מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי אריה הכהן » ו' אוגוסט 02, 2024 3:22 pm

האם דיבור על כך היכן שהוא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 04, 2024 1:00 am

כמדומני שרש"י כותב באיזשהו מקום שנס אל מחנה לויה

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » א' אוגוסט 04, 2024 7:45 am

אריה הכהן כתב:האם דיבור על כך היכן שהוא.


המשך חכמה מוכיח שלא היה, כי בכו את אהרן כל בית ישראל, ואם היה רוצח בשגגה, הוא לא היה בוכה, כי כעת מיתת אהרן אפשרה לו לחזור הביתה סוף סוף.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 04, 2024 9:52 am

ונתנו ידידים כתב:כמדומני שרש"י כותב באיזשהו מקום שנס אל מחנה לויה

זוהי דרשת חז"ל על "ושמתי לך מקום" (ריש פרשת משפטים).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 04, 2024 9:53 am

מטה עז כתב:
אריה הכהן כתב:האם דיבור על כך היכן שהוא.

המשך חכמה מוכיח שלא היה, כי בכו את אהרן כל בית ישראל, ואם היה רוצח בשגגה, הוא לא היה בוכה, כי כעת מיתת אהרן אפשרה לו לחזור הביתה סוף סוף.

א. שמא הרוצח מת לפני אהרן?
ב. מי אמר שכולם בכו בלבב-שלם? שמא היתה בכיה מעורבת במעט שמחה?

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי לענין » א' אוגוסט 04, 2024 10:54 pm

מכות י’’ג א’.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 04, 2024 11:04 pm

לענין כתב:מכות י’’ג א’.

לא מצאתי שם שום דבר שקשור לאשכול זה.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי לענין » א' אוגוסט 04, 2024 11:14 pm

סליחה טעיתי
י’’ב ב’.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוגוסט 05, 2024 1:02 am

אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוגוסט 05, 2024 8:12 am

ענ'י לעצמי כתב:אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.


המשך חכמה אומר בפירוש שלא היה רוצח בשוגג במדבר במשך כל ה40 שנה.
יש לכם קושיה נחמדה עליו, וכבר הקשו אותה רבים לפניכם (עיין 'דרך שיחה' להגרח"ק ועוד ספרים באוצר).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 05, 2024 9:06 am

הוא מוכיח דברים מקושיא נחמדה, ואנחנו אומרים שיש לה תירוצים נוספים, ועל כן אין זו הוכחה...

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוגוסט 05, 2024 9:11 am

עזריאל ברגר כתב:הוא מוכיח דברים מקושיא נחמדה, ואנחנו אומרים שיש לה תירוצים נוספים, ועל כן אין זו הוכחה...


ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 05, 2024 9:21 am

מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

הגזמת!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 05, 2024 12:09 pm

מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

ואולי עדיף להשאיר את דברי הגמרא כפשוטם?
מדוע הוא עדיף יותר?

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוגוסט 05, 2024 2:38 pm

ונתנו ידידים כתב:
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

הגזמת!


אולי…
אבל הזכרת לי מה שכתוב על רבי חיים שמואלביץ זצ״ל
קבצים מצורפים
image.jpeg
image.jpeg (248.29 KiB) נצפה 810 פעמים

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוגוסט 05, 2024 2:39 pm

עזריאל ברגר כתב:
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

ואולי עדיף להשאיר את דברי הגמרא כפשוטם?
מדוע הוא עדיף יותר?


הנה תירוץ אחד נחמד, מני רבים, על הערתך על דברי רבי מאיר שמחה זצ״ל
קבצים מצורפים
image.jpeg
image.jpeg (165.66 KiB) נצפה 810 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 05, 2024 4:01 pm

בני ישראל חזרו למקומות בהם נקברו הרוצחים בשגגה במהלך 40 השנה כדי להעביר אותם מהמקום שבו היה בעבר "מחנה לויה" למקומות אחרים?!
ואף את"ל שכן - האם השמחה הזאת מבטלת את הבכי על מות אהרן?!
אפשר עוד לדון הלוך-ושוב בקושיות ותירוצים דחוקים, ואפשר להעדיף את פשטות הסוגיא "שהיו ישראל מגלין במדבר", ולומר בפשטות שבוודאי היו כאלו שהרוויחו משהו בפטירת אהרן (לדוגמא בנו אלעזר שהתמנה לכהן גדול), ולא היתה בכייתם בלב-שלם.

הלכה פסוקה היא שהשומע שמת אביו וירשו - מברך דיין האמת וגם הטוב והמטיב או שהחינו על הירושה, ואחר כך מתיישב לאבלות של "שלשה לבכי, שבעה להספד, שלושים לתספורת" וכו'. קמ"ל שלא כל בכיה חייבת להיות בלב שלם!

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוגוסט 05, 2024 8:10 pm

עזריאל ברגר כתב:בני ישראל חזרו למקומות בהם נקברו הרוצחים בשגגה במהלך 40 השנה כדי להעביר אותם מהמקום שבו היה בעבר "מחנה לויה" למקומות אחרים?!
ואף את"ל שכן - האם השמחה הזאת מבטלת את הבכי על מות אהרן?!
אפשר עוד לדון הלוך-ושוב בקושיות ותירוצים דחוקים, ואפשר להעדיף את פשטות הסוגיא "שהיו ישראל מגלין במדבר", ולומר בפשטות שבוודאי היו כאלו שהרוויחו משהו בפטירת אהרן (לדוגמא בנו אלעזר שהתמנה לכהן גדול), ולא היתה בכייתם בלב-שלם.

הלכה פסוקה היא שהשומע שמת אביו וירשו - מברך דיין האמת וגם הטוב והמטיב או שהחינו על הירושה, ואחר כך מתיישב לאבלות של "שלשה לבכי, שבעה להספד, שלושים לתספורת" וכו'. קמ"ל שלא כל בכיה חייבת להיות בלב שלם!


תירוציו ״הדחוקים״ של ר״ח קנייבסקי זצ״ל, לבאר דברי רמ״ש זצ״ל.
קבצים מצורפים
IMG_4330.jpeg
IMG_4330.jpeg (7.17 MiB) נצפה 777 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 05, 2024 8:18 pm

מה רוצה מעלתו, הוא בסה"כ בא לתרץ את דעת המשך חכמה שלא להשאיר אותו עצמו לשיטתו בקושיא. זה לא אומר שמוכרחים לקבל את הדברים, כלומר להעדיף את התירוצים האלה מאשר לסבור אישית דלא כמשך חכמה, כל שכן כשיש גמרא שפשטותה לא כך.
וכי בגלל שהמשך חכמה אמר מה שאמר בטלה כל אפשרות לסבור אחרת? וכי מעולם לא הבין שום איש מישראל אחרת [ואם הבין אחרת - בהכרח טעה]?

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

הודעהעל ידי מטה עז » ד' אוגוסט 07, 2024 9:58 am

מטה עז כתב:
ענ'י לעצמי כתב:אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.


המשך חכמה אומר בפירוש שלא היה רוצח בשוגג במדבר במשך כל ה40 שנה.
מעיון בספרים יש שהקשו על רבי מאיר שמחה את הקושיות שהוזכרו כאן, ועוד הקשו שאם היה למשה רבנו דין כהונה בכל ה40 שנה הרי שבלאו הכי לא היה חוזר הרוצח למקומו במיתת אהרן, כמבואר במכות שחוזר רק במיתת כל הכהנים הגדולים שבדורו. הרב שטיינמן זצ"ל כותב שמסתמא אם היה רוצח בשוגג במדבר, היה כתוב על זה בתורה (?) ולכן נראה לו כדברי רמ"ש.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים