מרדכי וינטרויב כתב:השאלה היא מה משמעות חילופי קרי וכתיב
גם אכתוב טעם כתוב וקרי וכתוב ולא קרי וקרי ולא כתוב כאשר אוכל לתת טעם לשניהם כל אחד ואחד במקומו ונראה כי המלות האלה נמצאו כן לפי שבגלות ראשונה אבדו הספרים ונטלטלו והחכמים יודעי התורה מתו ואנשי כנסת הגדולה שהחזירו התורה ליושנה מצאו מחלוקת בספרים והלכו בהם אחר הרוב לפי דעתם ובמקום שלא השיגה דעתם על הבירור כתבו האחד ולא נקדו או כתבו מבחוץ ולא כתבו מבפנים וכן כתבו בדרך אחד מבפנים ובדרך אחר מבחוץ.
מרדכי וינטרויב כתב:השאלה היא מה משמעות חילופי קרי וכתיב
ביקורת תהיה כתב:מעשית: אל תקרא כך (כמו שכתוב) אלא כך.
וכאן התם שואל: מדוע מורים לי לקרוא מלה בלתי צחה כאשר לפנַי כתוב מלה צחה?
אני חושב שהרעיון הזה של עדי נוסח הוא רעיון קצת חדש ולא כל כך נראה לי שזה מתאים להגיד אותו על עזרא הסופרמרדכי וינטרויב כתב:הנוסח ה"נכון" אינו נקבע על פי סברה, אלא על פי עדי נוסח וכך יכולים לעתים להיקבע נוסחים שהם לכאורה משובשים
ואפשר שלצד כינון הנוסח שבכתב על פי הספרים המדויקים, ביקשו אנשי כנסת הגדולה לשמור את הקריאה השגורה בפי העם, שלא יזנחו את המסורת המסורה בפיהם מאבותיהם ולא יזוזו ממנה.ההוא גברא כתב:הר"מ בר"ש ברויאר טען פעם שחלק מקרי וכתיב תלוי בזה שלעניין כתיב צריך ללכת אחר רוב הספרים המדויקים ולעניין קרי היה צריך ללכת (בזמן התנאים והאמוראים שלא כתבו ניקוד בספרים) אחר רוב הקוראים הדייקנים, ולא בכל מקום תרי רובי הללו מתאימים.
והנה רד"ק בירמיה כתב וז"ל: כתיב 'קוה' בה"א, כי נמצא זה השם בלשון נקבה, כמו 'תקות חוט השני', וקרי 'קו' על הרוב.א. בים של שלמה בספר מלכים: וְקָוֶה שְׁלשִׁים בָּאַמָּה יָסֹב אֹתוֹ סָבִיב. קרי: 'וְקָו'.
ב. בנבואת ירמיה על ירושלים העתידה: וְיָצָא עוֹד קְוֵה הַמִּדָּה נֶגְדּוֹ עַל גִּבְעַת גָּרֵב. קרי 'קַו'.
ג. במראה זכריה בזמן שיבת ציון: שַׁבְתִּי לִירוּשָׁלַיִם בְּרַחֲמִים, בֵּיתִי יִבָּנֶה בָּהּ, נְאֻם יְיָ צְבָאוֹת, וְקָוֶה יִנָּטֶה עַל יְרוּשָׁלָיִם. קרי: 'וְקָו'.
כל תיבה שהיא קרי וכתיב הלכה למשה מסיני שתהא נכתבה כמו שהיא בתורה ונקרית בענין אחר ומעשה באחד שקרא כמו שהיא כתובה בפני גדולי הדור ה"ר יצחק אבוהב והר"ר אברהם ואלאנסי והר"ר שמואל ואלאנסי בנו ז"ל והתרו בו שיקרא כפי המסורה ולא רצה ונדוהו והורידוהו מהתיבה:
משה שריפי כתב:הרב דסלר כותב שהרד"ק כתב את דבריו רק כדי להניח את דעתם של הכופרים אבל באמת הרד"ק לא התכוון לדבריו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים