אנכי מגן לך. פי' מגן אברהם, דהנה נודע שאברהם הוא בחי' חסד גדול עד מאד בלי שום מונע, וכולם טובים בעיניו והוא רק טוב, ולכן אמר לו ישמעאל יחיה לפניך, שפי' שיחיה לעד לפניך שהוא בחי' אין סוף בלי גבול, ואעפ"י שהוא יודע מהו ישמעאל אעפ"כ מחמת חסד גדול וטובו הגדול רוצה שיחיה, ולא זו בלבד אלא שרצה שיחיה לחסד בלי גבול. וזהו דאיתא לא כאברהם שיצא ממנו ישמעאל ויצא מחמת רוב חסדו.
אבל באמת אין מהראוי כן, דהנה בביאת משיח אי"ה כתיב בלע המות לנצח. ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ. וצריך לבער כל הרע מן הארץ ואם יתנהג העולם בחסדו הגדול כנ"ל לא היה העולם יכולים לבא למדרגה הנ"ל של משיח. ולכן בא יצחק בחי' דין...
והנה נודע כי מגן נק' דבר המכסה, למשל במלחמה נק' מגן מה שמכסה בו שלא ישלוט עליו הקשת. והנה כתיב כי שמש ומגן ה' אלקים, שכמו שהשמש אם לא היה לו נרתק לא היו יכולים לסבול אורו הגדול והנרתק הוא המגין שנוכל לסבול. וזהו לעתיד לבא הקב"ה מוציא חמה מנרתקה וצדיקים מתהנים בה ורשעים נדונים בה. והנה נודע שבכל בוקר דאברהם בחי' חסד מתעורר בעולם, וישכם אברהם בבוקר, וכדאיתא בזוה"ק, והקב"ה רוצה להנהיג את העולם בבחי' חסד, אם לא היה מגן לבחי' חסד הנ"ל לצמצם חסדו וטובו ולתת דרך צמצום כמו שצריך רק להחיות הקליפות מפני שצריכין בשביל סטרא דקדושה שיהיה אתהפכא חשוכא לנהורא כידוע. ואם לא היה דרך צמצום היה חיותם בלי גבול ולא היו יכולים לבער הרע מן הארץ. ולכן בכל בוקר כשמתעורר מדת אברהם מדת חסד כנ"ל, אנו צריכין לברך ברכת מגן אברהם, מגין שיעשה מגין לבחי' אברהם הנ"ל לטובתנו.
ענ'י לעצמי כתב:א. מספר 'מפי ספרים וסופרים' מהדו"ח עמוד קיב
ענ'י לעצמי כתב:א. מספר 'מפי ספרים וסופרים' מהדו"ח עמוד קיב
ב. מספר 'חוט של חסד' מהדו"ח עמוד נח
ג. יתכן לפרש, שמכיון שאברהם אע"ה היה עמוד החסד, והיה מקרב את כולם לה', חשב שיש סיכוי שיוכל להחזירם בתשובה לאט לאט (ויתכן שלזה שלח את אליעזר עבדו שם לראות אם אפשר לעשות כך, ראה סנהדרין קט, ב).
סגי נהור כתב:עומק הענין הוא שהשאלה נובעת ממדת היושר והצדק, אלא שאברהם אין מדתו דין וצדק אלא חסד, והחסד כשלעצמו הוא בלי גבול ומבקש להשפיע טוב וחסד לרעים ולטובים. ואדרבה, מעשה זה הוא ביטוי טהור למדת החסד של אאע"ה.
הפך לבן כתב:סגי נהור כתב:עומק הענין הוא שהשאלה נובעת ממדת היושר והצדק, אלא שאברהם אין מדתו דין וצדק אלא חסד, והחסד כשלעצמו הוא בלי גבול ומבקש להשפיע טוב וחסד לרעים ולטובים. ואדרבה, מעשה זה הוא ביטוי טהור למדת החסד של אאע"ה.
תודה על המ"מ, אבל תשובה זו פליאה בעיני.
כל המרחם על האכזרים, סופו להיות אכזרי על הרחמנים. איזה מין "רחמים" הוא זה, לבקש שלא יאבדו עיר של רוצחים ומאנסים למ"ז? מה עם אלו שנפלו לידם? לא ראוי לרחם עליהם? מי שבאמת מרגיש בצרה של עמיתו, לא יכול לסבול שיתקיים הרשע המצערו והורגו על לא דבר. האם מי שהיה מבקש רחמים על הנאצים נחשב ל"רחמן" או לאכזר? ולגבי התורה אור, אין לי עסק בנסתרות, אבל הנ"ל ע"פ הפשט כבר כתבתי. ומצינו שאברהם לא היסס להרוג כדי להציל אחרים, כמו שעשה במלחמת המלכים. אטו שם היה חסרון במדת רחמנותו?
צופה_ומביט כתב:ענ'י לעצמי כתב:א. מספר 'מפי ספרים וסופרים' מהדו"ח עמוד קיב
עדיף עונש בעולם הבא מעונש בעולם הזה??
ידוע להיפך, שצדיקים שיש להם מעט עבירות מקבלים ייסורים בעוה"ז לזכותם לעוה"ב, וברשעים להיפך.
ואולי הכוונה שתפילת אברהם היתה שהקב"ה ירע להם יותר, דהיינו שלא ישלם להם כלום בעוה"ז כדי שיקבלו עונש מושלם בעוה"ב?
לא משמע כך כלל בפסוקים, וגם איזו טענה יש על נוח שלא התפלל להרע יותר לדור המבול, לא משמע כן בזוה"ק.
בקיצור, אשמח להבהרה / להבאת כל הדברים.
משנולד אברהם לא ענש הקדוש ברוך הוא לאומה, רק את האומה אשר הם עושים רעה לזרעו, אבל מה שעושין נגד ה' הוא שומר להם להפרע מהן לעתיד לבוא, ולא כן קודם שנולד אברהם שענש הקדוש ברוך הוא לדור המבול ודור הפלגה על שהכעיסו נגד רצונו, אבל משבא אברהם ענש את האומה הזאת שמצירים את זרע אברהם
הפך לבן כתב:ענ'י לעצמי כתב:א. מספר 'מפי ספרים וסופרים' מהדו"ח עמוד קיב
ב. מספר 'חוט של חסד' מהדו"ח עמוד נח
ג. יתכן לפרש, שמכיון שאברהם אע"ה היה עמוד החסד, והיה מקרב את כולם לה', חשב שיש סיכוי שיוכל להחזירם בתשובה לאט לאט (ויתכן שלזה שלח את אליעזר עבדו שם לראות אם אפשר לעשות כך, ראה סנהדרין קט, ב).
ייש"כ. לגבי א', כבר כתב הרב צופה ומביט בט"ט מה שיש לעיין בזה.
עיין לעיל במה שכתבתי
ותמוה טובא שנתפלל על עושים מעשה תועבה והשחתה אם הם נפנו "רק" כלפי האומות, אם הגרמנים לא היו הורגים אותנו, רק כל האומות האחרות שהרגו וטבחו, אז כן היה עולה על הדעת להתפלל בעדם? אולי היה לבני ישראל להתפלל על הפראים שגרו בדרום אמריקה שהקריבו בניהם ובנותיהם לאלילים וזבחו המון רב של אנשים נשים וטף לאלוהיהם, עד שנכבשו בידי אנשי ספרד (שדווקא הם היו מצרים לישראל)? מי שהיה מתפלל לה' שירחם עליהם, הרי הוא בלי ספק חסר בצורת האדם.
איני יודע מאיפה ראית בדבריו שיש חילוק בין אם נפנו רק כלפי האומות או לא לענין אם ראוי להתפלל עליהם. הקדושת לוי בסך הכל מחדש שנתוסף אופן אחרת למרוד בה' אחרי שנולד אאע"ה, מכיון שעכשיו נוצר 'אומה של הקב"ה', והמיצר להם הוא פגיעה בה' ג"כ, אבל העונש לזה הוא בעוה"ז, מכיון שהעולה נעשתה כלפיהם, ויתכן לפרש ע"ד 'וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים', ואאע"ה התפלל רק שלא יקבלו עונשם ב' פעמים, אבל אה"נ שמא לא היה מתפלל שלא ייענשו כלל
ב', מ"מ יפה, וא"כ קרוב לגזרת המלך היה בלי טעם מובן (ולגבי הצ"ה צ"ע כנ"ל, שכתב שכביכ' חשב הי"ת "ואם אשמיד אלו הערים יתנו ללבם ויאמרו איה צדקתו וזכותו שהיה בגבולם ולא התפלל עליהם...", אשר על זה אנו דנין, למה היה לו להתפלל עליהם. ובהמשך שם "אבל רצה לגלות הדבר לאברהם בעניין שיתפלל עליהם").
אפשר שכוונתו כתירוץ ג', שיאמרו למה לא התפלל שיחזרו בתשובה
ג'. זהו הביאור היותר קרוב אל הפשט,
עכשיו מצאתי שהגר"מ פיינשטיין (דרש משה) תירץ כעי"ז (הוסיף שגם הצדיקים בסדום (אם נמצאו) יעזרו בהחזרתם לתשובה)
אבל כנ"ל אינו מובן לי, אטו נבקש על רחמים על מושחתים, רשעים גמורים ומתועבים? בשלמא אם יש צד לקרבם לה', שינסה. אבל להתפלל עליהם כדי שאולי לעתיד יחזירם בתשובה? (מה שהוא לכ' לא מסתבר שהיה מצליח לעשות, לפי פשש"מ עכ"פ, שאפילו לאחר שהוכו בסנוורים לא עלה על לבם להפסיק, ועיין בצ"ה שם).
למה לא? הרי ה' ארך אפים, ואפשר שיחזרו בתשובה (ומעשה דסנוורים קרה אח"כ, כך שלא עלה על דעתו שהם כ"כ מושחתים שאפילו בזמן העונש יעמדו ברשעתם). וגדולה מזו מצאנו, שגם אחרי כ"כ שנים קודם המבול שלא חזרו בתשובה, אפ"ה כתיב (בראשית ז, יב) 'ויהי הגשם' ופרש"י 'הורידן ברחמים שאם יחזרו בתשובה יהיו גשמי ברכה' עכ"ל.
וראוי להעיר שלכ' עיקר חטאם היה במה שעשו עיוות הדין ומעשה תועבה לאנשים שעברו עליהם, וא"כ לבקש רחמים עליהם הרי זה פשוט חב לאחריני, ומזכיר הליברלים שלנו המשחררים רוצחים משום ש"מרחמים" עליהם, ואילו על קרבנותיהם לית דמשגח.
הפך לבן כתב:סגי נהור כתב:עומק הענין הוא שהשאלה נובעת ממדת היושר והצדק, אלא שאברהם אין מדתו דין וצדק אלא חסד, והחסד כשלעצמו הוא בלי גבול ומבקש להשפיע טוב וחסד לרעים ולטובים. ואדרבה, מעשה זה הוא ביטוי טהור למדת החסד של אאע"ה.
תודה על המ"מ, אבל תשובה זו פליאה בעיני.
כל המרחם על האכזרים, סופו להיות אכזרי על הרחמנים. איזה מין "רחמים" הוא זה, לבקש שלא יאבדו עיר של רוצחים ומאנסים למ"ז? מה עם אלו שנפלו לידם? לא ראוי לרחם עליהם? מי שבאמת מרגיש בצרה של עמיתו, לא יכול לסבול שיתקיים הרשע המצערו והורגו על לא דבר. האם מי שהיה מבקש רחמים על הנאצים נחשב ל"רחמן" או לאכזר? ולגבי התורה אור, אין לי עסק בנסתרות, אבל הנ"ל ע"פ הפשט כבר כתבתי. ומצינו שאברהם לא היסס להרוג כדי להציל אחרים, כמו שעשה במלחמת המלכים. אטו שם היה חסרון במדת רחמנותו?
הפך לבן כתב:סגי נהור כתב:עומק הענין הוא שהשאלה נובעת ממדת היושר והצדק, אלא שאברהם אין מדתו דין וצדק אלא חסד, והחסד כשלעצמו הוא בלי גבול ומבקש להשפיע טוב וחסד לרעים ולטובים. ואדרבה, מעשה זה הוא ביטוי טהור למדת החסד של אאע"ה.
תודה על המ"מ, אבל תשובה זו פליאה בעיני.
כל המרחם על האכזרים, סופו להיות אכזרי על הרחמנים. איזה מין "רחמים" הוא זה, לבקש שלא יאבדו עיר של רוצחים ומאנסים למ"ז? מה עם אלו שנפלו לידם? לא ראוי לרחם עליהם? מי שבאמת מרגיש בצרה של עמיתו, לא יכול לסבול שיתקיים הרשע המצערו והורגו על לא דבר. האם מי שהיה מבקש רחמים על הנאצים נחשב ל"רחמן" או לאכזר? ולגבי התורה אור, אין לי עסק בנסתרות, אבל הנ"ל ע"פ הפשט כבר כתבתי. ומצינו שאברהם לא היסס להרוג כדי להציל אחרים, כמו שעשה במלחמת המלכים. אטו שם היה חסרון במדת רחמנותו?
צופה_ומביט כתב:לאחר מכן הבנתי שהחילוק עצום. גזירה על "מקום" היא כשיש למקום ותק, ואופי והנהגה מצטברים, ודורות שנולדים ומתחנכים, ותושביו הם "אנשי המקום", ויש מושג של "נתמלאה סאת המקום", וכו'.
צופה_ומביט כתב:לפי חשבון נאה זה לא צריך לסיום שהתפלל למנוע הצרות לזרעו, אלא כי אחריותו על אנשי סדום עצמם להשיבם / להצילם שיוכלו לשוב בתשובה.
וגדולה מזו מצינו בדור המבול, שגם הם השחיתו עד כלה ונגזרה עליהם כליה ולבסוף נמחו, ונח לא קנאם במלחמה ולא היו תחת רשותו ולא מכירים לו טובה על הצלתם (אא"כ במה שהתקין להם כלי חרישה) ועכ"ז נתבע על שלא התפלל עליהם, כידוע מהזוה"ק, עד שכל המבול נקרא על שמו "מי נח".
וכי אנשי דור המבול היו טובים מאנשי סדום? בוודאי שלא, וסופם יוכיח, ועכ"ז היה צריך נח להתפלל על הצלתם - ולהחזירם בתשובה, וחדא תביעה היא.
צופה_ומביט כתב:כעת זכינו שהרב יהודהא יכתוב על הנושא ויאסוף ויסדר ויברר כדרכו הטובה, עיי"ש הכל, ואכן כמה וכמה מפרשים ביארו בכיוון הנ"ל.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=812592#p812592
למנהלים:
יש לשקול איחוד ההודעה/אשכול ההיא לכאן.
הפך לבן כתב:לאחרונה עיינתי קצת בענין הפיכת סדום וכו', נתעוררתי לברר מה שהיתה תמיה גדולה אצלי כבר שנים רבות, והוא מה שאברהם אבינו ביקש רחמים על אנשי סדום, אשר לכ' היה מן היושר האנושי הפשוט לבקש שיאבדו במהירות יותר ובעינויים קשים,
וכמו שלא היה עולה על הדעת להתפלל בעד דאע"ש וכדו', ומי שהיה עושה כן, היינו מסתכלים עליו כמטורף. ומה גם שכל תנ"ך מלא בתפילות ובקשות על מפלתן של רשעים.
אשמח לסברות ומ"מ בנושא.
יהודהא כתב:הפך לבן כתב:לאחרונה עיינתי קצת בענין הפיכת סדום וכו', נתעוררתי לברר מה שהיתה תמיה גדולה אצלי כבר שנים רבות, והוא מה שאברהם אבינו ביקש רחמים על אנשי סדום, אשר לכ' היה מן היושר האנושי הפשוט לבקש שיאבדו במהירות יותר ובעינויים קשים,
וכמו שלא היה עולה על הדעת להתפלל בעד דאע"ש וכדו', ומי שהיה עושה כן, היינו מסתכלים עליו כמטורף. ומה גם שכל תנ"ך מלא בתפילות ובקשות על מפלתן של רשעים.
אשמח לסברות ומ"מ בנושא.
---------------------------------------------------------------
א.
מעבר למה שהבאתי לעיל דעות שונות - על מה בעצם אברהם התפלל ?
הרי גם לעיקר שאלתך - כבר התייחס לכך הנציב ב "פתיחה" לביאור "העמק דבר" על ספר בראשית ואלו דבריו שם:
...כי אבותינו "התנהגו עם אומות העולם אפילו עובדי ע"ז מכוערים, מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה.
כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום, אע"ג שהיה שנא אותם ואת מלכם תכלית שנאה עבור רשעתם כמבואר במאמרו למלך סדום,
מכל מקום חפץ בקיומם.
ובמדרש רבה פ' וירא (פרשה מ"ט) יש על זה שאמר הקב"ה לאברהם אבינו אָהַבְתָּ צֶדֶק וַתִּשְׂנָא רֶשַׁע, אָהַבְתָּ לְצַדֵּק אֶת בְּרִיּוֹתַי, וַתִּשְׂנָא רֶשַׁע, מֵאַנְתָּ לְחַיְיבָן," ,
והיינו ממש כאב המון גויים" עכ"ל הנצי"ב.
ונתנו ידידים כתב:הקושיא שאנחנו מתקשים בו הוא שאנשי סדום היו רע לבריות ולא מה שהיו רע לשמים ואיך יש בזה מדת החסד ואהבת הבריות להתפלל על אלו שהם רע לבריות, והמרחם על האכזרי סופו וכו'
ודברי הנצי"ב לכאורה אינם עונים על זה.
וְאֵין לְךָ אָדָם שֶׁכִּוֵּן לִבּוֹ וְדַעְתּוֹ לַתְּפִלָּה כְּאַבְרָהָם אָבִינוּ, שֶׁאָמַר לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשׂת כַּדָּבָר הַזֶּה. כֵּיוָן שֶׁרָאָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהָיָה מְבַקֵּשׁ זְכוּת שֶׁלֹּא לְהַחֲרִיב אֶת הָעוֹלָם, הִתְחִיל מְשַׁבְּחוֹ וְאָמַר לוֹ: יָפְיָפִיתָ מִבְּנֵי אָדָם וְגוֹ' (תהלים מה, ג).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים