ותכחש שרה לאמר - אני תמה בנביאה הצדקת איך תכחש באשר אמר השם לנביא, וגם למה לא האמינה לדברי מלאכי אלהים.
והנראה בעיני כי המלאכים האלה הנראים כאנשים באו אל אברהם, והוא בחכמתו הכיר בהם, ובשר אותו שוב אשוב אליך ולשרה בן,
ושרה שומעת, ולא ידעה כי מלאכי עליון הם, כענין באשת מנוח (שופטים יג ו). ואולי לא ראתה אותם כלל
הקיק כתב:הרב אוצר החכמה, תמהני עליך: אברהם בוודאי שידע ששלושת האנשים אומרים את דבר ה', כי כמה ימים קודם אמר לו הקב"ה 'אבל שרה אשתך יולדת לך בן... למועד הזה בשנה האחרת' (סוף פרשת לך לך), ואם פתאום באים שלושה הנדמים כערבים ואומרים אותה נבואה כמעט באותם מילים - בוודאי שדבר ה' מדבר מגרונם, או כמלאכים או כשליחי ה' אנושיים, רק זה היה הספק של אאע"ה. אבל אצל שרה השאלה היא אם אברהם סיפר לה את נבואת ה' אליו כמה ימים קודם או לא. אם כן - אכן התנהגותה מאוד תמוהה, יותר מאשר צחוקו של אברהם בסוף פרשת לך לך. אבל אם אברהם לא אמר לה דבר - באמת השאלה מה הטענה על שרה קיימת, ויתכן התירוץ שהבאת או תירוצים אחרים. כנלענ"ד. הק' יואל
קלונימוס הזקן כתב:רמב"ן עה"ת:ותכחש שרה לאמר - אני תמה בנביאה הצדקת איך תכחש באשר אמר השם לנביא, וגם למה לא האמינה לדברי מלאכי אלהים.
והנראה בעיני כי המלאכים האלה הנראים כאנשים באו אל אברהם, והוא בחכמתו הכיר בהם, ובשר אותו שוב אשוב אליך ולשרה בן,
ושרה שומעת, ולא ידעה כי מלאכי עליון הם, כענין באשת מנוח (שופטים יג ו). ואולי לא ראתה אותם כלל
אוצר החכמה כתב:מעניין מה שהביא קלונימוס מהרמב"ן כי לכאורה מאשת מנוח הראייה להיפך, שראתה שהוא איש אלוקים ומראהו מראה מלאך אלוקים ולכן ראוי להאמינו, ואיך מביאלהיפך, וצריך לומר שאין קושייתו כדברי מוישה אלא שאם הם מלאכים גמורים וודאי צריך להאמינם וע"ז יישב.
עשוי לנחת כתב:קלונימוס הזקן כתב:רמב"ן עה"ת:ותכחש שרה לאמר - אני תמה בנביאה הצדקת איך תכחש באשר אמר השם לנביא, וגם למה לא האמינה לדברי מלאכי אלהים.
והנראה בעיני כי המלאכים האלה הנראים כאנשים באו אל אברהם, והוא בחכמתו הכיר בהם, ובשר אותו שוב אשוב אליך ולשרה בן,
ושרה שומעת, ולא ידעה כי מלאכי עליון הם, כענין באשת מנוח (שופטים יג ו). ואולי לא ראתה אותם כלל
אכן לפי זה מתעצמת הקושיא, אבל ראה שם בהמשך הרמב"ן שאברהם כבר הכיר בהם שהם עכ"פ נביאים, אבל מ"מ לא גילה לשרה את הבשורה מה' עיי"ש, ודלא כמרן אוצה"ח וצ"ע.
קלונימוס הזקן כתב:אוצר החכמה כתב:מעניין מה שהביא קלונימוס מהרמב"ן כי לכאורה מאשת מנוח הראייה להיפך, שראתה שהוא איש אלוקים ומראהו מראה מלאך אלוקים ולכן ראוי להאמינו, ואיך מביאלהיפך, וצריך לומר שאין קושייתו כדברי מוישה אלא שאם הם מלאכים גמורים וודאי צריך להאמינם וע"ז יישב.
לכאורה הוא מוכיח מכך שאמרה 'איש אלוקים' בהסתמך על ש'מראהו כמראה מלאך אלקים', כלומר היא שופטת אותו ע"פ מראהו, (ולמרות זאת לא מניחה שמדובר במלאך, אלא באיש אלוקים)
ודון מינה ואוקי באתרה, כשדומים היו לערביים
את ביאור כת"ר בקושייתו, וחילוקו מדברי 'מוישה' לא הבנתי
ואברהם הולך עמם לשלחם, למעבד לון לויה, אמר ר' ייסא אי תימא דאברהם ידע דמלאכין אינון אמאי אעביד לון לויה,
אלא אמר ר' אלעזר אף על גב דהוה ידע (רגיל הוה למעבד לכלהו בני נשא דזמינן עמיה למעבד לון לויה)
בגין דגך אצטריך ליה לבר נש למעבד לויה לאושפיזין דהא כלא בהאי תליא ובעוד דאיהו הוה אזיל עמהון
אתגלי קודשא בריך הוא עליה...
זהר בראשית דף קד.
והכיר בהם כי מלאכי אלהים הם, כי צורת המלאך לא תתעלם. וצא ולמד מאשת מנוח ומכל שכן אברהם שמכירם היה לשעבר.
אסף128 כתב:לא כל כך הבנתי למה לא היה ברור לאברהם ושרה שמדובר במלאכים, הרי הם אומרים לו "איה שרה אשתך", מנין הם יודעים שלאשתו קוראים שרה?
עקביה כתב:אסף128 כתב:לא כל כך הבנתי למה לא היה ברור לאברהם ושרה שמדובר במלאכים, הרי הם אומרים לו "איה שרה אשתך", מנין הם יודעים שלאשתו קוראים שרה?
אברהם ושרה היו מפורסמים מאד בעולם.
רציני כתב:בספר שיח יצחק וואלטמאן (עמוד כב) למד מזה להיפך וז"ל: ושרה שומעת כי שאלו הזקן איה שרה אשתך, שיש להם עסק גם עם אשתו ויודעים ג"כ את שמה החדש, אשר זה מקרוב נשתנה משרי לשרה, אשר זו לא כדרך ארץ, החליטה בעצמה שהאורחים הם אינם מהוגנים ותוכם כברם.
עקביה כתב:רציני כתב:בספר שיח יצחק וואלטמאן (עמוד כב) למד מזה להיפך וז"ל: ושרה שומעת כי שאלו הזקן איה שרה אשתך, שיש להם עסק גם עם אשתו ויודעים ג"כ את שמה החדש, אשר זה מקרוב נשתנה משרי לשרה, אשר זו לא כדרך ארץ, החליטה בעצמה שהאורחים הם אינם מהוגנים ותוכם כברם.
אינני בטוח שהאורחים, שנראו כערבים, השתמשו במילה 'שרה'. הם אמרו את השם שהיה ידוע לכולם שהוא שמה, אולי שרי, אולי שרה, אולי יסכה ואולי משהו אחר, והתורה כותבת שרה.
הרי זה ברור שאנשים רבים שדבריהם נזכרים בתורה (כמו למשל פרעה ושות') לא דיברו עברית, ולכן לא אמרו את המילים הכתובות בתורה המיוחסות להם, אלא התורה כתבה את דבריהם בלשונה.
רציני כתב:אפילו אם נאמר כן, אפשר ללמוד ממה שהתורה כתבה כך.
עקביה כתב:רציני כתב:אפילו אם נאמר כן, אפשר ללמוד ממה שהתורה כתבה כך.
מה ניתן ללמוד מכך?
רציני כתב:היה אפשר לקצר איה אשתך. למה בתורה כתוב איה שרה אשתך. שנדייק שיש משהו בשם "שרה" שגם לה להבין שאלו לא ערבים רגילים אלא מלאכים כי אם לא איך הם יודעים. או להיפך מאיפה הם יודעים סימן שהם נוכלים.
רציני כתב:ולפי דרכך האם אי אפשר לדייק באיך הם אמרו בכל התורה בגלל זה לדוגמא גם באליעזר עם לבן ובתואל או בכל שיחה כמו יעקב עם לבן או כדומה שהרי הם דיברו בשפה אחרת. [להבדיל אפילו בפירוש המשניות להרמב"ם מדייקים].
עקביה כתב:רציני כתב:היה אפשר לקצר איה אשתך. למה בתורה כתוב איה שרה אשתך. שנדייק שיש משהו בשם "שרה" שגם לה להבין שאלו לא ערבים רגילים אלא מלאכים כי אם לא איך הם יודעים. או להיפך מאיפה הם יודעים סימן שהם נוכלים.
טוב, זה כבר נתון לפרשנות, ואז אפשר לומר הרבה דברים. אולי התורה אומרת 'שרה' ללמדנו שצריך לפרט את שם האשה ולא לכתוב 'ורעיתו' בהזמנות..
....
רציני כתב:......
ובעניין פירוש המשניות להרמב"ם אם לדייק בו עיין בכלי חמדה בפרשת נח עמוד 22 שהקשה על המל"מ שדייק בלשון הרמב"ם בפירוש המשניות שהרי זה העתקה מלשון ערבי. אולם יוצא שדעת המל"מ כן לדייק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים