מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כי יראתם מפני האש - גירין דאישא (פ' ואתחנן)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

כי יראתם מפני האש - גירין דאישא (פ' ואתחנן)

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' אוגוסט 22, 2016 11:37 am

בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 22, 2016 11:44 am

ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

לא ביחס לפירושך, ראה העמ"ד שם.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוגוסט 22, 2016 3:17 pm

ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

הרעיון יפה, אבל גנאי הוא לישראל שקיום דבר ה' היה רק מפני הפחד ולא מפני ציווי הבורא, על כן מסתבר שיש ביאורים הקולעים יותר אל האמת, שהרי לא בא משה רבינו בדבריו כאן להוכיחם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 22, 2016 3:30 pm

זקן ששכח כתב:
ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

הרעיון יפה, אבל גנאי הוא לישראל שקיום דבר ה' היה רק מפני הפחד ולא מפני ציווי הבורא, על כן מסתבר שיש ביאורים הקולעים יותר אל האמת, שהרי לא בא משה רבינו בדבריו כאן להוכיחם.


לייטנר כתב:ראה העמ"ד שם.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' אוגוסט 22, 2016 3:32 pm

חיפשתי עתה באוצר ולא מצאתי מי שכתב כדבריי.
גם אם אי"ז קולע אל האמת, עדיין פלא בעיניי שאף לא אחד כתב כן.

בדרך אגב, ראיתי א"ז:
אמריקה תיאטראות.png
אמריקה תיאטראות.png (54.34 KiB) נצפה 3842 פעמים

ארץ
הודעות: 69
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 12:46 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי ארץ » ג' אוגוסט 23, 2016 5:54 pm

דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי ערער בערבה » ג' אוגוסט 23, 2016 7:04 pm

ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

ארץ
הודעות: 69
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 12:46 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי ארץ » ד' אוגוסט 24, 2016 6:38 pm

ערער בערבה כתב:
ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

צודק!
אכן ראיתי ברמב"ן שם פירוש אחר
ולא עליתם בהר במקומות המותרים.
פי' לפי':
הר סיני היה הר טבעי עם שיפועים שונים במשך עלית ההר. גבול האיסור לעלות היה ברום ההר, בני ישראל נצטוו לעלות לתחתית ההר. ולא עליתם בהר אלא ברחתם יב מיל לאחוריכם.

צדיק613
הודעות: 76
הצטרף: א' מאי 15, 2016 5:14 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא

הודעהעל ידי צדיק613 » ו' אוגוסט 26, 2016 12:22 pm

ארץ כתב:
ערער בערבה כתב:
ארץ כתב:דומני שפשוטו של מקרא הוא: אדלעיל
כי יראתם מפני האש, לכן, אנוכי עומד בין ה' וביניהם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'

ומהו 'ולא עליתם בהר'?
ואם אתה נדרש לפשוטו של מקרא, כבר ביארוהו הרמב"ן ועוד.

צודק!
אכן ראיתי ברמב"ן שם פירוש אחר
ולא עליתם בהר במקומות המותרים.
פי' לפי':
הר סיני היה הר טבעי עם שיפועים שונים במשך עלית ההר. גבול האיסור לעלות היה ברום ההר, בני ישראל נצטוו לעלות לתחתית ההר. ולא עליתם בהר אלא ברחתם יב מיל לאחוריכם.

הבריחה של י"ב מיל קשה לומר שע"ז היתה תביעה.
אבל פשטות כוונת הרמב"ן היא כמו שכתבת שאפי' למקומות שהיה מותר להם להגיע הם לא עלו.
ובדרך מוסר זה לימוד עצום שהרבה פעמים ברוחניות אנ ו מפחדים לעלות למדריגות שיכולים להגיע, ומשמים תובעים זה מאתנו .

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: כי יראתם מפני האש - גירין דאישא (פ' ואתחנן)

הודעהעל ידי הים הגדול » ה' יולי 29, 2021 1:04 pm

ערער בערבה כתב:בפרשת ואתחנן כתי': 'אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְדֹוָד וּבֵינֵיכֶם וגו' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר'.
המפרשים מקשים מהו 'מפני האש' והרי הצטוו מפי ה' לא לעלות ולכך לא עלו.

חשבתי לפרש לפי"ד תרגום 'יונתן' בפסוק "כי סקול יסקל או ירה יירה":
לא תקרב ביה ידא ארום יתרגמא יתרגם באבנא ברדא או גירין דאשא ידרקון ביה אין בעירא אין אינשא לא יתקיים ברם במיגד קל שופרא הינון מרשן למיסק בטוורא:

אין לי כרגע גישה לאוצר, האם מישהו יכול בחסדו לבדוק אם קדמוני בזה?

עכשיו ראיתי את האשכול הזה ששייך למ"ש כאן ובאמת ג"א הבנתי "סקל יסקל או ירה יירה" - מכלל האזהרה (והם הסלעים {ולפמ"ש כאן מהת"י-גם האש} שפולט הר געש)
וק"ל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים