הודעהעל ידי מגיב_בעלמא » ו' נובמבר 04, 2011 3:43 am
המעניין הוא שרוב המדפיסים שמו פסיקים בתהלים במקום האתנחתא, וטעו בזה, וראה למשל בפרק ק"ז פסוק ד' תעו במדבר בישימון דרך עיר מושב לא מצאו.
שרובם ככולם שמו פסיק לאחר תיבת דרך, כאשר לכאו' צריך לשים פסיק אחר תיבת בישימון, וכך צריך לומר תעו במדבר בישימון, דרך עיר מושב לא מצאו. וכך גם מוכרח קצת מפסוק ז שם וידריכם בדרך ישרה וכו' ויש עוד הרבה דוגמאות כהנה וכהנה.
וראה גם בפרק ב שנתנו פסיק אחר תיבת ה' כך: אספרה אל חוק ה, כאשר לדעת כל המפרשים צריך לשים פסיק אחר תיבת חוק, וכצ"ל אספרה אל חוק, ה' אמר אלי.
כמה שבדקתי ועד כמה שידי מגעת יש בהחלט לקבוע כי לדעתו של רש"י גם בטעמי אמת אין האתנחתא קובעת וגם לא העולה ויורד ויש לבדוק בפירושו בכל פסוק ופסוק ורק על פי זה לשים את הפסיק, צא ובדוק אצל בשלום יחדו אשכבה ואישן, אשר לדעת רש"י יש לשים פסיק אחר התיבות בשלום יחדו, וגם לאחר התיבות אשכבה ואישן, וכוונתו לומר אילו היה העם בשלום עמי הייתי שוכב וישן בבטחה.
ככלל על המדפיסים השונים לדעת שהפיסוק הוא חצי פירוש ולא כל אחד יכול לפסק, ומטעמים מובנים איני רוצה לנקוב בשמות של ספרים, אך בדקתי כמה וכמה ספרי יסוד החל מאיזה משנה ברורה מנוקד הוצאה מסויימת שלא אנקוב בשמה, עד ספר החפץ חיים מהדורה מסויימת, והזדעזתי כולי לנוכח השגיאות שיש שם, כאשר הפיסוק שלהם משנה לגמרי את הפשט ומכשילים בזה את הרבים.