הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 17, 2021 4:21 pm
סיכום וחידושים שכתבתי היום בס"ד.
כתיב בפרשת בא במצות אכילת הפסח (יב, יא): וַאֲכַלְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ בְּחִפָּז֔וֹן פֶּ֥סַח ה֖וּא לד'. ויש לנו לברר מהי אותה אכילה בחפזון, שהרי 'חפזון' הוא כמובא ברש"י ובתרגומים לשון בהלה ומהירות, ואיזוהי אכילה של בהלה.
ובאמת מצינו בדברי חז"ל (מכילתא דרבי ישמעאל בא מסכתא דפסחא פרשה ז) שפירשו 'חפזון' דהאי קרא על חפזון שכינה, וכן הוא בתרגום המיוחס ליונתן "וְתֵיכְלוּן יָתֵיהּ בִּבְהִילוּ דִשְׁכִינַת מָארֵי עַלְמָא", או שפירשו '[עד] שעת חפזון'. כך מפרש ר"ע בזבחים (נז, ב), ופירש"י: שהם נחפזים ללכת והיינו לאור הבוקר כדכתיב (שמות יב) ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר.
והיה מקום לפרש שיאכלוהו בצורה של מהירות ולא בנחת וברוגע, וכן פירש הנצי"ב ב'העמק דבר' כאן: לפי הפשט הידוע שיהא נאכל כמו איש הנחפז לצאת לדרך, והכי תנן בפסחים פ"ט דפסח מצרים היה נאכל בחפזון ולא פסח דורות, וביארו בגמ' משום דכתיב אתו בחפזון ולא פסח דורות. ולזה הפי' יש לבאר סיפיה דקרא פסח הוא לה', שזה טעם על מצוה זו בשביל שבאותו עת היה הקדוש ברוך הוא פוסח ומדלג על הפתחים, מש"ה המצוה לאכול כמו העומד על הדרך וממהר ומדלג.
אולם בדברי הקדמונים אנו מוצאים שפירשו שהאכילה של קרבן הפסח צלי אש ולא מבושל היא אכילת חפזון,
ברשב"ם (יב, ח): ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש וגו' - כל ענייני אכילה הללו דרך חיפזון ומהירות הוא כאדם הנחפז ללכת.
ובפירוש רבי יוסף בכור שור (יב, ט): לפי שצוה הקדוש ברוך הוא לאכלו בחפזון, אמר אל תמהרו כל כך [עד] שתאכלו אותו חי, מיד שיתחמם באש, כאדם שאומר: "נאכל אותו נא" עתה, מיד, מהרה, ולא נמתין עד שיתבשל. ובשל מבושל במים: וגם לא תבשלו במים אותו שיתאחר לבשל, ואין זה דרך חפזון, כי אם צלי אש: שיתבשל מהר, ובשלהו כל צרכו. כן דרך בני אדם הנחפזין ללכת שאוכל צלי, שהוא ממהר מבישול אחר, שאין חציצה בינו לבין האש. ולכך קורא "צלי אש" שהוא לשון מיהור.
ובחזקוני (יב, כז): ד"א מה העבדה הזאת לכם שנאכלת צלי שהרי אין שאר בשר קדש נאכל צלי. ואמרתם זבח פסח הוא ובשביל זבח החפזון אנו אוכלים אותו צלי לפי שהוא דרך חפזון.
וכן הוא בדברי הרמב"ם בספר מורה נבוכים (ח"ג פרק מו): אמנם החקים המיוחדים בפסח, והוא שיאכל צלי אש לבד, ובבית אחד, ועצם לא תשברו בו, כל אלו טעמם מבואר, כי כמו שהמצה מפני החפזון שלא היה שם פנאי לעשות תבשיל ולתקן מאכלים, ואפילו להתאחר לשבור עצמותיו ולהוציא מה שבהן נאסר, כי כבר זכר עקר הענין בכל אלו, והוא אמרם ואכלתם אותו בחפזון, ואין עם החפזון פנאי לשבר העצמות, ולא לשלוח ממנו מבית לבית ולהמתין השליח עד שישוב, שאלו כלם מעשה ההתרשלות והפנאי, והכונה היתה להראות החפזון והמהירות כדי שלא יתאחר אחד מהם ולא יוכל לצאת עם המון העם ויוכלו להזיקו והתנכל לו, וצוה לעשות הענינים ההם לנצח.
ובספר החינוך (מצוה ז): מלבד שאכילת הצלי יורה על החפזון שיצאו ממצרים ולא יכלו לשהות עד שיתבשל בקדרה.
והנה מצינו מרגניתא בשם האדמו"ר בעל אמרי אמת מגור שביאר טעם למצות הסבה, וכן לכך שהמנהג לקח לכתחילה חיטין לאפיית המצות (רמ"א סי' תנג סעיף א), ע"פ דברי הגמ' בריש עירובין (ד, א): כל הפסוק הזה לשיעורין נאמר. חטה לכדתנן הנכנס לבית המנוגע... והן טהורין עד שישהא בכדי אכילת פרס, פת חיטין ולא פת שעורין, מיסב ואוכל בליפתן. ופירש"י, פת חיטין - אין שוהה בה כפת שעורין. מיסב - שהייה זו בהסיבה שיערוהו ולא בנאכלת בעמידה והולך ובא, שהוא שוהה באכילתו יותר. ואוכלה בליפתן - שנאכלת מהר.
והיינו שכיון שנאמר 'ואכלתם אותו בחפזון' ומצוה שיאכל במהירות, אזי תקנו שיאכל פת חיטין ובהסבה למהר האכילה. (ספר ליקוטי יהודה פסח).
ומצאתי שכרעיון זה, ובתוספת נופך קדמו בספר ברית שלום הקדמון, שישנו כאן גם קיום התנאי של אוכלה בליפתן, "ציוה הקדוש ברוך הוא לאכול הבשר על מצות ומרורים, ופירש הרב אבן עזרא דהמרורים הם דוגמת הלפתן ללפת בו את הפת וכו', כוונת הכתוב בזה, ליתן שיעור על אכילה זו שיהיו אוכלים דווקא בליפתן".
והוסיף עוד דבר מפליא בהג"ה, דמצינו בעירובין (כט, ב): אמר רב יהודה אמר שמואל כל שהוא ליפתן כדי לאכול בו. כל שאינו ליפתן כדי לאכול הימנו. בשר חי כדי לאכול הימנו. בשר צלי, רבה אמר כדי לאכול בו, ורב יוסף אמר כדי לאכול הימנו. הרי דלרבה אכילת בשר צלי זמנה שווה לאכילת 'כל שהוא ליפתן', ונמצא שאכילת 'מיסב ואוכל בליפתן' בזמן הזה הרי היא אכילת חפזון כמו אכילת צלי של קרבן הפסח.