מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תרפים דבית דוד

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ג' אוגוסט 18, 2020 1:24 pm

א. כתוב בפסוק (שופטים י"ז, ה'):
"וְהָאִישׁ מִיכָה לוֹ בֵּית אֱלֹהִים וַיַּעַשׂ אֵפוֹד וּתְרָפִים וַיְמַלֵּא אֶת יַד אַחַד מִבָּנָיו וַיְהִי לוֹ לְכֹהֵן".

ובהמשך שם מובא (שם, י"ח, ה'):
"וַיֹּאמְרוּ לוֹ שְׁאַל נָא בֵאלֹהִים וְנֵדְעָה הֲתַצְלִיחַ דַּרְכֵּנוּ אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ הֹלְכִים עָלֶיהָ".


ב. וביאר שם רש"י:
"שאל נא באלהים: בתרפים שמדברים על ידי מכשפות".


ג. כתב הרד"ק (שם, דב"ה שאל):
וענין התרפים, יש אומרים כי הוא כלי נחשת העשוי לדעת חלקי השעות וישפטו בהם על דרך המזלות והם הוברי שמים.
ויש אומרים כי יש כח בחכמי המזלות לעשות צורה בשעות ידועות ותדבר הצורה ההיא כי הנה כתוב כי התרפים דברו און, והנה אין זה הפסוק ראיה כי רצה לומר בעלי התרפים (-הם דברו און).
והחכם רבי אברהם אבן עזרא כתב כי הקרוב אליו כי התרפים הם על צורת בן אדם והיא עשויה לקבל כח העליונים.
והעד שהתרפים כן; התרפים ששמה מיכל בת שאול במטה עד שחשבו שומרי הבית שהוא דוד".


ד. ואכן בשמואל א' (י"ט, י"ג) מובא:
"וַתִּקַּח מִיכַל אֶת הַתְּרָפִים וַתָּשֶׂם אֶל הַמִּטָּה וְאֵת כְּבִיר הָעִזִּים שָׂמָה מְרַאֲשֹׁתָיו וַתְּכַס בַּבָּגֶד".

והסביר שם רש"י:
"את התרפים: עשויים בדמות גוף אדם".


ובמצודת ציון (שם) כתב:
"התרפים: הם העשויים בצורת אדם, מהם לעבודה זרה, ומהם לצורת אדם ידוע, והנשים היו עושות על צורת בעליהן, להסתכל בתארו מרוב האהבה".


ה. ובאמת יש לעיין טובא ע"פ דעת הסוברים שהתרפים הם לע"ז; מדוע היו תרפים אלה בבית דוד?

ו. ועמד על תמיהה זו הרד"ק (שם) והעיר:
"וענין התרפים יש מפרשים כי הם עבודת גילולים כמו התרפים אשר ללבן שגנבתם רחל, ולבן עובד עבודת גילולים היה, כמו שאמר לה למה גנבת את אלהי.
וחלילה חלילה שהיה בבית דוד עבודת גילולים.
ויש אומרים שהוא כלי הנחשת העשוי לדעת חלקי השעות ויראו בהם העתידות במשפט המזלות.
וזה יתכן בדבר לבן אבל בדבר מיכל הוא קשה לפרש למה שמה אותם במטה מקום דוד ואותו הכלי אינו בתכונה הזאת.
והחכם ראב"ע זכרו לברכה כתב כי התרפים הם על צורת בן אדם והיא עשויה לקבל כח עליונים, והעד שהתרפים כן התרפים ששמה מיכל במטה עד שחשבו שומרי הבית שהם דוד".


ז. לסיכום:
  • מצאנו כמה הסברים לטבעם של התרפים.
  • יש אומרים שהם היו גופים בצורת אדם ונעשו לעבודה זרה (כעין התרפים של לבן הארמי).
  • יש אומרים שהתרפים היו מעין שעון נחושת שעל פיו שיערו את הזמנים והשעות וחזו בהם את העתיד ע"פ המזלות.
  • יש אומרים שהנשים היו עושות תרפים בצורת בעליהן מרוב אהבה.
  • מיהו ע"פ האומרים שתרפים הם לצורך ע"ז - יש לעיין מדוע היו בבית דוד תרפים כאלה.


=== אמרתי אעתיק כאן כמה דברים מפליאים שמצאתי לגבי תרפים (ובסופם ננסה לתרץ על השאלה הנ"ל) ===

א. כתב רש"י (יחזקאל כ"א, כ"ו):
"שאל בתרפים: דמות שמדבר במכשפות ויש שעה מכוונת שאם עושהו באותה שעה יש בו דבור לעולם".


ב. והביא במדרש תנחומא (ויצא, י"ב):
"למה נקרא תרפים לפי שהן מעשה תורף, מעשה טומאה. וכיצד היו עושין, מביאין אדם בכור ושוחטים אותו, ומולחים אותו במלח ובשמים, וכותבין על ציץ זהב שם רוח טומאה, ומניחין הציץ במכשפות תחת לשונו, ומניחין אותו בקיר ומדליקין לפניו נרות ומשתחוים לו, ומדבר עמם בלחש. זה שאמר הכתוב כי התרפים דברו און [...]".


ג. תיאור נוסף מובא במדרש לקח טוב (בראשית, ל"א, ל"ד, עמוד פ'):
"יש אומרים אלו התרפים הם מיני קוסמנויות [...] ויש אומרים התרפים עבודה זרה [...]
והיאך דומין התרפים שהן מיני קוסמנויות; היו משימין את האדם בחבית של שמן, והיה בה ימים רבים, עד שבלה בשרו, ואוחזין בקדקדו, ומושך ונשמטת הריאה עם הראש, ודומה כמו שהוא שורה עליה רוח טומאה, וכל מה שהיו שואלין ממנה היתה משיבה להם, ומדבר עמהם והוא אחד מן חוברי חבר".


ד. ובאוצר ישראל (כרך י', עמוד 312) כתב:
"חכמי העמים (נאוואק ושטארע) משערים כי התרפים היו תמונות האבות המתים, ובניהם נתנו להם כבוד אלהות, ובעת צרה פנו אליהם בשאלותיהם ולשמוע עצתם מה לעשות להמלט מן הסכנה המרחפת עליהם.
והאמונה בכחם וביכולתם לדעת נסתרות ולהמציא עצות לשואליהם היתה חזקה גם בין הארמים הכשדים והבבלים.
ולזאת קשה היה להמון מבני ישראל לעזוב אותם ולהפרד מהם כי האהבה לנשמות המתים היתה חזקה מאד בין עמים רבים וביחוד לבני ישראל.
ולכן לא נתפלא כל כך מדוע היו נמצאות התמונות האלה בבתי ישראל כבבית דוד, האיש אשר בכל לבו ונפשו היה מסור לעבודת אל אחד.
ואפשר כי השתמשו בתרפים רק משרתיו שהיו מעמי הנכר [...]".


ושמעתי מידידי ורעי איש ימיני, שיש דעה הסוברת שהתרפים היו מעין "קולב" שעליו היו משימים הבגדים.
וע"כ היתה לו צורת אדם.
ואלה אלה התרפים אותם שמה מיכל למען יחשבו שהם דוד.

ע"כ,

קמצן_קדוש.
נערך לאחרונה על ידי קמצן_קדוש ב ג' אוגוסט 18, 2020 5:51 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אוגוסט 18, 2020 1:29 pm


איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי איש ימיני » ג' אוגוסט 18, 2020 9:19 pm

קמצן_קדוש כתב:
ושמעתי מידידי ורעי איש ימיני, שיש דעה הסוברת שהתרפים היו מעין "קולב" שעליו היו משימים הבגדים.
וע"כ היתה לו צורת אדם.
ואלה אלה התרפים אותם שמה מיכל למען יחשבו שהם דוד.



ישר כח!
מן הסתם בביתם של דוד ומיכל היו בגדי מלכות מפוארים. גלימות וכובעים יקרים. ומלתא דמסתברא שהיו צריכים בשבילם יותר מסתם קולב או מתלה...

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוגוסט 19, 2020 1:12 am


עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 22, 2020 11:53 pm

איש ימיני כתב:
קמצן_קדוש כתב:ושמעתי מידידי ורעי איש ימיני, שיש דעה הסוברת שהתרפים היו מעין "קולב" שעליו היו משימים הבגדים.
וע"כ היתה לו צורת אדם.
ואלה אלה התרפים אותם שמה מיכל למען יחשבו שהם דוד.

ישר כח!
מן הסתם בביתם של דוד ומיכל היו בגדי מלכות מפוארים. גלימות וכובעים יקרים. ומלתא דמסתברא שהיו צריכים בשבילם יותר מסתם קולב או מתלה...

מה שלא ברור לי בפירוש זה -
הרי בכל מקום אחר בתנ"ך בו נזכרים תרפים מובן לפי ההקשר שמדובר בע"ז.
אז מה המקור לפרש כאן שמדובר במשהו אחר?
אם רק משום שלא יתכן שבביתם של דוד ומיכל תהיה ע"ז, אז אפשר לומר כל דבר - אולי תרפים זה כסא או שלחן או מנורה...

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי איש ימיני » א' אוגוסט 23, 2020 2:28 am

עקביה כתב:
איש ימיני כתב:
קמצן_קדוש כתב:ושמעתי מידידי ורעי איש ימיני, שיש דעה הסוברת שהתרפים היו מעין "קולב" שעליו היו משימים הבגדים.
וע"כ היתה לו צורת אדם.
ואלה אלה התרפים אותם שמה מיכל למען יחשבו שהם דוד.

ישר כח!
מן הסתם בביתם של דוד ומיכל היו בגדי מלכות מפוארים. גלימות וכובעים יקרים. ומלתא דמסתברא שהיו צריכים בשבילם יותר מסתם קולב או מתלה...

מה שלא ברור לי בפירוש זה -
הרי בכל מקום אחר בתנ"ך בו נזכרים תרפים מובן לפי ההקשר שמדובר בע"ז.
אז מה המקור לפרש כאן שמדובר במשהו אחר?
אם רק משום שלא יתכן שבביתם של דוד ומיכל תהיה ע"ז, אז אפשר לומר כל דבר - אולי תרפים זה כסא או שלחן או מנורה...

התרפים היו בצורת אדם. זה מובן מכך שהיא שמה אותם במיטה וכסתה ואמרה שדוד שוכב שם.... קצת קשה לדמיין את זה עם כיסא או שולחן...
ואם היא שמה תרפים סביר להניח שזה הדבר הקרוב ביותר שהיה לה לדמות אדם...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 23, 2020 2:45 am

שמעתי פעם מראש ישיבה ידועה שאמר בחיוך על שאלת האברבנאל 'מה לתרפים בבית אדוננו דוד?', שצריך לשאול 'מה לתרפים בבית גבירתנו מיכל?'.

דומני שתשובתו תהיה קשה לעיכול אצל חלק מהחברים, אז נוותר עליה

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 23, 2020 3:17 am

איש ימיני כתב:התרפים היו בצורת אדם. זה מובן מכך שהיא שמה אותם במיטה וכסתה ואמרה שדוד שוכב שם.... קצת קשה לדמיין את זה עם כיסא או שולחן...
ואם היא שמה תרפים סביר להניח שזה הדבר הקרוב ביותר שהיה לה לדמות אדם...

התכוונתי לכיסא ושלחן עגולים, הקרובים לצורת אדם...

עכ"פ הקושיה נשארת קשה.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 23, 2020 3:20 am

לייטנר כתב:שמעתי פעם מראש ישיבה ידועה שאמר בחיוך על שאלת האברבנאל 'מה לתרפים בבית אדוננו דוד?', שצריך לשאול 'מה לתרפים בבית גבירתנו מיכל?'.

דומני שתשובתו תהיה קשה לעיכול אצל חלק מהחברים, אז נוותר עליה

מה קשה בתשובת האברבנאל?

הנה היא:
אברבנאל שמואל א פרק יט
וענין התרפים תרגם יונתן צלמניא, וחשבו המפרשים שהיו כתרפי לבן העשוים לניחוש או לעבודה זרה. והוא זר מאד שימצא דבר עבודה זרה או ניחוש שגם כן מיוחס לעבודה זרה בבית דוד. וראב"ע כתב שהם על צורת בני אדם לקבל כח העליונים, והוא כלי עשוי מנחשת כפי חלוקת השעות ויראו בהם הדברים כמשפט המזלות, והם הנקראים מאזיקא"ש. ואני אחשוב שהתרפים בכלל הם כצורת אדם, מהם נעשים לעבודה זרה, ומהם להוריד השפע מהעליונים, ומהם לדעת השעות מהיום, ומהם היו הנעשים על צורת אדם ידוע ודומה אליו בתוארו וצורתו, והיו עושים הנשים זה על צורת בעליהן כדי שיהיה תמיד תוארו לנגד עיניהן מרוב אהבתם אותו, ומזה המין האחרון היו התרפים אשר למיכל בצורת דוד לאהבתה את דוד מאד ולא היה בהם צד עון, ולכן שמה אותם במקומו כי היו כדמותו:

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 23, 2020 11:06 am

עקביה כתב:
לייטנר כתב:שמעתי פעם מראש ישיבה ידועה שאמר בחיוך על שאלת האברבנאל 'מה לתרפים בבית אדוננו דוד?', שצריך לשאול 'מה לתרפים בבית גבירתנו מיכל?'.

דומני שתשובתו תהיה קשה לעיכול אצל חלק מהחברים, אז נוותר עליה

מה קשה בתשובת האברבנאל?

הנה היא:
אברבנאל שמואל א פרק יט
וענין התרפים תרגם יונתן צלמניא, וחשבו המפרשים שהיו כתרפי לבן העשוים לניחוש או לעבודה זרה. והוא זר מאד שימצא דבר עבודה זרה או ניחוש שגם כן מיוחס לעבודה זרה בבית דוד. וראב"ע כתב שהם על צורת בני אדם לקבל כח העליונים, והוא כלי עשוי מנחשת כפי חלוקת השעות ויראו בהם הדברים כמשפט המזלות, והם הנקראים מאזיקא"ש. ואני אחשוב שהתרפים בכלל הם כצורת אדם, מהם נעשים לעבודה זרה, ומהם להוריד השפע מהעליונים, ומהם לדעת השעות מהיום, ומהם היו הנעשים על צורת אדם ידוע ודומה אליו בתוארו וצורתו, והיו עושים הנשים זה על צורת בעליהן כדי שיהיה תמיד תוארו לנגד עיניהן מרוב אהבתם אותו, ומזה המין האחרון היו התרפים אשר למיכל בצורת דוד לאהבתה את דוד מאד ולא היה בהם צד עון, ולכן שמה אותם במקומו כי היו כדמותו:


תשובתו של אותו ראש ישיבה...

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 23, 2020 11:42 am

לייטנר כתב:תשובתו של אותו ראש ישיבה...

אהה. אפשר לנסות..

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי איש ימיני » א' אוגוסט 23, 2020 5:09 pm

עקביה כתב:
איש ימיני כתב:התרפים היו בצורת אדם. זה מובן מכך שהיא שמה אותם במיטה וכסתה ואמרה שדוד שוכב שם.... קצת קשה לדמיין את זה עם כיסא או שולחן...
ואם היא שמה תרפים סביר להניח שזה הדבר הקרוב ביותר שהיה לה לדמות אדם...

התכוונתי לכיסא ושלחן עגולים, הקרובים לצורת אדם...

עכ"פ הקושיה נשארת קשה.


אנו יוצאים מתוך הנחה שדוד ומיכל לא עבדו חלילה ע"ז. ומכאן השאלה מה לתרפים בביתם... ואז באים ומתרצים שתרפים הינם צורת אדם הנעבדת אך במקרה זה מדובר בכינוי מושאל. דמות אדם אמנם, אך היא שמשה לדברים אחרים.
וכאן בא כבודו ומקשה...

מה שלא ברור לי בפירוש זה -
הרי בכל מקום אחר בתנ"ך בו נזכרים תרפים מובן לפי ההקשר שמדובר בע"ז.
אז מה המקור לפרש כאן שמדובר במשהו אחר?


אם אכן מסתברא לך יותר שבביתם של דוד ומיכל היתה ע"ז זו זכותך... אך בהחלט מתקבל על הדעת שלאחרים יסתברו יותר פרושים אחרים...
אני מסכים שאילו היה מסופר שמיכה או לבן הארמי הניחו תרפים במטה להטעות מישהו, היה מסתבר לומר שאותם תרפים שמשו לעבודה זרה...

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי איש ימיני » א' אוגוסט 23, 2020 5:27 pm

דרך אגב בעניין בריחת דוד בסיוע מיכל
בפרק יט' מסופר:
{יז} וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי וַתְּשַׁלְּחִי אֶת אֹיְבִי וַיִּמָּלֵט וַתֹּאמֶר מִיכַל אֶל שָׁאוּל הוּא אָמַר אֵלַי שַׁלְּחִנִי לָמָה אֲמִיתֵךְ:


ולכאורה תשובת מיכל מופרכת, הרי היא המשיכה להטעות אותם גם אחרי שדוד ברח וכבר לא יכל להמית אותה...
וחשבתי שאולי אפ"ל, שמיכל הכירה באביה שמצבו הנפשי הינו כזה שהוא לא ישים לב לפרטים לא הגיוניים בסיפור...

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרפים דבית דוד

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 23, 2020 10:29 pm

איש ימיני כתב:אנו יוצאים מתוך הנחה שדוד ומיכל לא עבדו חלילה ע"ז. ומכאן השאלה מה לתרפים בביתם... ואז באים ומתרצים שתרפים הינם צורת אדם הנעבדת אך במקרה זה מדובר בכינוי מושאל. דמות אדם אמנם, אך היא שמשה לדברים אחרים.
וכאן בא כבודו ומקשה...

מה שלא ברור לי בפירוש זה -
הרי בכל מקום אחר בתנ"ך בו נזכרים תרפים מובן לפי ההקשר שמדובר בע"ז.
אז מה המקור לפרש כאן שמדובר במשהו אחר?


אם אכן מסתברא לך יותר שבביתם של דוד ומיכל היתה ע"ז זו זכותך... אך בהחלט מתקבל על הדעת שלאחרים יסתברו יותר פרושים אחרים...
אני מסכים שאילו היה מסופר שמיכה או לבן הארמי הניחו תרפים במטה להטעות מישהו, היה מסתבר לומר שאותם תרפים שמשו לעבודה זרה...

מובן שדוד ומיכל לא עבדו ע"ז, ואם אין ברירה אלא לומר שהמילה "תרפים" אינה מורה אלא על "צורת אדם", אז אין ברירה.
אבל א"א להתעלם מהדוחק הגדול שיש כאן - שבכל שאר המקומות בתנ"ך מילה זו מורה בבירור על ע"ז, ולא על בובה העומדת בחלון ראווה, או כל פירוש אחר בכיוון זה, ומוזר מאד שהנביא משתמש במילה זו כדי לתאר את החפץ בו השתמשה מיכל. וכי אוצר המילים שלו היה כ"כ מוגבל?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים