מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 6:04 pm

עושה חדשות כתב:
עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:'שינוי' היינו שמסכימים עם הדורות הקודמים שמשה רבינו לימד את יהושע משהו אחד, ואנו קובעים עכשיו משהו אחר, מכח סברא חדשה או מכח הבנה אחרת בפסוק?

או שהויכוח עם הדור הקודם הוא, מה באמת לימד משה את יהושע ע"פ הנמסר לו בסיני, וכמו מחלוקות שיש בין בני אותו דור?

לרב משה דביר ('אוצר החכמה') היה פשוט כלשון אחרון.

לדידי לא לגמרי ברור לי. נדמה לי שממחלוקת ר"ע וזקנים (שבת סד:) משמע כלשון ראשון.

איך משמע?

נראה שם שצורך השעה גרם לר"ע לפרש אחרת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 05, 2021 6:05 pm

עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:הדין לא השתנה. המציאות היא זו שהשתנתה.

איזו מציאות?

במקדש ראשון התקיים שתיה כאכילה גם כשהשיתין היו בחוץ ואילו במקדש ראשון לא, ולכן היו מוכרחים לשנות.
זהו ביאורו של השפת אמת שצוטט לעיל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 05, 2021 6:06 pm

עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:
עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:'שינוי' היינו שמסכימים עם הדורות הקודמים שמשה רבינו לימד את יהושע משהו אחד, ואנו קובעים עכשיו משהו אחר, מכח סברא חדשה או מכח הבנה אחרת בפסוק?

או שהויכוח עם הדור הקודם הוא, מה באמת לימד משה את יהושע ע"פ הנמסר לו בסיני, וכמו מחלוקות שיש בין בני אותו דור?

לרב משה דביר ('אוצר החכמה') היה פשוט כלשון אחרון.

לדידי לא לגמרי ברור לי. נדמה לי שממחלוקת ר"ע וזקנים (שבת סד:) משמע כלשון ראשון.

איך משמע?

נראה שם שצורך השעה גרם לר"ע לפרש אחרת.

איך משמע שם שמדובר בצורך השעה?

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ב' יולי 05, 2021 6:20 pm

באמת זה נושא חשוב, שחבל שהרקע לדיון בו היה ע"י השמצה של ת"ח יראים ושלמים.

הרמב"ם בהקדמה לפיה"מ מצד אחד אומר שכל התורה ניתנה למשה עם פירושה, ובהמשך דבריו הוא מבאר שיש הלכות שהתקבלו למשה בסיני ועברו בקבלה והם "הלכה למשה מסיני" ויש הלכות שהתחדשו אח"כ ע"פ המידות שהתורה נדרשת בהן, והוא גם כותב שכל הלכה שנפלה בה מחלוקת לא נתקבלה במסורת, כי כל מה שהתקבל במסורת לא נפלה בו מחלוקת. ברור מדבריו שרוב ההלכות לא התקבלו ממשה שהרי נפלו בהן מחלוקות בחז"ל. ונראה מדבריו שהחילוק הוא בין היסודות/הכללים לפרטים, אבל מאידך בדוגמאות שהוא מביא יש גם פרטים כמו פטור חולים והולכי דרכים מסוכה, והרי גם במה שנראה ככללים נפלו מחלוקות ורבו הדוגמאות מספור (לדוגמא, מחלוקת ב"ש וב"ה כמה חוטים יש להטיל בציצית, שבפשטות זה ודאי "כלל" ביחס לפטור חולה מסוכה, ויש לפלפל בזה הרבה). אבל הוא גם מצטט את דברי חז"ל "כל התורה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני", שזה להדיא גם על הפרטים והדקדוקים.
עכ"פ ברור בדברי הרמב"ם שלא כל ההלכות שנדרשות מהתורה התקבלו ממשה רבינו, ואחרי שהוא כותב שבמה שהתקבל ממשה בסיני לא נפלה מחלוקת הוא כותב שיש דינים שנלמדו באחת המידות ובהם נופלת מחלוקת, ושוב הוא מדגיש "ולא תפול מחלוקת ומשא ומתן אלא בכל מה שלא שמענו בו קבלה", הרי שכל דין שנפלה בו מחלוקת לא התקבל ממשה בסיני.
ובהל' ממרים פ"ב ה"א הוא כותב להדיא: "ב"ד גדול שדרשו באחת מן המדות כפי מה שנראה בעיניהם שהדין כך ודנו דין, ועמד אחריהם ב"ד אחר ונראה לו טעם אחר לסתור אותו הרי זה סותר ודן כפי מה שנראה בעיניו, שנאמר אל השופט אשר יהיה בימים ההם אינך חייב ללכת אלא אחר בית דין שבדורך." הרי שבמה שלא התקבל ממשה רבינו אלא נדרש ע"י בי"ד, יכול לבוא בי"ד אחר ולסתור דבריהם, וההלכה משתנה לפי דרכי לימוד החכמים בדרשות התורה. ומבואר מדבריו שאף אין בזה תנאי של "גדול במנין ובחכמה".
א"כ קשה לקבוע בדעת הרמב"ם מה בדיוק התקבל ממשה בסיני ומה לא, אבל ברור בדבריו שיש הלכות שהתקבלו ממשה בסיני (ובהקדמת פיה"מ הוא מונה אותן), ובהן לא נפלה מחלוקת וממילא גם אינם יכולים להשתנות (שהרי שינוי הוא מחלוקת), ויש הלכות שנדרשות מהתורה שבכתב ולא התקבלו ממשה בסיני, ונפלו בהן מחלוקות, ובהלכות אלו אין מניעה שישתנו מדור לדור לפי מה שנראה לחכמים "טעם אחר לסתור".
וממילא מי שאומר שההלכה יכולה להשתנות ודאי שאינו כופר במסורת תושבע"פ. כמו שהרמב"ם שכותב להדיא שההלכה יכולה להשתנות, לא היה כופר.

וכל זה לא קשור לנושא לימוד פשוטו של מקרא, שכן מי שמקבל את סמכות חז"ל בפסיקת ההלכה (ולא כדברים שנכתבו לעיל כאילו חז"ל הם המקור לסמכות עצמם, אלא מכוח דברי התורה על החובה לשמוע בקול בי"ד, וכמו שכתב הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה: "כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם. הואיל וכל אותם הדברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל. ואותם החכמים שהתקינו או שגזרו או שהנהיגו או שדנו דין ולמדו שהמשפט כך הוא, הם כל חכמי ישראל או רובם והם ששמעו הקבלה בעקרי התורה כולה דור אחר דור עד משה רבינו עליו השלום"), יכול לפרש בתורה שבכתב גם נגד דרשות חז"ל, ובתנאי שאינו בא לפסוק הלכה, כדברי האוה"ח בהקדמתו לפירושו לתורה: "ולפעמים אמשוך בקסת הסופר בפשטי הכתובים בדרך משונה מדרשת חז"ל וכבר גליתי דעתי שאין אני חולק ח"ו על הראשונים אפילו כמלא נימא אלא שהרשות נתונה לדורשי תורה לעובדה ולזורעה אור זרוע לצדיק וארץ החיים מעלת פירות לכל זרע זרוע אשר יזרע בה בעלה בן תורה רק לדבר הלכה אל אשר יהיה שמה הרוח אשר תכנו ראשונים אחריהם לא ישנו גם לא לבדות מדעת אנוש דברים חדשים אשר לא שערום נוחלי תורה מפה אל פה אלא ע"פ הקדמותיהם אשר קבלו דלי מדלי אשר דלה לנו איש האלהים מהם יקחו הקדמותיהם בני תורה לעמול לעשות מסילת הכתובים ואורח דרך ושביל ונתיב להכנס בכתובים דברים שנאמרו בעל פה".
אפשר לדון כמה זה חינוכי ללמוד פשש"מ והאם עלולים רפי שכל לטעות בעקבות כך, ואכן מו"ר הגרא"מ פייבלזון שליט"א חוזר ומדגיש שוב ושוב שלימוד פשש"מ אינו בא במקום דרשות חז"ל ולא דוחה אותם, ואדרבה עמל כל ימיו ליישב דרשות חז"ל בעומק הפשט. ואמנם רפי שכל ומעוטי דעת בחרו להילחם בו כביכול יש בדבריו איזה פקפוק על המסורת או על דרשות חז"ל, אבל מעז יצא מתוק ובזכות כך חידושי תורתו נפוצו על פני תבל, ורבים מבקשי הדעת שמשחרים לפתחו, ושמעו הולך בכל המדינות.
נערך לאחרונה על ידי ח. רוזנברג ב ב' יולי 05, 2021 6:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 6:20 pm

מקדש מלך כתב:במקדש ראשון התקיים שתיה כאכילה גם כשהשיתין היו בחוץ ואילו במקדש ראשון לא, ולכן היו מוכרחים לשנות.
זהו ביאורו של השפת אמת שצוטט לעיל.

אמת [שכך היא דעת השפ"א. בגמ' ממש לא משמע כך].
אבל גם לפי השפ"א, לדעת בוני בית ראשון אסור לבנות את המזבח כפי שבנו אותו בוני בית שני. א"כ ההלכה השתנתה.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 6:22 pm

מקדש מלך כתב:
עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:
עקביה כתב:
עושה חדשות כתב:'שינוי' היינו שמסכימים עם הדורות הקודמים שמשה רבינו לימד את יהושע משהו אחד, ואנו קובעים עכשיו משהו אחר, מכח סברא חדשה או מכח הבנה אחרת בפסוק?

או שהויכוח עם הדור הקודם הוא, מה באמת לימד משה את יהושע ע"פ הנמסר לו בסיני, וכמו מחלוקות שיש בין בני אותו דור?

לרב משה דביר ('אוצר החכמה') היה פשוט כלשון אחרון.

לדידי לא לגמרי ברור לי. נדמה לי שממחלוקת ר"ע וזקנים (שבת סד:) משמע כלשון ראשון.

איך משמע?

נראה שם שצורך השעה גרם לר"ע לפרש אחרת.

איך משמע שם שמדובר בצורך השעה?

יש שם איזו משמעות שר"ע ראה שמצב זה גורם בעיות בשלום בית, ולכן דרש אחרת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 05, 2021 6:33 pm

עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:במקדש ראשון התקיים שתיה כאכילה גם כשהשיתין היו בחוץ ואילו במקדש ראשון לא, ולכן היו מוכרחים לשנות.
זהו ביאורו של השפת אמת שצוטט לעיל.

אמת [שכך היא דעת השפ"א. בגמ' ממש לא משמע כך].
אבל גם לפי השפ"א, לדעת בוני בית ראשון אסור לבנות את המזבח כפי שבנו אותו בוני בית שני. א"כ ההלכה השתנתה.

לדבריו גם בוני בית ראשון מודים שבמציאות של בית שני כך צריך לעשות.

לדעת השפת אמת זוהי ההבנה הנכונה בגמרא. כלומר זה לא הגמרא מול השפת אמת, אלא עקביא מול השפת אמת.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' יולי 05, 2021 6:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 05, 2021 6:34 pm

עקביה כתב:יש שם איזו משמעות שר"ע ראה שמצב זה גורם בעיות בשלום בית, ולכן דרש אחרת.

אני לא רואה שום משמעות.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' יולי 05, 2021 6:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ב' יולי 05, 2021 6:35 pm

עקביה כתב:יש שם איזו משמעות שר"ע ראה שמצב זה גורם בעיות בשלום בית, ולכן דרש אחרת.

לא כתוב שם שהמציאות השתנתה, אלא שר"ע חלק על זקנים הראשונים מכוח הסברה הזו ודרש באופן אחר את הכתוב. לא ברור האם בימי זקנים הראשונים המציאות הייתה שונה, או שהם חלקו בסברה על ר"ע וסברו ש"נמצא אתה מגנה אותה על בעלה" נדחה מפני סברה אחרת וכיו"ב.
אבל עכ"פ ברור שהייתה שם מחלוקת בדרשת הכתוב "והדוה בנדתה".

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 6:43 pm

מקדש מלך כתב:
עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:במקדש ראשון התקיים שתיה כאכילה גם כשהשיתין היו בחוץ ואילו במקדש ראשון לא, ולכן היו מוכרחים לשנות.
זהו ביאורו של השפת אמת שצוטט לעיל.

אמת [שכך היא דעת השפ"א. בגמ' ממש לא משמע כך].
אבל גם לפי השפ"א, לדעת בוני בית ראשון אסור לבנות את המזבח כפי שבנו אותו בוני בית שני. א"כ ההלכה השתנתה.

לדבריו גם בוני בית ראשון מודים שבמציאות של בית שני כך צריך לעשות.

לדעת השפת אמת זוהי ההבנה הנכונה בגמרא. כלומר זה לא הגמרא מול השפת אמת, אלא עקביא מול השפת אמת.

כיצד אפשר לומר כן? הרי בוני בית ראשון דרשו 'מזבח אדמה' שהוא אטום באדמה.

מעולם לא התווכחתי על כך שהשפ"א הבין כך את הגמ'. אמרתי רק שמהגמ' לא משמע כדבריו.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 6:46 pm

ח. רוזנברג כתב:
עקביה כתב:יש שם איזו משמעות שר"ע ראה שמצב זה גורם בעיות בשלום בית, ולכן דרש אחרת.

לא כתוב שם שהמציאות השתנתה, אלא שר"ע חלק על זקנים הראשונים מכוח הסברה הזו ודרש באופן אחר את הכתוב. לא ברור האם בימי זקנים הראשונים המציאות הייתה שונה, או שהם חלקו בסברה על ר"ע וסברו ש"נמצא אתה מגנה אותה על בעלה" נדחה מפני סברה אחרת וכיו"ב.
אבל עכ"פ ברור שהייתה שם מחלוקת בדרשת הכתוב "והדוה בנדתה".

מקדש מלך כתב:
עקביה כתב:יש שם איזו משמעות שר"ע ראה שמצב זה גורם בעיות בשלום בית, ולכן דרש אחרת.

אני לא רואה שום משמעות.

אה"נ. זו ודאי מחלוקת בדרשת הכתוב, אבל הלשון "עד שבא ר"ע ולימד" משמעה קצת שזו לא סתם מחלוקת, אלא איזו גאולה לעולם שהביא ר"ע. גאולה שהייתה צורך השעה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 05, 2021 6:59 pm

הלשון עד שבא ר"ע כתובה בכמה וכמה מחלוקות (בן פטורא, שמעון העמסוני היה דורש כל עשין שבתורה, ועוד מחלוקות שלא נראה קשר בינן לצורך שעה כלשהיא), וממילא אין מה ללמוד ממנה.

לגבי בית ראשון ושני, לדברי השפת אמת זו לכאורה שאלה של עדיפות, אם אפשר לקיים שניהם, אז יש לקיים גם את עניין האטום.

בכלל לא הבנתי, מה נקרא אצלך הלכה משתנית? מחלוקת בין דורית נקראת "שינוי של ההלכה"? (אני חוזר בעצם לשאלת הרב עושה חדשות. מחלוקת בין דורות אינה נחשבת לשינוי של ההלכה. גם השפת אמת לא הוטרד מכך, אלא ממה שתימה לומר שבבית ראשון "עשו שלא כדין כל הימים").

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 05, 2021 7:11 pm

מקדש מלך כתב:הלשון עד שבא ר"ע כתובה בכמה וכמה מחלוקות (בן פטורא, שמעון העמסוני היה דורש כל עשין שבתורה, ועוד מחלוקות שלא נראה קשר בינן לצורך שעה כלשהיא), וממילא אין מה ללמוד ממנה.

אני לא בטוח. עכ"פ גם מההמשך: "אם כן אתה מגנה על בעלה, ונמצא בעלה מגרשה. אלא" וכו', ישנה משמעות כזו.
מקדש מלך כתב:לגבי בית ראשון ושני, לדברי השפת אמת זו לכאורה שאלה של עדיפות, אם אפשר לקיים שניהם, אז יש לקיים גם את עניין האטום.

זה כבר יותר מדי רחוק. הרי 'מזבח אדמה' זו הדרשה המפורשת יותר.
מקדש מלך כתב:בכלל לא הבנתי, מה נקרא אצלך הלכה משתנית? מחלוקת בין דורית נקראת "שינוי של ההלכה"? (אני חוזר בעצם לשאלת הרב עושה חדשות. מחלוקת בין דורות אינה נחשבת לשינוי של ההלכה. גם השפת אמת לא הוטרד מכך, אלא ממה שתימה לומר שבבית ראשון "עשו שלא כדין כל הימים").

למחלוקת בין הדורות אני קורא שההלכה משתנית.
אם ישאל השואל את הסנהדרין בדור א' מהו הדין דאורייתא, הם יאמרו לו תשובה אחת, ואם ישאל את אותה שאלה בדור ב' הוא יקבל תשובה אחרת.

שעת הכושר
הודעות: 241
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי שעת הכושר » ב' יולי 05, 2021 7:12 pm

דורשי יחודך כתב:רואים לאורך פירושו של הרמב"ן שהרמב"ן חותר תמיד לפרש פשוטו של מקרא, אף כשזה מצריך פירושים חדשים במקרא שהם שלא כהלכה כפי שנתפרש בחז"ל. ניכר מאד שזהו נושא שמאד בער להרמב"ן.


יהושפט כתב:כיהודי פשוט אני לומד כפעם בפעם רמב"ן עה"ת [אפילו לא אב"ע ורשב"ם] והרמב"ן בהמון מקומות מפרש להדיא אחרת מחז"ל, הוא לא אומר שדברי חז"ל קיימים ופירושיו בטלים, אלא מניח אותם אלו לצד אלו. מה שאומר באופן ברור שהוא סבר שיש מקום לפירוש ע"ד הפשט לצד מקום לפירוש ע"ד הדרש, אחרת בשביל מה הוא בכלל כתב את הפירושים הללו, גם במקומות שהוא מדגיש בסוף הדיון שהאמת כחז"ל, מ"מ הוא טרח לכתוב את הפשט שלו, וממש לא נראה שכתב אותו רק בשביל להסביר את החידוש שבחז"ל. אז איך אפשר בדורינו דור יתום לבוא ולטעון שהפירוש היחיד הוא הדרש, ושאין מקום לעוד פירוש בדרך הפשט.


עקביה כתב:האם למדת מימיך רשב"ם, אבע"ז, רד"ק, ר"י בכור שור ועוד רבים על התנ"ך?
האם יש צורך בדוגמאות ע"מ להראות שהם, מה לעשות, לא צעדו בעקבי הצאן אחר מעכ"ת?


שואל בכנות: הרמב"ן כידוע גם אומר ששרה אמנו ע"ה חטאה בעינוי הגר, ומה שקרה לעם ישראל בעקבות זה. ועוד יש ברמב"ן כיוצא בזה. האם ראוי לי להמשיך את מפעלו הפרשני של הרמב"ן בסגנון זה?

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי יותם » ב' יולי 05, 2021 7:58 pm

שעת הכושר כתב:
דורשי יחודך כתב:רואים לאורך פירושו של הרמב"ן שהרמב"ן חותר תמיד לפרש פשוטו של מקרא, אף כשזה מצריך פירושים חדשים במקרא שהם שלא כהלכה כפי שנתפרש בחז"ל. ניכר מאד שזהו נושא שמאד בער להרמב"ן.


יהושפט כתב:כיהודי פשוט אני לומד כפעם בפעם רמב"ן עה"ת [אפילו לא אב"ע ורשב"ם] והרמב"ן בהמון מקומות מפרש להדיא אחרת מחז"ל, הוא לא אומר שדברי חז"ל קיימים ופירושיו בטלים, אלא מניח אותם אלו לצד אלו. מה שאומר באופן ברור שהוא סבר שיש מקום לפירוש ע"ד הפשט לצד מקום לפירוש ע"ד הדרש, אחרת בשביל מה הוא בכלל כתב את הפירושים הללו, גם במקומות שהוא מדגיש בסוף הדיון שהאמת כחז"ל, מ"מ הוא טרח לכתוב את הפשט שלו, וממש לא נראה שכתב אותו רק בשביל להסביר את החידוש שבחז"ל. אז איך אפשר בדורינו דור יתום לבוא ולטעון שהפירוש היחיד הוא הדרש, ושאין מקום לעוד פירוש בדרך הפשט.


עקביה כתב:האם למדת מימיך רשב"ם, אבע"ז, רד"ק, ר"י בכור שור ועוד רבים על התנ"ך?
האם יש צורך בדוגמאות ע"מ להראות שהם, מה לעשות, לא צעדו בעקבי הצאן אחר מעכ"ת?


שואל בכנות: הרמב"ן כידוע גם אומר ששרה אמנו ע"ה חטאה בעינוי הגר, ומה שקרה לעם ישראל בעקבות זה. ועוד יש ברמב"ן כיוצא בזה. האם ראוי לי להמשיך את מפעלו הפרשני של הרמב"ן בסגנון זה?

לא הבנתי את השאלה. תוכל להסביר?

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' יולי 05, 2021 8:51 pm

אני חושב שהשאילה מובנת. אם הטענה היא שהולכים בדרכו של הרמב"ן, האם גם בזה יתיימרו לעשות כן?

וההנחה כפי הנראה היא שלא, כי באמת קשה מאד למצוא יר"ש היום שיעשה כך, לעומק המושג וקוצר המשיג. ובאמת אף שלא ראיתי את כל מאמרי הפשה"מ, אני מוכן "לנחש" שלא ימצאו שם דברים כאלה.

כך כוונת השאילה, אם כי לענ"ד יש להשיב עליה בכמה וכמה אופנים.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 05, 2021 8:54 pm

תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:אבל בכוזרי כתב שעיקר הפשט הוא ממחרת השבת כפשוטו, ובכל זאת הלכה כחז"ל, כמו שהם ראו ברוה"ק בלשכת הגזית


זה טעות בהבנת הכוזרי, ובבית וועד לחכמים כתבתי פוסט שלם על זה, אולי אפשר לקרוא את זה שם, אם לא נמחק כשהעיפו אותי. ובכל אופן, הפשט בכוזרי היא, שהחכמים הבינו ברוח קדשם איך יש לפרש את הפסוק.

הוויכוח על זה הוא נושא אחר, אבל בוודאי מדבריו שפשוטו של מקרא אינו כן, ובהזדמנות נשב ונעיין עוד בדבריו הקדושים, וזה הלא דבר מצוי בכל הראשונים שמפרשים פשט אחרת מהמסורה ולא להלכה, ומי לנו גדול מהרשב"ם שמפרש פשוטו של מקרא של וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך כמו והיו ענקים לגרגרותיך האמור במשלי, ואני בטוח שהרשב"ם הניח תפילין (מסתמא של רש"י ולא של ר"ת)
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ב' יולי 05, 2021 9:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי יותם » ב' יולי 05, 2021 8:58 pm

דורשי יחודך כתב:אני חושב שהשאילה מובנת. אם הטענה היא שהולכים בדרכו של הרמב"ן, האם גם בזה יתיימרו לעשות כן?

וההנחה כפי הנראה היא שלא, כי באמת קשה מאד למצוא יר"ש היום שיעשה כך, לעומק המושג וקוצר המשיג. ובאמת אף שלא ראיתי את כל מאמרי הפשה"מ, אני מוכן "לנחש" שלא ימצאו שם דברים כאלה.

כך כוונת השאילה, אם כי לענ"ד יש להשיב עליה בכמה וכמה אופנים.


אני עדיין לא מבין את השאלה. האם הרמב"ן הוא היחיד שכתב על מעשה מסוים של האבות שהוא חטא? עכ"פ רמב"ן עצמו כתב מתי לשיטתו יאה לכתוב כן על הקדמונים ומתי לא, ואין לי סיבה להתחכם כנגדו, להגביל או להרחיב.

ובכל מקרה אין קשר בין זה לנושא שלנו. שאלת פשט ודרש היא עניין יסודי בלימוד המקרא. את המקרא לומדים כדרך שקיבלנו מרבותינו. ואם אנחנו רואים שרבותינו הראשונים והאחרונים מחלקים ברוּרוׂת בין פשט לדרש, ודאי שנלך בעקביהם ובמסילתם נפרש.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' יולי 05, 2021 10:24 pm

יותם כתב:
דורשי יחודך כתב:אני חושב שהשאילה מובנת. אם הטענה היא שהולכים בדרכו של הרמב"ן, האם גם בזה יתיימרו לעשות כן?

וההנחה כפי הנראה היא שלא, כי באמת קשה מאד למצוא יר"ש היום שיעשה כך, לעומק המושג וקוצר המשיג. ובאמת אף שלא ראיתי את כל מאמרי הפשה"מ, אני מוכן "לנחש" שלא ימצאו שם דברים כאלה.

כך כוונת השאילה, אם כי לענ"ד יש להשיב עליה בכמה וכמה אופנים.


אני עדיין לא מבין את השאלה. האם הרמב"ן הוא היחיד שכתב על מעשה מסוים של האבות שהוא חטא? עכ"פ רמב"ן עצמו כתב מתי לשיטתו יאה לכתוב כן על הקדמונים ומתי לא, ואין לי סיבה להתחכם כנגדו, להגביל או להרחיב.

מתי באמת?

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי יותם » ב' יולי 05, 2021 10:49 pm

ארי שבחבורה כתב:
יותם כתב:
דורשי יחודך כתב:אני חושב שהשאילה מובנת. אם הטענה היא שהולכים בדרכו של הרמב"ן, האם גם בזה יתיימרו לעשות כן?

וההנחה כפי הנראה היא שלא, כי באמת קשה מאד למצוא יר"ש היום שיעשה כך, לעומק המושג וקוצר המשיג. ובאמת אף שלא ראיתי את כל מאמרי הפשה"מ, אני מוכן "לנחש" שלא ימצאו שם דברים כאלה.

כך כוונת השאילה, אם כי לענ"ד יש להשיב עליה בכמה וכמה אופנים.


אני עדיין לא מבין את השאלה. האם הרמב"ן הוא היחיד שכתב על מעשה מסוים של האבות שהוא חטא? עכ"פ רמב"ן עצמו כתב מתי לשיטתו יאה לכתוב כן על הקדמונים ומתי לא, ואין לי סיבה להתחכם כנגדו, להגביל או להרחיב.

מתי באמת?

אני לא מוצא את המקום שבו אאל"ט נהוא כתב על כך. צריך לחפש עוד.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 06, 2021 12:49 am

פרי יהושע כתב:
תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:אבל בכוזרי כתב שעיקר הפשט הוא ממחרת השבת כפשוטו, ובכל זאת הלכה כחז"ל, כמו שהם ראו ברוה"ק בלשכת הגזית


זה טעות בהבנת הכוזרי, ובבית וועד לחכמים כתבתי פוסט שלם על זה, אולי אפשר לקרוא את זה שם, אם לא נמחק כשהעיפו אותי. ובכל אופן, הפשט בכוזרי היא, שהחכמים הבינו ברוח קדשם איך יש לפרש את הפסוק.

הוויכוח על זה הוא נושא אחר, אבל בוודאי מדבריו שפשוטו של מקרא אינו כן, ובהזדמנות נשב ונעיין עוד בדבריו הקדושים, וזה הלא דבר מצוי בכל הראשונים שמפרשים פשט אחרת מהמסורה ולא להלכה, ומי לנו גדול מהרשב"ם שמפרש פשוטו של מקרא של וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך כמו והיו ענקים לגרגרותיך האמור במשלי, ואני בטוח שהרשב"ם הניח תפילין (מסתמא של רש"י ולא של ר"ת)


אחר המחילה רבה, הרשב"ם מפרש שתפילין הם תכשיטים, אבל לא מפרש איזה צורה יש לתכשיטים האלו, והפשטות שהוא סבור שהתפילין הם תכשיטים. והפשט והדרש יחדיו יהיו תמים. והרי גם תוספות בשבת כותבים שתפילין הם תכשיט, ומן הסתם התוספות לא פירשו לפי פשוטו כנגד המסורה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 06, 2021 1:11 am

שעת הכושר כתב:
שואל בכנות: הרמב"ן כידוע גם אומר ששרה אמנו ע"ה חטאה בעינוי הגר, ומה שקרה לעם ישראל בעקבות זה. ועוד יש ברמב"ן כיוצא בזה. האם ראוי לי להמשיך את מפעלו הפרשני של הרמב"ן בסגנון זה?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 94#p312853

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 06, 2021 6:37 am

עקביה כתב:
תוכן כתב:אין כזו דעה בחז"ל. כרגע אני לא יכול להאריך, מאוחר יותר אני מקוה שיהיה לי זמן.

אני ממתין בקוצר רוח.

עד שיהיה לך זמן אציין לדבריו של הגבורת ארי (תענית ל:) שהובאו כאן
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=19613

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 06, 2021 6:55 am

תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:
תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:אבל בכוזרי כתב שעיקר הפשט הוא ממחרת השבת כפשוטו, ובכל זאת הלכה כחז"ל, כמו שהם ראו ברוה"ק בלשכת הגזית


זה טעות בהבנת הכוזרי, ובבית וועד לחכמים כתבתי פוסט שלם על זה, אולי אפשר לקרוא את זה שם, אם לא נמחק כשהעיפו אותי. ובכל אופן, הפשט בכוזרי היא, שהחכמים הבינו ברוח קדשם איך יש לפרש את הפסוק.

הוויכוח על זה הוא נושא אחר, אבל בוודאי מדבריו שפשוטו של מקרא אינו כן, ובהזדמנות נשב ונעיין עוד בדבריו הקדושים, וזה הלא דבר מצוי בכל הראשונים שמפרשים פשט אחרת מהמסורה ולא להלכה, ומי לנו גדול מהרשב"ם שמפרש פשוטו של מקרא של וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך כמו והיו ענקים לגרגרותיך האמור במשלי, ואני בטוח שהרשב"ם הניח תפילין (מסתמא של רש"י ולא של ר"ת)


אחר המחילה רבה, הרשב"ם מפרש שתפילין הם תכשיטים, אבל לא מפרש איזה צורה יש לתכשיטים האלו, והפשטות שהוא סבור שהתפילין הם תכשיטים. והפשט והדרש יחדיו יהיו תמים. והרי גם תוספות בשבת כותבים שתפילין הם תכשיט, ומן הסתם התוספות לא פירשו לפי פשוטו כנגד המסורה.

כוונתי הייתה לקטע הקודם ד"ה לאות על ידך: לפי עומק פשוטו יהיה לך לזיכרון תמיד כאילו כתוב על ידך. כעין שימני כחותם על לבך (שיר השירים ח' ו').
ואמנם שם דברי הראב"ע:
ד"ה והיה לך: יש חולקין על אבותינו הקדושים שאמרו כי לאות ולזכרון, על דרך כי לוית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך (משלי א' ט') גם וקשרתם לאות על ידיך (דברים ו' ד') כמו קשרתם על לוח לבך תמיד (משלי ו' כ"א) גם וכתבתם על מזוזות ביתך (דברים ו' ד') כמו כתבתם על לוח לבך (משלי ג' ג'). ומהו שיהיה לאות ולזכרון - שיהיה שגור בפיך כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים.
ואין זה דרך נכונה, כי בתחילת הספר כתוב משלי שלמה, והנה כל מה שהזכיר הוא דרך משל, ואין כתוב בתורה שהוא דרך משל חלילה, רק הוא כמשמעו. על כן לא נוציאנו מידי פשוטו, כי בהיותו כמשמעו איננו מכחיש שיקול הדעת. כמו ומלתם את ערלת לבבכם (דברים י' ט"ז) שנצטרך לתקנו לפי הדעת. ואמר ר' משה הכהן כי יד ברב המקרא היד השמאלית. אף ידי יסדה ארץ וימני טפחה שמים (ישעיה מ"ח י"ג). ידה ליתד תשלחנה. וידי הקבלה חזקין, ואין צריכין חיזוק.
וכן בדברים:
ד"ה וכתבתם: גם אמרו שהוא כמו קשרם (משלי ג' ג') ואחר שקיבלו אבותינו האמת, נעזוב אלה הבודאים מלבם.
וכן ברכסים לבקעה:
למען תהיה תורת ה' בפיך – תמיד. כשתעשם לאות על ידך ובין עיניך, תזכרם תמיד ותהיה על ידי זה תורתו בפיך... וסוף הפסוק הזה מפריך ומבטל דברי המפרש תחילתו בדרך החיצונים.
אולם דעת הרשב"ם שעומק פשוטו של מקרא הוא כאילו כאמור, ואין זה שייך למה שקבלנו בקבלה, כי הפשט הוא פשט, וההלכה היא הלכה
וכמובן זו רק דוגמא אחת מני אלף, ואם תרצה אפשר להראות עוד דוגמאות כאלה, ועי' באדרת אליהו לרבינו הגר"א ריש פרשת משפטים שדברי חז"ל הם כחותם המתהפך בניגוד לפשט הנגלה, ואדרבא זה כל עניין חז"ל (ודלא כהמלב"ם שדרכו לומר שחז"ל הם הם פשוטו של מקרא והדקדוק של הלשון), ואילולי הדברים האלה היו ידועים ופשוטים לכל בר בי רב, לא היה צריך אלא לדון מכאן ואילך לעיין בהם ולהבינן עומקם.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי דרומי » ג' יולי 06, 2021 11:15 am

בעבר כבר כתבתי רבות על כל הויכוח כאן, וכעת אין לי הפניות להעמיק ולכתוב מחדש.

אולם כהערה קטנה ובהמשך לשאלתו הכנה של בעל 'שעת הכושר':

בלימוד התורה אנו מוצאים שני צדדים.

מחד גיסא כל לימוד מבורך, ולעולם ילמד אדם אפילו שלא לשמה וכו', וילמד במקום שלבו חפץ, ולכל אחד יש חלקו וטעמו המיוחדים בתורה.

מאידך גיסא גם בלימוד יש מצב של 'לא זכה נעשית לו סם כו'', ויש בהחלט מצב שבו הנטיות האישיות משתלטות על דרך הלימוד וזה נעשה מסוכן.

לדוגמא, יש הלכה שבית דין שהתירו שני דברים אל ימהרו להתיר דבר שלישי. ולכאורה הדבר לא מובן, וכי מה הם יכולים לעשות שדרך הלימוד שלהם מורה להם להתיר עוד ועוד? ואיך שנבין את זה, ברור שיש לנו כאן הדרכה שלצד העובדה שהלימוד צריך להיות מתוך הבנה אמיתית ואישית צריך גם לדעת לשים גבולות ולפעמים האינטרסים משתלטים על הלימוד.

כך גם לדוגמא הביאו כאן בפורום את מי שראה אברך מעיין בשו"ת נודע ביהודה אבן העזר - שם מתוארים מצבים של זנות כו' - וראה בכך הרבה טעם לפגם. והיו לי בראש עוד דוגמאות אלא שכרגע נשכחו ממני.

בקיצור, מותר לכל לומד באופן אישי להשקיע את כל עיונו ברשב"ם ובראב"ע ופחות לעיין ברש"י ובבעלי התוספות עה"ת, אבל כשזה נהפך ל'שיטה' ציבורית מותר לבדוק את המניעים ואת האינטרסים של בעלי השיטה ולבחון האם ראוי לעודדה או לא.

בעיניי השאלה היא פשוטה, האם מי שדוגל ב'שיטה' הזאת יותר מחמיר על עצמו בעניני כשרות? בעניני צניעות? האם זקנו יגדל יותר מכפי שהיה עד כה? או שהלהט בפשטות המתחדשים אולי יביא אותו בסופו של דבר לפרוק את עול חז"ל גם בענינים מעשיים חלילה.

ובאמת זה מתחיל לא בענינים מעשיים ממש, אלא בענינים של יחס ורגש. מי יזדעזע יותר מגיור רפורמי, מי יזדעזע יותר מנישואי תערובת, חילול שבת בפרהסיא וכדומה - האם בעלי ה'דרש' או בעלי ה'פשט'?

וכמו בכל ענין דומה הנטייה בהתחלה היא מזערית וכמעט בלתי מורגשת, אבל בשלב מסויים זה הופך למדרון חלקלק שאחריתו מי תשורנה.

וה' יאיר עינינו בתורתו.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יולי 06, 2021 6:04 pm

מקדש מלך כתב:לגבי הראיה מזבחים דף סא:, מן הראוי לצטט את השפת אמת שם על אתר:
שם בגמ' ולבסוף סברו שתי' כאכילה קצת תימא דא"כ בבית ראשון עשו ח"ו שלא כדין כל הימים ואפשר לומר כיון דאש שלמעלה אוכל לחין כמו יבשין הוי שפיר שתי' כאכילה דהאש בלע היין ואף על גב דהניסוך לא הי' על האש ממש י"ל דאש שלמעלה אוכל גם מרחוק כעין דאמרינן בסמוך שביבי הוי משדרי אבל במקדש שני דסיוע לא הוי מסייע האש לכן לא הי' מתקיים שתי' כאכילה והוצרכו להרחיב המזבח:

הרי שהשפת אמת הבין בפשטות שלא יתכן שינוי.

ולכאורה החזו"א פירש אחרת.
הגמרא (מכות יא ע"א) אומרת שתפיליו של רבי חייא היו תפורות בפשתן, והאמוראים בדורות שלאחר הכריעו שתפילין כאלו פסולות. וכתב החזון איש (אגרות ג, יז. וראה גם שבלי הלקט הל' תפלה סי' ה): "הדבר תימא, דרבי חייא (דאמרו פ' הפועלים מי גילה רז זה) לא קיים מצות תפילין חלילה. ומיהו אי רבי חייא ובית דינו קבעו הלכה דכיתנא כשר, היה הדין כשר, וכשאמרו בגמרא ולית הלכתא כוותיה, נקבע הדין שהוא פסול".

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 06, 2021 6:41 pm

אני חושב שיש הבדל. האמוראים יכולים לקבוע למפרע שרבי חייא הניח תפילין פסולות, על אף שכשהוא עשה זאת אכן כך היה הדין לפי הכרעתו. אבל תמוה לומר שאנחנו פוסקים למפרע שכל כלל ישראל בכל ימי בית ראשון לא קיימו את הדין כראוי.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 06, 2021 7:25 pm

ארי שבחבורה כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:ההתקפה הנמרצת על תוכן מגיעה לאחר שהועלה לפורום פרק מלא מספרו של הרב ברויאר ושם רואים שתוכן לא צדק בדברים שייחס לרב ברויאר, אבל מתעלמים מזה שמעלה הפרק הוא תוכן גופיה שידע היטב מה כתוב שם וידע שיתנפלו עליו ובכל זאת לא נמנע מהעלאת הפרק (שככל הנראה, קודם לכן הוא לא היה בהישג ידו של אף אחד מהמתקיפים) ע"מ שישפטו הקהל בעצמם (ומלבד זאת הוא גם תיקן בלילה את הודעתו הישנה שהתייחסה לרמ"ב, עוד לפני שהעלה את הפרק המדובר וכמובן הרבה לפני שהגיעו לכאן הרבנים המתקיפים).
כאמור, אני סבור שתוכן טועה ממש ביחסו לרמ"ב (וכדרך שכבר כבתב הרב מקדש מלך), וגם שאר דרכיו וסגנונו אינם לטעמי, ועם זאת אני מלא הערכה לכנותו ואומץ ליבו של תוכן!

גם אני אצטרף אליך ברגע שתוכן יחזור בו בפומבי מכל האשמותיו השקריות במהדורה קמא ובמהדורה בתרא כלפי הרב ברויאר.


הרב ארי שבחבורה מחמת דבריך הנמרצים קראתי שוב את דברי רמ"ב, ולצערי אין אני חוזר בי. אכן בעבר הוא היה סבור שמי שאומר ש'תורה מן השמים', פירושו, שנמסרה לנביאים במשך מאות בשנים הוא כופר, כאן בספר זה שנכתב בסוף ימיו, הוא מלמד זכות על שיטה זו, למרות שבפירוש אינו מסכים עמה. אם תקרא שוב, תראה שהוא מכנה שיטת בעלי ביקורת המקרא 'כפירה', ואילו שיטת אנשי המדע הדתיים, הוא מסביר שיטתם ונמנע מלבטל אותה. יש כאן בפירוש תמורה במחשבה שלו.

בכל אופן, הספר מונח בפני כל אחד, וכל אחד יכול לקרוא בו ולהגיע למסקנות שלו. אני את שלי אמרתי, ובהעדר טיעונים חדשים, לא אמשיך לדון בנושא זה.

באשר לשאר ההודעות באשכול, לצערי אין לי עדיין זמן לדון בדברים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 06, 2021 7:40 pm

פלוריש כתב:
מקדש מלך כתב:לגבי הראיה מזבחים דף סא:, מן הראוי לצטט את השפת אמת שם על אתר:
שם בגמ' ולבסוף סברו שתי' כאכילה קצת תימא דא"כ בבית ראשון עשו ח"ו שלא כדין כל הימים ואפשר לומר כיון דאש שלמעלה אוכל לחין כמו יבשין הוי שפיר שתי' כאכילה דהאש בלע היין ואף על גב דהניסוך לא הי' על האש ממש י"ל דאש שלמעלה אוכל גם מרחוק כעין דאמרינן בסמוך שביבי הוי משדרי אבל במקדש שני דסיוע לא הוי מסייע האש לכן לא הי' מתקיים שתי' כאכילה והוצרכו להרחיב המזבח:

הרי שהשפת אמת הבין בפשטות שלא יתכן שינוי.

ולכאורה החזו"א פירש אחרת.
הגמרא (מכות יא ע"א) אומרת שתפיליו של רבי חייא היו תפורות בפשתן, והאמוראים בדורות שלאחר הכריעו שתפילין כאלו פסולות. וכתב החזון איש (אגרות ג, יז. וראה גם שבלי הלקט הל' תפלה סי' ה): "הדבר תימא, דרבי חייא (דאמרו פ' הפועלים מי גילה רז זה) לא קיים מצות תפילין חלילה. ומיהו אי רבי חייא ובית דינו קבעו הלכה דכיתנא כשר, היה הדין כשר, וכשאמרו בגמרא ולית הלכתא כוותיה, נקבע הדין שהוא פסול".


וכן כתב בהרחבה בתקופת הראשונים רבינו יב"ק משפירא בספר יחתו"א

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יולי 06, 2021 8:00 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:
מקדש מלך כתב:לגבי הראיה מזבחים דף סא:, מן הראוי לצטט את השפת אמת שם על אתר:
שם בגמ' ולבסוף סברו שתי' כאכילה קצת תימא דא"כ בבית ראשון עשו ח"ו שלא כדין כל הימים ואפשר לומר כיון דאש שלמעלה אוכל לחין כמו יבשין הוי שפיר שתי' כאכילה דהאש בלע היין ואף על גב דהניסוך לא הי' על האש ממש י"ל דאש שלמעלה אוכל גם מרחוק כעין דאמרינן בסמוך שביבי הוי משדרי אבל במקדש שני דסיוע לא הוי מסייע האש לכן לא הי' מתקיים שתי' כאכילה והוצרכו להרחיב המזבח:

הרי שהשפת אמת הבין בפשטות שלא יתכן שינוי.

ולכאורה החזו"א פירש אחרת.
הגמרא (מכות יא ע"א) אומרת שתפיליו של רבי חייא היו תפורות בפשתן, והאמוראים בדורות שלאחר הכריעו שתפילין כאלו פסולות. וכתב החזון איש (אגרות ג, יז. וראה גם שבלי הלקט הל' תפלה סי' ה): "הדבר תימא, דרבי חייא (דאמרו פ' הפועלים מי גילה רז זה) לא קיים מצות תפילין חלילה. ומיהו אי רבי חייא ובית דינו קבעו הלכה דכיתנא כשר, היה הדין כשר, וכשאמרו בגמרא ולית הלכתא כוותיה, נקבע הדין שהוא פסול".


וכן כתב בהרחבה בתקופת הראשונים רבינו יב"ק משפירא בספר יחתו"א

באיזה ערך?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 06, 2021 8:19 pm

הנושא האחרון נדון קצת גם כאן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 06, 2021 8:42 pm

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:
מקדש מלך כתב:לגבי הראיה מזבחים דף סא:, מן הראוי לצטט את השפת אמת שם על אתר:
שם בגמ' ולבסוף סברו שתי' כאכילה קצת תימא דא"כ בבית ראשון עשו ח"ו שלא כדין כל הימים ואפשר לומר כיון דאש שלמעלה אוכל לחין כמו יבשין הוי שפיר שתי' כאכילה דהאש בלע היין ואף על גב דהניסוך לא הי' על האש ממש י"ל דאש שלמעלה אוכל גם מרחוק כעין דאמרינן בסמוך שביבי הוי משדרי אבל במקדש שני דסיוע לא הוי מסייע האש לכן לא הי' מתקיים שתי' כאכילה והוצרכו להרחיב המזבח:

הרי שהשפת אמת הבין בפשטות שלא יתכן שינוי.

ולכאורה החזו"א פירש אחרת.
הגמרא (מכות יא ע"א) אומרת שתפיליו של רבי חייא היו תפורות בפשתן, והאמוראים בדורות שלאחר הכריעו שתפילין כאלו פסולות. וכתב החזון איש (אגרות ג, יז. וראה גם שבלי הלקט הל' תפלה סי' ה): "הדבר תימא, דרבי חייא (דאמרו פ' הפועלים מי גילה רז זה) לא קיים מצות תפילין חלילה. ומיהו אי רבי חייא ובית דינו קבעו הלכה דכיתנא כשר, היה הדין כשר, וכשאמרו בגמרא ולית הלכתא כוותיה, נקבע הדין שהוא פסול".


וכן כתב בהרחבה בתקופת הראשונים רבינו יב"ק משפירא בספר יחתו"א

באיזה ערך?


רבי חנינא בן גמליאל (ויעויין במש"כ בעניינים אלו בס"ד במאמרי קובץ הכי אתמר ב', המצוי באוצר)

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 06, 2021 8:44 pm

מקדש מלך כתב:אבל תמוה לומר שאנחנו פוסקים למפרע שכל כלל ישראל בכל ימי בית ראשון לא קיימו את הדין כראוי.

לא נ"ל שמישהו חשב כך, גם לא בוני בית שני. בוני בית ראשון ודאי קיימו את הדין כראוי לכו"ע, היות וכך הבינו מהתורה שעליהם לעשות.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי יותם » ג' יולי 06, 2021 9:04 pm

מקדש מלך כתב:אני חושב שיש הבדל. האמוראים יכולים לקבוע למפרע שרבי חייא הניח תפילין פסולות, על אף שכשהוא עשה זאת אכן כך היה הדין לפי הכרעתו. אבל תמוה לומר שאנחנו פוסקים למפרע שכל כלל ישראל בכל ימי בית ראשון לא קיימו את הדין כראוי.

זה לא מה שהחזו"א שהובא כאן אומר. הוא אומר שכשנפסק הדין א', זו הייתה ההלכה האמיתית, וכשנפסק אחרת, אז משתנה הדין.
ולכן אם בי"ד מאוחר פוסק אחרת, הוא לא קובע שהראשונים לא קיימו את המצווה, אלא רק מכאן ולהבא זהו הדין.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' יולי 06, 2021 9:18 pm

בעניין הנ"ל שעורר רבי תוכן,
האם יכול להיות שבדור אחד פסקו כמאן דאמר אחד ובדור אחר פסקו כמאן דאמר אחר?

זה ודאי פשוט שיכול להיות. כמו שמוכיחה ההיסטוריה בכל הדורות (שקיעת ר"ת כמשל שבימינו בא"י רוב הליטאים לא סומכים אפילו כצירוף רחוק).
ואפילו בעיקרי דיני היהדות יתכן והיו שינויים בהלכה כמו שאמר הגרי"ש אליישיב בשיעור על מסכת ר"ה (דף ג:) על הא דמבואר שכורש נכרי:
ואם בן אסתר הוא, הרי נקטינן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, והיינו שהוא ישראל גמור והוא ביבמות, ופסק כן הרמב"ם באיסורי ביאה, ואם כן כורש ישראל כשר היה, והכא מבואר דכורש נוכרי היה.

ונראה לבאר דאין הכי נמי, דהשתא דקיימא לן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, שהוא ישראל גמור, הרי קיימא לן השתא דהיינו שבאו חכמים והכריעו בדבר. אבל בזמנו של כורש היו סבורים דהוולד גוי, ובפרט דיש שיטה בראשונים והוא שיטת רש"י ביבמות דהוולד כשר, היינו שהוא גוי כשר ואינו ממזר, דאי ישראל הוא הוה ממזר, דהרי מייחסים אותו לאמו, וזה היה בעברה במעשה של אי תפיסת קידושין. ומפני זה נקטה הגמרא בפשיטות דהיה מלך נוכרי, וכשר היה והחמיץ, משום ההיא הלכתא נמי אסורה עליו, אף על פי שהיה בן נח.
ודוגמא לדבר מצינו בעובדא דבועז עם רות, שלא רצה פלוני אלמוני לייבמה משום "לא יבוא עמוני", ובועז ייבמה, דבאותה שעה נתחדשה הלכה ד"עמוני ולא עמונית", הרי דעד כה סברו דגם עמונית אסורה, וישבו סנהדרין וקבעו הלכה ד"ולא עמונית". הכא נמי נראה בענייננו, דבזמן כורש סברו דגוי הבא על בת ישראל הולד גוי.



השאלה הגדולה היא, האם מצינו שההלכה השתנתה לצורה שלא היתה מוכרת לפני כן (אפילו כשיטה דחויה)?

גם בזה יש את הדוגמא המפורסמת "עמוני ולא עמונית". וכמו שהביא הגרי"ש.
אבל מצד שני אפשר לטעון, שם מדובר במסורת מבית דינו של שמואל הרמתי, ויתכן לאמר שקיבלו כן מסיני.

על כל פנים, וודאי שמצינו פרשנות ודרשות חדשות שדרשו חכמים שלא הכירו דור לפניהם - כגון 'עד שבא רבי עקיבא ולימד' או 'עד שדרשה בן זומא' וכדו'. וכפי שהרחיבו לעיל מדברי הרמב"ם לא כל ההלכות גדרם הלל"מ, אלא שהלכות רבות יצאו על ידי יגיעת התורה ודרישתה. ובעצם הם מסיני ממש - מדברי התורה - הכל נמסר מסיני!

אכן, אם חכמי התורה שבכל הדורות שללו (מעצמם או מהלכה למשה מסיני) פירוש, אזי איננו רשאים לפרש נגד הנמסר מסיני או הנתפס אצל כל תופסי התורה. כמו 'עין תחת עין' שפירושו ההלכתי בכל הדורות עד משה מסיני היה 'ממון', אזי נדחה פירוש הלכתי אחר. אבל גם שם פירושו הפשטי יכול להיות שונה - 'עין תחת עין' ממש - כדי ללמדך ש'ראוי לחסרו עין' כמו שכתב הרמב"ם ביד החזקה (וישנם גם נפק"מ רבות כדהאריכו בבית בריסק דהוא קנס).

לכן אינני יודע מה בדיוק הבעיה, לבד מעניין המדרון החלקלק וכו'.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 06, 2021 10:24 pm

יותם כתב:
מקדש מלך כתב:אני חושב שיש הבדל. האמוראים יכולים לקבוע למפרע שרבי חייא הניח תפילין פסולות, על אף שכשהוא עשה זאת אכן כך היה הדין לפי הכרעתו. אבל תמוה לומר שאנחנו פוסקים למפרע שכל כלל ישראל בכל ימי בית ראשון לא קיימו את הדין כראוי.

זה לא מה שהחזו"א שהובא כאן אומר. הוא אומר שכשנפסק הדין א', זו הייתה ההלכה האמיתית, וכשנפסק אחרת, אז משתנה הדין.
ולכן אם בי"ד מאוחר פוסק אחרת, הוא לא קובע שהראשונים לא קיימו את המצווה, אלא רק מכאן ולהבא זהו הדין.

הדין כן משתנה למפרע. לדוגמא, אם רבי חייא היה חי, הוא היה חייב להניח שוב תפילין באותו יום שהשתנה הדין, ולא לסמוך על מה שהניח קודם, וכן אם זה היה חידוש דין בערווה, הבנים שמקודם נהפכים לממזרים.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי יותם » ג' יולי 06, 2021 10:32 pm

מקדש מלך כתב:
יותם כתב:
מקדש מלך כתב:אני חושב שיש הבדל. האמוראים יכולים לקבוע למפרע שרבי חייא הניח תפילין פסולות, על אף שכשהוא עשה זאת אכן כך היה הדין לפי הכרעתו. אבל תמוה לומר שאנחנו פוסקים למפרע שכל כלל ישראל בכל ימי בית ראשון לא קיימו את הדין כראוי.

זה לא מה שהחזו"א שהובא כאן אומר. הוא אומר שכשנפסק הדין א', זו הייתה ההלכה האמיתית, וכשנפסק אחרת, אז משתנה הדין.
ולכן אם בי"ד מאוחר פוסק אחרת, הוא לא קובע שהראשונים לא קיימו את המצווה, אלא רק מכאן ולהבא זהו הדין.

הדין כן משתנה למפרע. לדוגמא, אם רבי חייא היה חי, הוא היה חייב להניח שוב תפילין באותו יום שהשתנה הדין, ולא לסמוך על מה שהניח קודם, וכן אם זה היה חידוש דין בערווה, הבנים שמקודם נהפכים לממזרים.

א. אני לא בטוח.
ב. גם אם כן זה לא למפרע. זה ביחס להנהגה מכאן ולהבא.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 06, 2021 10:34 pm

1. אני כן בטוח.
2. את ההגדרות המחודשות של רבי שמעון שקאפ נשאיר לפעם אחרת. בפשטות כעת נקבע שהם לא יצאו ידי חובת בנין בית המקדש, וקרבנותיהם אינם קרבנות. ואם יהיה לזה נפקא מינה לדינא נאלץ להסיק את המסקנות (לדוגמא זקן שהקריב חטאת בשלהי ימי בית המקדש הראשון, יהיה חייב להקריב שוב, וכדי בזיון וקצף. כמובן בהנחה שזה מעכב. לא בדקתי את זה כעת. אבל בכל מקרה, עצם הקביעה שכולם עשו שלא כדין גם כן תמוהה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 06, 2021 10:39 pm

יעויין במקור שציינתי בספר יחתו"א.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' - במדבר תשפ"א - גיליון 16

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 06, 2021 10:43 pm

מה רואים שם? יש לך שם דיוק או משהו מפורש כאחד הצדדים?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים