מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תוקפם של מצוות טומאה -כיום.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

תוקפם של מצוות טומאה -כיום.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 11, 2024 5:59 pm

א.
חובה, ראוי ,לא תקף.
למסכת הגדולה בשס ובה 30 פרקים "כלים" שעוסקת בדינים הללו, אין תלמוד בבלי ולא ירושלמי.
וכך גם בשאר סדר טהרות מלבד נידה.
גם בספרי הגאונים והראשונים לא דנו בהם להלכה, יוצא הכלל בכך הוא הרמבם שכללם כמו גם שאר ההלכות שכיום אינם הלכה למעשה.
ובעצם מעל 1800 שנה שדיני טומאה אינם הלכה למעשה. [מלבד לכוהנים ונשים].

אבל אפשר שלחלק מהמפרשים יש מקום לדון בהם למעשה גם כיום, אם כהמלצה לאנשי מעלה
וי"א אפילו כחובה.


ב.
ממניין המצוות ?
לרמבם ולחינוך.
מצוה שצח - לפסוק טומאת מת
חוקת.
מִצְוַת טֻמְאָה שֶׁל מֵת – שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לְהִתְנַהֵג בְּעִנְיַן טֻמְאַת מֵת כְּמוֹ שֶׁצִּוְּתָה אוֹתָנוּ הַתּוֹרָה עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יט יד) זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל כָּל הַבָּא אֶל הָאֹהֶל וְכָל אֲשֶׁר בָּאֹהֶל יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים. ...

וּבְסֵדֶר וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי בְּמִצְוַת טֻמְאַת שְׁמֹנָה שְׁרָצִים (מצוה קנט), תִּרְאֶה כָּתוּב גַּם כֵּן כִּי הָרַמְבַּ"ן זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה יַחְלֹק עַל הָרַמְבַּ"ם זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁלֹּא לַחְשֹׁב כָּל דִּינֵי הַטֻּמְאוֹת בְּחֶשְׁבּוֹן הַמִּצְוֹת, וְנִמּוּקוֹ עִמּוֹ.

דין טומאת מת היא מצווה -לרמבם.
ובמצווה קנט כתב החינוך-
..וְנוֹהֶגֶת בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן בִּזְכָרִים וּנְקֵבוֹת. לְעִנְיָן שֶׁכָּל שֶׁנִּטְמָא בִּשְׁרָצִים נִקְרָא טָמֵא, וְלֹא יַעֲלֶה מִטֻּמְאָה עַד שֶׁיִּטְבֹּל בַּמַּיִם כְּדִינוֹ.

וּמִכָּל מָקוֹם, עַכְשָׁו שֶׁאֵין לָנוּ בַּעֲוֹנֹתֵינוּ לֹא מִקְדָּשׁ וְלֹא טָהֳרוֹת. אֵין לָנוּ לִמְנוֹתָהּ בְּחֶשְׁבּוֹן מִצְוֹת הַנּוֹהֲגוֹת. וּמִי שֶׁמִּטַּמֵּא אֲפִילּוּ לְדַעַת בְּכָל זְמַן, אֵין עָלָיו חֵטְא בָּזֶה, אֶלָּא שֶׁאֵינוֹ רַשַּׁאי לִגַּע בַּקֳּדָשִׁים עַד שֶׁיִּטְהַר. וּמִכָּל מָקוֹם יֵשׁ לְכָל מֵבִין לְהַרְחִיק הַטֻּמְאָה, כִּי הַנֶּפֶשׁ מִתְעַלָּה בְּטָהֳרָה.

לרמבן אינה במניין המצוות.
ואין איסור להיות בטומאה. ואין עליו מצווה להיטהר.
וְכָתַב הָרַמְבַּ"ן זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁאֵין לָנוּ לַחְשֹׁב בְּמִנְיַן הַמִּצְוֹת כָּל דִּינֵי הַטֻּמְאוֹת. וּבְסֵפֶר הַמִּצְוֹת שֶׁלּוֹ (בסהמ"צ עשה צו) כָּתַב טַעַם נָכוֹן לִדְבָרָיו, ...
..., שֶׁהַשֵּׁם מְנָעָנוּ מֵעֲשׂוֹת הַדְּבָרִים בְּטֻמְאָה וְנִשְׁאַר עָלֵינוּ לְהוֹדִיעֵנוּ אֵיזֶה דָּבָר הוּא הַטֻּמְאָה, וְאָמַר שֶׁהִיא נְגִיעַת הַמֵּת וְהַשְּׁרָצִים וְזוּלָתָם כָּל הַנִּזְכָּרִים בַּתּוֹרָה. וְשֶׁאֵין לָנוּ לִמְנוֹתָן בֶּאֱמֶת מִצְוֹת בִּפְנֵי עַצְמָן.
לרמבן: אין איסור לאדם להיותו טמא - וכו"כ אין לו חיוב להיטהר.]

ג.
ומה שנאמר בויקרא יא כח.
מִבְּשָׂרָם֙ לֹ֣א תֹאכֵ֔לוּ וּבְנִבְלָתָ֖ם לֹ֣א תִגָּ֑עוּ טְמֵאִ֥ים הֵ֖ם לָכֶֽם׃
וברמב״ן: אינה אזהרה לאסור לנו הנגיעה, והענין לומר שיחשוב כל נוגע בהם שהוא טמא ויזהר מן המקדש ומן הקדשים,.. אבל אין הנגיעה נמנה בלאו שאין הנוגע בנבילה ברגל מן הלוקין את הארבעים.

ומה שאמרו חייב אדם לטהר עצמו ברגל מצוה מדברי סופרים ואין בזה מן התורה עשה או ל״ת זולתי מצות העליה, או שיהיה אסמכתא ...

אב"ע תמוה.
אבל באבע- לכאורה חוב ומצווה.
ובנבלתם לא תגעו – והכתוב לא הזכיר: הנוגע שיטמא עד הערב, רק מדברי קבלה ידענו זה.
והנוגע בזדון יש עליו מלקות, כי הוא עבר על לא תעשה.
וכתב כן גם בספרו יסוד מורא אלא ששם כתב שאין חייבין עליו מלקות.
[למתרצים את האבע -ראה בהמשך.]

ד.
נגיעה מותרת ,מסחר אסור.
ובמשך חכמה - הסביר גם בפשט.
מבשרם לא תאכלו ובנבלתם לא תגעו – פירוש כמו שנקרא עסק משלח יד, כן נקרא בשם מגע, ופירוש שלסחור אסור בנבלתם. ודוקא מחיים, שאינם עומדים לאכילה מותר כמבואר בירושלמי הביאוה תוספות ב״ק דף פ״ב ע״ב.

רק בג' רגלים.
ובזמן הבית.
ובשאגת אריה [ישנות סז] שלפי הסבר הרמבם למצווה זו ,שנועדה לאפשר קיום מצוות הרגל בזמן הבית. ולכן נהג רק בג' רגלים שיש בהם מצוות עלייה לרגל . אבל לא בר"ה ובכיפורים .
ואילו בזמה"ז - אינו נוהג כלל.

ה,
יש תמיד מצווה.
אולם לדעת הצלח[ביצה יז]אין מצווה זו קשורה למקדש. אלא מצווה זו נהגה בכל החגים כולל ר"ה וכיפורים. וכן נוהגת גם כיום כשמקדש חרב. וזאת כיון שטעם מצווה זו שכבימים מרוממים אלה יש לכל אדם להשתדל להיות טהור בגופו כדי להתעלות ברוחניות בנפשו.

הפשט ללמד בא "מומלץ -ואינו חובה".
וכן משמע בהכוה"ק
..בנבלתם לא תגעו – רבותינו אוקמי הך קרא ברגל דוקא, אבל בלא זה אין ישראל מוזהר על מגע נבלה (ערש״י),
אמנם זהו מעיקר הדין, אבל מדרך הפרישות צריך כל אדם להפריש עצמו מן הטומאה בכל זמן כמאמרם קדש עצמך במותר לך הנכלל במאמר קדושים תהיו לדעת הרמב״ן שם בפירושו,

זה נ״ל בטעם סתימת הלשון באמרו בדרך כלל ובנבלתם לא תגעו ולא הבדיל בין זמן לזמן, .

ועיין במשנה למלך (פט״ז מטומאת אוכלין היו״ד) דאחרים חולקים עם ת״ק, דלת״ק ובנבלתם לא תגעו ברגל, ולאחרים אין חלוק בין רגל לשאר ימות השנה,

ובתנא דבי׳ אליהו (ח״א פט״ו) והתקדשתם והייתם קדושים מכאן היה ר״ג אוכל חולין בטהרה, אמר לא לכהנים בלבד נתנה קדושה מסיני אלא לכל ישראל שנאמר דבר אל כל עדת בני ישראל קדושים תהיו, והובא בילקוט כי תשא סוף רמז שפ״ו, עתוס׳ חולין ב׳ בד״ה טמא.

וכן בר"י בכור שור כתב-
..ובנבלתם לא תגעו – עצה טובה. ואינה אזהרה ..

ועל הטומאה: מהותה ומטרתה .
נכתב בעבר כאן -
viewtopic.php?f=46&t=59202&hilit=%D7%98%D7%95%D7%9E%D7%90%D7%94
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 12, 2024 2:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: תוקפם של מצוות טומאה -כיום.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 11, 2024 11:11 pm

האב"ע -והכוזרי.

האב"ע.
מפרשי האבע חלוקים בדעותיהם איך להסביר את דעתו של האבע הנוגדת את חזל בר"ה טז שקבעו:
כי הכתוב מדבר רק ברגלים שאז חייב כל אדם לטהר עצמו, אבל בכל ימות השנה אין איסור להיטמא.

1. ויש שהסבירו שמשפט זה מקושר ושייך לדברי האבע בפסוק שאחריו, וז"ל " ואם רדפנו אחרי הכתוב לבדו בלי העתקה [דעת חזל] ....
היינו שהפשוטו של מקרא - הוא כפי שכתב. אולם קיבלנו מחזל אחרת שרק ברגלים וכו. ודעתם היא הקובעת את הפירוש הנכון.
היינו שבסה"כ יש לפסק את הכתוב בצורה שונה.

2. ויש הסוברים שבאחת ההעתקות נשמטו כאן המילים "שזו דעת הקראים". כפי שאכן מצטטם בפירושו פעמים רבות כדי לחלוק עליהם ולהכחישם.

3. הכוזרי.
ככל הכיתות שהופרשו מהיהדות: הקראים השומרונים והאיסיים וכ"ו, בהתכחשותם לתושב"ע יצרו דיני טומאה מחמירים ביותר [טבלו גם לאחר עשיית צרכים] - וכבר בכוזרי מצאנו התייחסות לכך:

ומצאנו שהכוזרי מגיב לדברי מלך כוזר: שצידד בעמדה הקראית, באומרו:
"טובה בעיני דרך הקראים להיזהר מן הטומאות".

על כך משיב ה"חבר":
..הטומאה והקדושה הם שני דברים העומדים תמיד זה מול זה: לא ימצא האחד מהם כי אם בהמצא חברו, ומקום שאין קדושה – אין טומאה. הטומאה אינה כי אם עניין האוסר על בעליו לנגוע בדבר מן הדברים שבקדושה... ורוב הדברים האלה תלויים היו בשכון השכינה בתוכנו, אולם כיום חסרנוה...
....

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: תוקפם של מצוות טומאה -כיום.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 12, 2024 4:21 pm

לא רק... גם אחרי...
כתב לי א,מ,כ.
אף בימי התנאים והאמוראים בני ארץ ישראל שאחר חורבן הבית נהגו את כל הלכות טומאה וטהרה וזאת משום אכילת תרומה של כהנים שנהגה אצלם. ודבר זה מוכח בהרבה מקומות.

תשובה חלקית-

צודק .
אלא -מה שכתבתי הוא כללי מידי. ובפועל התהליך ארך כמאתיים שנה, עד להיעלמות אפר הפרה האדומה ולא ניתן היה לעשות פרה נוספת.

ואכן התהליך היה הדרגתי . יותר מכך בזמן התנאים אף הורחבו דיני הטהרה בסייגים נוספים, וכן היתה הקפדה על שמירתם.
למרות שבפועל השלכות הטומאה הצטמצמו מאוד. ובחזל מצויינים שמות חכמים שנהגו והורו בדינים אלו.

עיקרי דיני הטומאה בטלו. אין מקדש ואין קרבנות ובעיקר דיני הטומאה נגעו לאוכלי תרומה או חלה. [עדיין תקף היום לכניסה להר הבית, טומאת כלים לגבי סכך סוכה, וכן טומאת חרב לכוהנים.
נט"י לסעודה .]

בתקופת האמוראים זה המשיך להצטמצם ומעטים בלבד אוכלי התרומה [ר אמי ור אסי שהיו כוהנים] הקפידו עליהם.
היו כמובן אנשי מעלה ששמרו על קדושה יתירה והקפידו מבחירה על הטהרה עד כמה שזה היה ניתן, אם לא קבוע אז לפחות בימים מסוימים.

כך למשל " רבי חייא רובא מפקד לרב אין את יכול מיכול כל שתא חולין בטהרה אכול. ואם לאו תהא אכילת שבעה יומין מן שתא". בין ר"ה לכיפור.[ירושלמי שבת א,ה,ג,].

ולפי דברי עולא בנידה ו,ב. נראה שזמנו עדיין היו חברים שהקפידו על טהרה.
" אי אמרת בשלמא לתרומה היינו דהואי תרומה בימי רבי.
אלא אי אמרת לקדש קדש בימי רבי מי הואי ?
[לגמרא היה פשוט שבימי רבי כבר לא נהגו בטהרה]

מתרצת הגמרא "כדעולא דאמר עולא חבריא מדכן בגלילא, הכא נמי בימי רבי".
זאת אומרת שהיו עדיין "חברים" שומרי טהרה בגליל ששמרו על הלכות אלו.

וזו כנראה העדות המאוחרת ביותר על שמירת הטהרה בארץ ישראל.
ובבבל פסקו נוהגי הטהרה עוד לפני כן.

וכן בתשובות הרי"ד כה. עמוד קמב.
...דאמרינן התם: אמר רבין בר רב אדא אמר ר׳ יצחק אבא שאול גבל של בית ר׳ הוה והיו מחמין לו חמין בחיטין של תרומה שנטמאת ללוש בהן עיסה בטהרה ,
וקשיא לי היכי מצי רב למיכל חולין בטהרה והלא אחר החרבן היה וכיון דבטל אפר פרה מי יטהר טמאי מתים שבישראל ?

ונ״ל לתרץ לפי הדחק דאע״ג דחרב בית המקדש היה להם עדיין אפר פרה שהיה
מתחלק לכל המשמרות . ועד שהספיק להם אותו האפר היו נטהרין בו טמאי מתים שבארץ ישראל ,
ותדע שהיו נזהרין בארץ ישראל לאחר החרבן מטומאת מת דתנן בסוף אהלות: מזרח קיסרין ומערב קיסרין קברות, מזרח עכוהיה ספק וטהרוהו חכמים רבי ובית דינו נמנו...
----------
ואולי נוסיף ע"כ אחרי שבת.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: תוקפם של מצוות טומאה -כיום.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 14, 2024 3:26 am

להלן דברים מתוך ספר
פתח דבר לספר טהרת ישראל חלק א
לרב עזריה אריאל.

ליקוט מדברי חכמי ישראל -על היעדר הידיעה בדיני טהרה [ואחרים].
שאין עליהם גמרא או מפני שאין עוסקים בהם.

עיסוקם של הראשונים בטהרות.
רבותינו הראשונים ז״ל לא עסקו בסדר טהרות הלכה למעשה, ולא הייתה בידיהם מסורת כיצד מתקיימות הלכות אלה. מצטרפת לכך העובדה שאין גמרא לסדר זה (מלבד מסכת נידה).

כתוצאה מכל אלה, ישמקום להניח שדבריהם בענייני טהרות נאמרו יותר במגמה של פירוש מאשר של פסיקה, על כל המשתמע מבחינת ההחלטיות שבפסיקת הלכה.

הרמב״ן .
כך, למשל, כתב הרמב״ן (במדבר יט,טז), אחרי דיון בהלכות כלים הנוגעים במת: "והוא
הקרוב והנראה מדברי רבותינו, ואנחנו בעוונותינו טמאי הגלות ולא ידענו בטהרת
הקדש, עד יערה עלינו רוח ממרום".


תיאורו של הרמבם.
מצב הלימוד בסדר טהרות בימי הראשונים מתואר ברמב״ם בהקדמתו לטהרות(מהדו׳ מוה״ק עמ׳ כב-כד): "ואתה יודע כי היום בעוונותינו שרבו, אם חזרת על ראשי ישיבות ישראל, כל שכן בתי כנסיות, תמצא שיקשה עליהם בענין זה דבר שנאמרו בו מקראות רבים בתורה ובמשנה ומה שהוא יותר ברור ופשוט מזה.

ואין להתפלא ממצב כזה בזמן הגלות והעדר ענינים אלה מחמת מיעוט העוסקים בהם, וכבר
מצאנום בזמן המקדש ובמציאות הנביאים, נסתפקו עניני הטומאה והטהרה ... לפי שכל הלכה שמדובר בה בטומאה וטהרה ובראשון ושני ודומיהן - קשים אפילו על הרבנים הגדולים, וכל שכן על התלמידים".

המאירי.
ובמאירי, פתיחה למסכת נדה: "שנתפשט המנהג להיות השתדלות התלמידים בשלשת הסדרים הידועים ר״ל מועד נשים נזיקין, והיות השלשה הנשארים ר״ל זרעים טהרות קדשים נעזבים עזיבה מוחלטת, זולתי לאחד מעיר ושנים ממשפחה".

ובבית יוסף (או״ח סי׳ ג): "ואף על פי שהעולם נוהגים כדברי התוספות, נראה לי שהוא מפני שאינם מעיינים בדברי הרמב״ם בהלכות בית הבחירה אלא חד או תרי בדרא".


על התוצאות מהעדר גמרא כתב הרז״ה בסלע המחלקות, בפתיחת שער המים: "בבאי
בשער המים, נמס לבי ויהי למים, כי גאו המים נחל אשר לא אוכל לעבור, מפני שאין לנו גמרא לרוב המשניות שבו".

האשכול.
ובספר האשכול (אלבק, הל׳ שעטנז קכד, א): "ולא בריר לן טעמא דמתניתין דכלאים מפני שאין להן גמרא בתלמוד ולית לן לתרוצי בה מידי".
ובאורחות חיים, הלכות כלאים: "כתב ה״ר משולם ב״ר יעקב ז״ל תשובה ... ו אני בעצמי יודע שהלכות כלאים כמה מעורבבין מפני שאין לה גמרא ואותן המשניות לא נתחוורו לנו יפה כשאר המסכתיות".

אגרות הרמבם.
על חשיבות הניסיון המעשי לידיעת ההלכה כתב הרמב״ם באגרתו לר׳ פנחס הדיין (אגרות הרמב״ם, מהדו׳ הרב שילת עמ׳ תמו):
"אלו בני פרנצא (צרפת), גם כל היהודים שבערי הערלים, אפילו חכם גדול שבהן אינו בקי בדינין (דיני ממונות), לפי שאינן רגילין בהן, שאין הערלים מניחין אותן לדון כמו הישמעאלים, וכשיבוא להן דין יאריכו בו יותר מדי ולא ידעו אותו עד שיחפשוהו בתלמוד הרבה,
כמו שאנו עושין בדין מדיני הקרבנות היום לפי שאין אנו עוסקין בהן, ובאותו הזמן שהיו עוסקין בהן הכל היו בקיאין בהן ואינן צריכין לשאול ולא לחפש".

צל"ח.
וראה בצל״ח ברכות לה ע״ב: "כן הוא דרך התוס', אף שהמה משניות מפורשות, כיון שסדר זרעים אין הכל רגילים בו, לכן במקום שהובאו משניות בתלמוד בסדרים הרגילים - מציינין מקום להמסכתא הרגילה" (וראה גם ברש״ש חולין קיג ע״א ותמורה יט ע״ב, ומקורות רבים ב׳עטרות שמואל׳ בברכות שם, עמ׳ קמב-קמג).

בשו״ת בנימין זאב.
וגדולה מזו בשו״ת בנימין זאב סי׳ קנד בשם הרי״ד: "ואל יתמה אדם היאך נעלמה מרש״י זאת המשנה, שבכמה מקומות אנו מוצאים שנעלמו לו כמה ברייתות ומשניות של טהרה ושל זרעים ... וכן רב פלוטאי גאון נעלמו לו כמה ברייתות ואמר שזבה צריכה מים חיים, אלא אין אדם בעולם יכול שינקה מן השגיאות".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים