איש כתב:כוונת הרמב''ן פשוטה: ביחס לכל זרעו של קין שהיו טרם המבול לא נשאר אלא מעט מזעיר וק''ל.
עוקר הרים כתב:במפרשים מובא כי הקב"ה מחה את כל זרעו של קין, שכן לא רצה שאחר המבול יהיה מזרעו של זה בעולם, כי אם מזרע שת.
ולכאורה, הלוא נח בן למך שנותר אחר המבול היה הרי חתנו של למך אבי תובל קין בלקחו את נעמה אחותו וכפי שהביא רש"י. נמצא אפוא כי זכרו של קין נותר, וממנו כל תולדותיו של נח אחר המבול?
מי שעמד על סודן של דברים, מוזמן להעלותן כאן.
עוקר הרים כתב:היוכל מעלתו להנגיש זאת לתועלת הציבור?
אי''ש יהודי כתב:ז"ל המלבי"ם בראשית ד, כב
'והנהר הרביעי לא שמו לב עליו, רק אם נאמר כדעת חז"ל שנעמה היתה צדקת והיתה אשת נח , היתה היא אשר נמשכה אחר הנהר הרביעי, וכמ"ש 'אשת חן תתמוך כבוד ועריצים יתמכו עושר' ועל פי מה שפרשתי בפי' שם.
אולם לא אכחד כי לדעתי בא הספור הזה כהרבה ספורי התורה אשר באו לעקר דעות כוזבות וספורי הבל אשר התפשטו בימי קדם בין העמים ואשר המציאו כהני האלילים בימי החשך, ויש עוד היום שארית מן המיטהאלאגיא שלהם, שהיו מיחסים לכל איש שהמציא איזה חכמה או איזה מלאכות - כח אלהית, והיו אומרים שאליל פלוני המציא ישיבת אהל ומקנה ואליל פלוני המציא חכמת הניגון ואליל פלוני המציא תכסיסי מלחמה ואומנות הברזל וכלי מלחמה, ואליל פלוני המציא בנין הערים והנמוסים המדיניים. וספרו על כל אחד מבני אלים אלה נפלאות מתולדתו ואלהותו, והיו קוראים לבני אדם לעבודתו במועדים ובחגים שיחדו להם. לזה הודיעה התורה לאמר אל תאמינו בּשָּׁוא נִתְעָה, דעו כי הממציא בנין הערים והנמוסים וקבוץ המדיני היה קין הרוצח הראשון, והממציאים מלאכת הרעיה והמסחר והניגון ומלאכת הברזל והמתכיות היו בני למך מבני בניו של קין, והאשה אשר דברו עליה גדולות בהמיטאלאגיא שלהם ושמו במרום קִנָּהּ, היא היתה נעמה אחות תובל קין, כולם היו בני אדם להבל דמה לא בני אלהים. והודעות אלה נצרכו מאד בימים ההמה שהתפשטו הספורים האלה בין כל העמים והתקיימו בידם עד אחר חורבן בית השני כנודע:'
עוקר הרים כתב:תודה רבה לרב גולדשמיד טוב הלב, על ההיענות המהירה כאן בהרבה נושאים. תשוח"ח.
לייטנר כתב:אגב, לדעת הנצי"ב לא כל האנושות יצאה מנח.
עוקר הרים כתב:לייטנר כתב:אגב, לדעת הנצי"ב לא כל האנושות יצאה מנח.
כלומר?
אברהם גולדשמיד כתב:עוקר הרים כתב:במפרשים מובא כי הקב"ה מחה את כל זרעו של קין, שכן לא רצה שאחר המבול יהיה מזרעו של זה בעולם, כי אם מזרע שת.
ולכאורה, הלוא נח בן למך שנותר אחר המבול היה הרי חתנו של למך אבי תובל קין בלקחו את נעמה אחותו וכפי שהביא רש"י. נמצא אפוא כי זכרו של קין נותר, וממנו כל תולדותיו של נח אחר המבול?
מי שעמד על סודן של דברים, מוזמן להעלותן כאן.
לענ"ד שנכתב שזרעו של קין נמחה הכוונה למשפחת האב משא"כ הנשים, וממילא זרעו באמת נמחה, ולפיכך יתכן שנח היה צאצא של קין דרך משפחת הנשים אך כאמור אין זה סותר שכל "זרעו" של קין באמת נמחה.
והנה כעת ראיתי את ביאורו של בעל ה"פנים יפות". ומצורף כאן תצלום.
עוקר הרים כתב:אני מצרף את הפנייתך לתועלת הכלל. ואם תשים לב יש גם תשובה להערתך, שכן לשונו של הנצי"ב הוא: "...לצרכי ביתו ותשמישו ולא לקיום העולם". נמצא, כי האנושות בדיוק מוחלט, יצאה אך ורק משם חם ויפת.
איש כתב:עוקר הרים כתב:תודה רבה לרב גולדשמיד טוב הלב, על ההיענות המהירה כאן בהרבה נושאים. תשוח"ח.
גם אני מצטרף!
ואעלה על הכתב דברים ששמעתי כד הוינא טליא (לפני למעלה מיובל שנים) מפי אא"ז הרה"ח ר' מיכאל הערמאן זצ"ל בירושלים קרתא דשופריא והיו שפתותיו דובבות בקבר ושכב וערבה שנתו
הכתוב פותח, וצלה גם היא ילדה את תובל קין, ומסיים ואחות תובל קין נעמה, ואיתא במדרש לקח טוב: גם היא, שלא היתה בת לידה היא ילדה על כרחו וכו' רצה הקב"ה להוציא ממנה זרע וכו' נעמה אשתו של נח היתה, עכ"ל, והנה נשי למך פרשו ממנו לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות, אמרו: מה אנו יולדות לבהלה, למחר המבול בא ושוטף את הכל, עד שאמר להן אדם וכי עליכן לדקדק על גזירתו של מקום, אתן עשו מצותכן והוא יעשה את שלו (רש"י להלן פסוק כד כה) אך עדיין קשה, מפני מה טרח הבורא כביכול לשנות דרכי הטבע כדי שתלד צלה בן ובת בדרך נס, ומי עביד רחמנא ניסא לשקרי (עי' ברכות נח.) התינח תובל קין בא לעולם כדי להרוג את קין, וברגע שמילא תפקידו מיד מת בתוך פיו של למך, אבל נעמה לשם מה באה לעולם, על כן אומר רש"י: נעמה היא אשתו של נח, ולא נשטפה במבול, אלא היא ילדה לנח את הדורות הבאים, להרבות זרעו כעפרות תבל וצאצאיו כחול הים, ודפח"ח
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים