יין המשמח כתב:במבט ראשוני, הוא הפרשן המודרני היחיד .. וכו', ומציג את הדברים בצורה פשוטה.
קו ירוק כתב:יתכן והפורום כולל אנשים מחוגים רחבים יותר מאשר חוגי בני התורה וקהילות החסידים בארץ הקודש, לכן אתנצל מראש, אבל האמת לא משתנה.
עדין שטיינזלץ (אבן ישראל) נדחה מבית המדרש ע"י רועי האומה ובראשם מרן הגרא"מ שך זיע"א. גם ללא שהוקיעוהו ברבים, פירושו היה נטע זר בבית המדרש.
השנים האחרונות הטיבו להראות שגם לציבור שלא השכיל לעיין בספרי הקודש והתלמוד, ישנם פירושים על טהרת הקודש שמנגישים את החומר באופן בהיר, כדוגמת שוטשטיין.
מה שוב יש יתרון בפירוש מודרני לתנ"ך, וכי מה לא טוב במפרשים הקיימים? מישהו שרוצה ללמוד תנ"ך במהירות, לא יכול ללמוד עם מצודות שהוא פירוש פשטני ומובן ? מי שמעמיק חקר, או רוצה לערוך השואות בין המקראות, יוכל להעמיק עם פירושו של הגאון מלבי"ם.
אגב, הפירושים לתנ"ך ע"י אסכולת מבקרי המקרא עפרא לפומייהו, אינם פירושים אלא דברי הבל וכפירה בקב"ה. זו מוצא מחשבתם ולאור זה הם כותבים את פירושם, וזה כולל גם את ליבוביץ וחבורתה.
קו ירוק כתב:השנים האחרונות הטיבו להראות שגם לציבור שלא השכיל לעיין בספרי הקודש והתלמוד, ישנם פירושים על טהרת הקודש שמנגישים את החומר באופן בהיר, כדוגמת שוטשטיין.
איש_ספר כתב:מוגזם ופראי לכלול את חיבוריה של נחמה ליבוביץ תחת ההגדרה "דברי הבל וכפירה". אם רוצים שדברי ביקורת יתקבלו על הלב, יש להמנע מלכלול בהם דברי הבאי שכאלו.
קו ירוק כתב:השנים האחרונות הטיבו להראות שגם לציבור שלא השכיל לעיין בספרי הקודש והתלמוד, ישנם פירושים על טהרת הקודש שמנגישים את החומר באופן בהיר, כדוגמת שוטשטיין.
קו ירוק כתב:אגב, הפירושים לתנ"ך ע"י אסכולת מבקרי המקרא עפרא לפומייהו, אינם פירושים אלא דברי הבל וכפירה בקב"ה. זו מוצא מחשבתם ולאור זה הם כותבים את פירושם, וזה כולל גם את ליבוביץ וחבורתה.
פלגינן כתב: [כשהוא מנפנף גם בדברי הגבו"א על דה"י].
פלגינן כתב:קו ירוק כתב:אגב, הפירושים לתנ"ך ע"י אסכולת מבקרי המקרא עפרא לפומייהו, אינם פירושים אלא דברי הבל וכפירה בקב"ה. זו מוצא מחשבתם ולאור זה הם כותבים את פירושם, וזה כולל גם את ליבוביץ וחבורתה.
דבריך נכונים בעיקרם, אבל ההכללה גסה; ליבוביץ נלחמה חזק נגד מבקרי המקרא, כשביטוי משמעותי לכך היה במהלך התקפתה החריפה נגד מרדכי ברויאר שיום אחד החליט שהוא מקבל את דעת מבקרי המקרא [כשהוא מנפנף גם בדברי הגבו"א על דה"י].
ראה בהרחבה על פרשייה זו: ח' דויטש, נחמה: סיפור חייה של נחמה ליבוביץ, פ"ט, תל-אביב 2008, עמ' 192 ואילך.
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שהיא לא עסקה בלהלחם חזק נגדם, אלא התעלמה מהם בביטול, וכדבריה ביחס לדרכו של ר"מ ברויאר (בערך מהזכרון) "איני יודעת מה מצא בהם, קראתי אותם, הם אפילו לא ידעו עברית".
אבל חידוש היה בשבילי לקרוא על "חבורתה" של ליבוביץ, ואשמח מאד לדעת אם היה/יש מי שממשיך בדרכה.
סגי נהור כתב:למעשה שטיינזלץ סלל את הדרך למהדורות שבאו אחריו.
[מעולם לא זכיתי להבין למה צורת הדף של הש"ס מקודשת, ואילו צורת הדף של הרי"ף למשל - לא].
מה שנכון נכון כתב:אבל חידוש היה בשבילי לקרוא על "חבורתה" של ליבוביץ, ואשמח מאד לדעת אם היה/יש מי שממשיך בדרכה.
אבא יודן כתב:מה שנכון נכון כתב:אבל חידוש היה בשבילי לקרוא על "חבורתה" של ליבוביץ, ואשמח מאד לדעת אם היה/יש מי שממשיך בדרכה.
בוודאי גליונות נחמה
גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
קו ירוק כתב:גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
אכן, על המשכילים !
קו ירוק כתב:הרב שך כעס על שטיינזלץ מפאת היותו פירוש לתלמוד (שוטנשטיין הוא הצעת עזר מלבד פירוש הדף המקובל. וכך הוא נדפס. כך גם חברותא, ומתיבתא), וכמו"כ כעס על דעותיו המשובשות. (ואם הוא מתפלל הרבה זמן שמו"ע, אז מה ?) והבד"צ שלא הצטרפו... מפאת הכבוד לא כדאי להעלות את הנושא המביש...
קו ירוק כתב:גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
וממין האשכול; פירוש לנביא מורכב הרבה יותר מפירוש לתלמוד. חכמי הפורום לבטח מכירים את הסיפור עם מרן הגרי"ז, ששאל אותו אחד במעין התרסה מדוע לא לומדים נ"ך בישיבות (הנימה היתה כי זה לא חשוב מספיק), ולא נתן לו הרב לגמור את המשפט - היסה אותו ואמר לו: לא מפני שזה לא חשוב, אלא מפני שלא יודעים איך! ברור שהוא לא התכוין שא"א ללמוד נ"ך, אלא שנצרכת זהירות יתירה, כי ביאור דברי אגדה קשים מהלכה.
פירוש לנ"ך צריך להיות ע"י ברי סמכא, ומעטים המה! אך לא יקשה לחפץ להרוות נפשו במוסר הנביאים, לעיין בפירוש קל כהמצודות, או במפרשים המרחיבים יותר כהרד"ק והמלבי"ם.
צביב כתב:המשגיח רבי מאיר חדש זצ''ל הביא דוגמא
כי כל שלחנות מלאו ...
והפירוש האמיתי מובא באבות פרק ג'
צביב כתב:קו ירוק כתב:גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
וממין האשכול; פירוש לנביא מורכב הרבה יותר מפירוש לתלמוד. חכמי הפורום לבטח מכירים את הסיפור עם מרן הגרי"ז, ששאל אותו אחד במעין התרסה מדוע לא לומדים נ"ך בישיבות (הנימה היתה כי זה לא חשוב מספיק), ולא נתן לו הרב לגמור את המשפט - היסה אותו ואמר לו: לא מפני שזה לא חשוב, אלא מפני שלא יודעים איך! ברור שהוא לא התכוין שא"א ללמוד נ"ך, אלא שנצרכת זהירות יתירה, כי ביאור דברי אגדה קשים מהלכה.
פירוש לנ"ך צריך להיות ע"י ברי סמכא, ומעטים המה! אך לא יקשה לחפץ להרוות נפשו במוסר הנביאים, לעיין בפירוש קל כהמצודות, או במפרשים המרחיבים יותר כהרד"ק והמלבי"ם.
המשגיח רבי מאיר חדש זצ''ל הביא דוגמא
כי כל שלחנות מלאו ...
והפירוש האמיתי מובא באבות פרק ג'
גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
קו ירוק כתב:גימפעל כתב:כמדומני שהמלבי"ם גם לא היה מקובל על כולם.
אאריך מעט. מפורסם מכתבו של החזון איש איך הוא מונה את מסירת התורה, משה רבינו עזרא הסופר הרמב"ם הגר"א. יורשה לי להוסיף עוד שניים החזון איש בעצמו והרב שך.
לא נראה לי שמישהו מתווכח על כך.
סגי נהור כתב:באמת לא נראה לך?? אז בוא אגלה לך סוד שכנראה לא נשמע בבית מדרשך עד היום הזה - שאצל החסידים, לדוגמא, המסורת עוברת דרך הבעש"ט ותלמידיו ולא דרך הגר"א, למרות הכבוד העצום שחולקים לגר"א כפי שחולקים לגאונים וצדיקים בדורו ובדורות אחרים. אצל אחרים היא עוברת דרך החת"ס, אצל אחרים דרך הבן איש חי או גדולי תורה אחרים. ואכן גם לציבור הליטאי, שכבודו במקומו מונח, מנהיגים משלו, כמו לכל קהל קדוש בעם ישראל.
אין לי שום חשק לפתח פה דיון או ויכוח בנושא הזה, ובוודאי לא לגרור את האשכול הזה למחוזות שיובילו לחסימתו. אבל בעיניי חשוב שתכיר בעובדות הפשוטות האלה, שהן הנחת יסוד לכל דיון שתרצה לקיים כאן. ואני באמת מקווה שדי בזה.
זקן ששכח כתב:מעניין שהטיעון המרכזי במכתבו של הרב שך הוא עצם החסרון בכתיבת פירושים לתלמוד. ועל זה נוספו טענות נוספות, אבל זוהי הטענה המרכזית.
וש"ס שוטנשטיין?
קו ירוק כתב:שמעתי ממרן הגרא"מ שך זצ"ל על פירוש שפירש המלבי"ם, ולא ידוע מקורו, שהתבטא: אין בודקין מן המזבח ולמעלה.
עצוב שבדור יתום עלוב כשלנו יש מי שמעז לומר "יש מי שפקפקו על המלבי"ם" אין מתאים מלומר על כך 'הדוברות על צדיק עתק בגאווה ובוז'.
ובכל אופן אחרי שזה כבר נכתב בפורום, אז סיפרתי אני את מה שקבלנו. נראה לי שזה מספיק.
גימפעל כתב:קו ירוק כתב:שמעתי ממרן הגרא"מ שך זצ"ל על פירוש שפירש המלבי"ם, ולא ידוע מקורו, שהתבטא: אין בודקין מן המזבח ולמעלה.
עצוב שבדור יתום עלוב כשלנו יש מי שמעז לומר "יש מי שפקפקו על המלבי"ם" אין מתאים מלומר על כך 'הדוברות על צדיק עתק בגאווה ובוז'.
ובכל אופן אחרי שזה כבר נכתב בפורום, אז סיפרתי אני את מה שקבלנו. נראה לי שזה מספיק.
אתה חולק על החלק ההיסטורי שצדיקים שקדמו לחזו"א ולרב ש"ך סברו כך על המלבי"ם, או שאתה חולק על כך שיש להם דעה, שהרי מסירת התורה לא עברה דרכם ?
מחולת המחנים כתב:ישנו סיפור על המהר"ש מבאבוב (הראשון) שהסתייג מפירושיו של המלבי"ם.
רוב הסיפורים שהובאו הראו עד כמה העריכו גדולי ישראל את גדלותו של המלבי"ם, דבר שאין עליו חולק, גדולתו ניכרת גם מספרו ארצות החיים.
באופן כללי קיימת בחלק מהמקומות הסתייגות מה מפירושים שנכתבו כדי להשיב חורפינו דבר ועמדו בשער להגן על תורתנו מפני המשכילים וכתות מבקרי המקרא, באותם ימים עמדו גדולי התורה שראו כחובת השעה לחבר חיבורים המתאימים את דברי חז"ל לדרך הפשט, או שפירשו את הכתובים ברעיונות שונים, כמובן לא נגד דברי חז"ל ח"ו, אך אדם בן ימינו הניגש ללמוד ולהבין את הכתובים מדוע שלא יהגה בפירושי הראשונים והאחרונים הממשיכים את דרך חז"ל בביאורי המקראות, לענ"ד כהיום אין צורך ממשי להגות דוקא בפירושים שנועדו בעיקרם כדי להשיב לטענותיהם של מבקרי המקרא ודומיהם, באשר כתות אלו השתמדו כבר מזמן וכל הבליהם נמוגו, ובכל אופן בכל הנוגע לחובשי בית מדרש שב"ה כהיום אין צורך להתמודד עם הבליהם בתוך הישיבות ומבצרי התורה, כפי שהיה לדאבוננו בעבר.
לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי מספרים (וא"י אם זה נכון) שבשעתו ביקשו מהעדה"ח להצטרף למחאות נגד הרב שטיינזלץ, ור' בנימין רבינוביץ הורה לאחד מאנשיו לבדוק אחריו כיצד הוא מתפלל, הלה חזר וסיפר שבשבת עומד הרב שטינזלץ שעות ארוכות מאוד בתפילה ובעבודה, ואז החליט רב"ר שלא להצטרף למוחים.
לייבעדיג יענקל כתב:שמעתי מספרים (וא"י אם זה נכון) שבשעתו ביקשו מהעדה"ח להצטרף למחאות נגד הרב שטיינזלץ, ור' בנימין רבינוביץ הורה לאחד מאנשיו לבדוק אחריו כיצד הוא מתפלל, הלה חזר וסיפר שבשבת עומד הרב שטינזלץ שעות ארוכות מאוד בתפילה ובעבודה, ואז החליט רב"ר שלא להצטרף למוחים.
איך שלא יהיה, לא מדובר בקל דעת, אלא בת"ח חשוב שגם אם חולקים עליו ואפי' מוחים [אולי בצדק] כנגד כל מיני דברים שכתב, אין הצדקה להצגתו כאחד הריקים ולמחיקת התואר המינימלי "הר'".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים