מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איורים - מאחזי עיניים - עקב.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איורים - מאחזי עיניים - עקב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אוגוסט 20, 2024 9:28 pm

תשפד.
איורים - מאחזי עיניים.

* אחד או שניים ?
* זה \ ליד זה - או על זה.
* כספר פתוח או סגור.

א ." שני "
בדברים מופיעים 8 פעמים הביטוי "שני ה\לוחות". מהם 6 פעמים בפרשת עקב .
[ובחומש שמות עוד 5 פעמים].

אבל למה הכוונה?
האם הכוונה ללוח אבן אחד שעליו היה הכתב ערוך בשני טורים כמופיע באיורים הרגילים ?
או אולי בכלל היו אלה שני לוחות אבן נפרדים ממש\ לגמרי. שאכן נחצבו מאבן אחת
אך אח"כ חילקוה לשניים.

ולכאורה ריבוי ההדגשים בפרשת עקב לאורך כל הפרשה על "שני לוחות" באים לומר לנו שאכן נפרדים היו. אם כי כנראה שמשה רבנו אחזם בצמידות וגם אח"כ בארון מונחים היו בצמידות.

ב. בסמוך או מעליו.
ועדיין לא ברור לנו האם שתי הלוחות הוחזקו \ומונחים היו פרוסים זה צמוד לזה.
או אולי היו מונחים זה על גבי זה כדפי ספר סגור ?
המפרשים ישנם רבים המהססים ומתבלבלים בכך ומספקים תשובות שונות בשל האיורים הנפוצים .- למרות הראיות שנפרדים היו כפי שמודגש בפרשה.
[ראה דיון כאן viewtopic.php?t=23385].


חלק מהדיונים והטיעונים נסובו על ציורים ותיאורים של הלוחות שההסתמכות עליהם מפוקפקת מאוד. שכן רובם אינם של יהודים. אבל ישנם גם תיאורים מספרות יהודית - ועדיין קשה להביא ראייה ממציירי הגדות או מהאומנים שבנו את ארונות הקודש או מרוקמי פרוכות.

ג. ידיים מוכיחות.
אחת ההוכחות החותכות הם מהרשי בב"ב יד ע"ב.
גמרא:וְרַבִּי מֵאִיר הַאי מִצַּד אֲרוֹן מַאי עָבֵיד לֵיהּ הַהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ דְּמִתְּנַח לֵיהּ מִצַּד וְלָא מִתְּנַח בֵּינֵי לוּחֵי וּלְעוֹלָם בְּגַוֵּיהּ מִן הַצַּד...
וברש'י - דמנח ליה מצד - אצל הכותל ולא בין שני הלוחות:
משמע שנפרדים היו !

ידיים שאינן מוכיחות.
הגדת סרייבו מתן תורה - 1350. לוחות מחוברים כפי הציורים השכיחים.
צילום מסך 2024-08-20 204146.png
צילום מסך 2024-08-20 204146.png (1.31 MiB) נצפה 485 פעמים


הגדת ראשי הציפורים מתן תורה. משנת 1300 ,והציור שונה שכן הלוחות נפרדים וכל אחת אחוזה ביד נפרדת. וכך הוא גם בציור מוקדם יותר מ 1260 הדומה לנ'ל במחזור מאשכנז בבודליאנה אוקספורד.
צילום מסך 2024-08-20 204041.png
צילום מסך 2024-08-20 204041.png (409.23 KiB) נצפה 485 פעמים


ד.
וואס פארשטייט א גוי צו אידישע תורה.
ואילו האמן האיטלקי המפורסם - מיכלאנג'לו 1475-1564 בפסלו "משה". שם בידו הימנית שני לוחות צמודות כדפי ספר זה לזה.
גם בציורו של המפורסם רמברנדט "משה ולוחות הברית " המונפות בידיו למעלה הן שני לוחות מופרדות לחלוטין.
צילום מסך 2024-08-20 205050.png
צילום מסך 2024-08-20 205050.png (280.73 KiB) נצפה 485 פעמים


ועודמהעבר על פרשת עקב כאן -
כמה ארונות היו ? 1.2.3.
viewtopic.php?f=46&t=62579&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' אוגוסט 27, 2024 2:39 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איורים - מאחזי עיניים - עקב.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוגוסט 22, 2024 9:37 am

נושא זה כבר עלה בארוכה
בhttps://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=23385
ובקישור שהביא דרומי -בתגובה אחת שלפני האחרונה יש מאמר ארוך ולהלן ציטוטים משם:

כספר סגור ?
נכון יש דעה כזו.


....המיוחד בשיטתו של המדב"ר ( על פי פירושו של הרבי (חבד)- ) שהוא סובר שהלוחות כולם היו מונחות בארון
כספר סגור, כלומר כל ד' הלוחות היו מונחות כשפניהם אחד אל השני, צמודות לגמרי האחד אל זולתו ! ובלשונו: "הלוחות השלמות והלוחות השבורות על צידיהן היו מונחין, לפי שלא היו עבות אלא שלשה טפחים"!...

...ובצמידות הכי גדולה, כששני הלוחות אחד מחובר לשני (כספר סגור), ובאופן זה היו הלוחות עומדות (או שוכבות) בארון,...
...! ואין דרך אחרת להניחם בארון אלא כשהם בבחינת "פניו איש אל אחיו",..., וזאת משום שהלוחות "על צידיהן היו מונחים", קרי היו כספרים סגורים ו'מצומדים',...

ובהמשך שם מנסים להסביר בדרך זו - ובצורה מעניינת את הדרך בה נוצרה הטעות שעשו את ראשי הלוחות בצורה מעוגלת של, עיין שם
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' אוגוסט 22, 2024 7:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איורים - מאחזי עיניים - עקב.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוגוסט 22, 2024 6:08 pm

תשפד -לשון, פרשת עקב.
מכתבים -וזיקוקים.
מספר -לאיגרת. וממנה למכתב וההמשך בגלויה - והלאה למייל...המשיכו.

א.
מכתב.
במובן של כְּתָב, כְּתִיבָה.
דברים י, ד
וַיִּכְתֹּ֨ב עַֽל־הַלֻּחֹ֜ת כַּמִּכְתָּ֣ב הָרִאשׁ֗וֹן אֵ֚ת עֲשֶׂ֣רֶת הַדְּבָרִ֔ים..

ובשמות עוד פעמיים [ ובנך עוד 5]
שמות לב, טז
וְהַ֨לֻּחֹ֔ת מַעֲשֵׂ֥ה אֱלֹהִ֖ים הֵ֑מָּה וְהַמִּכְתָּ֗ב מִכְתַּ֤ב אֱלֹהִים֙ ה֔וּא חָר֖וּת עַל־הַלֻּחֹֽת׃
שמות לט, ל
וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת־צִ֥יץ נֵֽזֶר־הַקֹּ֖דֶשׁ זָהָ֣ב טָה֑וֹר וַיִּכְתְּב֣וּ עָלָ֗יו מִכְתַּב֙ פִּתּוּחֵ֣י חוֹתָ֔ם..

ב.
ופעם אחת במובן דף כתוב = מכתב בשפתינו.
בדברי הימים ב כא, יב
וַיָּבֹ֤א אֵלָיו֙ מִכְתָּ֔ב מֵֽאֵלִיָּ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹ֑ר כֹּ֣ה..= דף כתוב.

ואיך נקרא מכתב בד'כ בתנך ? "איגרת" שמופיע 10 פעמים , כך באסתר נחמיה ובדבה"י.

ג.
קפד ראשו.

עם השנים את מקום הספר ..החתום.. והגלוי .. שבירמיהו לב. נהחליפו מכתבים בתוך מעטפה. ואח'כ מכתבים ללא מעטפה[גלויה] שבאו לעולם רק לפני כמאתיים שנה. אלא שלא כך היה השם המקורי שלה . אלא כינויה היה -
"איגרת גלויה" ועם הזמן נתקצרה ל 'גלויה' בלבד.

וגם היא התקצרה , לא בשמה אלא בתפוצתה.
שימושים רבים היו לה ורבים רבים שלחו גלויות "שנה טובה", גלויות נוף ואחרות. עד שהטכנולוגיה ייתרה אותם.
ומשלוחן הלך וחדל, דלל ובטל. בגלל -
המברק שעובר במהירות הבזק, האימייל- שנשלח דרך ה הִמְּל [השמיים].
ושאר אמצעי התקשורת האלקטרוניים.

ד.
מכות - גלויות.

גלויית שנה טובה עם מלקות.
מהשטעטל שלי באוקראינה.
צילום מסך 2024-08-22 174328.png
צילום מסך 2024-08-22 174328.png (642.66 KiB) נצפה 356 פעמים


ה.
זיקוקים מנין
-
מהפטרת עקב ישעי' נ' י'א.
(יא) הֵ֧ן כֻּלְּכֶ֛ם קֹ֥דְחֵי אֵ֖שׁ מְאַזְּרֵ֣י זִיק֑וֹת.. [ זיקות \ זיקים \ זיקוקים. ואב'ע פירש: שביבים].

רש'י.
מאזרי זיקות – מחזיקי זיקות הן גצים וגחלי אש הנזרקים בקלע.
ויש לו דוגמא בלשון (תלמוד: כך וכך זיקתא פסיקי לן (בבלי ב'מ צ״ד.), [ארמי: זיקוקין דנור
(בבלי חולין קל״ז:),] פרונדיילייש.
וכן כְּֽ֭מִתְלַהְלֵהַּ הַיֹּרֶ֥ה זִקִּ֗ים ..׃ (משלי כ״ו:י״ח),

ו.
נקפד ראשו.

סליחה - הרי יש עוד נוספים,
הנה -
נחום ג, י
וְעַל־נִכְבַּדֶּ֨יהָ֙ יַדּ֣וּ גוֹרָ֔ל וְכׇל־גְּדוֹלֶ֖יהָ רֻתְּק֥וּ בַזִּקִּֽים׃
תהילים קמט, ח
לֶאְסֹ֣ר מַלְכֵיהֶ֣ם בְּזִקִּ֑ים וְ֝נִכְבְּדֵיהֶ֗ם בְּכַבְלֵ֥י בַרְזֶֽל׃
איוב לו, ח
וְאִם־אֲסוּרִ֥ים בַּזִּקִּ֑ים יִ֝לָּכְד֗וּן בְּחַבְלֵי־עֹֽנִי׃

נכון אבל כל אלה הם "אזִקִּ֑ים" שלשלאות והאות אלף נפלה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איורים - מאחזי עיניים - עקב.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 27, 2024 1:15 am

יהודהא כתב:אבל למה הכוונה?
האם הכוונה ללוח אבן אחד שעליו היה הכתב ערוך בשני טורים כמופיע באיורים הרגילים ?
או אולי בכלל היו אלה שני לוחות אבן נפרדים ממש\ לגמרי. שאכן נחצבו מאבן אחת
אך אח"כ חילקוה לשניים.

ולכאורה ריבוי ההדגשים בפרשת עקב לאורך כל הפרשה על "שני לוחות" באים לומר לנו שאכן נפרדים היו. אם כי כנראה שמשה רבנו אחזם בצמידות וגם אח"כ בארון מונחים היו בצמידות.

ב. בסמוך או מעליו.
ועדיין לא ברור לנו האם שתי הלוחות הוחזקו \ומונחים היו פרוסים זה צמוד לזה.
או אולי היו מונחים זה על גבי זה כדפי ספר סגור ?
המפרשים התחבטו בכך - ורוב הראיות נוטות שנפרדים היו כפי שמודגש בפרשה. אך טענות והוכחות ישנם לכאן ולכאן.
אודה למי שימציא מקורות.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איורים - מאחזי עיניים - עקב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אוגוסט 27, 2024 1:51 am

עושה חדשות כתב:
יהודהא כתב:אבל למה הכוונה?
המפרשים התחבטו בכך - ורוב הראיות נוטות שנפרדים היו כפי שמודגש בפרשה. אך טענות והוכחות ישנם לכאן ולכאן.
אודה למי שימציא מקורות.

---------------------------------------------------------
הערתך מתקבלת ועקב כך תוקן המקור כדלהלן-
[ [המפרשים ישנם רבים המהססים ומתבלבלים בכך ומספקים תשובות שונות בשל האיורים הנפוצים .- למרות הראיות שנפרדים היו כפי שמודגש בפרשה.]

מ"מ עיין כאן - בהתלבטות בעניין -
viewtopic.php?t=23385
והמסקנה היא שאכן שהיו שניים.

וכן יש שם הפניות נוספות כמו לספר הזכרון לרבי משה ליפשיץ , לתורה שלמה ,
ולזו של דרומי בהודעה שלפני אחרונה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים