קצר ולעניין - בחירות.
הרחבנו בעבר בעניין הקושיא המפורסמת על לקיחת הבחירה מפרעה - וא"כ מדוע נענש ?
ואפשר שמרוב דברים ההבחנות בדעות הרבות נטשטשו והוקהו.
והשתא סיכום קצר לחידוד והבלטת ההבדלים והמיוחד בשיטות השונות ובדעות המשתנות .
1. לרש"י
א.נשללה הבחירה , למניעת חילול השם בתשובה מלאכותית. ונענש על חכל חטאיו. [הבנת השפתי חכמים ברשי].
2. לרמב"ן ,א .
נשללה הבחירה, והעונש על חטאיו הקודמין- ולא על מעללין לאחר שלילת הבחירה שכן אינו באשמתו.
3. לרמב:ן ב'.
בחמש הרשונות היתה לו בחירה -ועליהן נענש. הבחירה נשללה ממנו רק בחמש המכות האחרונות
למניעת תשובה מזוייפת.
4. לרמב"ם .
לפי הנאמר בהלכות תשובה. אכן נשללה ממנו הבחירה כדי להענישו על קושי השעבוד, ולא בהכרח על מעשיו העכשוויים. ואיך יסביר הרמבם את ביטול הבחירה שבעיניו היא דבר נמנע - ראה הסבר למטה. (1)
5. האב"ע . יש, וגם אין לו - בחירה. ומ"מ נענש על כלחטאיו.
אקשה את ליבו - כן. השם עשה זאת לפרעה. אבל - ישנן שני מישורים : באחד אין לו בחירה, ובשני יש לו בחירה.
שכן לא עתה. אלא כבר מלידה נגזר עליו מזלו להיות רע במידותיו וכו, ומ"מ עדיין יש לו כעת בחירה חופשית להידבק בקב"ה ובכך להתעלות מעל גזירת הכוכבים ולהיטיב את התנהגותו ואז היה נמנע ממנו העונש הגדול שבא עליו.
6. ספורנו - הפוך.
יש לו בחירה, והשם הקשה את ליבו כדי לנטרל את מה שיכול היה להפחידו ולשנות את התנהגותו. ואילו כעת יש לו בחירה חופשית לנטיית ליבו ללא לחצים חיצוניים.
ומפורש הדבר בעיקרים ראה למטה.(2).
7. אברבנאל . הבחירה היתה ואבדה. "אקשה את ליבו" אין כאן עוול, שכן לא בשל כך נענש.
שכן לגויים אין דרך תשובה ונדרש להענישו על חטאיו בעבר, וממילא עונשו היה מגיעו גם ללא הקשחת ליבו.
8. אברבנאל פירוש נוסף.
השם הקשה את ליבו היא תוצאה של מעשי השם, לא בליבו של פרעה אלא בכך שעשה הפוגות במכות חלשו חששותיו ופג פחדו של פרעה - התוצאה שהקשה את ליבו.
9. השל"ה.
אכן ניטלה ממנו הבחירה, ואמנם לא נענש על מעשיו שבעקבותיו. אלא על שעבודו וכו כל השנים. וכדי שלא יצא חילול ה' באם יקבל עונשו לאחר שחזר בתשובה - לכך מנעו מכך השם.
בעצם זה כעין הבנת השפ"ח ברשי, אלא שכאן הדברים מפורשים ממש.
10. הכוה"ק. בחירה - וודאי שהיתה לו: בעבר ובעתיד, לגויים כמו ליהודים , בשמיים ובארץ.
א"כ מה זה ואקשה ..
שהמכות היו כ"כ חזקות שהגיעו [ הכאיבו] ללבב פרעה , אקשה = מכות קשות. ויחזק = [החזיק ואחז] את לב פרעה ולמרות כך עמד ברשעותו - ולכך נענש.
------------------------
הערות .
(1) הרמב"ם.
וליישב דבריו כאן עם דבריו שם[ה, ג].. וְעִיקָר זֶה עִיקָר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּד הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה--שֶׁנֶּאֱמָר "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע" , וְכָתוּב "רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה" כְּלוֹמַר שֶׁהָרְשׁוּת בְּיֶדְכֶם; וְכָל שֶׁיַּחְפֹּץ הָאָדָם לַעֲשׂוֹת מִמַּעֲשֶׂה בְּנֵי הָאָדָם--עוֹשֶׂה, בֵּין טוֹבִים בֵּין רָעִים.
....ואמנם בתחילה יש לו בחירה חופשית לכאן ולכאן. אולם כאשר בחר ברע ודבק בו , הרי ככל שנמשך הדבר כך הולך ומתרחק מהדרך הטובה, וכדי לחזור יש לפניו דרך ארוכה חזרה. ולעת זו אכן אין יכולותיו\ בחירותיו שוות .
אולם לא מידי הקבה הדבר. אלא הוא באשמתו הביא עצמו לדרך הארוכה והקשה לחזרה.
המסקנה לא ה' הכריחו למעשיו הרעים, אלא פרעה עצמו שהרגיל עצמו ." שה' יצר באדם מידה זו בכל אדם שכל
זמן שהוא נמשך בדרכי החכמה והצדק מתאווה להן ורודף אותם " . ואותה מידה עצמה היא שהביאה את פרעה להרבות בחטאים.
(2 ) העיקרים.
-ועל זה הדרך יתפרש מה שנמצא בכתוב שהשם יתברך מחזק לב הרשעים או מקשה ערפם ומונע מהם דרכי התשובה,.., מחזק את לבו כשנותן לו צד או צדדין לתלות בהן המכה ולומר שבאה במקרה ולא על צד ההשגחה האלהית, וזה כדי שיסור מלבו המורך שקנה מחמת המכה וישאר על טבעו ובחירתו מבלי מכריח,
ואז יבחן אם היתה תשובתו בחיריית, ומאשר בחירת פרעה כשסר מעליו עול המכה היתה לרע, אמר השם יתברך אני הכבדתי את לבו, כלומר כשהסירותי מלבו המורך שקנה מחמת המכה, וישאר על טבעו ובחירתו, והוא לרוע בחירתו בקש עלות ותואנות לתלות בהן ענין המכות ולומר שהיו במקרה....
, ובזה הצד ננעלים שערי התשובה בפני הרשעים, לא שהשם יתברך ימנע מן האדם טוב בחירתו חלילה, אמר הכתוב כי לא אחפוץ במות הרשע כי אם בשובו מדרכיו וחיה, אלא שהשם יתברך משאירו על בחירתו בלבד מבלי מכריח מחוץ, והוא בוחר דרך לעצמו, ספר העקרים · מאמר ד ·כה.