והתעותו אנשי החיל אלו הכהנים, א"ר אבא בר כהנא שנים ועשרים אלף לוים הניף אהרן ביום אחד, שנאמר והניף אהרן את הלוים תנופה לפני ה', אמר ר' חנינא המוראה הזו דבר קל הוא והיה הכהן מכוין ונוטלו באחת ידו וזורקו לאחורי הכבש ל"ב אמה לאחורי ידיו.
והתנופה הזאת היא שהיה אהרן לוקח לכל אחד ואחד מן הלוים ומגביהו מן הקרקע מעט והיה מניף אותו. ובזה נתפרסם אהרן בגבורה גדולה וכח עצום שיניף את הלוים שהיו כ"ב אלף ביום אחד הוא לבדו, או היה זה בדרך נס.
מה שנכון נכון כתב:רבנו בחיי ח, כוהתנופה הזאת היא שהיה אהרן לוקח לכל אחד ואחד מן הלוים ומגביהו מן הקרקע מעט והיה מניף אותו. ובזה נתפרסם אהרן בגבורה גדולה וכח עצום שיניף את הלוים שהיו כ"ב אלף ביום אחד הוא לבדו, או היה זה בדרך נס.
בינוני כתב:מה שנכון נכון כתב:רבנו בחיי ח, כוהתנופה הזאת היא שהיה אהרן לוקח לכל אחד ואחד מן הלוים ומגביהו מן הקרקע מעט והיה מניף אותו. ובזה נתפרסם אהרן בגבורה גדולה וכח עצום שיניף את הלוים שהיו כ"ב אלף ביום אחד הוא לבדו, או היה זה בדרך נס.
במדרש שהבאתי מפורש לכאו' שלא כדבריו "כיצד היה מניפם מוליך ומביא מעלה ומוריד הוי שהיה גדול בכח".
אוצר החכמה כתב:העניין הוא שבכל מקרה נזקקים אנו לנס. לדוגמה נניח שלוקח לעשות הנפה קצרה בכל אחד 5 שניות. כלומר 12 בדקה 720 בשעה. צריך כמעט שלושים שעות כדי להניף את כולם. כך שלא ברור לי אחר שנזקקנו לנס מה התועלת בטענה שלא היתה זו הנפה גמורה.
אוצר החכמה כתב:העניין הוא שבכל מקרה נזקקים אנו לנס. לדוגמה נניח שלוקח לעשות הנפה קצרה בכל אחד 5 שניות. כלומר 12 בדקה 720 בשעה. צריך כמעט שלושים שעות כדי להניף את כולם. כך שלא ברור לי אחר שנזקקנו לנס מה התועלת בטענה שלא היתה זו הנפה גמורה.
אוצר החכמה כתב:העניין הוא שבכל מקרה נזקקים אנו לנס. לדוגמה נניח שלוקח לעשות הנפה קצרה בכל אחד 5 שניות. כלומר 12 בדקה 720 בשעה. צריך כמעט שלושים שעות כדי להניף את כולם. כך שלא ברור לי אחר שנזקקנו לנס מה התועלת בטענה שלא היתה זו הנפה גמורה.
אוצר החכמה כתב:זה רעיון.
נגיד שהנפה במקצת שמה הנפה והניף רק את היד שלהם ובכל פעם הניף עשר או עשרים ידים בב"א. זה כמובן משנה את כל החשבון.
אוצר החכמה כתב:לקחתי את זה בחשבון. רק חשבתי שזה ברור. אם 5 שניות זה שלושים שעות אז שתי שניות זה 12 שעות שזה המינימום. (לא 24 שעות הכוונה ביום ולא בלילה כמו כל עבודה). ומעבר לזה היה צריך להקריב קרבנות ועוד כמה דברים כמבואר בפסוקים. כך שצריך נס בכל מקרה.
אגב לפי פשט הפסוקים בציווי הייתי מבין שהנפה אחת עשה אהרון ושתים עשה משה. ולפי הפשט הפשוט של הציווי היה גם שלוש הנפות אבל רש"י מבאר שהכוונה שלוש הנפות לא לאותם אנשים אלא לבני קהת גרשון ומררי. ולכן כנראה כולם נעשו ע"י אהרון כמו שמבואר בהמשך בעשייה ורק הנפה אחת לכל לוי.
עזריאל ברגר כתב:מה עם "וסמכו בנ"י את ידיהם על הלווים"?
כמה זמן לוקח לשישים ריבוא לסמוך את ידיהם?
וסמכו בני ישראל הם הבכורת שבישראל שהלויים נתנו כפרה תחתיהם וכל בכור סומך על שלו.
מצליח כתב:ראו כאן
מצליח כתב:ראו כאן
מפשטות הכתוב נראה לכאורה כי הלוים הצובאים בלבד (8,580 איש) נצטוו להתחטא, כאמור: 'וְכֹה־תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם' וגומר, 'וְאַחֲרֵי־כֵן יָבֹאוּ הַלְוִיִּם לַעֲבֹד אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד'.בינוני כתב:א"ר אבא בר כהנא: כ"ב אלף לוים הניף אהרן ביום אחד.
ביקורת תהיה כתב:מפשטות הכתוב נראה לכאורה כי הלוים הצובאים בלבד (8,580 איש) נצטוו להתחטא, כאמור: 'וְכֹה־תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם' וגומר, 'וְאַחֲרֵי־כֵן יָבֹאוּ הַלְוִיִּם לַעֲבֹד אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד'.בינוני כתב:א"ר אבא בר כהנא: כ"ב אלף לוים הניף אהרן ביום אחד.
וכן הוא אומר בסוף הפרשה: 'וַיִּתְחַטְּאוּ הַלְוִיִּם וַיְכַבְּסוּ בִגְדֵיהֶם וַיָּנֶף אַהֲרֹן אֹתָם תְּנוּפָה לִפְנֵי יְיָ, וְאַחֲרֵי־כֵן בָּאוּ הַלְוִיִּם לַעֲבֹד אֶת־עֲבֹדָתָם בְּאֹהֶל מוֹעֵד'.
וצריך לדעת, מנא להו לחכמינו ז"ל שכל הלוים מבן חודש ומעלה נתחטאו והונפו?
ואין לומר, דכ"ב אלף לאו דוקא, שהרי בפרק חלק יש שאף משה רבינו היה בין המתחטאים: אִתְּתֵהּ דְּקֹרַח אֲמַרָה לֵהּ: חֲזֵי מַאי קָעָבֵד משֶׁה, גָּזֵז לְכוּ לִמְזַיְכוּ וּמְטַלַּל בְּכוּ כִּי כֻּפְתָּא. אֲמַר לָהּ: וְהָא אִיהוּ נַמֵּי קָא עָבֵד הָכִי?
א. הדברים מובאים מתוך מדרשו של רבי משה הדרשן, ואינם פירוש רש"י.נזכרו כאן שלש תנופות. ורש"י כתב, שהיתה הראשונה מהם לבני קהת, לכך נאמר לעבד את עבודת ה', לפי שעבודת קדש הקדשים וההיכל היתה עליהם. והב' לבני גרשון, לכך נאמר בה תנופה לה', שאף עליהם היתה עבודת הקדש. והג' לבני מררי. ואינו נכון, כי כל אחת מהתנופות נתיחסה ללוים בכלל, ולא לבית אב אחד מהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים