לֹא־תַשִּׁ֣יךְ לְאָחִ֔יךָ
מבואר בגמ' [ב"מ סא, א; עה, ב] שפסוק זה נאמר בלווה.
מה ביאור המילה 'תשיך':
א. תתן לו נשך.
ב. תגרום שישוך אותך, ע"י נתינת הנשך.
איני מבין טוב בלשה"ק ובניני הפעלים, ואולי שניהם אותו דבר.
אך ראיתי בהכתב והקבלה דברים כג, כא
לנכרי תשיך. תתן לו הרבית אם התנית עמו, ולא תבגוד בו, ולאחיך לא תשיך אעפ"י שהתנית עמו ואתה מתרצה לפרעו אסור לך לתת לו הרבית, למען יברכך כשלא תבגוד בנכרי ולא תחלל את השם (הרע"ס), והוא הפירוש היותר נכון לפי דקדוק מלת תשיך שהוא יוצא לשני פעולים (כמ"ש הראב"ע) המלוה הוא פעול מהלוה בקבלת הרבית, והלוה הוא פעול מהמלוה בשמכריחו לתת לו הרבית, ופי' תגרום ותסבב שאיש אחר ישוך אותך, וכן פירש"י בגמ' (ב"מ ע' ב') בתשובת ר"נ תשיך דוקא קאמר אתה תן לו רבית, וכ"א בספרי לא תשיך לאחיך, אין לי אלא לוה;
אשמח לקבל הסבר לדבריו, האם כוונתו לאפשרות א' או ב'.
בדברי רש"י [ב"מ ע, ב] שציין נראה לי כאפשרות א', אך מ"מ הכוה"ק מערב את שני הדברים.
כמו"כ אשמח לקבל מידע נוסף מרבותינו הראשונים והאחרונים בביאור מילה זו.