"עשיר כקורח" .
דוגמא לעשירות מופלגת, וכדמות שכל הרוצה להתעשר, ואז קורח מהווה לו לדוגמה להערצה ואליו ישאף להידמות. לו הייתי קורח...[רוטשילד].
נו. זה ודאי לא רציני !
שהרי עליו נאמר בפרשת קורח, במדבר טז לב: "וַתִּבָּקַע הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תַּחְתֵּיהֶם. .. וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ. לג וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, חַיִּים--שְׁאֹלָה..
ובריאה מיוחדת וחריגה ברא השם לצורך זה.
. עֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרְאוּ בְעֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, וְאֵלּו הֵן: פִּי הָאָרֶץ,[אבות ה,ו]
וכך גם עונשו היה חריג...אִם-כְּמוֹת כָּל-הָאָדָם, יְמֻתוּן אֵלֶּה,..
בנוסף זה מזכיר לנו "אָר֣וּר" ומקולל - את מקרהו של קין שגם בו האדמה פצתה פיה וזה כי " אָר֣וּר אָ֑תָּה מִן־הָֽאֲדָמָה֙ אֲשֶׁ֣ר פָּצְתָ֣ה אֶת־פִּ֔יהָ לָקַ֛חַת אֶת־דְּמֵ֥י אָחִ֖יךָ מִיָּדֶֽךָ׃ [בראשית ד, יא] ובמקורות-שקורח היה גלגול של קין.
לא רק הוא.
לא רק קורח לא זכה להנות מרכושו, לא רק הוא נענש. אלא קללה רבצה על הרכוש עצמו, והרכוש הרב היה לרעתו, ובכך מסביר הספורנו את הסיבה שרכושו נבלע באדמה. כך ש- ,ואת כל הרכוש – שלא יזכו שיהנו צדיקים בעמלם, כענין ׳נפלה סלע מחיקו ומצאה עני ונתפרנס בה׳".
ובחזל הוא הדוגמה ל"עושר שמור לבעליו לרעתו". אמר ר שמעון בן לקריש זו עשרו של קורח...
אז למה ? למה ?? הוא ורכושו הרב הפכו לסמל ?
כן, נכון. האימרה מתייחסת רק לקטע\פרק חייו כעשיר. ואכן עושרו רב היה כמתואר בפסחים קיט.
אבל דומה שלאור הנל - בלתי מהנמנע להתייחס למכלול.
הפרשה מציגה אותו ככישלון כמי שרכושו היה לו לרועץ וכמי שרכושו ירד לטמיון מבלי שמישהוא יכל ליהנות ממנו. כעיר הנידחת נגזר דינו.
הסבר מתבקש.
את ההשערה הפרועה - על גלגול ושיבוש שם נכרי לקורח -מכיר.
מחפש הסבר אמיתי יותר.