- 46 תרגום המתורגם - עקב תשפ''ב.pdf
- (334.19 KiB) הורד 119 פעמים
גרשיים כתב:'תרגום המתורגם' - בראשית - מעודכן
ומלת יומם לא תמצא בכל המקרא רק על עת היות השמש על הארץ...
יום. מלת יום ידוע, פעמים היא זמן היות השמש על הארץ לבד, כמו ויקרא אלקים לאור יום (בראשית א, ה), כל היום ההוא וכל הלילה (שמות י, יג), וכן רבים, ופעמים כולל היום והלילה ויהי ערב ויהי בקר יום אחד (בראשית א, ה), שמור את יום השבת לקדשו (דברים ה, יב), וכמוהם רבים.
ובהכפל המ"ם יורה על זמן השמש לבדו, או יומם ולילה (במדבר ט, כא), יומם יצוה י"י חסדו (תהלים מב, ט), לא ימיש עמוד הענן יומם (שמות יג, כב), וכן כולם.
בן ראובן כתב:"ויקרא אלקים לאור יומם"?!
"יומם" הוא תואר הפועל, לא שם עצם!
"ויקרא אלקים לאור יומם" פירושו שה' קרא לאור (לבוא אליו) במהלך היום...
יומם - עניינו ביומם.
יומם - לעולם יום בלא לילה, ומ"ם האחרון נוסף.
גרשיים כתב:בן ראובן כתב:"ויקרא אלקים לאור יומם"?!
"יומם" הוא תואר הפועל, לא שם עצם!
"ויקרא אלקים לאור יומם" פירושו שה' קרא לאור (לבוא אליו) במהלך היום...
מצאתי טענה זו כאן.
האם יש מקור לכך גם בראשונים?
האב"ע איוב ה, יד על הפסוק:
יוֹמָ֥ם יְפַגְּשׁוּ־חֹ֑שֶׁךְ
כתב:יומם - עניינו ביומם.
ומשמע שלא כל 'יומם' כן הוא (וגם לא כתב "יומם - ענינו 'ביום'"), רק כאן נכתב חסר ב'.
ובפירושו הקצר (שמות מ, לח) כתב:יומם - לעולם יום בלא לילה, ומ"ם האחרון נוסף.
ואם הוא תואר הפועל, אין ה-מ' האחרון נוסף, אלא בא לציין שהוא תואר הפועל.
בן ראובן כתב:אינני בקי בדברי הראשונים, אבל דומני שבמציאות שימוש המלה "יומם" במקרא הוא תמיד כתואר הפועל, והבא להשתמש בה כשם עצם עליו הראיה. ולענ"ד דיוקי הלשונות שהבאת מהאב"ע אין די בהם כדי לחדש שימוש זה.
גרשיים כתב:בן ראובן כתב:אינני בקי בדברי הראשונים, אבל דומני שבמציאות שימוש המלה "יומם" במקרא הוא תמיד כתואר הפועל, והבא להשתמש בה כשם עצם עליו הראיה. ולענ"ד דיוקי הלשונות שהבאת מהאב"ע אין די בהם כדי לחדש שימוש זה.
מלשון המקרא אין ראיה, כי אפשר לפרש את הפסוקים כחסרים ('ביומם'), כמו שמצינו רבות (ראה אב"ע בראשית יד, ד; שיטה אחרת ג, טו; ישעיהו ה, כד; כד, ו; כו, יח; כז, ד; הושע ו, ג; תהלים ג, ח; סו, יז; קט, ג) וכמו שפירש האב"ע באיוב (ה, יד) על 'יומם' בפסוק שם.
בן ראובן כתב:...בפרט לנוכח ההקבלה למלים דומות (ריקם, חנם).
ואף 'שרשרות' פתר מנחם בן סרוק לשון שרשים, ואמר שהרי"ש יתירה, כמו מ"ם שבשלשום, ומ"ם שבריקם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים