חיים כתב:היכן כתוב בפרשת כי תשא שהבל סבר שבריאת העולם נעשתה מחומר קדום?
הוא כותב זאת על אנשי הודו.
גלילי כתב:אבל נשאר צ"ע הנ"ל בדברי החת"ס שאינו תואם לכאו' המעשי ה'.
וזה באמת תמוה שבמעשי ה' נראה שאף שקיבל הקב"ה קרבן הבל בשעתו, מ"מ אמר שלא יקריבהו, כיון שיש בו מן האמונות הבטילות, וצ"ב.
ואילו איך שהביאו החת"ס החילוק ברור בין קרבנותיהם.
חכם באשי כתב:הגרשיים שבמילת "צאב"ה" אינם מסמנים ראשי תיבות, אלא היות המילה משפה זרה, ובמקרה הזה: ערבית.
'צאבה' היתה דת/כת בארצות המזרח, ואל התיאולוגיה-פילוסופיה שלה התייחס הרמב"ם כמה פעמים במו"נ.
על הצאבה, ראה: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c10-2.htm
posting.php?mode=edit&f=17&p=8116
בעמ' 149 הערה 51.
חיים כתב:גלילי כתב:אבל נשאר צ"ע הנ"ל בדברי החת"ס שאינו תואם לכאו' המעשי ה'.
וזה באמת תמוה שבמעשי ה' נראה שאף שקיבל הקב"ה קרבן הבל בשעתו, מ"מ אמר שלא יקריבהו, כיון שיש בו מן האמונות הבטילות, וצ"ב.
ואילו איך שהביאו החת"ס החילוק ברור בין קרבנותיהם.
אתה מתכוון להבדל אם החלב הובא בנפרד או דרך בישול? אתה צודק! לא הזכרת זאת קודם.
יש מקום להניח שהחת"ס בכוונה שינה מדבריו כדי לתקנם באופן יותר נאות.
ומעניין לעניין, לפי פשוטו של מקרא האם הבל שחט את בכורות צאנו לקרבן, או שמא הוא רק הציג אותם חיים מנחה לה'?
לכאורה גמרא מפורשת היא המובאת ברש"י בראשית שקין לא ידע מהיכן הנשמה יוצאת, וכי הבל כן ידע?
זאת ועוד, רש"י (בראשית א, כט) כתב ולא הרשה לאדם ולאשתו להמית בריה ולאכול בשר. ולהמית לשם קרבן הותרו?
לפי מעשי ה', הבל שחט את בכורות צאנן ובישלם בחלב.
אולי לכן החת"ס שינה מדבריו.
שוב ראיתי כי נחלקו בגמרא זבחים קטז, א אם קרבנות שהקריב הבל שלמים היו או עולות.
וכן אמרו בבראשית רבה כב, ח "רבי עזריה ורבי יונתן בר חגי בשם רבי יצחק אמר נתבונן קין מהיכן שחט אביו אותו הפר, שנאמר בו (תהלים סט) ותיטב לה' משור פר, ומשם הרגו".
גלילי כתב:"יותר נאות" - אבל בצורה שונה לחלוטין.
חיים כתב:אבל אתה מודה שהוא סותר את דבריו.
גם נמצא שאין הבדל בין קרבן קין לקרבן הבל, ששניהם לחומר קדום נתכוונו.
ועוד, הרי הקב"ה שעה לקרבן הבל.
אלא הואיל ולא מפורש בדבריו להיפך, ודאי שיש לפרש בדבריו שכוונת הבל טהורה היתה.
כעת ראיתי את ההוספה לעיל שהחת"ס כותב כפי שכתבתי.
מה שהוא מקשר את קרבן הבל למנהג אנשי הודו, זהו לומר שזהו מנהג הקרבה מקובל.
שאם לא כן, מניין לפרש באופן זר שכזה, שהכוונה לבישול בשר בחלב.
חיים כתב:ומעניין לעניין, לפי פשוטו של מקרא האם הבל שחט את בכורות צאנו לקרבן, או שמא הוא רק הציג אותם חיים מנחה לה'?
לכאורה גמרא מפורשת היא המובאת ברש"י בראשית שקין לא ידע מהיכן הנשמה יוצאת, וכי הבל כן ידע?
זאת ועוד, רש"י (בראשית א, כט) כתב ולא הרשה לאדם ולאשתו להמית בריה ולאכול בשר. ולהמית לשם קרבן הותרו?
לפי מעשי ה', הבל שחט את בכורות צאנן ובישלם בחלב.
אולי לכן החת"ס שינה מדבריו.
שוב ראיתי כי נחלקו בגמרא זבחים קטז, א אם קרבנות שהקריב הבל שלמים היו או עולות.
וכן אמרו בבראשית רבה כב, ח "רבי עזריה ורבי יונתן בר חגי בשם רבי יצחק אמר נתבונן קין מהיכן שחט אביו אותו הפר, שנאמר בו (תהלים סט) ותיטב לה' משור פר, ומשם הרגו".
מנחם כתב:חיים כתב:ומעניין לעניין, לפי פשוטו של מקרא האם הבל שחט את בכורות צאנו לקרבן, או שמא הוא רק הציג אותם חיים מנחה לה'?
לכאורה גמרא מפורשת היא המובאת ברש"י בראשית שקין לא ידע מהיכן הנשמה יוצאת, וכי הבל כן ידע?
זאת ועוד, רש"י (בראשית א, כט) כתב ולא הרשה לאדם ולאשתו להמית בריה ולאכול בשר. ולהמית לשם קרבן הותרו?
לפי מעשי ה', הבל שחט את בכורות צאנן ובישלם בחלב.
אולי לכן החת"ס שינה מדבריו.
שוב ראיתי כי נחלקו בגמרא זבחים קטז, א אם קרבנות שהקריב הבל שלמים היו או עולות.
וכן אמרו בבראשית רבה כב, ח "רבי עזריה ורבי יונתן בר חגי בשם רבי יצחק אמר נתבונן קין מהיכן שחט אביו אותו הפר, שנאמר בו (תהלים סט) ותיטב לה' משור פר, ומשם הרגו".
דברים נפלאים בזה ובמסתעף לעניין מחלוקתם והריגת הבל:
http://www.otzar.org/wotzar/getimg.asp?jpg/152951\152951-211-700-0.GIF
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים