מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.

חקרן
הודעות: 14
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 8:39 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי חקרן » ב' פברואר 14, 2011 5:20 pm

"מכתבים" או לשונות של מחאות חריפות הורגלו כאשר נכתב משהו נגד הדת וכיו"ב, אך מישהו שטעה בפירוש מלה אחת, כבר יוצאים במחאות?

פשוט שעיקרו של רש"י הוא פשט כפי דבריו הק' , ורק כשמביא לפעמים מדרש זה מדרש, זה פשוט לכל יר"ש שלא הושפע ממחקרים אלא שאב את דעותיו מרבותינו מעתיקי השמועה, ולא נאמר שכל מה שמביא סתם זה בגדר דרש.
נערך לאחרונה על ידי חקרן ב ב' פברואר 14, 2011 9:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' פברואר 14, 2011 6:26 pm

חכם באשי כתב:על מהדורת ברלינר כתבו כאן: viewtopic.php?f=7&t=3448&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%A8

הבא ונסכם את הדברים כך:
שכל פישעו וחטאו של בעל הצוהר לתיבה הוא זה שהשתמש עם רש"י ברלינר ולא עם רש"י דפוס ראשון. ?!.

כמו כן אודה לך מאוד אם תפנה אותנו למקום כל שהוא אשר שם מופיע כפי שטוען אליהוא שהתיבות אלא מהו וידעו אינם מופיעים ברש"י.

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תיקו » ב' פברואר 14, 2011 6:31 pm

כאמור באשכול ההוא צריך להסתכל במהדורת כתר תורה של וינפלד שמביא נוסחאות מכת"י, ושם נראה אם צדק אליהוא.
דפוס ראשון נמצא גם בהברובוקס.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 15, 2011 12:34 am

דראל כתב:
איש_ספר כתב:דראל. למען הדיוק. הרב ישראלי לא התנגד להוצאת פירוש בלי פירוש רש"י, אלא להוצאת פירוש שיטתי אחר במקום רש"י, ולכן לא הסכים להוצאת דעת מקרא על התורה למרות ששמו שם גם את פירוש רש"י. ואם יש באמתחתך מסורות שונות בענין דעתו של הרב ישראלי אתה מוזמן לעדכן את חתנו.
פירוש רש"י כמות שהוא (על אף החסרונות והפגמים שמצא בו הרב ד"ר גמליאל שליט"א) התקדש בקדושת הבל פיהם של תשב"ר ושל כנסת ישראל זה מאות בשנים, בשיעורי דקדוק אפשר ללמוד את ילון ובשיעורי גאוגרפיה מקראית אפשר ללמוד את אליצור, אבל חומש מלמדים תחילה עם רש"י. ואין כאן לא ענין של הגרי"ז או של חכם אחר אלא מסורת איתנה וקיימת, עד כדי שנמנו וגמרו הקורא מקרא עם פירוש רש"י יצא ידי חובת תקנת חכמים לקרוא שמו"ת. זו שמענו אבל הקורא מקרא עם דעת מקרא, או אפילו עם פניני רש"י של הרב מאזוז, זו לא שמענו.


ידידי, כשם שניתן ללמוד רש"י, כך ניתן ללמוד רשב"ם, ספורנו או רד"ק (בחומש בראשית). לאמור, כשיש קושי בהוראת התורה (שהרי איננו לומדים רש"י, רשב"ם וכד', אלא לומדים תורה!), יש לבחור את הפירוש הקל ביותר ללימוד. מי שרוצה להתאמץ בלמדו את רש"י, ולחשוב שהוא מקדש שם שמים, הרשות בידו.
איך יִלמד אדם פרטי, ולא מלמד דרדקי? בוודאי שרש"י קודם לכל (ולכן גם הסיפור על הרב ישראלי אינו רלוונטי לעניננו). אך ללמוד מהלכה לגבי שמו"ת, שבוודאי תשב"ר אינם חייבים בה, שחובה ללמד את רש"י, זה מעשה מגוחך.

עד עתה, לא ראיתי כאן שום מקור רציני - מעיישל'ך מהגרי"ז או מר' חיים, אינו מקור רציני - שחובה ללמד תשב"ר לפני הכל רש"י.


תראה מה שכתב הב"ח בחיוב הדבר בשו"ת הב"ח החדשות [מהדורת מכון זכרון אהרן] סוף עמ' שצו ותחלת עמ' שצז, ותרווה נחת

ובושה וחרפה הוא שעמי הארצות כאלה אינם יודעים מקור של הב"ח, ובמקום זה התורה מתחילה אצלם מהגרי"ז

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 15, 2011 12:55 am

הוד והדר. לפחות איננו מבלים את ימינו בדקדוק בדברי הגרי"ז כאחד הראשונים כמנהגך הטוב לדקדק בטעיותיו של המנח"א (שכמובן לעולם אינו טועה).
נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 15, 2011 1:32 am

איש_ספר כתב:הוד והדר. לפחות איננו מבלים את ימינו בדקדוק בדברי הגרי"ז כאחד הראשונים כמנהגך הטוב לדקדק בטעיותיו של המנח"א (שכמובן לעולם אינו טועה)


איפה כתבתי שמעולם אינו טועה, א בהמה איז זעך נישט טועה, ועיין בדברי המנח"א בספרו חיים ושלום על התורה פרשת דברים בדיבור הראשון.

אני לפחות מקבל תשלום גמול על הדקדוקים שלי, ואתם מבלים את הזמן בפלפולי סרק והבל, הם רצים ואנו רצים וכו' וד"ל
נערך לאחרונה על ידי הוד_והדר ב ג' פברואר 15, 2011 2:13 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 15, 2011 2:11 am

איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.


זה נמצא בסוף חלק ד' [כמדומני שאינו באוצר]

ואני מעתיק הלשון

"עם תלמיד ששכלו משיג להבין פירוש רש"י אסור לו למלמד ללמוד עמו פירוש אחר אלא פירוש רש"י, שהוא הפירוש הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת"

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' פברואר 15, 2011 11:13 am

הוד_והדר כתב:
איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.


זה נמצא בסוף חלק ד' [כמדומני שאינו באוצר]

ואני מעתיק הלשון

"עם תלמיד ששכלו משיג להבין פירוש רש"י אסור לו למלמד ללמוד עמו פירוש אחר אלא פירוש רש"י, שהוא הפירוש הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת"


אם יוכל כבודו לצלם לנו את הב"ח ואם זה שו"ת ב"ח מכתב יד או משהו עתיק שהיה גם בזמן הגרי"ז ז"ל אודה לו מאוד.

לדעתך פסק הב"ח שפירוש רש"י זהו הפירוש האמיתי ואסור לפרש פסוק על פי ראשון אחר כמו הרמב"ן והאבן עזרא במקום שהם חולקים עם רש"י ... הלא דבר הוא.
האמת שכך משמע קצת מדברי הגמ' קידושין מ"ט עמוד א' בדברי הגמ' רבי יהודה אומר המתרגם פסוק כצורתו הרי זה בדאי והמוסיף עליו הרי זה מחרף ומגדף וברש"י שם ד"ה והמוסיף עליו כתב בזה"ל.

שבא לומר הואיל וניתן רשות להוסיף (שהרי אונקלוס הוסיף) אוסיף גם אני בכל מקום שארצה, הרי זה מחרף מבזה את המקום, משנה את דבריו, ואונקלוס כשהוסיף לא מדעתו הוסיף שהרי בסיני ניתן אלא שנשתכח וחזר ויסדו כדאמרינן במגילה וכו'.

ומעולם תמהתי והרי גם רש"י חלילה מוסיף בפירושו שלו על התורה כמו אצל ויפול על צוואריו שמפרש רש"י שבכה על המקדשות שעתידים להיחרב אצל בנימין ועוד הרבה כאלה.
אמנם במידה ונאמר שכל דברי רש"י הם תרגום כפשוטו כלומר טייטש, שפיר יובן דברי רש"י כיון שהוא בפירושו על התורה לא הוסיף כלום אלא פירש רק טייטש.

אמור מעתה אין דבר כזה מדרש יש טייטש ותרגום והתרגום הטייטש האמיתי הוא פירושו של רש"י והדברים מדהימים
.
אמנם קצת הוקשה לי מהקדמתו של בעל האור החיים הקדוש על התורה שכתב שם שמותר לפרש בחומש עוד פירושים כיון שאין זה הלכה. וה' יאיר את עיני בסוגיא קשה זו....
מי יתן.....

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 15, 2011 12:35 pm

הוד_והדר כתב:
איש_ספר כתב:נסיתי למצוא בשו"ת הב"ח החדשות לפי העמודים שציינת ולא עלתה בידי.


זה נמצא בסוף חלק ד' [כמדומני שאינו באוצר]

ואני מעתיק הלשון

"עם תלמיד ששכלו משיג להבין פירוש רש"י אסור לו למלמד ללמוד עמו פירוש אחר אלא פירוש רש"י, שהוא הפירוש הנכון ע"פ פשוטו של מקרא ועל פי האמת"

בשו"ת הב"ח החדשות אין עמ' שצו - שצ"ז.
אחר העיון מסתבר שהציטוט אינו של הב"ח אלא של תקנות קהל קראקא שנעשו בשנת שי"א לפני שהב"ח נולד. וכנראה שהב"ח שכיהן ברבנות קראקא הסכים על ידם. נדפסו לראשונה בקדמוניות מפקנסות יהודים, של וטשטיין, קראקא תרנ"ב. ונלקטו כמובן במקורות לתולדות החינוך של אסף ח"א סי' נ ראה שם עמ' קא. וחשוב לראות ההקשר במלואו. אכן אסף שם מעיר שזו כנראה הוספה מאוחרת על התקנות של שי"א עי"ש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 15, 2011 3:02 pm

מעולם תמהתי והרי גם רש"י חלילה מוסיף בפירושו שלו על התורה כמו אצל ויפול על צוואריו שמפרש רש"י שבכה על המקדשות שעתידים להיחרב אצל בנימין ועוד הרבה כאלה.
אמנם במידה ונאמר שכל דברי רש"י הם תרגום כפשוטו כלומר טייטש, שפיר יובן דברי רש"י כיון שהוא בפירושו על התורה לא הוסיף כלום אלא פירש רק טייטש.

אמור מעתה אין דבר כזה מדרש יש טייטש ותרגום והתרגום הטייטש האמיתי הוא פירושו של רש"י והדברים מדהימים.
אמנם קצת הוקשה לי מהקדמתו של בעל האור החיים הקדוש על התורה שכתב שם שמותר לפרש בחומש עוד פירושים כיון שאין זה הלכה. וה' יאיר את עיני בסוגיא קשה זו....
מי יתן.....
תולעת ספרים07



אני לא מבין
המסקנא מדבריך היא שרש"י נהג כדין כי הוא פירש רק טייטש אבל כל הראשונים האחרים עברו על דברי הגמרא!!

והנה הפירוש הפשוט הוא שכשעושה את זה בצורת תרגום, כלומר שאומר את הפסוק במילים אחרות אז אסור להוסיף, אבל בדרך פירוש לית דין ולית דיין שאסור.
ויש להסתפק אם רק כשכוונתו לתרגם (או אולי אפילו רק כשכוונתו להחיל ע"ז שם תרגום היינו כעין זה שניתן מסיני), או דילמא אפילו כשאומר פירוש אבל הצורה היא של תרגום גם זה אסור. (ועיין במהר"ל שהקשה על הגמרא כאן מהדין של נאמר בכל לשון ומה שפירש בזה)
ועל הצד השני תהיה אולי טענה נגד כל הרעיון של בעל צהר לתיבה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' פברואר 15, 2011 3:25 pm

ידידי
לא אמרתי שאני מבין את הגמ'
הקושיא בעינה עומדת.

פעם משכבר הימים חשבתי לעצמי שהפשט ברש"י הוא כזה:
שאסור להוסיף על הפסוק כמו שאוסיף אונקלוס אצל עלי קללתך בני...
שנאמר לי בנבואה שלא יקלל אותך וכדו'.

וכל פירושי הראשונים על התורה פירשו טייטש החל מרש"י וכלה ברשב"ם וגם כל המדרשים כולם אינם אלא טייטש פשוט....
ולאו דווקא רש"י.


ולפום ריהטא כתבתי ובאם כבודו יש לו תירוץ אחר אדרבא...

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 15, 2011 5:55 pm

הכוונה לחדשות היתה לההוצאה החדשה, לא למה שנקרא שו"ת ב"ח החדשות, ואתכם הסליחה על הערבוב בדבר

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' פברואר 15, 2011 9:08 pm

חנבין ולעצם השאלה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2011 10:07 pm

חכמה שלאחר מעשה. טוב מאוחר מלא כלום.

בש"ק כבר תלה 'מעורר' אחד את מכתבו של הגר"ש דבליצקי הנז' בתחילת האשכול שהשתרבב לענינים אחרים, כדאי לעיין שם ובמובאות של הרב אי"ס בענין.

אגב, ההוכחה של ההוספה היא ממה שלא כתוב וירא את החמורים וכו', ובאמת לפי מדרשם של רבותינו הלא היה ענין מיוחד בעגלות שמהם חיתה רוחו של יעקב אבינו, שכן נרמז בהם ענין ה'עגלה ערופה' שעסקו בו לפני שנפרדו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 21, 2013 3:37 pm

איש_ספר כתב:הגרי"ז אומר שמלמד דרדקי מחויב ללמד חומש לפי פירוש רש"י

הגרי"מ פיינשטיין זצ"ל כתב: "ואספרה עוד מה שסח לי יהודי בעל תשובה נלבב, הסופר ר' חיים ליברמן ע"ה, שבצעירותו כאשר החמיץ והלך ללמוד בבי"ס חילוני, פגשו פעם איש חסיד ממכיריו והציץ באמתחתו. מצא הלה בתוכה כו"כ ספרים, ספרי מדע רוסיים ספרי פילוסופיה פסולים וכיו"ב. אך עבר עליהם בשתיקה, ורק כשנתקל בין השאר בספר תנ"ך ללא רש"י, נרתע לאחוריו וקרא לעברו: 'חיים, תנ"ך בלא רש"י? אין תרופה למכתך!", והוסף ר"ח לאמור: "ועד כמה צדק אותו חסיד באבחנתו זו נוכחתי אח"כ לראות...".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 09, 2013 2:29 am

ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו !
הנה מתוך ספר באורים כבדו ה', קראקא שנת שע"ד.

http://www.otzar.org/aspcrops/17256_44_ ... 122013.asp

קלונימוס הזקן
הודעות: 1185
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ג' דצמבר 10, 2013 10:45 pm

בדיוק השבוע אמר לי כן הרב בעל 'פניני המסכתא' ושאר ספרים. איני זוכר את שם ספרו החדש על התורה שעדיין איננו באוצר משום מה, בו הוא מלקט הרבה מתורת חכמי פראג. פגשתיו וציטט בפני ספר זה, מתוך תמיהה על המעוררים בזה.
צירוף מקרים? או שמיליו מיבדרן בעוד בתי מדרשות?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יאיר » ד' דצמבר 11, 2013 1:28 am

מדוע הקונטרס אינו באוצר?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 11, 2013 8:29 am

קלונימוס הזקן כתב:בדיוק השבוע אמר לי כן הרב בעל 'פניני המסכתא' ושאר ספרים. איני זוכר את שם ספרו החדש על התורה שעדיין איננו באוצר משום מה, בו הוא מלקט הרבה מתורת חכמי פראג. פגשתיו וציטט בפני ספר זה, מתוך תמיהה על המעוררים בזה.
צירוף מקרים? או שמיליו מיבדרן בעוד בתי מדרשות?

איש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו
אכן דִּבְרֵי נְחֶמְיָה

יגדיל תורה
הודעות: 43
הצטרף: ב' אוקטובר 22, 2012 11:19 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יגדיל תורה » ד' דצמבר 11, 2013 12:48 pm

אליחי כתב:בכלל פי' הרש"י לתורה מלא בהוספות מוזרות בסוגריים שלא ברור מקורם, ואתן בזה דוגמא אחת שהיטב חרתה לי:
מלכים א י-יג. והמלך שלמה נתן למלכת שבא את כל חפצה. ובפרש"י שם נוספו הסוגריים (בא אליה ונולד ממנה נבוכדנצר , והחריב הבית שעמד ארבע מאות ועשר שנים בחלק כל שנים עשר שבטים , מהאר''י ז''ל). וחוץ מזה שהוא דבר זר הטעון מקור, מה הקשר להביא דברי האריז"ל ברש"י, ואף באריז"ל לא מצאתיו.
האם אי מי יודע מקור לאגדה מוזרה זו.
וכן יש הרבה הוספות מעי"ז ברש"י ואיני זוכר עתה.

בספר עשרה מאמרות להרמ"ע מפאנו, (מאמר אם כל חי, ח"ב סי' כג) מובא שנבוכדנצר נולד ממלכת שבא שהתגיירה ונישאה לשלמה.

יגדיל תורה
הודעות: 43
הצטרף: ב' אוקטובר 22, 2012 11:19 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יגדיל תורה » ד' דצמבר 11, 2013 2:39 pm

איש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו !
הנה מתוך ספר באורים כבדו ה', קראקא שנת שע"ד.

http://www.otzar.org/aspcrops/17256_44_ ... 122013.asp


וראה בהקדמת הספר הנכבד דבק טוב (אשר נדפס גם כן בחיי המהר"ל מפראג), שם הוא מתנצל על שמביא פירושים שלא בשם אומרם.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' דצמבר 24, 2014 11:42 am

יישר כוח להרב לומד.
ואנוכי לא ידעתי שאשכול זה עלה לרשת.
דבר בעתו מה טוב על פרשת ויגש.
נערך לאחרונה על ידי תולעת ספרים07 ב ד' פברואר 04, 2015 2:23 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' דצמבר 24, 2014 11:50 am

בנוגע למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א עם ספרי צוהר לתיבה ראה בקישור המצורף.
http://www.kupat.org.il/hebrew/news/?story=226
שמעתי ממחבר הביאור "צוהר לתיבה" שהוא בפרק קל"ט.
קבצים מצורפים
פרק קלט ראה כותרת - מרן הגרח עם התהלים צוהר לתיבה.png
פרק קלט ראה כותרת - מרן הגרח עם התהלים צוהר לתיבה.png (510.34 KiB) נצפה 15320 פעמים
נערך לאחרונה על ידי תולעת ספרים07 ב ד' פברואר 04, 2015 2:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' דצמבר 24, 2014 11:56 am

אגב, בתהלים המתחרה לצוהר-לתיבה כתב לפרש אצל למנצח על-מות לבן (פרק ט) בזה"ל. על ניגון חרישי ששמו בן, וחיפשתי בכל המפרשים ולא מצאתי פירוש כזה, כמו כן בתהלים של הרב ויי ראיתי שכתב שם על מות כשהוא מפריד בין שתי התיבות ובמקום על-מות כתב על מות ומפרש שם כפי הפירוש האחרון של רש"י שהכוונה על מות הרשע ששמו בן, ואני תוהה לדעת אם מותר להתאים את התהלים אל הפירוש ולעשות מעל-מות שתי תיבות על מות (ועיין שם רש"י בזה"ל. וראיתי במסורה הגדולה שהיא תיבה אחת) - גם לא הבנתי מדוע לא רצה לפרש כרש"י עלמות מלשון עלמה ושחרות.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 9:35 pm

ממש בדרך אגב, על שליחת העגלות והרמז לעגלה ערופה, ראיתי כעת:

ספר הבתים - מצוה קעג.png
ספר הבתים - מצוה קעג.png (26.49 KiB) נצפה 14220 פעמים

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 14, 2019 12:07 am

בנוגע לפשט דברי רש"י בפ' ויגש - ראה כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט - ויגש (חלק י).pdf
(118.38 KiB) הורד 381 פעמים

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 05, 2020 1:27 am

אולי יעלה ידידנו הרב איש ספר את הקונטרס של זקנו הגה"צ זצ"ל בענין?

יוסף בניהו
הודעות: 113
הצטרף: ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יוסף בניהו » א' ינואר 05, 2020 3:24 pm

אני מאמין שנמצא באוצר
במוצ"ש האחרון הזכיר מרן הרב מאזוז את דברי הרב שריה דבליצקי בענין והצדיק אותם וביאר דברי רש"י על נכונה
בעזרת ה' בסוף שבוע אביא צילום של העלון.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 05, 2020 9:03 pm

יגדיל תורה כתב:
איש_ספר כתב:ואחרי ככלות הכל, כעת נודע שאכן הפירוש יוחס למהר"ל מפראג עוד בחייו !
הנה מתוך ספר באורים כבדו ה', קראקא שנת שע"ד.

http://www.otzar.org/aspcrops/17256_44_ ... 122013.asp


וראה בהקדמת הספר הנכבד דבק טוב (אשר נדפס גם כן בחיי המהר"ל מפראג), שם הוא מתנצל על שמביא פירושים שלא בשם אומרם.

ואחרי הכל, בל נשכח כי מחבר הספר 'באורים כבדו ה'' היה מגדולי דורו, מהר"ם מקראקא, מתקן ה'היתר עיסקא' שהתקבל בכל תפוצות ישראל.

יוסף בניהו
הודעות: 113
הצטרף: ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יוסף בניהו » ד' ינואר 08, 2020 11:22 pm

יוסף בניהו כתב:במוצ"ש האחרון הזכיר מרן הרב מאזוז את דברי הרב שריה דבליצקי בענין והצדיק אותם וביאר דברי רש"י על נכונה
בעזרת ה' בסוף שבוע אביא צילום של העלון.

עלון בית נאמן
באות ט' מרן מדבר בענין הזה
קבצים מצורפים
‏192-פרשת ויחי תשף.pdf
(1.86 MiB) הורד 389 פעמים

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' דצמבר 10, 2021 1:21 pm

בעלון 'עלים לתרופה' של השבוע הביאו תמצית אשכול זה, עם דברי ספר 'באורים כבדו ה''.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' דצמבר 11, 2021 7:34 pm

יהודה בן יעקב כתב:בעלון 'עלים לתרופה' של השבוע הביאו תמצית אשכול זה, עם דברי ספר 'באורים כבדו ה''.
והמציאה מספר באורים כבדו את ה', שהופיעה כאן בשנת 2013 מוצגת שם כמציאה רבתי שהתגלתה עכשיו לכותב המאמר...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"עתה מצאנו מציאה רבתי"

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 12, 2021 12:15 am

עלים לתרופה ויגש.jpeg
עלים לתרופה ויגש.jpeg (152.57 KiB) נצפה 6342 פעמים


אגב באורים כבדו ה', י"ל בתשע"ח מחדש בארה"ב, יכנס לעדכון 20.

בגולה
הודעות: 1404
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי בגולה » א' דצמבר 12, 2021 7:46 am

וגם האפשרות שהר"ת מהרש"ל מכוון למה"ר שמעון לוי כאילו שלהם הוא...
(וההוספה בסוגרים לדברי אוצר הגדולים, ג"כ הוזכר באשכול דנן)

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 12, 2021 8:19 am

איש_ספר כתב:עוד מתוך הקונטרס:
ולא זכיתי להבין איך אפשר להוציא פסוק ממשמעותו, אחרי חז"ל הקדושים שכל דבריהם ברוה"ק מיד ה' עליהם השכיל תורה שבע"פ מהר סיני, [ואין כונתי לשלול ח"ו הכנסת והכוונת רמזים וביאורים בלשונות הפסוקים כמו שמצוי בכל ספרי החסידים והדרשנים וכו', דבהם אין מי שיהין להוציא הכתוב ממשמעותו הפשוט, מה שאין כן הנידון שלפנינו], וכ"ז להעמיס כן בדעת רש"י, ולעשות את רבינו רש"י כיחידי החולק על כל מפרשי התורה שיובאו לקמן. ויותר חמור שחוששני ש'בחדרים ובתי הספר מלמדים את התלמידים כפרוש זה, ושבשתא וכו''

הערה (שאינה קשורה לדברי הגרש"ד על התוספת ברש"י):
לאחרונה ראיתי את דברי הרד"ק בפרשת תולדות.
יש לו מהלך מעניין בביאור פרשת הברכות שלקח יעקב מעשו, יעויי"ש, אבל יש פסוק שלא מסתדר עם המהלך:
בראשית פרק כז, לג
וַיֶּחֱרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד מְאֹד וַיֹּאמֶר מִי אֵפוֹא הוּא הַצָּד צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּל בְּטֶרֶם תָּבוֹא וָאֲבָרֲכֵהוּ גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה:

והרד"ק מפרשו באופן שיתאים לשיטתו:
רד"ק בראשית פרק כז פסוק לג
ויחרד - הראה חרדה גדולה בעצמו בפני עשו כדי שלא יחשוב עליו עשו כי בכונה עשה יצחק מה שברך את יעקב והתל בו:
מי איפוא - פירש מי הוא ואיפוא הוא:

כלומר יצחק לא באמת חרד חרדה גדולה, ולא באמת הוקשה לו 'מי אפוא' וגו', אלא עשה הצגה כמהתל בעשו כדי שעשו יחשוב שהוא אכן לא יודע.

[והלא אין לך הוצאת פסוק ממשמעותו גדולה מזו].

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ש' דצמבר 23, 2023 8:30 pm

בשבת ניסיתי להזכר אם הסבירו כאן, מה באמת הפירוש ברש"י כזאת-כחשבון הזה?
כעת חיפשתי ולא מצאתי. אולי ידעו להסביר לי.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי עקביה » ש' דצמבר 23, 2023 10:25 pm

צורב מתחיל כתב:בשבת ניסיתי להזכר אם הסבירו כאן, מה באמת הפירוש ברש"י כזאת-כחשבון הזה?
כעת חיפשתי ולא מצאתי. אולי ידעו להסביר לי.

לפי רש"י נראה שהמילה 'כזאת' היא כמו 'כדלהלן' בלשוננו.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 25, 2023 11:06 pm

הבאתי באחד מהודעותיי לעיל קובץ המסביר את הלשון "כזאת" על דיוקה, ואת כוונת רש"י במלים "כחשבון הזה".

נקודת הדברים היא, שפרעה שלח חשבון זה קודם, ויוסף שלח כאותו חשבון ששלח פרעה

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: הוספה זרה ברש"י פרשת ויגש - עת לעקור נטוע

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' דצמבר 26, 2023 9:01 pm

במייל של קהילת הגר"ש אלתר שליטא 'דבר אמת', הופיעה השבוע הסרטה משמחה במשפחת הגרא"מ אלתר, בה נשאו דברים כל בני האדמו"ר הפנ"מ.
אחר הבנים נדמה לי ר' יצחק דוד, ביאר בתו"ד את דברי רש"י הנ"ל 'כחשבון הזה' ע"פ פלפול נחמד.
תוכן הדברים היה, (אני כותב בקיצור, כי הוא האריך), כי יוסף שלח לאביו מזון ומחיה לחמשת שנות הרעב הנותרות. כי חמור נושא משא לתך (חצי כור), ועשרה חמורים נושאים משא חמשה כור. וכור הוא 180 קב, ושיעור אכילת אדם הוא חצי קב ליום.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים