מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל? בני קורח -וחותמם בכל הדורות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל? בני קורח -וחותמם בכל הדורות

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יוני 23, 2022 12:19 am

. .וזה כל שבחם- שלא מתו ! ?

מבירא עמיקתא
לאיגרא רמא


[לא נס ליחו . שהיה צעיר רענן הלך בלי משקפיים ובלי מקל ? ?]

א.

כל השנה . כל שבוע. כל יום. כל לילה ( בערך).
.בכל אירוע
פעם בשמחה.
פעם ברעדה.
פעם באבל וביגון.
פעם בצימאון ובגעגועים.
פעם בבבנייה וחנוכת המקדש.
פעם בהרס וכיליון.

הם נוכחים תמיד - לא מָשִׁים מנוכחות בחיינו ,בכל המצבים בכל האירועים -.
היחיד בשברון ליבו ובשמחת ליבו,, העם באבלו וגם בעת גילה ורינה. .

.תמיד פרקי התהילים המתאימים שהם אמרו מלווים אותנו. וצאצאי קורח הם גדולי המשוררים ויודעים לרצות את קונם.
הדברים עולים ונשנים נאמרים ונזכרים ליחיד ולכלל האומה ,גם במעגל השנתי וגם לאורך תולדות עם ישראל .

הבחירה
מראשי המשוררים נקבעו על ידי דוד דווקא בני וצאצאי קורח, ובחירה זו קיבעה את מעמדם לכל הדורות הבאים. ובתפקידם זה הם מלווים מאורעות עמ"י בתנך לכל ארכו.
ברוח קדשו בחר דוד מכל הלוויים לעמוד בראש המשמרות של המשוררים. במקדש ובכלל. את
אסף - מבני גרשון
הימן - מצאצאי שמואל- וקורח מקהת .
[וידותון - ממררי, שעל שמו 3 פרקי תהילים]

ב.
במעגל תולדות עם ישראל-
אפשר שזכות המעמד הבכיר שהוענק להם גרם לכך שהם [יחד עם משפחות אסף הגרשוני ומשפחת ידותון (איתן) מבני מררי] מופיעים בצמתים החשובים והמכריעים :
להלן מובאות מהפסוקים השייכים לתפקידם של בני קורח במקומות ובאירועים המרכזיים בחיי העם והמקדש:
1) .בחלוקת וקביעת המשמרות לעבודת השיר -
דבה"י א, ו,טז.
טז, וְאֵלֶּה, אֲשֶׁר הֶעֱמִיד דָּוִיד עַל-יְדֵי-שִׁיר--בֵּית יְהוָה: מִמְּנוֹחַ, הָאָרוֹן. יז וַיִּהְיוּ מְשָׁרְתִים לִפְנֵי מִשְׁכַּן אֹהֶל-מוֹעֵד, בַּשִּׁיר, עַד-בְּנוֹת שְׁלֹמֹה אֶת-בֵּית יְהוָה, בִּירוּשָׁלִָם; וַיַּעַמְדוּ כְמִשְׁפָּטָם, עַל-עֲבוֹדָתָם. יח וְאֵלֶּה הָעֹמְדִים, וּבְנֵיהֶם: מִבְּנֵי, הַקְּהָתִי--הֵימָן הַמְשׁוֹרֵר, בֶּן-יוֹאֵל בֶּן-שְׁמוּאֵל. יט בֶּן-אֶלְקָנָה, בֶּן-יְרֹחָם, בֶּן-אֱלִיאֵל, בֶּן-תּוֹחַ. כ בֶּן-ציף (צוּף), בֶּן-אֶלְקָנָה, בֶּן-מַחַת, בֶּן-עֲמָשָׂי. כא בֶּן-אֶלְקָנָה, בֶּן-יוֹאֵל, בֶּן-עֲזַרְיָה, בֶּן-צְפַנְיָה. כב בֶּן-תַּחַת, בֶּן-אַסִּיר, בֶּן-אֶבְיָסָף, בֶּן-קֹרַח. כג בֶּן-יִצְהָר, בֶּן-קְהָת, בֶּן-לֵוִי, בֶּן-יִשְׂרָאֵל.


2 ). בהעלאת הארון לירושלים עי דוד (באוהל ,עדיין אין מקדש).דה"י א. פרק טו.

יב, וַיֹּאמֶר לָהֶם אַתֶּם רָאשֵׁי הָאָבוֹת לַלְוִיִּם הִתְקַדְּשׁוּ אַתֶּם וַאֲחֵיכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֵת אֲרוֹן יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הֲכִינוֹתִי לוֹ. ... טו, וַיִּשְׂאוּ בְנֵי הַלְוִיִּם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה כִּדְבַר יְהוָה בִּכְתֵפָם בַּמֹּטוֹת עֲלֵיהֶם....
טז וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְשָׂרֵי הַלְוִיִּם לְהַעֲמִיד אֶת אֲחֵיהֶם הַמְשֹׁרְרִים בִּכְלֵי שִׁיר נְבָלִים וְכִנֹּרוֹת וּמְצִלְתָּיִם מַשְׁמִיעִים לְהָרִים בְּקוֹל לְשִׂמְחָה. יז וַיַּעֲמִידוּ הַלְוִיִּם אֵת הֵימָן בֶּן יוֹאֵל..... ואז אמרו -
בפרק טז.
ח. הוֹדוּ לַשם, קִרְאוּ בִשְׁמוֹ-- הוֹדִיעוּ בָעַמִּים, עֲלִילֹתָיו.
ט. שִׁירוּ לוֹ, זַמְּרוּ-לוֹ-- שִׂיחוּ, בְּכָל-נִפְלְאֹתָיו. וכו..



3) בהכנסת הארון למקדש שבנה שלמה - בדבהי,ב פרק ,ה,
ה. וַיַּעֲלוּ אֶת-הָאָרוֹן וְאֶת-אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֶת-כָּל-כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל: הֶעֱלוּ אֹתָם,. ……
יב .וְהַלְוִיִּם הַמְשֹׁרְרִים לְכֻלָּם לאסף לְהֵימָן [b] לִידֻתוּן .

4 ) בדברי הימים ב', פרק כ"ט, פסוק ל'.
[b]בחנוכת המקדש
וההלל לשם עי המלך חזקיה בטהרו את המקדש מהע"ז ומהטומאה ..
א יְחִזְקִיָּהוּ מָלַךְ .. הַלְוִיִּם עַתָּה הִתְקַדְּשׁוּ וְקַדְּשׁוּ אֶת בֵּית יְקוק אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם ....    יב וַיָּקֻמוּ הַלְוִיִּם מַחַת בֶּן עֲמָשַׂי וְיוֹאֵל בֶּן עֲזַרְיָהוּ מִן בְּנֵי הַקְּהָתִי וּמִן בְּנֵי מְרָרִי קִישׁ בֶּן עַבְדִּי וַעֲזַרְיָהוּ בֶּן יְהַלֶּלְאֵל וּמִן הַגֵּרְשֻׁנִּי יוֹאָח בֶּן זִמָּה וְעֵדֶן בֶּן יוֹאָח. יג וּמִן בְּנֵי אֱלִיצָפָן שִׁמְרִי ויעואל [וִיעִיאֵל] וּמִן בְּנֵי אָסָף זְכַרְיָהוּ וּמַתַּנְיָהוּ.    יד וּמִן בְּנֵי הֵימָן יחואל [יְחִיאֵל] וְשִׁמְעִי וּמִן בְּנֵי יְדוּתוּן שְׁמַעְיָה וְעֻזִּיאֵל.
וַיֹּאמֶר יְחִזְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים, לַלְוִיִּם, לְהַלֵּל לַיה, בְּדִבְרֵי דָוִיד וְאָסָף הַחֹזֶה; וַיְהַלְלוּ, עַד-לְשִׂמְחָה, וַיִּקְּדוּ, וַיִּשְׁתַּחֲווּ.

5). בחנוכת המקדש עי המלך יאשיהו אחרי טיהורו מהע"ז ומהטומאה .והיעשות חג הפסח הגדול.
וַיַּעַשׂ יֹאשִׁיָּהוּ בִירוּשָׁלִַם פֶּסַח, לַשם... טו וְהַמְשֹׁרְרִים בְּנֵי-אָסָף עַל-מַעֲמָדָם, כְּמִצְוַת דָּוִיד וְאָסָף וְהֵימָן וִידֻתוּן .

6) ולאחרונה - בשיבת העם מגולת בבל -קביעת המשמרות מחדש כבימי דוד, חנוכת המזבח, והמעמד הגדול בתהלוכת התודה,שוב פוגשים אנו את המשוררים מבני אסף ומבני קורח–נחמיה יב,ח.
ח וְהַלְוִיִּ֗ם יֵשׁ֧וּעַ בִּנּ֛וּי קַדְמִיאֵ֥ל שֵׁרֵֽבְיָ֖ה יְהוּדָ֣ה מַתַּנְיָ֑ה עַֽל־הֻיְּד֖וֹת ה֥וּא וְאֶחָֽיו׃ ט וּבַקְבֻּֽקְיָ֨ה וענו (וְעֻנִּ֧י) אֲחֵיהֶ֛ם לְנֶגְדָּ֖ם לְמִשְׁמָרֽוֹת׃ -[ בקבוקיה הוא הוא בוקיהו בנו הגדול של הימן ,,,,בן קורח.

ובפרק יג ,מה.
וְהַמְשֹׁרְרִים, וְהַשֹּׁעֲרִים--כְּמִצְוַת דָּוִיד, שְׁלֹמֹה בְנוֹ. מו כִּי-בִימֵי דָוִיד וְאָסָף, מִקֶּדֶם--ראש (רָאשֵׁי), הַמְשֹׁרְרִים, וְשִׁיר-תְּהִלָּה וְהֹדוֹת, לֵאלֹקים...

7) דבהי ב, פרק כ.
ובאירוע נוסף ,אולי לא כ"כ דרמאטי אבל חשוב ,ומעיד על הנל. במלחמה ובניצחון של יהושפט נגד עמון ומואב גם כנביא וגם כמשוררים .
, דבהי ב, פרק כ. ..בָּאוּ בְנֵי-מוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן וְעִמָּהֶם מֵהָעַמּוֹנִים, עַל-יְהוֹשָׁפָט—לַמִּלְחָמָה...
.. יד וְיַחֲזִיאֵל בֶּן-זְכַרְיָהוּ בֶּן-בְּנָיָה בֶּן-יְעִיאֵל בֶּן-מַתַּנְיָה, הַלֵּוִי--מִן-בְּנֵי אָסָף: הָיְתָה עָלָיו רוּחַ יקוק, ... יט וַיָּקֻמוּ הַלְוִיִּם מִן-בְּנֵי הַקְּהָתִים, וּמִן -בְּנֵי הַקָּרְחִים--לְהַלֵּל, לַשם אֱלֹקי יִשְׂרָאֵל, בְּקוֹל גָּדוֹל

ג.
.אבל לא רק. לא רק כמשוררים בימי המקדש ובמקדש עצמו –הם נוכחים ושם במקדש היו הם חלק מהמשוררים האחרים.
אבל לאחר החורבן באין מקדש ואין עוד משוררים ,אבל עם ישראל ממשיך את שירתם של בני קורח ביתר שאת ותדירות יותר מכל האחרים ונוכחותם היא בכל עת ובכל זמן.

א ). 11 פרקים בתהילים בכותרתם " בני קורח".
מב, מד, מה, מו, מז, מח ,מט, פד, פה, פז, פח.

ב.) 12 (13) פרקי תהילים הם של : אסף / אביאסף. צאצאי קורח.
ובעצם יש לאסף 13 פרקים , פרק נ, ופרקים עג ,עד, עה, עו, עז, עח, עט, פ, פא ,פב, פג,
אבל יש עוד פרק [קה] - הודו של דוד- והוא נאמר והושר על ידי אסף.[בתחילת שחרית].


פרקים אלו של בני קורח קשורים ומשולבים. מעניקים את הטעם את הרגש את החיבור והרצף לכל הימים שמנינו בעת אשר אנו אומרים את פרקי התהילים שהם - בני וצאצאי קורח חיברו - או נאמרו על ידם.



ונעבור למעגל השנה -

ד.
בכל יום ובכל עת ובכל שעה..

בתחילת שחרית הודו לה וכו מדבהי טז. והוא בתהילים[ קה ]
בשחרית - שיר של יום בימים שני[מח], שלישי [פב] וחמישי [פא]. ובשבת יש אומרים [פה].
ןיש קהילות שבסוף שחרית אומרים [פג].
במנחה – לפניו, למנהג הספרדים אומרים [פד]..
בתיקון חצות – תיקון רחל כולל את [עט]. ותיקון לאה כולל את [מב].

[b][u]ד.
חגים ומועדים[/u][/b]
בראש השנה –בא' דר"ה [מז], בב' דרה [פא] שכן זה היה השיר ששרו הלוויים במקדש בר"ה.
וכמובן לפני התקיעות 7 פעמים את [מז].
בצום גדליה וי' בטבת לספרדים [פג].
ביום כיפור- בשחרית י"א פרקים כולל [פה] גם בסוף מנחה יש שאומרים [פה].
בסוכות - בא' לספרדים [מב], ולגרא [עו] ביום ב' אומרים [פ] , ולגר"א [מב].
בחול המועד סוכות- י"א [עז]. ולגרא פרקים שונים ובהם: [נ], [פא,] [פב.] שכן זאת מה ששוררו במקדש בזמנים אלו. ויא [מב].

ה.

עשרה בטבת – [פ"ג.] וי"א [עד].
שבת שקלים – [מט]. פורים – מנהג קדום ולתימנים גם היום לומר [פג].
פרשת החודש – י" א [עז].
בפסח וחוהמ"פ - י"א[ עה] ולגרא אומרים :[ עח,] [פ,].
יז בתמוז – י"א לומר [עט].
ט' באב י"א ["עט]
בבית חתנים -הבלדים- [מה]
בבית אבלים – אומרים מזמור [מט].בבוקר וגם בערב.

ויש פרקים שמתווספים לפי סידור עבודת ישראל והם:
א, פרק [מד] - בעשרה בטבת,
ב, פרק [פח ] בהושע"ר,
ג.פרק ] מו ]--בפרשת וארא.
ויש עוד מנהגים ונוסחאות נוספים – ובסהכ מספר הפרקים הנאמרים במעגל השנה, והשייכים לבני קורח מגיעים ל 22 מתוך הסה"כ של 24 פרקי תהילים של בני קורח. רק הפרקים עג,עד,פז – לא נכנסו למעגל הנל. והרי דבר זה אומר – דרשני.

ו.
מבירא עמיקתא-
, מקום נתבצר להם -ועשו תשובה".

"לאיגרא רמא"
לא רק שלא מתו, אלא הם מהמשוררים החשובים של ספר תהילים ומסרו לנו שירה נפלאה במספר פרקי "לבני קרח" \ אסף".

** "כאיל תערוג על אפיקי מים, כן נפשי תערוג אליך אלהים. צמאה נפשי לאלהים לאל חי ...

.**.מה תשתוחחי נפשי ותהמי עלי, הוחילי לאלהים כי עוד אודנו ישועות פניו ...

** והמזמור שאנו אומרים לפני התקיעות בראש השנה (פרק מז)"כל העמים תקעו כף וכו, ועוד.


אז כן, אכן- בני קורח לא מתו".
שירתם עומדת ומהדהדת בבתכ"נ בהיכלות בתי המדרש ושפתותיהם מדובבות יחד עם עמך ישראל.


ואם כן - למה נאמר רק " לא מתו ." והרי גדולתם ודרגתם עצומה ?

כי זה בדומה למה שכתוב על משה.
ומה כתוב בו ? הנה מה נאמר:

הכתוב מעיד על משה " לא נס ליחו" !
איך ? איך ? אפשר לכתוב דבר כזה !
זה שבחו של משה .נותן התורה. אדון הנביאים.
לא נס ליחו . שהיה צעיר רענן הלך בלי משקפיים ובלי מקל ? ?

אלא דרשו עכ:
. שלא נס ליחו של תורתו שחיה קיימת תוססת ומתרחבת עד היום.
כן .משה מת. ולא נס ליחו.

כך גם לגבי בני קורח - לא מתו. הכוונה שפרקי התהילים : השירים המזמורים המשכיל והמכתם
המזמור והלמנצח - יש להם נצחיות.
וכמה וכמה פרקי תהילים שלהם נאמרים כל יום.

ל א- מ ת ו. אכן כך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' יולי 04, 2024 7:14 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל ? בני קורח -וחותמם בכל הדורות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יוני 23, 2022 8:32 am

אלו הם הפרקים שבכותרתם מצויין לבני קורח:

א, לבני קורח 11 , והפרקים הם : מב,מד,מה,מו,מז,מח,מט,פד,פה,פז,פח,

1) למְנַצֵּחַ מַשְׂכִּיל לִבְנֵי קֹרַח." (פרקים מ"ב - מג , [מג הוא המשכו של מב, בלי הכותרת ואכן .
.לספרדים מב ,מג נאמרים ברצף כמזמור של סוכות]
2) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מַשְׂכִּיל ." (,פרק מ"ד)
3) לַמְנַצֵּחַ עַל שֹׁשַׁנִּים לִבְנֵי קֹרַח מַשְׂכִּיל שִׁיר יְדִידֹת." (פרק מ"ה)
4) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח עַל עֲלָמוֹת שִׁיר." (פרק מ"ו.)
5) ,"לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר." (פרק מ"ז)
6) ,"שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח."( פרק מ"ח)
7) "לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר." (, פרק מ"ט)
8) 'לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר." (פרק פ"ד)
9) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר." ( תהילים,פרק פ"ה)
10) לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר שִׁיר יְסוּדָתוֹ בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ." (, פרק פ"ז)
11) ' שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח לַמְנַצֵּחַ עַל מָחֲלַת לְעַנּוֹת מַשְׂכִּיל לְהֵימָן הָאֶזְרָחִי." ( פרק פ"ח).

ב.
ודבר נוסף מהאור החיים -

מדוע המשפט " לא מתו"
מופיע רק בפרשת פנחס.
ולא כאן בקורח - שכאן העיקר.

עונה האור החיים:
ובני קרח לא מתו" – הודיע הכתוב ענין זה כאן ולא במקום עיקר המעשה … כי כאן בא אלהים לקבוע העוון בדתן ואבירם ולהקל מעל קרח … שזה יגיד זכות אביהם, שלא שטפם חובו כדרך ששטף חובם של דתן ואבירם כל בתיהם להיות עיקר המחלוקת.....
פירוש שהתורה מדגישה את עוון דתן ואבירם לגנותם לדיראון עולם. לעומת קורח שעוונו קטן יחסית .וניתן למחילה חלקית .
שהרי מקורח נשארו בניו לפליטה .ודתן ואבירם נכחדו לגמרי.

והנה קשר ומענה אפשרי [וחלקי] לנאמר לעיל: איך ומדוע -זכו בני קורח לדרגה זו.

בתורת החסידות, התפרסמו דבריהם של כמה אדמו"רים שדברו בשבחו של קורח:

1. רבי יעקב יצחק הורוביץ ה'חוזה מלובלין' שמסופר עליו שכל אימת שהיה מדבר על קרח, היה מכנה אותו "דער הייליגער זיידע, קרח" - 'הסבא הקדוש קרח'.
2. רבי מרדכי יוסף ליינר שאמר כי מזמור מז' בתהילים שנאמר בכל ראש השנה לפני תקיעת שופר, בא כתיקון לקרח ולבניו שחיברו את המזמור
.3. רבי צדוק הכהן מלובלין שאמר כי לעתיד לבוא תתקבל "תורתו של קרח".

4. כמו כן האר"י ציין שהשם קרח עולה מסופי התיבות בתהילים "צדיק כתמר יפרח".

5. בתורת חב"ד מוסבר במקומות רבים על פי הקבלה, שקרח רצה להגביה את הלוויים על פני הכוהנים,
. כיוון שהיה פיקח וראה שכך יהיה בעתיד אחרי ביאת המשיח - שאז אכן נשמות הלוויים יהיו גבוהות יותר משל הכוהנים.
אלא שקרח טעה בכך שהקדים את זמנו - כי מעלת נשמות הלוויים יכולה להתגלות רק בעתיד, ואילו בזמן הזה צריכים הכוהנים להיות גבוהים יותר..(קטע אחרון ממכלול).

ויש שהסבירו את דבריו של ר צדוק כך:
בדברי ר' צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק, פר' קרח, א). לדעתו צדק קורח בטענותיו. אלא שטעותו היתה בכך שמידה זו בה כל העדה כולם קדושים ואין הבדלי מדריגות, תהיה לעתיד לבוא כשתתגלה מלכות ה', ותהיה הנהגה הקרויה בתורת הסוד "עיגולים".
העיגול אין בו התחלה ואין בו סוף, ועל פני ההיקף כל הנקודות הן זהות. במצב זה שיהיה לעתיד לבוא אכן כל העדה כולם קדושים ואין הדרגתיות.

ומוסיף השפ"א לימוד חשוב וחיוני לסיפור קורח:
" להוכיח מכאן כי גם רוח הקודש יכול להזיק לאדם שאינו שומר עצמו כראוי".

ובתורת הסוד הרחיבו כאן בתןרת הגלגולים הארי השלה חבד ועוד" כי קורח הוא גלגול של קין . כי נתגלגל קין שלש פעמים מצד נ.ר.נ.
והם : המצרי שהרג משה. ויתרו חותן משה. ( קיני= קין). והשלישי קורח.

ומשה הוא גלגול של הבל....וכו

והנסתרות לה ' אלוקינו.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל? בני קורח -וחותמם בכל הדורות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יוני 23, 2022 11:01 pm

השאלה ששעדיין לא התבררה דייה -
איך מדוע ובמה זכו הם לגדולה זו, נכון חטא קורח חומרתו קטנה מחטא דתן ואבירם, ומ"מ עדיין היה בקורח חטא ועונש כבדים, ומדוע זה לא השפיע על היחס לצאצאיו ?

אם מי מהקוראים ימצא מענה סביר יותר מהדברים דלעיל \ודלהלן אשמח שישתף אותנו.

א. גדולת בני קורח.
ועשרים וארבעים משמרות עומדות מבני בניו שכולן מתנבאין ברוח הקדש, שנאמר: 'כל אלה בנים להימן חוזה המלך בדברי האלקים להרים קרן' (דברי הימים א' כה, ה) .

קרוב למאה וחמישים משוררים מ"בני אסף" בתוך שבי ציון. מתוכם עוזי המשורר נבחר לשמש "פקיד הלויים" (נחמיה יא, כב–כג). המשוררים חתומים גם על אמנת עזרא ונחמיה לחידוש הברית עם התורה (נחמיה י, כט)

זהר
ר' אבא פתח, שיר מזמור לבני קרח, שיר הזה הוא שבח העולה על כל שאר השבחים, שזכו בני קרח לשבח לו, שיר מזמור שהוא לשון כפול, יורה שבח על שבח, שבח שנחלק לשני שבחים.

ילקוט המכירי.
מנין אתה יודע שהיו משה ואהרן וכל הגדולים באים לשמוע שירתן של בני קרח, שנאמר למנצח לבני קרח משכיל שיר ידידות, משמיע ידידות של הקב"ה, לכך נאמר שיר ידידות, ומלמדין לומר שירה לפני הקב"ה, שנאמר וכל בניך למודי ה' וגו'... (תהלים מזמור מה)

ב
למנצח לבני קרח- הרשר"ה
להלן מדבריו הנפלאים של רבי שמשון בן רפאל הירש בפירושו לתהלים, שם מבואר שבסופו של תהליך צאצאיו של קרח עתידים לתקן את אשר קלקל.
.אם נתבונן ונעיין בפרקי תהלים המיוחסים לבני קרח נגלה ביטויים מופלאים של דבקות עליונה בה' ובתורתו. ועל ייחודם של פרקי תהלים אלה כותב הרשר"ה .

"בני קרח, צאצאי האיש שמצא את מפלתו במרדו הגלוי נגד ה' ומצוותיו. צאצאיו עלו על כל האחרים בשירה לה', שירה המעוררת הכרה, התלהבות ומסירות. הכינור המוקדש לה' היה בידי רבים, אולם רק מעטים מהם העלו כבני קרח צלילים לאומיים, הנובעים מנשמת העם אם בשמחה אם בתוגה, רעיונות והרגשים שיש בהם כדי לעצב את רוח ישראל בכל עת...
..... המשוררים הנלהבים שמורשתם באה אלינו במזמורים הבאים היו מבני בניו של קרח המורד.
באופן דומה- מוזכר גם בגמרא (גיטין נז ע"ב) כי צאצאיהם של מחריבי מקדש ישראל למדו תורה ברבים, מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, מבני בניו של סיסרא למדו תינוקות בירושלים, מבני בניו של סנחריב, שמעיה ואבטליון, למדו תורה ברבים".
...צאצאי קרח מגלים עוצמה של שירה, שהיא למעלה מכל השירות שאנחנו מכירים, "צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹקִים לְאֵל חָי מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹקִים" . השירה של בני קרח מעוררת באופן מיוחד להתלהבות ודבקות.
בסופו של תהליך בני קרח מעוררים את עם ישראל לדבקות בה'."

ובמהרל
ואפשר גם שלכך כוונתו של המהרל בדבריו על "ובני קורח לא מתו"
"...כאשר לא שלט בהם הגיהנם, לכך ראוי להם בפרט לומר שירה על שהציל אותם... ויש בזה עוד דבר עמוק בשירה זאת, כי בני קרח שנתבצר להם מקום בגיהנם הם שאמרו שירה, שהשירה הוא על השלמת העולם הפך הגיהנם שהוא ההעדר. (חידושי אגדות סנהדרין קי א)".

ואזכיר- שתפו אותנו באם מצאתם הסבר טוב לשאלה הנ"ל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל? בני קורח -וחותמם בכל הדורות.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יוני 27, 2022 9:47 am

הערה חשובה.
לגבי 12 פרקי התהילים של אסף יש לציין שמחלוקת יש בדבר מי הוא אסף בספר תהילים,, והנכתב הוא לפי ר יוחנן בקהלת רבה שאסף המצויין בפרקי התהילים - הוא אביאסף מבני קורח.
כך בקהלת רבה (וילנא) פרשה ז ד"ה (ד) ד"א החכמה.

וכן - תהילים עג .
מִזְמוֹר, לְאָסָף:
אַךְ טוֹב לְיִשְׂרָאֵל אֱלֹהִים, לְבָרֵי לֵבָב.
ב , וַאֲנִי--כִּמְעַט, נטוי (נָטָיוּ) רַגְלָי; כְּאַיִן, שפכה (שֻׁפְּכוּ) אֲשֻׁרָי.
ובמדרש רבה -(ויקרא יז א)
" אני כמעט נטיו רגלי", רב ולוי, חד אמר אסף בן קרח היה, וחד אמר אסף אחר היה. מאן דאמר אסף בן קרח היה כבר הייתי שורה עם אבא בגיהנם, וחד אמר אסף אחר היה, כבר הייתי שורה עם הרשעים בגיהנם, למה כי קנאתי בהוללים...

ב.
ואילו המוזכר באירועים במהלך תולדות עמ"י כשמוזכר הימן - זה אכן שייך לבני קורח.
ובאירועים בהם מוזכר "אסף" בלבד הרי יש גם אסף מבני גרשום שהיה גם הוא מראשי המשוררים.


כהן גדול וגם לוי גדול !

ולגבי החשיבות ומעלת בני קורח אפשר שיש קשר גם למה שהובא באשכול ..ע"י טריד בגירסיה:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 0f#p226602

מהשפת אמת פ' קרח תרמ"ז:
ושמעתי ממו"ז ז"ל כי מוכן הי' קרח להיות ראש ללוים כמו אהרן כ"ג לכהנים אלא שדחק את השעה כו'

וכן פ' פנחס תרמ"א:
כעין זה שמעתי מפי מו"ז ז"ל כי הי' מוכן קרח להיות ראש על הלוים כמו אהרן על הכהנים. ונראה שכן רמז לו משה רבינו ע"ה ויקרב אותך כו' בני לוי אתך. אלא שדחק את השעה ונדחה.

וכן בשפתי צדיק פ' קרח אות ב'.
עכ .

ואולי יש לדייק שנדחה אך לא בטל לגמרי .
ובניו שכן עשו תשובה זכו להיות מראשי המשוררים ושפרקיהם הפכו לחלק ממעגל השנה של עמ"י.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: זה כל שבחם. בלי משקפיים ובלי מקל? בני קורח -וחותמם בכל הדורות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 04, 2024 6:51 pm

א.
הערה ותיקון לאור הערתו של י,ט.

א.
בזמן דוד היו 3 משוררים אסף הימן (איתן) {ידותון, מאז שהעלה דוד את הארון}
וכן מבניהם יש את ה24 משמרות לויים משוררים.
ודוד מעמיד את אסף לשורר כשמעלה את הארון ומשאיר אותו לשורר לפני הארון.
ואת הימן וידותון בבמה בגבעון.

וכך נאמר בדברי הימים א פרק טז
(לז) ויעזב שם לפני ארון ברית יקוק לאסף ולאחיו לשרת לפני הארון תמיד לדבר יום ביומו:

(לט) ואת צדוק הכהן ואחיו הכהנים לפני משכן יקוק בבמה אשר בגבעון:
(מ) להעלות עלות ליקוק על מזבח העלה תמיד לבקר ולערב ולכל הכתוב בתורת יקוק אשר צוה על ישראל:
(מא) ועמהם הימן וידותון ושאר הברורים אשר נקבו בשמות להדות ליקוק כי לעולם חסדו:

ב.
ולכאורה -בהתאם לכך יש לשנות ל-
"ובמי בחר דוד מכל הלוויים לעמוד בראש המשמרות של המשוררים. במקדש ובכלל.
אסף -מקורח.
צריך לשנות" אסף -מבני גרשון".
[לא עיינתי די, אך הם מוזכרים גם כנוכחים בירושלים, ומתבקש לעשות סדר בדברים]

דהיינו אכן בני קורח השתתפו בכל המעמדים הנל ,
וכן כל פרקי התהילים של בני קורח וכן של אסף -בתהילים הם לדעת ר"י של בני קורח.
אבל בתפקיד ראשי המשמרות נבחר אסף מבני גרשון.
--------------------------------------------------

ג.
ואגב תהילים -
להלן סקירת הפרקים- של ספר התהילים,

1. מזמור- בתחילת הפרק 57 פעמים. ואין עוד בתנך !

2. למנצח- מןפיע ב 56 פרקים. אין עוד בתנך ( פעם 1 בחבקוק).

3. שיר בתוך פסוק שבתחילת הפרק 30.

4. משכיל - 13 פעם.

5. מכתם- 6 פעמים. אין עוד בתנך.

6. תפילה ל.. 5 פעמים.

7. שגיון .שירה .ותהלה כ"א פעם אחת.
---------

8. ישנם מאה פרקים עם שם.

9. חמישים בלי שם. ( יתומים).

10. ב 73. כתוב " דוד" .

11. שנים עשר לאסף.

13. אחת עשרה לבני קורח.

14. שניים לשלמה.

15. איתן האזרחי .ומשה. כ" א. פעם אחת ..


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים

cron