מעיין כתב:עכשיו ראיתי שנמצא כמה פעמים בירושלמי 'מגיב ליה'
ולדוגמא במס' ברכות פ"ג סוף ה"א
ר' יונה ר' יוסי גליליא בשם רבי יסא בר חנינא אין שואלין הלכה לפני מיטתו של מת והא רבי יוחנן שאל לר' ינאי קומי ערסיה דר' שמואל בן יוצדק הקדיש עולתו לבדק הבית והוא מגיב ליה נימר כד הוה רחיק או כד הוון מסקין ליה לסדרה והא ר' ירמיה שאל לר' זעירה קומי ערסיה דר' שמואל בר רב יצחק נימר כד הוה רחיק הוה מגיב ליה כד הוה קריב לא הוה מגיב ליה
ומ"מ לא השתמשו בזאת המילה ותולדותו 'תגובה' עד 'עברית החדשה'
הבונה כתב:עקרונית אתה צודק, אבל צריך מעט לתקן את הפרשנות, נין בפסוק "לניני ולנכדי" לפי רש"י הוא בן, ונקרא כך בן כי קם לשלוט תחת אביו.
עכ"פ, לא לזה ציפינו טענת שזה פסוק מפורש שנין הוא בן הנכד, ועדיין לא ראינו שהבאת מי שפירש כן, אדרבה הבאת את רש"י שסובר שהוא בן.
תולעת ספרים07 כתב:וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי
ציטטתי מתוך הכתוב, ושם מפורש ניני, ולדעת כמה מפרשים הכוונה ל"נין" - כמו שנוהגים לומר אצלינו.
שבטיישראל כתב:תולעת ספרים07 כתב:(דרך אגב הסתפקתי אם בשפת היידיש קוראים לנכד אייניקל או ניניקל מלשון נין ואולי א ניני'קל
[/b]
עזוב את השטויות ..
המילה "אייניקיל" באידיש מקורו מהמילה Enkel (נכד) בגרמנית !!
זאב ערבות כתב:ישבו ביהודים בגרמניה אלפי שנים? אולי אלף וקצת.
משולש כתב:זאב ערבות כתב:ישבו ביהודים בגרמניה אלפי שנים? אולי אלף וקצת.
ראה כאן: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=66&t=28670
המסורות המקובלות נעות בין זמן בית ראשון לבית שני. קשה להאמין שבזמן החורבן השני עדיין לא היו יהודים באשכנז.
משולש כתב:המהרי"ל מספר על מצבה מתאריך של אלף ומאה שנה לפניו (לפני אלף ושבע מאות שנה בערך) זו לא השערה. יש שם עוד מקורות ועדויות נוספים.
אכן, יתכן שהישוב היה קטן מאוד באותם זמנים.
היא שיחתי כתב:הובא בעלים לתרופה השבוע
במדור עלי הגיון
עזריאל ברגר כתב:היא שיחתי כתב:הובא בעלים לתרופה השבוע
במדור עלי הגיון
חכם באשי כתב:מנחם כתב:ומה זה נכד? (רמז: עי' רשב"ם ב"ב קח. ד"ה ולא מנחילין).
שם כותב רשב"ם, ש'נכד' הוא בן אח, היינו, אחיין.
ואוסיף לך, כי גם בפירושו לתורה, דברים ב יט (במהדורות המדוייקות ולא ה"מתוקנות"), כתב רשב"ם, שלוט היה נכדו של אברהם, היינו, בן אחיו!
ואכן, המונח 'נכד' משמש בלשון בני התקופה (חכמי אשכנז-צרפת ואיטליה) לתאר גם בני אח או אחות כפי שהראה ח' מיכל, אור החיים, עמ' 513.
והדברים עתיקין.
מנחם כתב:אלון גורן כתב:לא הבנתי, ובלשון הקודש יש שם מיוחד לדור רביעי?
שלשים ורבעים = דור שלישי (נכדים) ודור רביעי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים