מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 20, 2024 1:45 pm

ופירש רש"י: שבלבל משכבו וחלל יצועיו. ובגמרא שבת נ"ה ב' אמרינן:

אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן כו', אלא מה אני מקיים וישכב את בלהה פילגש אביו מלמד שבלבל מצעו של אביו כו'. תניא רבי שמעון בן אלעזר אומר כו', מה אני מקיים וישכב את בלהה פילגש אביו, עלבון אמו תבע, אמר, אם אחות אמי היתה צרה לאמי שפחת אחות אמי תהא צרה לאמי, עמד ובלבל את מצעה. אחרים אומרים, שתי מצעות בלבל אחת של שכינה ואחת של אביו, והיינו דכתיב, אז חללת יצועי עלה (פירוש, יצועי לשון רבים).

אז מה ראובן בעצם עשה? הוא בלבל את הסדינים? או שהוא הוציא את מיטתו של יעקב מאהל בלהה והניחו באהל לאה? והאם בלבל את מצעו של יעקב או של בלהה?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 20, 2024 2:20 pm

הוא הוציא את מיטתו של יעקב מאהל בלהה והניחו באהל לאה

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 20, 2024 3:58 pm

לכולי עלמא זה מה שהוא עשה? יש לך מקור לדברים? ואיך תפרש מה שאמרו שבלבל 'יצועה', דהול"ל 'יצועו'?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 20, 2024 5:54 pm

זה מה שהוא עשה
אני זוכר שזה מפורש באיה מקור ואיני זוכר היכן
בלבל יצועה בכך שהוציא מיטת יעקב. למה זה לא מסתדר?

רך כקנה
הודעות: 6
הצטרף: ו' מאי 07, 2021 7:52 pm

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי רך כקנה » ג' פברואר 20, 2024 6:16 pm

כ"כ בספר הישר: "ויהי אחרי מות רחל ויתן יעקב את אהלו באהל בלהה שפחתה, ויקנא ראובן אל לאה אמו על הדבר הזה וימלא חמה, ויקם בחמתו וילך ויבא אל אהל בלהה וינתק את משכב אביו משם, בעת ההיא הוסרה מבני ראובן חלק הבכורה והמלכות והכהונה, כי חלל יצועי אביו".

ומה שקראו אותו חז"ל "בלבול", משמע דלא קאי על העתקת המטה ממקום למקום, או על בלבול הסדינים ממקומם הנכון, שאז שייך לדון אם קאי על יצועו או יצועה, אלא נקרא כן ע"ש בלבול דעתם והתחברותם, ואז שניהם במשמע יצועו ויצועה, ומר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, וכ"ה בתורה תמימה (אות י"ב): "נראה ענין הבלבול, שעשה איזו פעולה שעל ידה נפרד יעקב מאהל בלהה, אם ע"י קטטה או שנאה וכדומה, והוא מעין הלשון עלה סנחריב ובלבל את העולם (תוספתא קידושין פ"ד) שהיה ג"כ מעין אלו הפעולות כנודע". וכ"מ בזוה"ק (דף קעו.): "כגוונא דא, וישכב את בלהה, ח"ו דאיהו שכב עמה, אלא בגין וכו', ודא הוא בלבולא דערסא", עיי"ש ותבין.

וכן משמע ממ"ש בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"ב סי' מ"א):"וכבר נודע מ"ש הגאון חיד"א ז"ל, מששמע כי מור"ם ז"ל בעל המפה פירש, שיעקב אע"ה היה רוצה לשכב עם בלהה פלגשו, ונתקנא ראובן בשביל אמו, והיה הולך ובא אצל חדר המטות, ואסור לשמש בעוד שיש בני אדם שומעין, ולכן כאשר שמע יעקב אע"ה שהיה ראובן הולך ובא נמנע וחדל וכו, ופירוש הכתוב כך, 'וילך ראובן' שהיה הולך ומטייל, בזמן 'וישכב את בלהה פלגש', ומי הוא זה השוכב, היה 'אביו', 'וישמע ישראל' שהיה הולך ראובן ולא שמש, ולכן 'ויהיו בני יעקב שנים עשר'. ובא ראובן בחלום אצל מור"ם והחזיק לו טובה עכ"ד" ועע"ש. מבואר מדבריו דלא היה שום בלבול בגוף המטה, ועל כרחך כנ"ל.

[ומענין לענין באותו ענין להפך בזכות העושים דברים כשכוונתן לשמים, מן הראוי להעתיק מעשה נורא שכתב בהקדמת שו"ת אגרות משה ח"ח עמ' 15 (יודה"ל י"ג אדר): "בתחלת חורף תרפ"ב חלה אחד מבעה"ב ונפל למשכב במין חולי מוזר ולשונו התנפחה בפיו. כאשר תקיף ליה עלמא ורבנו בא לבקרו ביקש החולה להוציא כל איש מעליו, וסיפר לרבנו את סיבת חליו, לדבריו שבוע קודם לכן בשבת פרשת וירא הקשה כיצד זכו בנות לוט שהמשיח יהיה מצאצאיהן, אף שלא בושו בגילוי עריות שעשו והודיעו שבניהן הם מאביהן, ודיבר עליהן בדרך בזיון. בלילה הופיעו בחלומו שתי נשים זקנות מאד שראשן ופניהן מכוסים, ואמרו שהן בנות לוט. הן הוסיפו ואמרו לו ששמעו את טענתו, ובאו מעולם האמת לענות לו. הן טענו שהיו יכולות לומר שמאחר שהן ממשפחת אברהם וניצלו בדרך נס מסדום לא היו תולים בהם מעשה זנות, והיו יכולות לייחס לעצמן כל מעשה נס, כך שהיו יכולות לומר שנתעברו מן השכינה כביכול, ולייסד דת חדשה כנצרות, והן קראו לבניהן עמון ומואב להודיע שכאשר אשה מתעברת יש לוולד תמיד אב בשר ודם, בזכות זה זכו ויצא מהן המשיח האמיתי. עוד אמרו שהוא חטא חטא גדול כאשר דיבר עליהן בדרך בזיון, מאחר שהוא דיבר עליהן בזלזול הוא ייענש מידה כנגד מידה כמרגלים (רש"י במדבר י"ד ל"ז) ותשתרבב לשונו ותתנפח בחולי משונה וכך ימות. כשמיים האיש לספר את סיפורו, היסב את פניו אל הקיר ונפטר לעולמו. רבנו ראה בכך עניין אמיתי, מאחר שההסבר נראה לו הסבר אמיתי".]

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 21, 2024 12:41 am

בענין מה שמביא החיד"א הוא בפני דוד והביא שם כעין זה מרבינו אפרים פירוש הפסוק באופן אחר ממה שנקרא כפשוטו
וילך ראובן שהלך לו למקום אחר משום שאביו עזב את לאה וישכב את בלהה וישמע ישראל וקרא לו משם ובא הרמ"א ונשקו על ראשו

ועיין במעלות היוחסין להגאון ר' אפרים זלמן מרגליות שהביא ששמע שמועה זו מאביו ובתחלה לא רצה להאמין עד שמצא עצם הרעיון בחידושי הגרשוני דף לט
[והוא לבעל עבודת הגרשוני שהי' בדור סמוך לרמ"א] ומ"מ פירוש הפסוק וילך ראובן אין כתיב שם והוא ז"ל כתוב שאביו הרחיב הרעיון בזה.
ובאמת כבר הביא זאת בחיד"א בפני דוד שנדפס בשנת תקס"ו ומעלות היוחסין נכתב לערך בשנת תק"פ, [וגם החיד"א הביא שם שאחר זמן מצא בחידושי הגרשוני כזה בשינוי] ושמא שמע זאת החיד"א מאביו של הגאון ר' אפרים זלמן ה"ה ר' מנחם מאניש מרגליות שלשון החיד"א שם הוא שמעתי מרב גדול אשכנזי, או מרב אחר שר' מנחם מאניש ג"כ שמע ממנו, שהרי החיד"א במסעותיו לא נעמד בגאליציא או באוקריינא, ואולי פגשו במקום אחר וצ"ע. שו"ר שבכסא רחמים הוסיף שמעתי מפה קדוש רב אשכנזי שקיבל מרבותיו
----
ולשלימות הענין ולשאלת פותח האשכול יש לעיין בתוספות השלם על הפסוקים קטעים נפלאים ובתוך הדברים נגע גם בענין שהי' שני בלבולים, ומשמע קצת שהי' לו גי' אחרת בדברי הגמ' בשבת
ומש"כ שם מענין לשון שכב אותה ושכב עמה צ"ע מה שכ' דשכב בעבירה כתב עם ולא את וע"כ מוכרח שראובן שכב על מטתה עיי"ש שכ ואל תשיבני מוישכב אותה דדינה ושכב איש אותך דסוטה ולא השיב כלום.
ועיין מש"כ בחילוק בין שכב 'את' לשכב 'עם' במלבי"ם וגם בהעמק דבר, ובהעמק דבר חילק לפי דרכו חילוק בין אונס לרצון ויישב ב' הפסוקים וישכב אותה דדינה ושכב אותך דסוטה. אבל לא שייך לכאורה לדברי חילוק התוס'.
ולעצם הענין ששכב על מטתה ציינו בהגהות על תוספות השלם שכן משמע גם בזוהר

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 21, 2024 6:08 pm

תוכן כתב:לכולי עלמא זה מה שהוא עשה? יש לך מקור לדברים? ואיך תפרש מה שאמרו שבלבל 'יצועה', דהול"ל 'יצועו'?

בדקתי שווב
זה לא לכולי עלמא
יש שהסבירו כן ויש שהסבירו באופן אחר

פייש
הודעות: 194
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: בראשית ל"ה כ"ב - וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו - מה בלבל?

הודעהעל ידי פייש » ד' יוני 19, 2024 11:22 am

כמדומה שגם המלבים מפרש כן בהדיא


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים