צמא למים כתב:ענין זה, דרש"י כתב פירושו לפי סדר הפרשיות, נראה לי מתאים לאופי פירושו של רש"י. שודאי עיקר עיסוקו בפירוש הש"ס. אלא שביקש שלקורא את הפרשה בשבת יהיה קריאה מתיישבת, רציפה ומסודרת, ומחוברת לעולם שהעניקו לנו חז"ל, ולאו דוקא לעשות עסק מפשט כל תיבה ולראות מה הפירוש ההגיוני. וידועים דבריו לנכדו (פרשב"ם ריש וישב).
ואילו פירוש האבן עזרא למשל, יותר נראה לשער שלא נכתב דוקא מתוך סדר הפרשות בשנה, אלא היה עבודה שעסק בו לכשעצמו, ללמוד את החומש מהתחלה ולפרשו הגיונית, והוא הספר המרכזי שלו.
כמובן שיש מעלה בזה ומעלה בזה. ובסופו של דבר יותר התקבל לכל ישראל דוקא הספר שנכתב מתוך קריאת התורה מידי שבת. וכן מקובל ללמוד את התורה בסדר זה. ולא לעשות סדר עיון עצמי, שתלוי בהספק העצמי ובענין, ולא בשבועות השנה.
אף שכמובן שניהם טובים וכו'. ומ"מ זה סגנון אחר שמשליך קצת על הגישה.
צמא למים כתב:ולשאלה היכן עיקר עיסוקו של רש"י, כל לומד יודע. וברור שפירושו על כל הש"ס הוא עבודה שקשה להאמין כיצד הספיק בכל חייו, ונכתב בעמל ויגיעה כאשר היה שקוע בזה שעות רבות, וגדול בכמות לאין שיעור מפירושו עה"ת. וע"ז אמר לרשב"ם שאין לו זמן לפשטות המתחדשות מידי יום.
היכן הם הראשונים האלו?שלמה בן חיים כתב: וכלשון הראשונים צריך לישב על כל מילה שבעה נקיים
יש עוד מקום להשערות חסרות בסיס על מלאכי עליון? אם כי רעיונו של פותח האשכול לא משולל יסוד מתחינת העיתוי. אבל לא מחייב כמובן
י. אברהם כתב:היכן הם הראשונים האלו?שלמה בן חיים כתב: וכלשון הראשונים צריך לישב על כל מילה שבעה נקיים
בקרו טלה כתב:יש שהביאו כן בשם [הריב"ש בשם] ר"ת
יש שכתבו כן בשם החיד"א, והגאון הגרי"ח סופר שליט"א העיר בספרו מנוחת שלום שהחיד"א כתב כן שרש"י בעצמו דייק כן, ומציין לברית יעקב
ויש שהביאו כן בשם ליקוטי שושנים מאוסטראפולי, והנה בעל השמועה הוא המדפיס של ספר הפרדס שכותב שם שכך בזכרונו
בן מלך כתב:מניין שודאי עיקר עיסוקו של רש"י בפירוש הש"ס?
י"א שגם על המקרא צריך לברך ברכת התורה, ויכול להיות שרש"י החמיר בזה...
בכלל, האם זה כל כך ברור שרש"י קרא את הפרשות כמו שאנו קוראים? המקום היחיד שבו רש"י מזכיר קריאה בתורה הוא בפירושו לפרשת בשלח לגבי זה שאנו קוראים את שירת הים בשביעי של פסח
אוצר החכמה כתב:בכלל, האם זה כל כך ברור שרש"י קרא את הפרשות כמו שאנו קוראים? המקום היחיד שבו רש"י מזכיר קריאה בתורה הוא בפירושו לפרשת בשלח לגבי זה שאנו קוראים את שירת הים בשביעי של פסח
מה הכוונה קרא את הפרשות כמו שאנחנו קוראים?
בקרו טלה כתב:ויש שהביאו כן בשם ליקוטי שושנים מאוסטראפולי, והנה בעל השמועה הוא המדפיס של ספר הפרדס שכותב שם שכך בזכרונו
שמר כתב:יישר, ברמב"ן עה"ת לא נמצא כזה לשון.
ור"א כתב אמר הגאון... אלו דבריו. וכל זה איננו שוה לי.
דרומי כתב:הרמב"ם מזכיר שיש שני סדרים בקריאת הפרשיות, ויש שמשלימים את התורה כולה רק בשלוש שנים ואז לכאורה פרשת תשא היא בכלל לא בסמיכות לפורים.
כמדומני שיש הוכחות שבזמן רש"י ובמקומו כן היו קוראים כמו שאנחנו קוראים, אבל יש לברר עד כמה זה היה מנהג פשוט עד כדי כך שרש"י יכתוב את פירושו בהתאם לסדר זה.
זאת ועוד, שגם ניקח את ההגיון שרש"י פירש לפי סדר הפרשות בשנה, מסתבר שעשה זאת בשנה מעוברת... ואז פרשת תשא בכלל לא יוצא בסמיכות לפורים [אך עדיין אפשר לטעון שזה יוצא בסמיכות לפורים קטן...]
שמר כתב:בהערתי לעיל כתבתי שפרשת שמיני יוצאת בשנה מעוברת בשבוע שחל בו פורים, עי' לעיל מה שהבאתי מהרמב"ם.
עוד מצאתי בכלי יקר על פרשת שמיני פרק י' פסוק א' וז"ל "היה להם לידע מסברא כי אין לבא בשער המלך והוא שכור" מקביל לכי אין לבוא אל שער המלך בלבוש שק, ובהמשך דבריו כ, ז"ל ""ומתוך רוב שתיה באו לפני ה' אשר לא כדת" מקביל ל"וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כדת"..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים