מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ארפכשד
הודעות: 110
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי ארפכשד » ג' דצמבר 09, 2014 8:57 pm

זכורני דכד הוינא טליא דהוא לפי שנים מועטות
שמוע שמעתי לבאר ע"פ דקדוק הפסוק והיא שלחה וגו' ותאמר וגו' שהיא שלחה ב' שליחים הא' אמר לאיש אשר אלה לו והא' הביא את החותמת וכו' ואמר הכר נא והשלוחים לא ידעו זמ"ז רק יהודה ידע את הדבר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6519
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי מיללער » ו' דצמבר 23, 2016 4:13 pm

התוס' בסוטה י: ד"ה נוח לו הקשו למה לא חשיב המלבין פני חברו בהדי ג' עבירות שעומדים בפני פקוח נפש ועיי"ש מה שתירצו.

לכאורה לפי"ד הגמ' ב"מ נח: המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים, א"כ זהו גופא הטעם שעומד בפני פקוח נפש כי הוא מאביזרייהו דשפיכת דמים?

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' דצמבר 23, 2016 6:38 pm

חיים כתב:
קלונימוס הזקן כתב:מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??

לא בטוח שעוז והדר התיימרו אי פעם לתקן את נוסח המפרשים שבסוף המסכת.

'עוז והדר' כן התיימר לתקן את נוסח מהר"ם שיף על פי דפוסיו הראשונים, כפי שהצהירו במפורש ב'דבר אל הלומד' שבראש המסכתות.
והנה בדיקה במהר"ם שיף דפוס ראשון (המבורג תצ"ז; מצוי באוצה"ח) ודפוס שני (המבורג תק"ז; מצוי באוצה"ס שלי) מעלה, שבשניהם נדפס חיר', לא חירם! וברור הפענוח: חירה!
[עוד לא למדתי איך לצרף קבצים לכאן, וחבל.]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' דצמבר 24, 2016 6:04 pm

ארפכשד כתב:זכורני דכד הוינא טליא דהוא לפי שנים מועטות
שמוע שמעתי לבאר ע"פ דקדוק הפסוק והיא שלחה וגו' ותאמר וגו' שהיא שלחה ב' שליחים הא' אמר לאיש אשר אלה לו והא' הביא את החותמת וכו' ואמר הכר נא והשלוחים לא ידעו זמ"ז רק יהודה ידע את הדבר.


אני חשבתי לפרש לפי הניקוד לאיש אשר אלה לו שנקוד בשווא ולא בקמץ. שהפירוש הפשוט של דבריה היא לאדם חשוב שיש לו מטה ופתילים וחותמת אנכי הרה. והכר נא פירושו תכיר למי היינו לאיזה סוג אדם. וכאומרת כיוון שאני הרה לאדם חשוב לא מיקרי זנות שלא לפי כבודך, ולכן איני צריכה למות.

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי שיף » ה' ינואר 05, 2017 9:02 am

קאצ'קלה כתב:
חיים כתב:
קלונימוס הזקן כתב:מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??

לא בטוח שעוז והדר התיימרו אי פעם לתקן את נוסח המפרשים שבסוף המסכת.

'עוז והדר' כן התיימר לתקן את נוסח מהר"ם שיף על פי דפוסיו הראשונים, כפי שהצהירו במפורש ב'דבר אל הלומד' שבראש המסכתות.
והנה בדיקה במהר"ם שיף דפוס ראשון (המבורג תצ"ז; מצוי באוצה"ח) ודפוס שני (המבורג תק"ז; מצוי באוצה"ס שלי) מעלה, שבשניהם נדפס חיר', לא חירם! וברור הפענוח: חירה!
[עוד לא למדתי איך לצרף קבצים לכאן, וחבל.]

הם תיקנו ע"פ הדפוס הראשון שכתב את המילה בשלמות ושם נדפס [בטעות] 'חירם'

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם באמת לא הלבינה תמר את פניו של יהודה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' ינואר 05, 2017 4:10 pm

שיף כתב:
קאצ'קלה כתב:'עוז והדר' כן התיימר לתקן את נוסח מהר"ם שיף על פי דפוסיו הראשונים, כפי שהצהירו במפורש ב'דבר אל הלומד' שבראש המסכתות.
והנה בדיקה במהר"ם שיף דפוס ראשון (המבורג תצ"ז; מצוי באוצה"ח) ודפוס שני (המבורג תק"ז; מצוי באוצה"ס שלי) מעלה, שבשניהם נדפס חיר', לא חירם! וברור הפענוח: חירה!

הם תיקנו ע"פ הדפוס הראשון שכתב את המילה בשלמות ושם נדפס [בטעות] 'חירם'

וקאצ'קלה לא יבין את זאת!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים