נקדים - שאין תכשיטים בתנך, מה שיש הם עדיים או בכינוי 'תפארת '.
'תכשיט' הוא כבר מלשון חזל, אבל הוא שהתקבע בלשונינו.
א.
בשלושה מקומות בתנך יש לנו פירוט של תכשיטים שונים, אחד מהם בפרשתינו ויקהל :
1. (שמות לה 22): ובו מפורטים ארבעה תכשיטים שונים.
"ויבואו האנשים על הנשים, כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז כל כלי זהב, וכל איש אשר הניף תנופת זהב לה'. וכבר הסבירו המפרשים את הקשר בין חטא העגל שלקחו את הנזמים לבין התרומה כאן של הנשים והגברים למשכן הבאה לכפר על העוון ההוא..
2. הפעם השנייה בבמדבר לא,ג.
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה': היה זה כאשר ראשי הצבא תרמו, לאחר מלחמת מדיין, את השלל לטובת המזבח לכפר על נפשותם, על שלא נהרגו במלחמה.
כאן אין נזם אלא עגיל , ואולי הוא להוציא מהנזם שקשור לע"ז , ואילו העגיל - לא כך.
אם בתורה מפורטים תכשיטי גוף טבעת צמיד ועוד.
3. הרי בנביא מוצאים אנו פירוט רב יותר, כך בנבואת הפורענות בישעיה פרק ג יח-כד:
(יח) בַּיּוֹם הַהוּא יָסִיר אֲדֹנָי אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים וְהַשַּׂהֲרֹנִים: (יט) הַנְּטִיפוֹת וְהַשֵּׁירוֹת וְהָרְעָלוֹת:
(כ) הַפְּאֵרִים וְהַצְּעָדוֹת וְהַקִּשֻּׁרִים וּבָתֵּי הַנֶּפֶשׁ וְהַלְּחָשִׁים: (כא) הַטַּבָּעוֹת וְנִזְמֵי הָאָף:
(כב) הַמַּחֲלָצוֹת וְהַמַּעֲטָפוֹת וְהַמִּטְפָּחוֹת וְהָחֲרִיטִים: (כג) וְהַגִּלְיֹנִים וְהַסְּדִינִים וְהַצְּנִיפוֹת וְהָרְדִידִים:
כאן יש כבר גם שרשראות תליונים, כובעים וכיסויי ראש\ פנים צבעוניים, פרטי לבוש ססגוניים,כמו אריגים מיוחדים וצבעוניים ואלי גם קמיעות או צלמיות [ היו בהן עובדי ע"ז].
לפרטי הדברים ראה במפרשים.
ב.
נשמע רע.
הנזם כסמל הוא לעיתים טוב ובד"כ רע .
אבל מכל התכשיטים את עיקר האיזכורים לטוב ולרע תופסים הנזמים, הלא דבר הוא.
לפעמים הנזמים של הגברים ופעמים של הנשים. אלו שנענדו על האוזן וגם כאלו שלבשו על האף.
4. בראשית כד, מז
וָאֶשְׁאַ֣ל אֹתָ֗הּ וָאֹמַר֮ בַּת־מִ֣י אַתְּ֒ וַתֹּ֗אמֶר בַּת־בְּתוּאֵל֙ בֶּן־נָח֔וֹר אֲשֶׁ֥ר יָֽלְדָה־לּ֖וֹ מִלְכָּ֑ה וָאָשִׂ֤ם הַנֶּ֨זֶם֙ עַל־אַפָּ֔הּ וְהַצְּמִידִ֖ים עַל־יָדֶֽיהָ׃ כאן הנזם הטוב - על האף.
5. בראשית לה, ד
וַיִּתְּנ֣וּ אֶֽל־יַעֲקֹ֗ב אֵ֣ת כׇּל־אֱלֹהֵ֤י הַנֵּכָר֙ אֲשֶׁ֣ר בְּיָדָ֔ם וְאֶת־הַנְּזָמִ֖ים אֲשֶׁ֣ר בְּאׇזְנֵיהֶ֑ם וַיִּטְמֹ֤ן אֹתָם֙ יַעֲקֹ֔ב תַּ֥חַת הָאֵלָ֖ה אֲשֶׁ֥ר עִם־שְׁכֶֽם׃ כאן הוא באוזן, ומחובר לאלוהי הניכר- והוא רע.
6. שמות לב, ב,ג. במעשה העגל תרמו כל הגברים את "נזמי הזהב אשר באזניהם" ,
וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ אַהֲרֹ֔ן פָּֽרְקוּ֙ נִזְמֵ֣י הַזָּהָ֔ב אֲשֶׁר֙ בְּאׇזְנֵ֣י נְשֵׁיכֶ֔ם בְּנֵיכֶ֖ם וּבְנֹתֵיכֶ֑ם וְהָבִ֖יאוּ אֵלָֽי׃
וַיִּתְפָּֽרְקוּ֙ כׇּל־הָעָ֔ם אֶת־נִזְמֵ֥י הַזָּהָ֖ב אֲשֶׁ֣ר בְּאׇזְנֵיהֶ֑ם וַיָּבִ֖יאוּ אֶֽל־אַהֲרֹֽן׃
גם כאן באוזן ושימש לעגל - לרע.
7. שמות לה, כב
וַיָּבֹ֥אוּ הָאֲנָשִׁ֖ים עַל־הַנָּשִׁ֑ים כֹּ֣ל ׀ נְדִ֣יב לֵ֗ב הֵ֠בִיאוּ חָ֣ח וָנֶ֜זֶם וְטַבַּ֤עַת וְכוּמָז֙ כׇּל־כְּלִ֣י זָהָ֔ב וְכׇל־אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֥ר הֵנִ֛יף תְּנוּפַ֥ת זָהָ֖ב ליקוק׃ כאן הוא לטובה - אולי באף. .
8. שופטים ח. כד,כה,כו.
וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֜ם גִּדְע֗וֹן אֶשְׁאֲלָ֤ה מִכֶּם֙ שְׁאֵלָ֔ה וּתְנוּ־לִ֕י אִ֖ישׁ נֶ֣זֶם שְׁלָל֑וֹ כִּֽי־נִזְמֵ֤י זָהָב֙ לָהֶ֔ם כִּ֥י יִשְׁמְעֵאלִ֖ים הֵֽם׃
..ן וַֽיִּפְרְשׂוּ֙ אֶת־הַשִּׂמְלָ֔ה וַיַּשְׁלִ֣יכוּ שָׁ֔מָּה אִ֖ישׁ נֶ֥זֶם שְׁלָלֽוֹ׃
וַיְהִ֗י מִשְׁקַ֞ל נִזְמֵ֤י הַזָּהָב֙ אֲשֶׁ֣ר שָׁאָ֔ל אֶ֥לֶף וּשְׁבַע־מֵא֖וֹת זָהָ֑ב לְ֠בַד מִן־הַשַּׂהֲרֹנִ֨ים וְהַנְּטִפ֜וֹת וּבִגְדֵ֣י הָאַרְגָּמָ֗ן שֶׁעַל֙ מַלְכֵ֣י מִדְיָ֔ן וּלְבַד֙ מִן־הָ֣עֲנָק֔וֹת אֲשֶׁ֖ר בְּצַוְּארֵ֥י גְמַלֵּיהֶֽם׃
וַיַּעַשׂ אוֹתוֹ גִדְעוֹן לְאֵפוֹד וַיַּצֵּג אוֹתוֹ בְעִירוֹ בְּעָפְרָה וַיִּזְנוּ כָל יִשְׂרָאֵל אַחֲרָיו שָׁם וַיְהִי לְגִדְעוֹן וּלְבֵיתוֹ לְמוֹקֵשׁ.
גם כאן הפך להם למוקש - לרע, אולי נזמי האוזן .
9. יחזקאל טז, יב
וָאֶתֵּ֥ן נֶ֨זֶם֙ עַל־אַפֵּ֔ךְ וַעֲגִילִ֖ים עַל־אׇזְנָ֑יִךְ וַעֲטֶ֥רֶת תִּפְאֶ֖רֶת בְּרֹאשֵֽׁךְ׃
כאן זה לטובה אבל כאן הוא מכונה עגיל -ואולי זה בדווקא ,כדי להבדילו מנזם באוזן שמחובר לע"ז.
10. הושע ב, טו
וּפָקַדְתִּ֣י עָלֶ֗יהָ אֶת־יְמֵ֤י הַבְּעָלִים֙ אֲשֶׁ֣ר תַּקְטִ֣יר לָהֶ֔ם וַתַּ֤עַד נִזְמָהּ֙ וְחֶלְיָתָ֔הּ וַתֵּ֖לֶךְ אַחֲרֵ֣י מְאַהֲבֶ֑יהָ וְאֹתִ֥י שָׁכְחָ֖ה ׃
וגם כאן הוא רע ,ע"ז ובגידה .
9. איוב מב, יא
וַיָּבֹ֣אוּ אֵ֠לָיו כׇּל־אֶחָ֨יו.. וַיָּנֻ֤דוּ לוֹ֙ וַיְנַחֲמ֣וּ אֹת֔וֹ עַ֚ל כׇּל־הָ֣רָעָ֔ה .. וַיִּתְּנוּ־ל֗וֹ אִ֚ישׁ קְשִׂיטָ֣ה אֶחָ֔ת וְאִ֕ישׁ נֶ֥זֶם.
כאן זה לטובה , אבל אולי זה נזם האף שאינו מחובר לע"ז.
ג.
ראינו שיש נזמים גם לאף וגם אוזן , ולאוזן יש נזם אבל גם עגיל.
האם יש לכך משמעות ?
נסיון ליישב את הדברים.
לכאורה. כפי שעולה בפסוקים ובאירועים לעיל יש הרוצים לחלק בין נזמי האוזן הרעים, לנזמי האף שאינם ע"ז. וגם תכשיטי האוזן רצו לחלק בין הנזם הטרף לבין העגיל הכשר.
ועדיין הדברים טעונים הוכחה.
ע"פ ד, אקסלרוד. ומ, שלם.