה ממון, אבל בבסיסו זה צריך להיות עין.
יש לחשוב, האם חז"ל עצמם תפסו את הקשר בין הפשט לדרש בצורה שתיאר הר' הבלין, וא"כ, מה פשר אמרם, הלכה עוקבת או עוקרת מקרא.
בכל מקרה, יש פה תובנה מעניינת ביותר, ואולי אפילו אמיתית.
המסקנות העולות מדברי הר' הבלין הן כדלהלן:
א. לא צריך קריאה ראשונית כדי לברר הפשט. זאת אומרת, אפשר לעיין בכל מפרשי הפשט שקדמו, וכך לגלות את הפשט הפשוט במקרא.
ב. בדיוק כמו שאדם שרואה תופעה, אין לו להבינה רק לפי הרובד הפשוט, אלא להתעמק בה. ואם הוא לא מתעמק בה, אז הוא נשאר עם מבט רדוד ומפספס את העיקר. כך גם הפשט הפשוט הוא רק התשתית, אבל העיקר הוא ההבנה העמוקה, קרי הדרש.
ג. במקרה שהפשט סותר את הדרש לחלוטין, זאת אומרת, שלא נבין איך הפשט מהוה את התשתית לדרש, אז יש לבטל את הפשט בפני הדרש. כי אי אפשר לבטל את הדרש בפני הפשט, שהרי הדרש הוא מדברי חז"ל והפשט הוא מה שאנו מבינים, והם, קרי חז"ל, ידעו לפרש את המקרא יותר טוב מאיתנו.
שלש נקודות אלו מציינות את ההבדל בין תפיסתו של הר' הבלין לתפיסתו של הר' רוזנברג. אחד שקורא במאמרו של הרבנים הבלין ורוזנברג, ימצא שימוש דומה במושגים ומילות מפתח, וזה מה שגרם לי לחשוב שאולי הם בעצם מייצגים אותה שיטה. אבל נראה לי שאפילו ששניהם מקורם באותו בית מדרש, אבל הם מייצגים מגמות שונות. כי הרב רוזנברג במאמרו מדגיש את הקריאה הראשונית, שזה בהחלט לא נצרך לשיטת הרב הבלין. בנוסף, המשמעות של דברי הרב רוזנברג היא שהפשט עומד בזכות עצמו, בעוד שלדברי הרב הבלין היא רק קריאה מקדימה לדרש.