הבוקה ומבוקה ומבולקה,שרי להו מאריהו כי הוא זמה והוא עון פלילי ! על החושן.
על האורים ותומים -בתגובות.
א.
.. .ל מה שהאבע החשיב למעלה הגדולה ביותר יצאו הרמבן ואחרים נגדו והגדיל האברבנאל בכך.
. .וזל האבע עכ : ואלו הואלתי לגלות זה הסוד לא יכולתי לכתבו כפי המכתב שחברתי בפי' הספר כלו כי לא יביננו מי שלא למד ספר המדות. וסוד מלאכת שמים".(שמות כח,ו).
. .דהיינו כל סוד החושן הוא אסטרולוגייה [ המבוססת על תפיסה אסטרונומית שכבר בטלה.]וכבר הרמבן יצא נגדו ......
ב. הרמבן-
. .וזל של הרמבן (כח ,ל) סבר רבי אברהם להתחכם בענין האורים והתומים, ואמר (שמות כ״ח:ו׳) כי הם מעשה אומן כסף וזהב, והאריך בענינם כי חשב שהם על הצורות שיעשו בעלי הכוכבים לדעת מחשבת השואל. ולא אמר כלום. אבל הם כדברי רש''י (רש"י על שמות כ״ח:ל׳)......אבל הם סוד מסור למשה מפי הגבורה, והוא כתבם בקדושה, או היו מעשה שמים,...
.
... .והענין הוא, כי היו שמות קדושים, מכחם יאירו האותיות מאבני החשן אל עיני הכהן השואל במשפטם (במדבר כז כא).....וזאת מדרגה ממדרגת רוח הקדש, היא למטה מן הנבואה, ולמעלה מבת קול שמשתמשים בה בבית שני לאחר שפסקה הנבואה ופסקו אורים ותומים..... "כי כאשר שאלו מי יעלה לנו אל הכנעני בתחילה להילחם (שופטים א א) היה הכהן מכוין בשמות שהם האורים, והאירו לעיניו אותיות "
.
. .הרמב"ן מצדד כפירושו של רש"י, והוא מצטט את דברי אבן-עזרא, והאריך בעניינם כי חשב שהם על הצורות שיעשו בעלי הכוכבים לדעת מחשבת השואל", אלא שהוא מסכם את דבריו כך: "ולא אמר כלום".
ג. רב האי גאון.
. .האבע מסתמך בדבריו גם על איגרת רב האיי גאון שיצא נגד השימוש בשמות אבנים כשפים (מאגייה) וכו [תשובות הגאונים החדשות קטו, ויש שם הרחבה לכל הנושא הזה]. אבל הרמבן אומר שהראבע טעה בהבנת דברי רב האי :
......וזל- ומה שאמר [ראב"ע על רשי] שאלו ראה תשובת רבינו האיי לא אמר ככה, כבר ראינוה וחשבנוה, וידענו כי ר''א לא נתכון אליה:
ד. האברבנאל -
אבל מי שיצא בחריפות יתירה נגד פירוש הראבע היה האברבנאל ולהלן מסיכום דבריו:
. .ועשו הדברים הנעשים בדרך הפליאה כפי ההשגח' האלקית , שהם ממין חכמתם הבוקה ומבוקה ומבולקה,שרי להו מאריהו כי הוא זמה והוא עון פלילי !
וקטעים-מדבריו:
... והנה ראיתי להראב"ע בזה דעת דרך ואיש וזר והוא כפי חכמת בעלי תכונת הככבי' .
וכפי מה שהבנתי מרמיזותיו יאמר שהאפוד היה מורה על מהלך צבא השמים במהלכם האמצעי לבד שצריכים האצטגנינים לחשוב קודם החשבון של המהלך האמתי..
.
... בחשן המשפט שהיה בנוי כפי מהלך האמתי וכפי שנוי הנטיות באורך וברוחב ופירש החכם שכתפות האפוד ובהם שתי אבני שוהם כתובים ומצויירים י"ב צורות על שמות בני ישראל ששה בימין וששה בשמאל היה רומז אל חשב גלגל המזלות שהוא מקום מהלך השמש האמצעי בשנה תמימה והם צורות י"ב מזלות ...
.
.... .נקראו אורי' מל' (ישעיה מד) חמותי ראיתי אור ועל שם שהם מאירים ..והתומים הם גופי כדורים שהם מתאימות זו בזו וחוברות זו לזו מן הגלגל העליון עד מרכז הארץ כגלדי בצלים. וי"ב אבנים שבחשן המטפט היו כפי מהלך מזלות האמתי נטויים על אמצע ארץ ישראל. ...
.
. .וז"ל [של האבע] וחשב האפוד הוא המישור על אמצעיתו על כן הששה על כתף השנית ואלה הם כפי המחשבת ר"ל חשבון האמצעי ע"כ הם באבן אחת על מספר ב"י ועל שמותם כתולדותם וככה הששה השניים רק המשפט איננו כפי החלוק בלב רק כפי החלוק למראה העין.
.
. . ובעבור הנטיה אמר וירכסו את החשן מטבעותיו אל טבעות האפוד היה החשן כפול ששם היו האורים ותומים שמורים עד עת הצורך אז יתנום מחוץ אל החשן... והאורים ותומים לא זהב וכסף היו והמספר ידוע בראיות גמורות מהעליון והשפל והמשכיל יבין עד כאן לשונו.
ה.
תמיהותיו של האברבנאל-
. .הנה זה הוא דרך הראב"ע סודו וכוונתו. ואין ספק אצלי שזה הוא גם כן דעת הרלב"ג שכתוב שהיו האורים רמז לככבים והתומים לגופי הכדורים וגם כתב שמפני זה היה המעיל כלו תכלת לרמוז לעצם הגלגל הסובב. ואמנם הציץ והמצנפת ושאר הבגדים כלם יחסום על דבר מזה הדרך. ..
.
. . ואם היה כל זה דבר חכמה וחשבון הככבים במסלותם. למה נתיחס לכהן גדול והלא כל איש ישראל החוזים בה רבים יגידו באורים ותומים ?
. .ולמה זה לא היו משיבים אלא למלך או למי שהצבור צריך אליו כי הנה לכל איש ואיש תהיה הוראת המערכה גם כן ?
.
. . ואם היו כל זה דברי איצטגנינות למה היה משפט האורים בבית ראשון ובזמן בית שני אין פוצה פה ומצפצף גם באורים ?
ו.
ובסוף דבריו :
. .אלא שכל זה הדעת הוא שוא ודבר כזב והאנשים האלה מפרשי התורה שלמים הם אתנו כדי להגדיל חכמתם הקטינו מעלת הדברים האלדיים ועשו הדברים הנעשים בדרך הפליאה כפי ההשגח' האלדית שהם ממין חכמתם הבוקה ומבוקה ומבולקה שרי להו מאריהו כי הוא זמה והוא עון פלילי.
רשי-
וחזרנו לדברי המדרש שהביא רשי כאן : רש"י:" הוא כתב שם המפורש, שהיה נותנו בתוך כפלי החושן, שעל ידו הוא מאיר דבריו ומתמם את דבריו....
ז.
דעת הרמבם -
. .גם לרמבם שהכסף משנה הבין את שיטתו שלא היו שם שמות קודש , אלא שאבני החושן עצמו היו האורים ותומים ,אבל הוא ראה בפעולתו רוח הקודש הדרגה השנייה של נבואה מאת הקבה .
.
. . "רבינו [הרמב"ם] קורא פה אורים ותומים לחשן בדרך השאלה". אבל הרמבם כתב שבשאלה בחושן = האורים ותומים - " שאדם מרגיש כאילו דבר מה שרה עליו וכוח אחר מופיע עליו פתאום ומדובב אותו… כל זה במצב של ערות ופעולת החושים כהרגלם. זה הוא אשר נאמר עליו שהוא מדבר ברוח הקודש…
...ברמה זאת היו שבעים זקנים… וכן אלדד ומידד, כן כל כהן גדול הנשאל באורים ותומים הוא ברמה הזאת, כלומר, כפי שציינו, שכינה שורה עליו ומדבר ברוח הקודש..[מו"נ ב,מה].
.
. . גם רב האי גאון ורב נטרונאי גאון (באוצר הגאונים ברכות סי' ד-ו) סוברים שאבני החושן בעצמן נקראות אורים ותומים,