תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה
עשוי לנחת כתב:תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה
מה בכלל השאלה, וכי קורח ואנשיו היו קטלי קניא והרי היו כולם קריאי מועד ואנשי שם.
ואין לנו השגה מה בדקות ובעומק היה בכוונת קורח, וכי בגלל שכפר בנשיאות משה כבר מיד הפסיק לאכול כשר ולשמור על העיניים ולגלוש בפרומים?
מה זה קשור זה לזה, אני לא רואה בזה שאלה ו"לא תהיה לו כנושא".
נ. ב. אולי השאלה היא אחרת ולא ברורה כה"צ, אז במטותא אם אפשר לבקש: תולעת שָני שוב שאלתך...
תולעת ספרים07 כתב:לא תוכל לשכנע אותי שאיני צודק בזה - זהו אמת לאמיתה ממש
תולעת ספרים07 כתב:והרי חטאו בנפשותם שקצים במלוא מובן המלה - הקטירו קטורת כפרו במשה ובכל התורה כולה
תולעת ספרים07 כתב:וכבר הסכימו עמי כמה וכמה רבנים מפורסים
דרדקי כתב:מה הקשר בין מחלוקתו לבין הנהגה נורמלית של בן אדם.
גם אומות העולם...
תולעת ספרים07 כתב:התירוץ שלך בגיבויו של דרדקי הוא טוב אך התירוץ שלי טוב ממנו.
תולעת ספרים07 כתב:אין לי שמץ של מושג מדוע התנפלתם עלי להסקיליני על פשט נפלא שאמרתי.
תולעת ספרים07 כתב:שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.
דראל כתב:תולעת ספרים07 כתב:שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.
לא זכור ש"מאריך הרבה".
ישנה התייחסות של הרב קוק לקורח וקין (אולי גם אותו האיש, אינני בטוח) ב'אורות'.
אולי אשקיע ואמצא את המקור.
תולעת ספרים07 כתב:אמרינן בסנהדרין (קט עמוד ב) ױאמר רב: און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה ליה: מאי נפקא לך מינה? אי מר רבה - אנת תלמידא, ואי מר רבה - אנת תלמידא. אמר לה: מאי אעביד, הואי בעצה, ואשתבעי לי בהדייהו: אמרה ליה: ידענא דכולה כנישתא קדישתא נינהו, דכתיב כי כל העדה כלם קדשים (במדבר ט"ז). אמרה ליה: תוב, דאנא מצילנא לך. אשקיתיה חמרא, וארויתיה, ואגניתיה גואי, אותבה על בבא, וסתרתה למזיה, כל דאתא חזיה, הדר. אדהכי והכי אבלעו להו.
וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת
ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.
תולעת ספרים07 כתב:קיבלתי באישי שרבי צדוק הכהן מלובלין באחד מספריו אם זה רסיסי לילה אם זה בספרו פרי צדיק כתב לפרש שקורח לשם שמים התכוון ולא ידע שכל טענתו יתכן רק לעתיד לבוא ובזה גם כתבו לפרש את דברי האר"י שקרח ס"ת צדיק כתמר יפרח כלומר שגם לקורח יש תקווה לעתיד לבוא - כמו כן קיבלתי באישי שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.
ואודה לכל אלו אשר שלחו לי באישי - בתקווה להבנה שלא היה הפנאי לבדוק כל זה וכמאמר החכם הלב חושק הפנאי עושק.
תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת
ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.
אש משמים כתב:תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת
ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.
פשוט שכפרו/(טעו) בדקות ובהנהגתו של משה בעיקר ולא נעשתה כל התורה כאין בעיניהם ופשוט שחזרו לאחוריהם מיראת שמים טהורה! ולא היו פושעים ופורקי עול לתאוה אלא היו אנשי ה' ובכל זאת טעו.(כמדומה בעיני שזו כפירה להתייחס אליהם כפורקי עול דידן, והגר"א קוטלר מרחיב בזה).
ופשוט כמו שכתבתי דאם לא כן תקשי על הרבה שטעו כגון שאול שחמל על עמלק דפשוט שלא פרק עול שמים מעליו אלא כולם טעו טעויות דקות וגבוהות אך נשארו ביראתם הגבוהה.
איש גלילי כתב:לגבי נתינת שם, אינני זוכר היכן ראיתי, שחטא קרח היה כתוצאה מזה שאביו קרא לו בשם של רשע - קרח מאלופי עשיו. ולפי זה מובן שפיר למה לא לקרוא בשמו גם אם הוא צדיק.
בקרו טלה כתב:איש גלילי כתב:לגבי נתינת שם, אינני זוכר היכן ראיתי, שחטא קרח היה כתוצאה מזה שאביו קרא לו בשם של רשע - קרח מאלופי עשיו. ולפי זה מובן שפיר למה לא לקרוא בשמו גם אם הוא צדיק.
חתם סופר
קרח בן יצהר. אני תמה על צדיקים בני לוי שקראו שם בנם קרח שהוא שם מאלופי עשו וקי"ל רשעים לא מסקינן בשמייהו [יומא ל"ח ע"ב] וחזי מה עלתה בי', ואולי היינו דקמ"ל קרא דמיחסו עד לוי לומר אעפ"י שהי' חוט המשולש מ"מ ניתק מהרה על דאסקי בשמי' דרשע, וזהו ויקח קרח זה השם קרח לקח כל מה שהיה לו להתקדש ע"י שהי' בן יצהר וקהת ולוי אבותיו, וזהו השם קרח לקח את הכל. [תקס"א]:
שוב ראיתי שהרב "בור ועם הארץ" באשכול אחר כתב שכ"כ נמי החת"ס בתשו' אה"ע ח"ב סי' כב
חיימשה כתב:בחת"ס מחלק בהחלטיות בין קרח שהיה רשע ולץ לבין ר"נ ראשי סנהדראות שהוטעו על ידו, וכ' שע"כ המחתות נעשו ציפוי למזבח
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים