מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

הודעהעל ידי יהודהא » א' ספטמבר 15, 2024 8:52 am

ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

בין 74 המצוות בפרשתינו נמצאות שתי מצוות שמחמת שיבושי המינים - הם, ואיסור אשת אח שבויקרא כרוכים היו במשברים ממלכתיים בבריטניה.
מצוות איסור אשת אח מצווה ר'ב. גירושין תקע'ט, וגם מצוות יבום תקצ'ח.

א.
האפיפיור מסכים.
לפני כחמש מאות שנה, יורש העצר הבריטי ארתור נישא לקתרין [הלא היא בתם של פרדיננד ואיזבלה שחתומים על האינקוויזציה ועל גירוש ספרד] אך הוא נפטר כעבור 5 חודשים בלבד במגיפה.

וכדי שאחיו הנרי השמיני יוכל להתחתן עם אשת אחיו התבקש -והסכים האפיפיור לבטל למפרע את נישואיה הראשונים לארתור- כלא היו, וממילא חדלה להיות אשת אח - ונישואיה להנרי יצאו לפועל.
היינו - הראשון בטל והשני קיים.



ב.
האפיפיור מסרב.
השנה היא 1530, 21 שנים אחרי שהנרי נישא לקתרין, ובנים לא היו לו . ואת הסיבה לכך תלה כעונש על התעלמותו מהאיסור לשאת אשת אח. כנאמר בויקרא "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֵשֶׁת אָחִיו נִדָּה הִוא עֶרְוַת אָחִיו גִּלָּה עֲרִירִים יִהְיוּ." [ויקרא כ,כא]. ולכן ביקש לגרשה ולשאת אישה אחרת. אולם גירושין הם דבר שהוא בלתי אפשרי לפי הנצרות הקתולית. אלא בנסיבות מיוחדות [ הפרטים אינם משנים].

המלך הנרי שנחשב לקתולי אדוק, ניסה למצוא דרך להתגרש מקתרין, ובמשך קרוב לשלוש שנים שקדו גדולי המומחים בתחום הדת והמשפט באנגליה על ספרי החוקים, ובסופן שוגרה לאפיפיור קלמנס השביעי בקשת הגירושים הרשמית.

ג.
ביטול הביטול.
הבקשה כוללת 84 חותמות שעווה של חברי הפרלמנט האנגלי, כמרים וארכיבישופים הקוראים לאפיפיור קלמנס השביעי, להכיר בביטול הנישואים בין הנרי השמיני וקתרינה.

במכתב טוענים הלורדים האנגלים, כי נישואי קתרינה הראשונים לארתור האח המת כן היו תקפים והפסק הקודם על ביטולן בטעות יסודו. וממילא היא נחשבת אשת האח האסורה להנרי - ונישואי הנרי לקתרין בטלים ומבוטלים, ללא צורך בגירושין. ובכך הנרי יכול לשאת אישה אחרת כרצונו.
היינו - הראשון קיים והשני בטל.

אולם האפיפיור קלמנס השביעי סירב לאשר את הבקשה להפקיע את נישואיו לקתרין ולא ביטל הנישואים של המלך לקתרין. וממילא עיכב את הנישואין. - אך הנרי לא ויתר. המלך, שהיה נואש לאתר הצדקה דתית לביטול הנישואים שלו עם קתרין , פנה גם למלומדים דתיים וגם יהודים למציאת עילה שתאפשר את נישואיו החדשים ללא צורך בגירושין. כשהדיון נסוב סביב איסורי אשת האח,גירושין, ודיני הייבום שבתורה.

צילום מסך 2024-09-15 085130.png
צילום מסך 2024-09-15 085130.png (482.83 KiB) נצפה 508 פעמים
בתערוכה של כתבי עת יהודיים עתיקים שערכה הספרייה הבריטית.נחשף מכתבו של הרב יעקב רפאל.

ד
מחפש רבנים.
אבל אין רבנים באנגלייה. ולמה ?
בגלל גירוש היהודים שגזר המלך אדוארד הראשון על היהודים ב-1290. היינו 250 שנה קודם לסיפור הנוכחי. ויועציו של המלך נאלצו לחפש ולמצוא מעבר לים באיטליה את הרב האיטלקי יעקב רפאל ממודינא.

הוא התבקש לתת את חוות דעתו או נכון יותר קיווו שימצא פירצה דתית על פי התורה לביטול נישואיו של המלך לקתרין מאראגון, אולם ללא הועיל שכן בתשובתו של הרב יעקב רפאל, כתב כי על פי התורה לא ניתן לבטל את נישואיו של המלך למלכה קתרין". שכן מצוות ייבום גוברת על איסור אשת אח – והפריך את הטענות של יועצי הנרי על האפשרות הדתית לבטל את הנישואים.

סוף הסיפור - המלך הקים פלג חדש הנצרות האנגליקנית והעמיד את עצמו בראש הכנסייה האנגליקנית שאישרה את נישואי ארתור האח הראשון וממילא הפקיעה את נישואי אחיו הנרי לקתרין- והותר לו להינשא לאשה האחרת ללא גירושין.

ה.
תסבוכת גירושין 2.

אחרי מאות שנים - ושוב בשל עיוות ושיבוש של דיני גירושן ואיסורי עריות, מלך אנגלייה אדוארד השמיני הודיע על ויתורו על כתר המלכות .

היה זה בשנת 1936 בעת שנוצר משבר חוקתי באימפריה הבריטית כאשר המלך אדוארד השמיני הציע נישואים ל ו. ס. שהיתה גרושה. דבר שמנוגד לחוקי הכ. האנגליקנית שאינה מאפשרת לגרושים וגרושות להינשא מחדש כל זמן שבני זוגם לשעבר עדיין היו בחיים.

גם כאן היו סערות וויכוחים איומים, ולחצים - פוליטיים דתיים וחברתיים.אולם במקרה זה בשונה מהעבר המלך הפסיד, ובלית ברירה - אך כתוצאה מבחירתו לשאת את הגרושה נאלץ אדוארד, לוותר על הכס ובדצמבר 1936. עלה לכס המלוכה במקומו אחיו אלברט, שהוכתר למלך ג'ורג' השישי. ובכך שונתה שושלת מלכי אנגלייה לאחיו גורג' לבתו אליזבת ולמלך הנוכחי צ'ארלס.

בלי הפליות - והעומר לגולגלולת בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' ספטמבר 15, 2024 1:38 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: ר' יהודה אריה ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 15, 2024 9:39 am

https://www.zman.co.il/175996/popup/

לא יהודה אריה.

יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

הודעהעל ידי יהודהא » א' ספטמבר 15, 2024 10:34 am

נחפזת- נכשלת [אני].
כשכותבים בשלבים ללא עריכה סופית - השגיאות קופצות לראש תרתי משמע.
בתוך הכתבה עצמה מעיקרא נכתב השם הנכון "יעקב רפאל" מספר פעמים.
ואת הטעויות שבראש - תיקנתי בזכותך.
תודה
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' ספטמבר 15, 2024 2:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1531
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

הודעהעל ידי יהודהא » א' ספטמבר 15, 2024 2:49 pm

אֵיפָ֖ה ,אֵיפֹ֖ה, אֵפֹ֖וא, = כלאיים לשוניים ?

א.
* 40 פעם בתנך ביוד בניקוד קמץ "וְהָעֹ֕מֶר עֲשִׂרִ֥ית הָאֵיפָ֖ה הֽוּא׃ וזו ההופעה הראשונה, וכולם במובן של מידת נפח. שם עצם.
ומכאן "דברים כה, יד: לֹא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּבֵיתְךָ֖ אֵיפָ֣ה וְאֵיפָ֑ה גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה׃

* ועשר פעמים בניקוד חולם "הַגִּֽידָה־נָּ֣א לִ֔י אֵיפֹ֖ה הֵ֥ם רֹעִֽים׃" ורובם במובן של היכן. תואר הפועל.

ובנוסף 11 פעמים בלי יוד -עם ו' .אבל עם\ בלי אלף בסופה. ובניקוד חולם. משמש כמילת קישור\חיבור. כגון : וּלְכָ֣ה אֵפ֔וֹא מָ֥ה אֶֽעֱשֶׂ֖ה בְּנִֽי׃ ]בראשית].

ב.
אז נכון שאלו המחליפים בין אֵיפֹ֖ה, ל אֵפֹ֖וא יש להם על מה להסתמך כי כך מצאנו גם בחזל רשי אב'ע, ורדק הסוברים שמדובר במילה אחת בעלת כתיבים שונים. אחרים חולקים.
[ראה כאן - עמוד שני במובאה של 'זקן ששכח' מפרי עטו של אוריאל פרנק
viewtopic.php?f=7&t=755&start=40]

אבל הכותבים על הפליות ומשתמשים בניב : אֵיפֹ֥ה ואֵיפֹ֥ה. או אֵפ֔וֹא - שגיאה היא שכן מקור הביטוי הוא
בפרשתינו [דברים כה, יד ] לֹא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּבֵיתְךָ֖ אֵיפָ֣ה וְאֵיפָ֑ה גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה׃
כאשר לקנייה הוא משתמש במידה אחת ולמכירה הוא משתמש בשנייה.

ובמקרה זה דווקא יש יתרון לדוברי העברית כיוון שצליליהם שונים אֵיפָ֣ה \מידה נשמע כמו פתח של האשכנזים, ואֵיפֹ֥ה\היכן נשמע כמו קמץ אשכנזי.
אבל אצל האשכנזים שתיהן נשמעות אותו דבר - כקמץ. והבלבול בין אֵיפָ֣ה \ אֵיפֹ֖ה הוא איפוא רב יותר.

בגולה
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: ר' יעקב רפאל ממודנה נגד הנרי השמיני. כי תצא.

הודעהעל ידי בגולה » ב' ספטמבר 16, 2024 9:55 pm

נפלא ביותר!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים