מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ציונים בפי' הרד"ק בראשית

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

ציונים בפי' הרד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' אוקטובר 24, 2023 10:22 pm

פרשת נח

[ו, יג]
כי מלאה הארץ חמס וכו', ואמרו רז"ל וכו' ולא נחתם גז"ד אלא על החמס.
> ע"ע ביונה א, ב שהרחיב לבאר: למד כי האל יתברך משגיח אף באומות העולם כשתגדל רעתם בחמס וכן בדור המבול ובאנשי סדום, כי מלאה הארץ חמס, והחמס מפסיד היישוב והאל יתברך רוצה ביישוב העולם, אבל בשאר עבירות אינם חשובים לפניו שישגיח עליהם אלא בישראל לבדם, כמו שאמר [עמוס ג, ב] רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקד עליכם את כל עונותיכם, כמו שפירשתי בנבואת עמוס.

[ו, יז]
מתחת השמים. ואם לא אמר כל אשר בארץ הייתי מבין אפי' הדגים, לפיכך פי' ואמר כל אשר בארץ ופירושו ביבשה כי לא נגזרה גזירה על הדגים שבים, כי אינם עם האדם ביבשה.
> ולהלן ז, כב הוסיף כי אינם עם האדם ביבשה "שימותו בעבורו".

[ז, ב]
אעפ"כ לפי הטבע הטהורות טובות יותר למאכל בני אדם מהטמאות.
> עי' מו"נ ח"ג פמ"ח: ואומר שכל מה שאסרה עלינו התורה מן המאכלות כולן תזונתן גרועה.

[ח, כא]
כי יצר לב האדם רע מנעוריו. ואמר מנעוריו כי יצה"ר הוא באדם קודם יצה"ט, כי אין בו יצר טוב בפועל עד שיגדל ויקנהו מעט מעט כמו שאמר ואיש נבוב ילבב ועיר פרא אדם יולד, פי' כעיר פרא הוא האדם כשנולד, והוא נבוב בלא לב כלומר בלא שכל ואח"כ ילבב כלומר קונה לב מעט מעט.
> מבואר שמפרש שהיצר הטוב הוא השכל. וכ"כ רבינו אברהם בן הרמב"ם במאמר על האגדות (עמ' נ' בדפוס החדש, ועי' שם בהערה).

[ט, ה]
מיד כל חיה אדרשנו. ואע"פ שאין גמול ועונש לשאר בעלי חיים אלא לאדם שהוא בעל שכל, בעסק האדם יש להם גמול ועונש.
> ע"ע בזה בפירושו לתהלים קמה, יג, ואנחנו נאמר יש גמול ועונש לשאר מיני בעלי היים בעסק האדם. כי הנה מצאנו ומיד כל חיה אדרשנו, ונאמר ושד בהמות יחיתן, ונאמר בגמול ולא שבר את החמור. ופירשו רז"ל גמול בבהמות כגון החמור והכלב כי אמרו רז"ל מה נשתנו פטרי חמורים מכל בהמות לפדותם, ופירשו לפי שטענו ביזתם של ישראל ונאמר לכלב תשליכון אותו בשכר לא יחרץ כלב לשונו מלמד שאין הקב"ה מקפח שכר כל בריאה ובריאה.

[יא, ד]
וראשו בשמים. ר"ל שיהיה המגדל גבוה.
> וכ"כ בדרשות הר"ן דרוש א, ובחזקוני.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ד' אוקטובר 25, 2023 11:15 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ציונים (ותיקונים) בפי' רד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 25, 2023 8:29 pm

פ' לך לך

[יד, א]
ונכתב הסיפור הזה בתורה להודיע יושר לבב אברהם וכו' להודיע כי ראוי לאדם למסור עצמו למקום סכנה להציל קרובו כמו שעשה אברהם אבינו.
> עי' מו"נ ח"ג פ"נ וכן הודיענו הגנתו על קרובו כיון שהיה בדעה שלו, ומסר עצמו לסכנת המלחמה עד שהצילו.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ד' אוקטובר 25, 2023 11:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ציונים (ותיקונים) בפי' רד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 25, 2023 8:32 pm

פרשת וירא

[יח, כא]
ארדה נא ואראה. וזה פָּתַח לאברהם דרך, בזה הלשון שאמר ואראה, כדי שיתבונן אברהם ויראה אם ימצא להם זכות להפטר.
> כעין זה פי' חז"ל גבי הרף ממני ואשמידם בברכות לב., וכיון שאמר הרף ממני ואשמידם אמר משה דבר זה תלוי בי, מיד עמד ונתחזק בתפלה ובקש רחמים, משל למלך וכו'.

י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ציונים בפי' הרד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אוקטובר 26, 2023 7:39 am

פ' תולדות

[כה, כו] ומאת האל היה זה על דרך נס, כי אין העובר מוציא ידו מן השליה, כל שכן שיתפוס בידו.
> ע"ע מש"כ בהושע יב, ד עה"פ בבטן עקב את אחיו, כמו שאמר וידו אוחזת בעקב עשו, והיה זה פלא גדול כי העובר בעודו בבטן אין לו כח ויכולת באחד מאיבריו, ואף כי יבקע השליה ויתפוש בעקב העובר האחר, זו פליאה גדולה. וזאת עשיתי אני להיות לאות לבניו אחריו כי בסוף, והוא העקב, ישלטו בני יעקב בבני עשו, ואע"פ שבימי דוד היתה להם ממשלה בהם כמו שאמר ויהיו אדם עבדים לדוד, לא היתה הממשלה קיימת עד וכו'.

[כז, יט]
וכן אברהם ויצחק אמרו על נשותיהם אחותי היא ולא נקראו בעבור זה דוברי שקר כי מיראה אמרו וכו'.
> עי' אמונות ודעות מאמר ד פרק ה פי' אחר.

[שם] ותרגם אונקלס עלי קללתך בני עלי איתאמר בנבואה וכו'.
> צ"ל וכן תרגם אונקלס.

[כז, כז]
ראה ריח בני.
> עי' מש"כ בזכריה א, ט, עה"פ אני אראך, היה לו לומר אני אשמיעך כי לא הראה לו עוד וכו', אפשר כי אראך כמו אשמיעך, כי חוש הראות נשאל לשאר החושים לפי שהוא החזק שבכלם כמו שאמר וכל העם רואים את הקולות ראה ריח בני.

י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ציונים בפי' הרד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אוקטובר 30, 2023 10:06 am

פ' נח

[ט, כ] ונתן בפי נח לקללו כי נביא היה ונתקיימה קללתו, וכ"כ להלן ט, כה קלל כנען ע"י נבואה כי נתקיימה בו קללתו.
וצ"ע דלכאו' משמע דשאר כל אדם אין קללתו מתקיימת.

והעיר ידידי הרב משה מיימון ני"ו דכיוצא בזה מצינו לענין תפילה בפ' וירא (כ, ז) ברס"ג (וכעי"ז פירש הרד"ק בעקבותיו): ואומרו כי נביא הוא – אינו נתינת טעם להחזרת האשה, אלא נימוק למה שאמר ויתפלל בעדך, כלומר: מפני שהוא נביא תפילתו נשמעת.

ואולי כוונתם דנביא תפילתו וקללתו לעולם נשמעת (כמו תפילה בציבור דלעולם נשמעת), אבל שאר כל אדם פעם נשמעת פעם אינה נשמעת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ציונים בפי' הרד"ק בראשית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 30, 2023 10:34 am

י. אברהם כתב:פ' נח

[ט, כ] ונתן בפי נח לקללו כי נביא היה ונתקיימה קללתו, וכ"כ להלן ט, כה קלל כנען ע"י נבואה כי נתקיימה בו קללתו.
וצ"ע דלכאו' משמע דשאר כל אדם אין קללתו מתקיימת.

אזיל כדעת הרמב"ם בסהמ"צ בלאו דלא תקלל חרש, וראה חינוך.

י. אברהם
הודעות: 2990
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ציונים בפי' הרד"ק בראשית

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' נובמבר 16, 2024 7:08 pm

פ' וירא

[כב,א]
והאמת כי הנסיון היה להראות לבני עולם אהבת אברהם השלמה לאל, ולא נעשה לאותם הדורות אלא לדורות הבאים המאמינים בתורה שכתב משה רבינו מפי האל ובסיפוריה שיראו עד היכן הגיעה אהבת אברהם לאל וכו', ובאמת קודם שנכתבה התורה וספוריה היה הדבר הגדול הזה מסור לזרע אברהם יצחק ויעקב כי יצחק מסר ליעקב ויעקב לבניו, ואחר שנכתבה התורה לבני יעקב נתפרסם הדבר בעולם יש מאמינים ויש אין מאמינים. והיום כמה שנים מיום שבטלה עבודת הצלמים והאלילים, מאמינים רוב העולם בתורת משה רבינו ובספוריה, אלא שחולקים עלינו על המצות, שאומרים כי דרך משל נאמרו. ובהאמין רוב בני העולם הספור הגדול הזה הוא עדות גדולה על אברהם אבינו שהיה אוהב האל אהבה שלמה ותמה וראוי לאדם ללמוד ממנו דרך אהבתו.

דברים אלו "מתכתבים" עם דברי הרמב"ם סוף פי"א: "וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו, אינן אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד".

[כב, ב]
ולמה אמר להעלותו במקום רחוק שלשה ימים, ולא אמר לו להעלותו מיד שם במקומו. וזה היה לשתי סבות, האחת להגדיל אהבת אברהם, כי אלו אמר לו העלהו עתה במקומך, היה הדבר פתאם ונבהל לדבר ולא התבונן בו ועשה מצות האל פתאם כמו שצוהו, אבל בהאריכו לו זמן העלותו עד שלשה ימים והיה לו שהות להתבונן בדבר ועם כל זה מהר לעשות רצון האל, זה היה דבר גדול.

כ"כ במורה נבוכים ח"ג פכ"ד: "ומיהר לשחטו לאחר מהלך כמה ימים, לפי שאילו חשב לעשות את זה מיד כאשר בא אליו הצווי היה זה מעשה בהילות ובלבול חושים ללא ישוב דעת מדוקדק, אבל כיון שעשה את זה לאחר כמה ימים משנאמר לו הצווי, הרי היא פעולה מתוך התבוננות ומחשבה נכונה והבחנת אמתת מצותו יתעלה ואהבתו ויראתו".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים